Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elvarmvattenberedare  (läst 963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elvarmvattenberedare
« skrivet: 09 mars 2019, 07:04:48 »
Gomorron!
Jag funderar på att sätta ett par mindre vv-beredare till Duscharna.
mitt tänk är då slipper VPen ha så mycket värme och vv att värma upp vid kalla dagar.
Nån som har nån ide eller gjort nåt liknande?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elvarmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2019, 08:58:45 »
VP får väl värma ungefär lika VV mycket oavsett för det kalla vattnet går ju först genom VP och värms då upp. Sedan är det väl ungefär samma kostnad att låta VP elpatron hjälpa till som att VVBs elpatron hjälper till.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elvarmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2019, 09:39:00 »
Har satt en liten varmvattenberedare vid badrummet. Främst för att det ligger i andra änden av huset relativt pannrummet. Tog 30 sekunder med fullt öppen varmvattenkran innan man fick varmvatten, och sedan var det många liter vatten som stod och svalnade till ingen större nytta.
Främsta skälet var således komfort, med bieffekten att pannan inte får så mycket varmvatten att värma när man bara behöver en mindre mängd varmvatten i badrummet.

Har man utrymme kan man montera avloppsvärmeväxlare för att förvärma kallvattnet i duschen. Snabb sökning gav denna länken http://www.energisnalahus.se/spara-energi-med-en-avloppsvarmevaxlare/ men har sett varianter som kan monteras under duschkabiner.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elvarmvattenberedare
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2019, 09:42:51 »
Ja tänker kanske lite fel,jag tänkte på de här mindre Nibes 5,5 liter att ha efter vp i duscharna.De värmer upp till 45 grader på 7 min.80grader på 15 min.Då hinner man ju lagomt tvätta sig å raka ,ja hela kittet.De drar ca500 kwh/år.
Då slipper det kanske gå igång 3-4 kw på elpatron i vp och är det då kallt ute så så ska värmen upp i temperatur igen kostar nog mer än dessa små vvb.eller är jag ute och cyklar.
Mvh

Utloggad Burkas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elvarmvattenberedare
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2019, 11:36:51 »
Gabriel
Ja detta är nog en smart lösning med avloppsvärmeväxlare och in med  det varma vattnet i vvberedaren,fÃ¥ se om jag hittar pÃ¥ nÃ¥t avloppsrör ,helst med duschvatten.
Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!