Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missnöjd med frikyla, fel pump?  (läst 6083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #15 skrivet: 23 juni 2022, 12:39:55 »
En vanlig 6-meters radiatorpump bör klara det flöde som du behöver, tillsammans med 22 mm kopparrör.

Om vi tror du har en rumstemp på 24° och en köldbärartemp på 8°-9°, så ger dina fläktkonvektorer 4-5 kW. Med ett delta på 5°, så blir det ett flöde på runt 0,20-0,25 l/s.





Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #16 skrivet: 23 juni 2022, 14:13:31 »
Om vi tror du har en rumstemp på 24° och en köldbärartemp på 8°-9°, så ger dina fläktkonvektorer 4-5 kW. Med ett delta på 5°, så blir det ett flöde på runt 0,20-0,25 l/s.

Tillför man 4-5 kW värme till borrhÃ¥let blir köldbärartemperaturen betydligt högre än 8-9 grader. Skulle gissa att den ökar 6-7 grader vilket i sin tur pÃ¥verkar konvektorns effekt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #17 skrivet: 23 juni 2022, 16:17:41 »
En vanlig 6-meters radiatorpump bör klara det flöde som du behöver, tillsammans med 22 mm kopparrör.

Om vi tror du har en rumstemp på 24° och en köldbärartemp på 8°-9°, så ger dina fläktkonvektorer 4-5 kW. Med ett delta på 5°, så blir det ett flöde på runt 0,20-0,25 l/s.

Och om jag skulle ha kvar befintlig rördragning, hur stor pump snackar vi om då?
Tillför man 4-5 kW värme till borrhÃ¥let blir köldbärartemperaturen betydligt högre än 8-9 grader. Skulle gissa att den ökar 6-7 grader vilket i sin tur pÃ¥verkar konvektorns effekt. 

Hur räknar man på detta? Och vad vore ett rimligt uttag i effekt?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #18 skrivet: 23 juni 2022, 19:58:15 »
Har du någon referens på uträkningar? Vore gött att kunna göra en ordentlig uträkning på vilken pump/rördimensioner som borde användas.

Du har nästan 6 kPa/m i tryckfall, vid 0,23 l/s. Har du då 5 meter till förgreningen, så är tryckfallet 60 kPa. Lägg till flödet i bergkollektorn, värmepump, fläktkonvektor samt rördragning till den fläktkonvektor som är längst bort. Det lutar åt att tryckfallet blir långt över 100 kPa eller 1 bar.

Det tryckfallet och den hastighet som blir i ledningen är inte att rekommendera.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #19 skrivet: 23 juni 2022, 20:17:09 »
Hur räknar man på detta? Och vad vore ett rimligt uttag i effekt?

Vet man pumpens effekt och temperaturen på in- och utgående köldbärare när pumpen har gått en längre tid en kall vinter kan man räkna ut hur mycket temperaturen sjunker per uttagen kW från borrhålet. Tillför man värme till borrhålet stiger temperaturen med samma belopp per kW.

Ett exempel: Temperaturen när ingen värme tas ut borrhålet är +7 grader. Vintertid när pumpen har gått en kontinuerligt en längre tid är köldbärartemperaturerna 0 grader in och -3 grader ut. Pumpen ger 5 kW och COP = 3,3.

Temperaturdifferensen mellan köldbärarens medeltemperatur och berget blir 8,5 grader. Uttagen effekt är 5 x (3,3-1)/3,3 = 3,5 kW. Temperaturändringen på köldbäraren är 8,5/3,5 = 2,4 grader/kW. Detta gäller oavsett åt vilket håll värmen leds, till eller från borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #20 skrivet: 23 juni 2022, 21:10:04 »
Vet man pumpens effekt och temperaturen på in- och utgående köldbärare när pumpen har gått en längre tid en kall vinter kan man räkna ut hur mycket temperaturen sjunker per uttagen kW från borrhålet. Tillför man värme till borrhålet stiger temperaturen med samma belopp per kW.

Ett exempel: Temperaturen när ingen värme tas ut borrhålet är +7 grader. Vintertid när pumpen har gått en kontinuerligt en längre tid är köldbärartemperaturerna 0 grader in och -3 grader ut. Pumpen ger 5 kW och COP = 3,3.

Temperaturdifferensen mellan köldbärarens medeltemperatur och berget blir 8,5 grader. Uttagen effekt är 5 x (3,3-1)/3,3 = 3,5 kW. Temperaturändringen på köldbäraren är 8,5/3,5 = 2,4 grader/kW. Detta gäller oavsett åt vilket håll värmen leds, till eller från borrhålet.

Tack för det! Får logga och räkna lite vid tillfälle.

Du har nästan 6 kPa/m i tryckfall, vid 0,23 l/s. Har du då 5 meter till förgreningen, så är tryckfallet 60 kPa. Lägg till flödet i bergkollektorn, värmepump, fläktkonvektor samt rördragning till den fläktkonvektor som är längst bort. Det lutar åt att tryckfallet blir långt över 100 kPa eller 1 bar.

Det tryckfallet och den hastighet som blir i ledningen är inte att rekommendera.

Jag har nog snarare det dubbla till förgreningen. Är det 16mm rör du räknar på för tryckfallet på 6 kPa/m?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #21 skrivet: 23 juni 2022, 23:58:59 »
Är det 16mm rör du räknar på för tryckfallet på 6 kPa/m?

Yepp, 0,23 l/s, etylalkohol 25% (vikt), +10° och PEX 16 mm med 2 mm godstjocklek är lika med 5,8 kPa per meter.

Som jämförelse är det totalt 7,9 kPa i 40 mm bergkollektor d.v.s. totalt tryckfall för 360 meter.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #22 skrivet: 26 juni 2022, 17:11:16 »
Har fipplat igång min egen kyla idag, (kom hem från stugan).
Det var mer än ett fel.
Fläktmotorn snurrade inte, den gick trögt, hade samma problem förra året och fick då smörja motorns axeltapp, samma visa i år.
Dock gick det lite lättare eftersom jag redan har knackat loss låsringen från tappen förra året.
Smörja och montera igen så snurrar motorn så fint, men ingen kyla kom.
Kollade temperaturen och den ändras inte ett dugg och cirkpumpen gick varm, så det är ingen cirkulation alls.
Jag började med att fylla på KB-systemet med nån dl vatten, kopplade på en vattenslang på utloppet för säkerhetsventilen och lättade lite på ventilen för att få tryck på grejerna.
Sen gick jag upp och luftade, men det kom vatten direkt ???
Kom sen på att jag luftade fel batteri på min 4-rörs konvektorn, när jag luftade på rätt ställe spreds en ljuvlig finkeldoft i rummet med ett pysande ljud.
Jag knackade lite på backventilen också för säkerhets skull, den skramlade lite så det lät som att den funkar.
Sen började tempgivarna för KB röra på sig och jag kände på cirkpumpen att den blev svalare så nu väntar jag på att det ska börja kännas lite kyligare runt konvektorn.
« Senast ändrad: 26 juni 2022, 17:17:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #23 skrivet: 26 juni 2022, 20:34:52 »
Yepp, 0,23 l/s, etylalkohol 25% (vikt), +10° och PEX 16 mm med 2 mm godstjocklek är lika med 5,8 kPa per meter.

Som jämförelse är det totalt 7,9 kPa i 40 mm bergkollektor d.v.s. totalt tryckfall för 360 meter.



Ligger som sagt på 10-12 meter till delningspunkten, så snarare 150kPa och om man räknar med tryckfall till själva konvektor (3 meter) och konvektorn i sig är vi väl uppe och sniffar på 200, så cirka 2 Bar.


Då existerande pump har ett driftryck på 10 bar, så tänker jag att 2 av dessa äts upp och lämnar kvar 8 bar i systemet. Är det rätt, och vad innebär isåfall det?

Har fipplat igång min egen kyla idag, (kom hem från stugan).
Det var mer än ett fel.
Fläktmotorn snurrade inte, den gick trögt, hade samma problem förra året och fick då smörja motorns axeltapp, samma visa i år.
Dock gick det lite lättare eftersom jag redan har knackat loss låsringen från tappen förra året.
Smörja och montera igen så snurrar motorn så fint, men ingen kyla kom.
Kollade temperaturen och den ändras inte ett dugg och cirkpumpen gick varm, så det är ingen cirkulation alls.
Jag började med att fylla på KB-systemet med nån dl vatten, kopplade på en vattenslang på utloppet för säkerhetsventilen och lättade lite på ventilen för att få tryck på grejerna.
Sen gick jag upp och luftade, men det kom vatten direkt ???
Kom sen på att jag luftade fel batteri på min 4-rörs konvektorn, när jag luftade på rätt ställe spreds en ljuvlig finkeldoft i rummet med ett pysande ljud.
Jag knackade lite på backventilen också för säkerhets skull, den skramlade lite så det lät som att den funkar.
Sen började tempgivarna för KB röra på sig och jag kände på cirkpumpen att den blev svalare så nu väntar jag på att det ska börja kännas lite kyligare runt konvektorn.

Skönt att det verkar löst sig.

Kan säga att det hade varit prima med ett fungerande kylsystem en dag som denna!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #24 skrivet: 26 juni 2022, 22:03:43 »
Då existerande pump har ett driftryck på 10 bar, så tänker jag att 2 av dessa äts upp och lämnar kvar 8 bar i systemet. Är det rätt, och vad innebär isåfall det?

10 bar menas det tryck som finns i systemet t.ex. det kallvatten som levereras kommun. Ligger det trycket på 4 bar, och värmepumpen gör en legionellabränning så att varmvattnet ökar i temperatur trån t.ex. 45° till 65°, så kan trycket stiga upp mot 8-9 bar beroende på vilken säkerhetsventil som finns i systemet.

Det tryck du har att jobba med är 0,1 bar d.v.s. från Wilo-Star-Z NOVA som du har i ditt bergkylasystem. Pumpar den 400 liter i timmen så finna endast 0,04 bar (4 kPa) kvar.

Önskvärt är ju att du kan pumpa 850 l/h.



Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #25 skrivet: 27 juni 2022, 21:18:06 »


Det tryck du har att jobba med är 0,1 bar d.v.s. från Wilo-Star-Z NOVA som du har i ditt bergkylasystem. Pumpar den 400 liter i timmen så finna endast 0,04 bar (4 kPa) kvar.

Önskvärt är ju att du kan pumpa 850 l/h.


Vill passa på att tacka för hjälpen! Väldigt uppskattat.

Okej, såklart. Uppfordringshöjden 1meter, 1mvp=0,1Bar. Hur räknar man för att komma fram till, i detta fallet, 4kPa vid 2bar motstånd?

Har försökt hitta någon bra info på hur tryck, flöde osv hänger ihop utan framgång, detsamma hur jag räknar på motstånd. Har du någon bra källa för den kunskapstörstande?

Jag förstår att ett högre flöde genom befintliga rör genererar ett större motstånd. Låt oss säga att man smäller på en pump som ger 1m3/h på nuvarande 16mm PEX, vad händer i konvektoränden då? Vilket flöde pratar vi om där? Om jag skulle använda pumpen till att pumpa vatten, så skulle jag vid pumpen fylla tusen enlitersflaskor per timme vid själva pumpen, hur många skulle jag fylla vid konvektorn? Förklara för mig som om jag vore fem!




Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #26 skrivet: 28 juni 2022, 06:07:56 »
Cirkulationspumpar tappar kapacitet gällande uppfordringhöjd, när de pumpar vätska.För Wilo Star-Z Nova klarar den en uppfordringshöjd på 0,4 meter (4 kPa) vid 400 l/h.

Din frikylakrets ser ut att fÃ¥ ett tryckfall pÃ¥  8 kPa vid 200 l/h, sÃ¥ svaret pÃ¥ din frÃ¥ga blir 200 flaskor.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #27 skrivet: 28 juni 2022, 09:08:06 »
Hmm, bara fläktradiatorerna ger ju som mest 45 kPa tryckfall vid stipularat maxflöde (2286 l/timme).
Har specifikationerna som anges i första inlägget ändrats på något sätt utan att jag noterat det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #28 skrivet: 28 juni 2022, 11:09:51 »
Hmm, bara fläktradiatorerna ger ju som mest 45 kPa tryckfall vid stipularat maxflöde (2286 l/timme).
Har specifikationerna som anges i första inlägget ändrats på något sätt utan att jag noterat det?

Tror det dömdes av att det flödet är orimligt och att det står fel i specifikationen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #29 skrivet: 28 juni 2022, 13:41:07 »
Jo, det kan jag hålla med om.
Men att det behövs en annan cirkpump borde ju vara ställt utom varje rimligt tvivel i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!