Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta frÃ¥nluftsvärmepump?  (läst 1371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad etnavs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta frånluftsvärmepump?
« skrivet: 26 april 2022, 14:11:44 »
Hej forumet!

Jag är en smula villrådig beträffande hur jag skall agera med min smått ålderstigna frånluftsvärmepump.

Jag har en IVT 480 från år 2000 där kompressorn är bytt och konverterad till freon år 2007 eftersom originalkompressorn skar. Enligt reparatören berodde det på att det ursprungliga köldmediet (gasol) inte fungerade ihop med smörjmedlet. Jag har genom åren bytt fläktmotor och motor till trevägsventilen samt en kondensator till fläkten. Nu verkar värmepumpen inte ge så mycket värme som förr. Att fylla på med freon hjälper bara temporärt, så den läcker förmodligen.

Kollar man på nätet, så finns det frånluftsvärmepumpar avsedda för utbyte. Är det en sådan jag skall ha? Det verkar finnas mer effektiva varianter som används vid nybyggen, men till högre pris. Med dagens höga elpriser är det kanske mer ekonomiskt?

Någon leverantör tycker att jag skall skippa värmeåtervinningen och i stället ta värmen från utomhusluften. Är det verkligen vettigt?

Kanske skall jag satsa på en luft/luft-variant och använda den befintliga anläggningen som el-panna när det behövs, när frånluftsvärmepumpen har gett upp helt? Jag har en kakelugn som jag har börjat elda pellets i med ganska bra resultat, så det går att kapa de högsta elpristopparna. Luft/luft-värmepumpen är billig att installera och kan även ge svalka på sommaren. Fast den låter en del förstås.

Kanske kan man förlänga livet på den befintliga värmepumpen genom att trycka i en burk tätningsmedel avsett för klimatanläggningar i bilar, eller blir det mer som aktiv dödshjälp?


Dela gärna med er av era tankar!

/Svante

Huset är byggt 2000 i göteborgstrakten, 154 kvm, Elförbrukning 14000 kwh/år, 150 kg pellets/år
« Senast ändrad: 26 april 2022, 15:04:51 av etnavs »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftsvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 26 april 2022, 14:31:41 »
Hej!

När är huset byggt?
Hur stort är det?
Var i landet står det?
Nuvarande energiförbrukning per år? El? Pellets? Ved?

Känner igen problemet med kompressorerna och säkert har du nu R134a i din värmepump. Finns en del reservdelar fortfarande till Elektrostandard 480 men det ser ut som nya kompressorer saknas så det är nog inte värt att lägga några större pengar på reparationer. Intressant det där med tätningsmedel men jag jag skulle rådfråga en kyltekniker om det i så fall för det är viktigt att det är korrekt mängd köldmedia i systemet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftsvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 26 april 2022, 17:40:24 »
Ok, såg ditt tillägg nu. Byter du till NIBE F370 i motsvarande klass av frånluftsvärmepumpar så blir energiförbrukningen bara något lägre, kanske -1000 kWh/år. Finns även t.ex. IVT Vent 402 och Bosch Compress 3800i i denna klass som ger ungefär samma energibesparing.

Byter du till den nya kraftigare generationen frånluftsvärmepumpar som NIBE F730/F750 sjunker elförbrukningen med ytterligare ca -3000 kWh/år (alltså ca -4000 kWh/år från dagsläget). Dessa kostar dock betydligt mer och kräver översyn av avluftskanalen pga låg avluftstemperatur.

Byte till luftvatten ger ungefär samma energibesparing som F730/F750 men kostar lite mer. Man kan dock reflektera över ljudet från kompressorn. F730 är varvtalsstyrd och låter en del på höga varvtal. Har man luftvatten sitter kompressorn istället i utedelen och låter där. Beror på husets planlösning, ljudisolering och vilka preferenser man har.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!