Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Andreasson_Björn
« skrivet: 31 juli 2016, 20:38:58 »

Har labbat lite ikväll med VV laddning och pannan slår av utan larm om jag har växelventilen rakt mot VVB, ställer jag den kl 16.30 så tuggar den men då kör jag ju ut värme på RAD sidan också.
Kollade GT8 och GT9, GT8 ca 47C och GT9 37, har maxdelta inställt på 20C , 32C i VVB o har satt 35C som test, det har tagit mig 10-15starter att komma från 21-32..
Tycker inte något av de ska göra så pannan stannar, det konstiga är ju att inget larmar? Blir icke klok.
Har en ny VVB ståendes som skall kopplas in en Thermo, den som sitter nu är från 1980 jag misstänker att manteln är förliten, är kanske 40L o beredaren är på 200L.

Innan när jag skulle ladda VVB så fick jag hög pressotat, nu stannar den utan larm istället?
Det säger mig att det var lite för mkt skit i slangarna så den biten kanske är avhjälptnu.

Läste i någon annan tråd att GT9 över 48C så stannar pannan utan larm, men min stannar redan vid 37 av ngn anledning?!
Kollade inställningarna för GT8 och den stannar inte förens 70C så det är ju inte den iaf.

Min gissning är ju att den gamla VVB ställer till bekymmer pga liten mantel men returtemperaturen är ju inte i närheten av 48C så varför i hela friden stannar pannan utan larm?!
Skrivet av: Andreasson_Björn
« skrivet: 29 juli 2016, 17:19:36 »

Nu har jag haft nere flexslangarna och inte var de helt igensatta iallafall.
Fick in ett föremål på ca 10x10mm som jag kunde föra hela vägen genom, mest beläggningar bara.
Kom ut lite "grus" när jag släppte på genom växelventilen (det kom massor av vatten så det verkar flödar bra), såg att någon fick ut flera dl "grus" men här var det tal om en liten hög kanske en halv dl max en dl.
Om det är igensatt någonstans nu så skulle det vara i röret till elpatronen men det vet jag inte hur vanligt det är?

Filtret vid cirk pump. är nu rengjort också, tror de va mest beläggningar men putsade rent det.

Skrivet av: Andreasson_Björn
« skrivet: 09 december 2015, 21:31:42 »

Om det går trögt med flödet genom slangarna så får du pressostat hög vid vvb för att värmebärarvattnet inte för bort värmen från köldmediet i kondensorn tillräckligt effektivt. Vid värmedrift har du en lägre temperatur på värmevattnet så då går det bättre.
Om det nu är problem med flödet genom slangarna kan du räkna med att problemet även uppträder vid värmedrift när kylan sätter in och radiatorvattnet blir varmare.

Nu råkade jag ut för detta även på värmesidan, har varit strömlös i åtta dygn, och idag när returen låg på 51,6C så löste "pressostat hög" ut. Detta var vid första starten på över en vecka, hade 9C inomhus.. Brrr...
Märks att man har en kraftig panna iallafall, en grad per tio minuter höjde den värmen imorse, utan tillskott.

Jag funderar på om jag inte ska ta och skaffa en annan VVB också, det är en 1980tals nibe med väldigt liten yttermantel, kanske 40L.
Tänkte köpa mig en med invändig slinga istället. Så lär man få mindre problem med hög returtemp.
Hade ingen aning vad jag skulle ha för något, första värmesystemet jag knåpar ihop själv, gav en femhundring så inte hela världen.

Men skall som sagt ta och riva pannan nästa år och spola rent slangarna, för det är ju jäkla skit om det skulle råka bli en -30 ute, då blir det kaos  8)

Skrivet av: Andreasson_Björn
« skrivet: 23 november 2015, 21:45:02 »

Om det går trögt med flödet genom slangarna så får du pressostat hög vid vvb för att värmebärarvattnet inte för bort värmen från köldmediet i kondensorn tillräckligt effektivt. Vid värmedrift har du en lägre temperatur på värmevattnet så då går det bättre.
Om det nu är problem med flödet genom slangarna kan du räkna med att problemet även uppträder vid värmedrift när kylan sätter in och radiatorvattnet blir varmare.

-15 ute och det rullar på fint i värmekretsen utan driftfel.
Men såfort vvb skall värmas så kommer pressostat hög och pannan slår av/på många ggr innan temperaturen uppnås.

Får ta och riva ner det till våren och felsöka, känner inte för att stå med det nerrivet när det är så kallt ute  dontknow

För att va lite positiv så har jag +6,5C på returen från backen nu trots att pannan får jobba rejält, rolig överraskning!
Skrivet av: ugge
« skrivet: 24 oktober 2015, 22:16:36 »

Om det går trögt med flödet genom slangarna så får du pressostat hög vid vvb för att värmebärarvattnet inte för bort värmen från köldmediet i kondensorn tillräckligt effektivt. Vid värmedrift har du en lägre temperatur på värmevattnet så då går det bättre.
Om det nu är problem med flödet genom slangarna kan du räkna med att problemet även uppträder vid värmedrift när kylan sätter in och radiatorvattnet blir varmare.
Skrivet av: Andreasson_Björn
« skrivet: 24 oktober 2015, 21:02:54 »

Om ni har en svart eller blå växelventil så byt dessa dom är skräp.
Det är ingen idé att försöka fixa till dom för det blir ingen skillnad.
LKs gråa växelventil är det som gäller. Byt till den.

Ok du har problem fortfarande med hög pressostat kan du prova att göra rent slangarna som går från värmeväxlaren, eller ännu bättre byta dessa. Dom korkar igen.

Tack för tipset! Ska kolla på det. Men varför får jag bara pressostat hög på VVB då? Om det nu skulle va felet.
Har den grå ventilen.
Skrivet av: Servicetekniker IVT
« skrivet: 24 oktober 2015, 00:40:46 »

Om ni har en svart eller blå växelventil så byt dessa dom är skräp.
Det är ingen idé att försöka fixa till dom för det blir ingen skillnad.
LKs gråa växelventil är det som gäller. Byt till den.

Ok du har problem fortfarande med hög pressostat kan du prova att göra rent slangarna som går från värmeväxlaren, eller ännu bättre byta dessa. Dom korkar igen.
Skrivet av: PåLandet
« skrivet: 18 oktober 2015, 16:12:06 »

Jag hade problem med en liknande växelventil för några år sedan. Ibland ville den inte stänga, ibland öppnade den fullt, ibland fungerade det i flera dagar. Allting berodde på en dålig lödning på "stäng" kresen på kretskortet som satt inuti. Så det låg spänning fram till ventilen men var helt enkelt dålig kontakt så ställmotorn där inuti fick inte spänning att stänga. Kolla upp detta
Skrivet av: Andreasson_Björn
« skrivet: 12 oktober 2015, 00:53:49 »



Såhär ser min ut. Men den fungerar, för jag har plockat bort den då och då och tittat hur lägena står och den kan vrida åt alla håll men datorn väljer att inte göra det av någon anledning.
Skrivet av: Patrik1970
« skrivet: 12 oktober 2015, 00:03:00 »

Är det denna blåa växelventil som felar? Jag var tvungen att byta min, jag hade tur, IVT hade en kvar, de har utgått pga mycket fel på dessa om jag fattade rätt...
Skrivet av: Andreasson_Björn
« skrivet: 11 oktober 2015, 21:13:39 »

Felet kvarstår, såfort jag kör VP och den ska värma VVB så får jag pressostat hög.
Den öppnar helt enkelt inte ventilen tillräckligt, varför?
Jag har kollat lägena, ibland öppnar den helt, ibland mindre, förstår ej varför. Ventilen och motorn fungerar, det verkar snarare som om det är styrningen som av någon anledning inte vill ge 100% på vvb utan snarare kanske 25%
Ska jag ändra inställningen på 5C differans till kanske 10C så att den ger fullt?
Skrivet av: Andreasson_Björn
« skrivet: 08 oktober 2015, 09:21:54 »

Kan uppdatera att pannan gått på elpatron hela natten, ibland blir man inte klok på elektronik alltså.
Måste ha varit ställmotorn till ventilen som dummat sig så överhettningsskyddet gick i.

Blir spännande att se nu när den ska ladda på VV också för den lär behöva sig en känga nu, jag har 5C diff på den.
Tänkte först låta den ladda med patronen och om det fungerar, så ska jag köra över på vanliga läget med VP också och så får vi se om det laddar både RAD & VV då med utan att få pressostat hög.
Rengjorde förresten filtret igår med, va inga problem där.
Man måste ju kunna lite på elektroniken då jag är bortrest flera dagar i sträck, ibland veckor.
Skrivet av: Andreasson_Björn
« skrivet: 07 oktober 2015, 19:13:01 »

Det brukar gå att lossa motordelen på växelventilen på nått sätt, hur beror på vilken modell det är, prova om den sitter med bajonettfattning?
Sen är den en pinne därunder som ändrar läge när växelventilen ska byta riktning på flödet, prova att motionera och smörja med en lättare smörjolja.
Dock brukar problemet återkomma efter ett tag så planera för att köpa en ny så småningom.
Det finns bättre modeller som vrider en kägla.

Men varför löser elkassetten?
Vad för felmeddelande får du?

Det är själva motordelen som inte vrider tillräckligt enligt min uppfattning, själva ventilen går att röra för hand.
Nu efter jag varit på den verkar det fungera, återstår att se, får återkomma på det.

Ang elkassetten så får jag bara felmeddelande "elkasset". Troliga fel, överhettningsskydd, eller automatsäkring.
Finns en knapp på elkassetten men det hjälper inte att trycka på den.
Såfort jag når 100% och den ska slå på, så får jag felmeddelande "elkassett".
Mycket märkligt då den fungerade för några dagar sedan..?


EDIT:

Det var överhettningsskyddet som slått till, man fick trycka som fasen för att det skulle gå tillbaka!

Så problemet verkar ha varit själva motorn till växelventilen.
Får se om det vill sig nu!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 oktober 2015, 16:41:08 »

Det brukar gå att lossa motordelen på växelventilen på nått sätt, hur beror på vilken modell det är, prova om den sitter med bajonettfattning?
Sen är den en pinne därunder som ändrar läge när växelventilen ska byta riktning på flödet, prova att motionera och smörja med en lättare smörjolja.
Dock brukar problemet återkomma efter ett tag så planera för att köpa en ny så småningom.
Det finns bättre modeller som vrider en kägla.

Men varför löser elkassetten?
Vad för felmeddelande får du?
Skrivet av: Andreasson_Björn
« skrivet: 07 oktober 2015, 12:09:15 »

Hej!
Filtret sitter inte mellan VP och VVB så det är troligen inte problemet om den löser vi VV-laddning.
Jag tror antingen på att det är luft i manteln på varmvattenberedaren, det sitter en nippel på toppen där den luftas.
Eller så gissar jag på att växelventilen krånglar, den fastnar halvvägs vid VV-laddning och blockerar flödet?

Elkassetten löser på både VV och RAD.
Pressostat hög endast vid VV.

Hur ska ventilen stå vid VV laddning, så kunde man provat ställa den manuellt?

Edit:
Jag provade att ställa om den manuellt, och då slår den inte av, så du har rätt, det är något med ventilen.
Är det svårt att plocka ner och fetta upp den?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 oktober 2015, 21:47:15 »

Hej!
Filtret sitter inte mellan VP och VVB så det är troligen inte problemet om den löser vi VV-laddning.
Jag tror antingen på att det är luft i manteln på varmvattenberedaren, det sitter en nippel på toppen där den luftas.
Eller så gissar jag på att växelventilen krånglar, den fastnar halvvägs vid VV-laddning och blockerar flödet?
Skrivet av: Andreasson_Björn
« skrivet: 06 oktober 2015, 20:27:38 »

Jag får inte VP att värma min VVB utan att få pressostat hög, den går 5min ca sen slår den av med detta felmeddelande.
Vad innebär det egentligen? Har googlat lite men blir inte klok.
(Jag har precis installerat pannan, köpte den lätt beg).

Sedan har elpatronen börjat dumma sig, jag provade att köra på enbart elpatron för att säkerställa att den fungerar, efter ett dygn så slog den av med felmeddelande, men automatsäkringen löser inte ut, bara att kvittera så går den igång igen och såfort den når 100% effekt, så får jag nytt felmeddelande?!
Vad kan ha hänt där då? Pannan har gått 7500h på patronen, kan den vara färdig?

Pannan är en IVT E14 HT


Edit:
Har fortsatt googla lite och det verkar som båda felen kan uppstå om partikelfiltret är igensatt, så jag lär väl åka och fixa en segersäkringstång imorgon så jag kan rengöra det så får man hoppas felet är så enkelt.
Dock undrar jag ju varför det fungerar bra på rad sidan med enbart VP om silen nu är igensatt?

Kan det vara så att manteln på min VVB är förliten (ca 40-50l och vvb 200l) så den löser ut pga för hög retur?

En sista fråga, vad innebär egentligen värdet (Värme öka/minska)?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!