Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkning energiuttag borrhÃ¥l  (läst 1902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stekfett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beräkning energiuttag borrhål
« skrivet: 30 juli 2021, 20:58:55 »
Hej!

Hur beräknar man energiuttag ur borrhål?

Låt säga att jag har köpt energi till värmepump 7500 kWh / år (12500 tot men avdrag 5000 kWh hushållsel)

Med en 16 år gammal värmepump kanske jag ligger på cop 3 ??

Är den köpa energin 1/3 och 2/3 kommer från borrhålet? Alltså 15000 kWh från borrhålet? Är det så man räknar?

Om man har cop 4 blir 1/4 köpt och 3/4 ur borrhålet?
Så med effektivare vp kommer jag med ovanstående indata ta 22500 * 0,75 = 16875 kWh ur borrhålet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Beräkning energiuttag borrhål
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2021, 14:57:50 »
Jo precis, så kan man räkna på ett förenklat vis. Det är dock bättre att använda något av de dimensioneringsprogram som värmepumpstillverkarna har så att man får en fullständig kalkyl med en viss produkt man är intresserad av. Kalkylprogrammen används av återförsäljaren men en tidigare version av NIBE's dito går att hitta på nätet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stekfett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beräkning energiuttag borrhål
« Svar #2 skrivet: 31 juli 2021, 23:03:20 »
Jo precis, så kan man räkna på ett förenklat vis. Det är dock bättre att använda något av de dimensioneringsprogram som värmepumpstillverkarna har så att man får en fullständig kalkyl med en viss produkt man är intresserad av. Kalkylprogrammen används av återförsäljaren men en tidigare version av NIBE's dito går att hitta på nätet.

Ok!

Så om jag har 150 m borrhål och 0,5 m till berg, ca 145 m aktivt borrhål pga foderrör så tar jag ut ungefär 116 kWh/m borrhål. Då har man lite marginal också så man inte fryser ner borrhålet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Beräkning energiuttag borrhål
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2021, 10:44:54 »
Det ser ut att finnas god marginal hos dig.  I verkligheten finns det dock fler saker som pÃ¥verkar sÃ¥som vattenföringen i borrhÃ¥let sÃ¥ garanterat 100% säker kan man nog inte vara fören man har nÃ¥gra Ã¥rs drift och följer temperaturerna särskilt i slutet av vintern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stekfett

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beräkning energiuttag borrhål
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2021, 11:52:15 »
Det ser ut att finnas god marginal hos dig.  I verkligheten finns det dock fler saker som pÃ¥verkar sÃ¥som vattenföringen i borrhÃ¥let sÃ¥ garanterat 100% säker kan man nog inte vara fören man har nÃ¥gra Ã¥rs drift och följer temperaturerna särskilt i slutet av vintern.

Ok, tack för svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 617
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!