Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic's femtioelva versioner?  (läst 5860 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
Panasonic's femtioelva versioner?
« skrivet: 03 augusti 2006, 13:00:07 »
Nu idag när utedelen till min E9DKE packades upp så ser den ut på ett helt nytt sätt. Det öppna frontgallret som deras tidigare maskiner haft är utbytt mot ett plastgalller med ganska så täta lameller. Reninkänns det som att det nya gallret kommer att dämpa luftflödet mer.

Även om maskinen heter E9DKE utan trea på lådan så antar jag att det nya gallret betyder att det är en E9DKE3 som jag har fått. Har det brukat fungera tidigare när Panasonic har kommit med nya kompressorer, eller skall jag förvänta mig problem? Hur är deras policy till amatörinstallationer om det dyker upp ett typfel på en ny modell?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2006, 13:45:12 »
Pja, i Panas egna tester borde dom rimligen haft gallret på när dom spec'ade COP och sån't. Så den "förlusten" borde således vara medräknad i produkten när prestandan presenteras.
Däremot så kan dom ju fipplat med luftspjällets vinkel till optimalt flöde (innerdel), optimerat rör-längder mellan inner/ytterdel, optimerat gasmängd, hade nog inte en vägg 12 cm bakom utedelens luftintag et.c.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2006, 21:06:43 »
Nu idag när utedelen till min E9DKE packades upp så ser den ut på ett helt nytt sätt. Det öppna frontgallret som deras tidigare maskiner haft är utbytt mot ett plastgalller med ganska så täta lameller. Reninkänns det som att det nya gallret kommer att dämpa luftflödet mer.

Även om maskinen heter E9DKE utan trea på lådan så antar jag att det nya gallret betyder att det är en E9DKE3 som jag har fått. Har det brukat fungera tidigare när Panasonic har kommit med nya kompressorer, eller skall jag förvänta mig problem? Hur är deras policy till amatörinstallationer om det dyker upp ett typfel på en ny modell?

Om det inte står -3 på slutet är det inte en -3. Var har du köpt den?

/Rickard

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2006, 21:59:45 »
Det är troligen en vanlig DKE, jag har varit vimsiga hönan igen och inte tittat efter tillräckligt noggrannt. Gallret sÃ¥g helt annorlunda  ut uppifrÃ¥n när den stod i lÃ¥dan än den gör nu när dunerverket har hängts upp pÃ¥ väggen.

Den är köpt några mil söder om Göteborg.

Utloggad NotNamedSally

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2006, 01:29:47 »
Den "billiga" medelhavsvarianten av Panasonic är absolut inte avsedd att användas i nordiska förhållanden.De fryser sönder under en nordisk vinter. Kolla upp så att den är tillverkad för Sverigemarknaden.

De värmepumpar som skall till Norden tillverkar Panasonic under en av årets 365 dagar resterande dagar tillverkas värmepumpar som ska till länder med ett annat klimat än vårat, detta är en av anledningarna till att det finns "biliga" Panasonic värmepumpar här i landet.

Om du brukar köpa bilen hos cykelhandlaren så är du rätt köpare av denna produkt.
"Billiga" Panasonics fungerar bra som bojsänken.

"Rörmokar'n"

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2006, 07:25:06 »
Rent skitsnack
"Den "billiga" medelhavsvarianten av Panasonic är absolut inte avsedd att användas i nordiska förhållanden.De fryser sönder under en nordisk vinter. Kolla upp så att den är tillverkad för Sverigemarknaden.

De värmepumpar som skall till Norden tillverkar Panasonic under en av årets 365 dagar resterande dagar tillverkas värmepumpar som ska till länder med ett annat klimat än vårat, detta är en av anledningarna till att det finns "biliga" Panasonic värmepumpar här i landet.

Om du brukar köpa bilen hos cykelhandlaren så är du rätt köpare av denna produkt.
"Billiga" Panasonics fungerar bra som bojsänken.

"Rörmokar'n"

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2006, 10:11:45 »
Den "billiga" medelhavsvarianten av Panasonic är absolut inte avsedd att användas i nordiska förhållanden.De fryser sönder under en nordisk vinter. Kolla upp så att den är tillverkad för Sverigemarknaden.

De värmepumpar som skall till Norden tillverkar Panasonic under en av årets 365 dagar resterande dagar tillverkas värmepumpar som ska till länder med ett annat klimat än vårat, detta är en av anledningarna till att det finns "biliga" Panasonic värmepumpar här i landet.

Om du brukar köpa bilen hos cykelhandlaren så är du rätt köpare av denna produkt.
"Billiga" Panasonics fungerar bra som bojsänken.

"Rörmokar'n"

Ja, jag kan bara hålla med intr 10: RENT SKITSNACK!

Skillnaden mellan importpumpar och Panasonic Nordics pumpar är: INGEN

Som de flesta insatta vet, är det Kinnan själva som bygger om pumparna och "nordenanpassar" dem - DET ÄR INTE PANASONIC SOM GÖR DET!!!! Det är en enda modellserie som tillverkas för Norden - E9/12EKEB. Då förutsätter det att alla som inte har just denna modellserie monterad hemma har blivit lurade, till och med av generalagenten.

Vi kan ju tillägga att den andra agenten för Panasonic Nordic, Luftmiljögruppen, säljer samma sortiment som alla parallellimportörerna gör (fast breddat med E9/12EKEB).

Nej du, "Rörmokar'n", skaffa dig lite kött på benen innan du kastar ur dig sådant här! Ledsen om jag otrevlig, men detta är ju rena lögner och jag blir fruktansvärt illa berörd av dessa imbecilla försök att utan grund såga fötterna av dina konkurrenter.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2006, 11:01:08 »
Ha ha ha, ja det här är väl typiskt svenskt  ;D , att tro pÃ¥ allt som sägs om importerade varor. Det är väldigt sällan det finns nÃ¥n annan anpassning för resp land pÃ¥ en produkt, mer än de som krävs av varje lands lagstiftning eller liknande. Ã… ofta görs dom anpassningarna i resp land. Skulle tillverkaren hÃ¥lla pÃ¥ med att anpassa sina produkter efter varje lands krav pÃ¥ "finesser", dÃ¥ skulle Vi inte ha rÃ¥d att köpa mÃ¥nga produkter... Visst, det kan finnas skillnader, men i stort sett är det ändÃ¥ alltid samma produkt.

mvh humlan.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2006, 12:11:29 »
Ha ha ha, ja det här är väl typiskt svenskt  ;D , att tro pÃ¥ allt som sägs om importerade varor. Det är väldigt sällan det finns nÃ¥n annan anpassning för resp land pÃ¥ en produkt, mer än de som krävs av varje lands lagstiftning eller liknande. Ã… ofta görs dom anpassningarna i resp land. Skulle tillverkaren hÃ¥lla pÃ¥ med att anpassa sina produkter efter varje lands krav pÃ¥ "finesser", dÃ¥ skulle Vi inte ha rÃ¥d att köpa mÃ¥nga produkter... Visst, det kan finnas skillnader, men i stort sett är det ändÃ¥ alltid samma produkt.

mvh humlan.

Jag kan bara hålla med.
Jag har väl sparat ca 50 000:- genom att importera större delen av min hembioanläggning.
Det är exakt lika produkter med samma garantier.
Min dvd-spelare importerad från Tyskland gick sönder så illa att den inte gick att laga.
Panasonic Sverige skickade då upp en ny dvd-spelare.

Man har ju fabriksgaranti på sina prylar!

Tack vare att man fått konkurrens genom import, har ju priserna på hemelektronik sjunkit även i Sverige och i dag är skillnaden inte så stor som den var för 3-4 år sedan.

Att priserna sjunker ser vi ju även inom luftvärmepumpsbranschen.
På några års sikt torde dom sannolikt ha sjunkit ännu mera.


Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2006, 12:43:52 »
...
Jag har väl sparat ca 50 000:- genom att importera större delen av min hembioanläggning.
...

SPARAT 50 000.-  Thumbsup

Jag vill ha din anläggning ...
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2006, 13:02:07 »
Visst är det som Gonzo säger, å håller man sig inom EU, är det sällan nåt problem med service å garantier heller. Riskerna är exakt samma som att handla i Sverige, oseriösa företag, konkurser, å annat som förekommer i alla länder. Dom senaste dyrare varorna jag importerde var en 50" Sony 3LCD Tv, en Bravia KDF-E50A 11-E. Den fick jag hemkörd inkl allt, för ca 7000 sek lägre pris än i Sverige, å service å garanti åtaganden kan fås i Sverige. Det andra var 4 st kompletta hjul: alu-fälgar, låsbara hjulmuttrar å 215-50x16" däck (Dunlop Sport) för 7300 sek, monterat å balanserat på fälg + hemkört till mig. Så visst finns det pengar att hämta...

mvh humlan.

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2006, 15:46:28 »
Femtioelva modeller? det kommer några till i vår........

Utloggad Umebon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #12 skrivet: 01 september 2006, 11:44:08 »
Vad skiljer dem åt?

CS-HE12DKE 7,7 kW
CS-TE12DKE 6,5 kW
HE12-SPK (Sverigepumpen) 6,5 kW

Kan någon hjälpa mig att räta ut frågetecknen?
Vad skiljer dessa maskiner åt?
Var hittar jag information om dessa?
Vilken har lägst ljud? Effektivast?
Vad innebär den sverigeanpassning som Kinnan påstår att de gör?

Tacksam för snabb hjälp från en fundersam Umebo.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #13 skrivet: 01 september 2006, 17:13:44 »
En E9DKE-3 har en klisterlapp på utedelens kartong där det står just E9DKE-3 alltså samma lapp som streckkoderna står på.
Om man öpnnar frontplåten och tittar på kretskortets svarta plasthölje så står det stämplat E9DKE3, och kompressorn är isolerad även upptill.
Någon annanstans förekommer inte -3.

Det är garanterat en E9DKE-3 om den är köpt så här sent i produktionen.

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic's femtioelva versioner?
« Svar #14 skrivet: 01 september 2006, 17:16:54 »
Femtioelva modeller? det kommer några till i vår........
Hej
Har du lite insider info lite nyfiken
mvh Kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!