Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ATLAS pump startar inte alltid?  (läst 4822 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
ATLAS pump startar inte alltid?
« skrivet: 21 december 2009, 21:02:53 »
Har en gammal ATLAS-pump (tre år). I bland när man startar den (1 på 30 eller så) så öppnar innedelen, men utedelen startar aldrig. Lösningen är att dra ut kontakten, vänta någon minut, och sedan går den igång som vanligt igen. Så har det varit ända sen vi köpte den.

Några idéer om vad det kan vara för knas?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ATLAS pump startar inte alltid?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2009, 21:12:30 »
Vanligt fel! Höll på så förra vintern! Banka på den så gick den 1 timme.. 1dag..
1vecka, min och farsans vart likadan, syrrans funkar än, bättre än vår nuvarande pump!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: ATLAS pump startar inte alltid?
« Svar #2 skrivet: 26 december 2009, 01:18:55 »
Å vad jobbigt! Man vill ju kunna lita på en värmepump. Kan kanske höra med Rusta, har för mig att de lämnade fem års kompressorgaranti, och om inte annat har man ju alltid tre års reklamationsrätt.

När vi åkte iväg över julen nu så startade inte pumpen igen, dock så lät jag det vara så, då vi hade bråttom iväg. När vi nu kom hem så var det varmt och skönt för gick pumpen i alla fall?! Mycket märkligt fel.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ATLAS pump startar inte alltid?
« Svar #3 skrivet: 26 december 2009, 11:32:54 »
Är 5års kompressorgaranti, men inget annat, det är nog inte kompressorn, tror det är styrkortet, min la av likadant, behövde bara klappa till den så starta den.

Men det hände under första året, sen fick vi nya modellen, snyggare design och gick supertyst! Men fläkten hade sitt eget liv, och hur man ställde den, ner på så låg fart att det inte ens vart varmt, den åkte tillbaka till Rusta, återköp.

Men pumpen betalade sig 1-2ggr detta år, så nöjd ändå.

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: ATLAS pump startar inte alltid?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2010, 00:03:29 »

Angående Atlasen och garanti, så tänkte jag reklamera pumpen med hänvisning till konsumentköplagen (3 år) om jag inte lyckas hitta/lösa felet själv.

Har Atlasen någon typ av funktion som gör att den stänger av sig eller inte startar vid någon lägsta utetemp?

Och visst har Atlasen förutom trågvärmare även kompressorvärme eller? Så att den inte fryser om den står stilla ett tag.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ATLAS pump startar inte alltid?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2010, 00:46:09 »
Stänger inte av sig, pga låg temp, körde vår ned till -24.
Slaktade min gamla, kompressorn hade varm tröja, med inbakad värme, samt även tråg värme.

SvÃ¥rt och tro att du fÃ¥r till den, är nog kretskortet, sen har jag svÃ¥rt och tro att du fÃ¥r lämna tillbaka den efter 3 Ã¥r, jag fick välja mellan nya modellen eller 4900:- tillbaka, provade ny pump, klart designlyft och gick ljudlöst, men fläktstyrningen sabbade allt, funkade  dÃ¥ligt, tog pumpen till rusta efter 1.5 Ã¥r och lämnade tillbaka den..

Men ring Atlas Omg och prata med dem, om de finns kvar vill säga..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: ATLAS pump startar inte alltid?
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2010, 15:37:03 »
Okej, då var det inte att det är för kallt som gör att den inte startar.

Har mätt och kollat lite idag. Den försöker starta var tredje minut. Den skickar då ström till kompressorn som hoppar till i någon tiondels sekund, sedan klickar det till och strömmen stängs av till kompressorn och så försöker den efter tre minuter igen. Inga felkoder på kortet, bara 8 röda blink vilka alltid blinkar då komressorn går eller är tänkt att gå, som betyder "meeting the temp for start". Samt den gröna som betyder "Communication normal".

Och så plötsligt vid ett av dessa startförsök den gör var tredje minut så går den bara och kan då gå allt från några minuter till flera dygn.

Kan kompressorn kärva på nåt vis, så någon typ av motorskydd löser ut och stoppar strömmen?

Märkligt detta, men kretskortet verkar väl kanske vara ok då?

Klurar vidare, bedömer också att få hjälp av Rusta/Atlas är små efter så lång tid, utan försöker själv hitta felet så får vi se hur det går.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ATLAS pump startar inte alltid?
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2010, 17:11:53 »
Låter inte Samma fel som vi hade, de var helt döda, sen en klapp på den så hoppade den igång, och som du säger, går 1 min eller 1 mån..sen gick den bara kortare och kortare, sen slog jag sönder den med sopen! :)

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: ATLAS pump startar inte alltid?
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2010, 20:05:48 »
Låter inte Samma fel som vi hade, de var helt döda, sen en klapp på den så hoppade den igång, och som du säger, går 1 min eller 1 mån..sen gick den bara kortare och kortare, sen slog jag sönder den med sopen! :)

/A.

Nej precis, denna kan jag slå på hur mycket som helst utan att den startar, men gångtiden verkar vara densamma, högst sporadisk. Provade att värma kompressorn med varmluftpistol ikväll, och då hoppade den igång, problemet har alltid tilltagit vid kall väderlek nämligen. trög kompressor eller låg startström kan alltså vara grejen. Vi hade en gasläcka förra vintern, möjligt att kompressorn tog stryk då kanske. Ska prova att värma i morgon igen, och se om det var e tillfällighet eller inte.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!