Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missnöjd med frikyla, fel pump?  (läst 6102 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Missnöjd med frikyla, fel pump?
« skrivet: 21 juni 2022, 19:08:42 »
Hej,

Installerade bergvärme i höstas och valde i samband med detta att även installera frikyla, allt genomfördes av ett företag.

Nu när värmen börjar komma så har vi dragit igång frikylan så smått, men känner väl inte att det kyler som vi tänker oss.

Vi bor i Östgötaslätten i en 1,5plans villa och har ett borrhål på 180 meter vara 150 aktivt.

Lite hårdvara:

2 fläktkonvektorer Gree Lomo (markplan samt en trappa upp) med följande spec:
Kyleffekt   3,5   Kw
Luftflöde max    680   m3/h
Vattenflöde kyla max   0,635   l/s
Tryckfall vattensida kyla max   43   kPa

Nu till cirkulationspumpen som sitter nere i källaren:

Cirkulationspump Wilo Star-Z NOVA      
Flödeshastighet    0,3   m3/h
Max effekt   5   W
Max driftstryck   10   bar
Max uppfordringshöjd   1   

Utan att egentligen kunna nÃ¥got sÃ¥ fÃ¥r jag uppfattningen att den är rejält underdimensionerad, framförallt avseende flödes man möjligen även avseende uppfordringshöjden. Har sett andra använda pumpar med mer än 10ggr flödet och upp till 8 i uppfordringshöjd. För max vattenflöde genom konvektorerna skulle jag behöva ett flöde pÃ¥  2,286m3/h per konvektor.

När jag enbart kör ena konvektorn (ovanvåningen) och mäter in- och utluftens temperatur simultant med två temperatursensorer så är det en skillnad på ca 2 grader. 24,9 in och 22,9 ut i skrivande stund. Tänkte gå vidare och mäta under isoleringen på ledningarna med för att få vätsketempen.

Körde även anläggningen en heldag (9h) i förra veckan utan minsta antydan till kondensvatten.

Jag vet inte vilka rördimensioner som är installerade, men ser pÃ¥ följesedeln att det Ã¥tminstone levererats en rumme (48m) Armaflex 42mm.  Kan mäta rördimensioner om det behövs.

Det jag vill ha hjälp med är dels att få input om min tes stämmer, dvs. att pumpen är underdimensionerad, samt att få hjälp med vilken pump jag behöver för att få ut full effekt ut systemet.

Har givetvis pratat med VVS-firman som gjorde jobbet som menar på att de gjort många liknande installationer utan problem. Jag ser inte att det kommer bli några problem att få det åtgärdat, då de verkar vara ett bra gäng, men det tar nog lite emot för dem då det är en bit att åka.

Tack på förhand.





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2022, 20:04:36 »
0,3 m2/h blir 0,08 l/s så pumpen är lite klen ja.
Men som sagt, mät temperaturen på vattnet in/ut så vet du lite mer.

Själv har jag en Grundfos UP15 som bara är snäppet större än din, och det funkar ok.
Men jag har lite anda förutsättningar, bara en konvektor och den är specad för 600 l/h i vattenflöde.
LÃ¥ter mycket med 0,635 l/s => 2286 l/h ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2022, 20:11:37 »
0,3 m2/h blir 0,08 l/s så pumpen är lite klen ja.
Men som sagt, mät temperaturen på vattnet in/ut så vet du lite mer.

Själv har jag en Grundfos UP15 som bara är snäppet större än din, och det funkar ok.
Men jag har lite anda förutsättningar, bara en konvektor och den är specad för 600 l/h i vattenflöde.
LÃ¥ter mycket med 0,635 l/s => 2286 l/h ???

Hej Carl,

Tack för svaret.


Snittade rörisoleringen och stoppade in en tempsensor under varje. Framledningen stabiliserade sig på 16,4 grader och returen på 21,1 med båda konvektorerna påslagna med fullt blås.


Slog nyss av ena konvektorn för att se förändringarna och det har inte stabiliserats än, men i skrivande stund mäter jag 19 grader och baserat på hur kurvan ser ut kommer den nog falla nån grad till.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2022, 20:27:42 »
Är flödet 0,08 L/s blir kyleffekten 1,6 kW när temperaturdifferensen fram/retur är 4,7 grader.

Jag tycker temperaturen in till konvektorerna är hög. Tillförs borrhålet bara 1,6 kW borde temperaturen bli åtminstone 3 grader lägre.

Vad jag kan förstÃ¥ av databladet är pumpen avsedd för att cirkulera varmvatten i VVC-system. Är det Star-Z pumpen ensam som sköter cirkulationen av köldbärare eller gÃ¥r värmepumpens köldbärarpump samtidigt? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2022, 20:38:14 »
Är flödet 0,08 L/s blir kyleffekten 1,6 kW när temperaturdifferensen fram/retur är 4,7 grader.

Jag tycker temperaturen in till konvektorerna är hög. Tillförs borrhålet bara 1,6 kW borde temperaturen bli åtminstone 3 grader lägre.

Vad jag kan förstå av databladet är pumpen avsedd för att cirkulera varmvatten i VVC-system. Är det Star-Z pumpen ensam som sköter cirkulationen av köldbärare eller går värmepumpens köldbärarpump samtidigt?

Jag är också förvånad över den höga framledningentemperaturen. Tilläggas bör att vi inte ens kört frikylan 20 timmar sen installation, så någon direkt uppvärmning av hålet lär inte ha skett.

Det sköter det ensam, värmepumpen (Bosch 7001i 3-12) är inte iblandad på något sätt.


Kan även tilllägga att returtemperaturen stabiliserade sig på 18,6 med en konvektor påslagen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #5 skrivet: 22 juni 2022, 07:57:45 »
En orörd borra brukar ligga runt 8 C så nått är knas.
Det ska sitta en klaffbackventil emellan påsticken för frikylan, kan du ta en bild på grejerna?
Om denna ventil sätts dit vertikalt åt fel håll så kommer den inte stänga utan hänga i halvöppet läge?

Det kan också vara så att installatören stoppat dit nån form av shuntning, i så fall är det ju bara att öppna helt.
« Senast ändrad: 22 juni 2022, 07:59:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #6 skrivet: 22 juni 2022, 13:34:28 »
En orörd borra brukar ligga runt 8 C så nått är knas.
Det ska sitta en klaffbackventil emellan påsticken för frikylan, kan du ta en bild på grejerna?
Om denna ventil sätts dit vertikalt åt fel håll så kommer den inte stänga utan hänga i halvöppet läge?

Det kan också vara så att installatören stoppat dit nån form av shuntning, i så fall är det ju bara att öppna helt.

Bifogar bild.

Backventil sitter under isolerignen snett nedanför strömbrytaren i bild, och har en stömplad pil vänd uppåt.

Längre till vänster (efter påfyllnadsventilerna klädda i en frigoliglåda) kommer själva värmepumpen, vilken allt går igenom innan det försvinner ut igen.

Ã…hman

  • Gäst
Ã…hman
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #7 skrivet: 22 juni 2022, 19:52:02 »
Testa att slå på brinepumpen i vp så den går kontinuerligt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #8 skrivet: 22 juni 2022, 20:55:21 »
Pil uppåt betyder att backventilen borde stänga som den ska.
Men det är omöjligt att se om cirkpumpen är rättvänd, dvs sugsidan ska vara neråt, den ska trycka uppåt om allt är rätt.
Om detta är OK så är min sista förklaring att backventilen hängt sig på nått sätt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #9 skrivet: 22 juni 2022, 21:17:30 »
Testa att slå på brinepumpen i vp så den går kontinuerligt.

Går detta att göra på alla pumpar? Knappat runt lite i menyerna men vet inte riktigt var jag skulle slå på det?

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #10 skrivet: 22 juni 2022, 21:20:38 »
Pil uppåt betyder att backventilen borde stänga som den ska.
Men det är omöjligt att se om cirkpumpen är rättvänd, dvs sugsidan ska vara neråt, den ska trycka uppåt om allt är rätt.
Om detta är OK så är min sista förklaring att backventilen hängt sig på nått sätt?

Den tanken slog mig också, dvs att pumpen är felvänd, ser inte riktigt annars hur framledningstempen kan vara så hög då vätskan knappast hinner värmas upp till 16,4 av att färdas 8 meter i en källare som håller strax under 17 grader.

Firman kommer iallafall förhoppningsvis hit nästa vecka och tittar pÃ¥ det. Synd att det ska bli uppÃ¥t 30 grader i helgen bara.  ::)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #11 skrivet: 23 juni 2022, 08:07:37 »
Pumpen är ju helt fel till ditt behov.
du behöver ju 2 X 2286 l/h med 4.3 meters tryckfall.
Din pump ger bara 288 liter/timme vid 1 meters tryckfall. (Om jag tolkar allt rätt)
Kolla dock pilen på pumpen också, den skall visa flödesriktning uppåt i bilden.
Men pumpen är helt tokigt dimensionerad, och du skall ju inte behöva köra en ännu större pump (den inbyggda) bara för att få liiiite bättre flöde, det är inte ekonomiskt.
Firman får göra om och göra rätt, det skulle kunna vara OK om de vill ha betalt för mellanskillnaden på priset för den pump de satt in och det som borde sitta där, men inget för jobbet i alla fall.
De kan ju inte kräva att du skall kunna avgöra sånt där själv - ansvaret faller helt på den som räknat på det där.

PS, rören till frikylan, vilken diameter har de?
Koppar eller PEX?

Med så klena rör lär du aldrig kunna få det flöde som krävs, om jag tolkar bilden rätt, ser ut som 15 mm koppar eller 16 mm PEX... eller ännu klenare
Har inte räknat pÃ¥ det, men min känsla är i alla fall att det borde behövas mist 22 mm koppar eller 25 mm PEX.  dontknow
Känns som att den som räknat på det där trott att det var vvc (Varmvattencirkulation) han dimensionerade för.

Nyutexaminerad VVS-ingenjör?
« Senast ändrad: 23 juni 2022, 08:13:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #12 skrivet: 23 juni 2022, 10:23:43 »
Pumpen är ju helt fel till ditt behov.
du behöver ju 2 X 2286 l/h med 4.3 meters tryckfall.
Din pump ger bara 288 liter/timme vid 1 meters tryckfall. (Om jag tolkar allt rätt)
Kolla dock pilen på pumpen också, den skall visa flödesriktning uppåt i bilden.
Men pumpen är helt tokigt dimensionerad, och du skall ju inte behöva köra en ännu större pump (den inbyggda) bara för att få liiiite bättre flöde, det är inte ekonomiskt.
Firman får göra om och göra rätt, det skulle kunna vara OK om de vill ha betalt för mellanskillnaden på priset för den pump de satt in och det som borde sitta där, men inget för jobbet i alla fall.
De kan ju inte kräva att du skall kunna avgöra sånt där själv - ansvaret faller helt på den som räknat på det där.

PS, rören till frikylan, vilken diameter har de?
Koppar eller PEX?

Med så klena rör lär du aldrig kunna få det flöde som krävs, om jag tolkar bilden rätt, ser ut som 15 mm koppar eller 16 mm PEX... eller ännu klenare
Har inte räknat pÃ¥ det, men min känsla är i alla fall att det borde behövas mist 22 mm koppar eller 25 mm PEX.  dontknow
Känns som att den som räknat på det där trott att det var vvc (Varmvattencirkulation) han dimensionerade för.

Nyutexaminerad VVS-ingenjör?

Det är 16mm LK universalrör. Typ dessa: https://www.vvsobygg.se/pal-universalror-a-med-isolering-16-x-2-0-x-50-m-alupex-lk-ror.html

Jag ser inte att jag kommer gå med på en lösning där jag tvingas köra brine-pumpen för att få kyla, utan de får helt enkelt fixa det med lämplig CP.

Har du någon referens på uträkningar? Vore gött att kunna göra en ordentlig uträkning på vilken pump/rördimensioner som borde användas.



Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #13 skrivet: 23 juni 2022, 10:54:16 »
Det känns som att de har uppgivit fel vätskeflöde, så 3,5 kW rimmar dåligt med 0,635 l/s. Speciellt då det i produktbladet är angett deltaT 5° med vatten d.v.s. flödet är 0,17 l/s.

Det stämmer bättre med tryckfall 43 kPa samt röranslutning 12 mm.


Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missnöjd med frikyla, fel pump?
« Svar #14 skrivet: 23 juni 2022, 11:33:42 »

Drog igÃ¥ng köldbärarpumpen till 95%.  Detta gav en minskad framledningstemp till konvektorerna frÃ¥n 16,1 till 15,4 vid mitt mätställe strax innan delningen till respektive konvektor.

Värmepumpen avgav en köldbärartemperatur på 9 grader.

Tyvärr sitter cirkulationspumpen tight mot väggen och jag lyckas därmed inte se någon om riktning.


Det känns som att de har uppgivit fel vätskeflöde, så 3,5 kW rimmar dåligt med 0,635 l/s. Speciellt då det i produktbladet är angett deltaT 5° med vatten d.v.s. flödet är 0,17 l/s.

Det stämmer bättre med tryckfall 43 kPa samt röranslutning 12 mm.

Intressant. Jag har som sagt inga referenser.

Om din uträkning stämmer så innebär det då att respektive konvektor kräver 612 l/timme eller 1224 l/timme för båda för att uppnå "full effekt", och att pumpen således uppfyller 25% av behovet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 736
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!