Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftflöde  (läst 605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn1

  • Gäst
Björn1
Frånluftflöde
« skrivet: 22 juni 2022, 18:38:02 »
Hej,

Jag verkar ha problem med luftflödet på vår 10 år gamla f750. När huset var nytt så låg vi på 55% hastighet för att få upp den i ca 190kbm luft/h, nu ligger vi på 85% och jag behöver skruva upp den några % varje år.

Jag har rengjort alla tilluftsdon och filter etc i luftkanalerna. Jag har tagit ur själva fläkten ur f750 och rengjort den samt filter.

Tar tacksamt empt tips på nästa steg i felsökningen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftflöde
« Svar #1 skrivet: 22 juni 2022, 18:50:43 »
Hej! Hur låter fläkten? Snurrat fläktbladen med fingrarna när den varit urplockad? Tänkte på om det börjat bli problem med något lager? Brukar gå att byta lager själv om man är händig. Vissa el-firmor som t.ex. har bil-el brukar kunna hjälpa till att byta lager. Ny fläkt kostar mycket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Frånluftflöde
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2022, 00:28:38 »
Själva kanalsystemet dammar igen med åren. Kanske är dags att göra rent nu?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Björn1

  • Gäst
Björn1
SV: Frånluftflöde
« Svar #3 skrivet: 23 juni 2022, 08:09:50 »
Tack för tipsen,

Lagrerna känns bra, helt tysta och den snurrar lätt och bra tycker jag.

Ja, kanalerna kan ju damma igen men de är ju 10 cm breda så kan det verkligen påverka så mycket?

När jag går från 85%->100% så ökar den upp till ~225kbm/h, men jag hör att det börja suga rejält från insugen. Kan det vara luftmassemätaren som mår dåligt?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Frånluftflöde
« Svar #4 skrivet: 23 juni 2022, 12:18:19 »
Kanalsystemet rekommenderas göra rengöring var 5:e år. Men 10 år senast tycker jag personligen, men behovet beror helt på livsstil och personer/djur.

Du kan hyra en luftflödesmätare om du vill ha situationen svart på vitt. Då kan du mäta alla dina luftdon och se som summan matchar din OVK, om förmodligen visar kvadratmeter golvyta x 0,35 = totalt frånluftsflöde.

Soliduct.se erbjuder uthyrning för 900 kr inkl returfrakt sist jag kollade.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!