Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken cirkulationspump för frikyla  (läst 2101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken cirkulationspump för frikyla
« skrivet: 17 april 2022, 17:47:40 »
Jag undrar om någon har tips på vilken pump jag ska använda till mitt system.

Jag har en Nibe F1255 monterad på källarplanet och har en Eveco Carisma CRCMV44 på bottenvåningen och en CRCMV24 på övervåningen.

Jag har ca 6m 20mm PEX-rör till konvektorn på bottenvåningen och ca 8m till den på övervåningen.
Konvektorerna är parallellkopplade och jag har en T-koppling ca 3-4m efter placeringen för cirkulationspumpen.
Vet inte om detta är optimalt och förmodligen borde jag dragit grövre rör fram till avgreningen, men så har jag alltså inte gjort.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #1 skrivet: 19 april 2022, 07:58:17 »
Wilos Yonos Pico brukar vara bra grejer, 20 mm PEX ska väl funka bra.
Men kolla databladet för fläktkonvektorn vilket flöde du ska ha?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #2 skrivet: 19 april 2022, 08:44:32 »
Som jag tolkar databladet så har jag som mest 518 l/h på den stora konvektorn och 298 l/h på den lilla. Detta med en ganska stor brasklapp om att jag inte riktigt fattar vad det är jag läser. Men då borde en Pico 25/1-6 130 funka?

https://www.eveco.se/wp-content/uploads/2022/03/Carisma_CRC_katalog.pdf

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #3 skrivet: 19 april 2022, 15:41:14 »
Den borde räcka fint, får ett tryckfall på ca 8 kPa för PEX-rören när jag stoppar in det i ett beräkningsprogram, så detta kommer inte begränsa flödet så mycket.
Det största flödesmotståndet har du i själva konvektorerna och då tror jag att en 25/1-5 skulle klara flödet också.


« Senast ändrad: 19 april 2022, 15:46:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #4 skrivet: 19 april 2022, 18:54:28 »
Den borde räcka fint, får ett tryckfall på ca 8 kPa för PEX-rören när jag stoppar in det i ett beräkningsprogram, så detta kommer inte begränsa flödet så mycket.
Det största flödesmotståndet har du i själva konvektorerna och då tror jag att en 25/1-5 skulle klara flödet också.


Kanon, då får det bli en sån.
Ska bli skönt att förhoppningsvis fÃ¥ igÃ¥ng allt nu innan den riktiga värmen drar in. Vi har bott i huset i dryga tre Ã¥r och varje Ã¥r hittills har vi sagt att vi mÃ¥ste göra nÃ¥got Ã¥t det innan nästa sommar. Plötsligt händer det.  tummenupp

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #5 skrivet: 19 april 2022, 22:06:24 »
Skall du pumpa runt brine i borrhÃ¥let med denna?  Tänk pÃ¥ att man gärna arbetar med mindre deltaT pÃ¥ konvektorerna för att maximera effekten.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #6 skrivet: 20 april 2022, 14:59:01 »
Nja, det sitter ju redan en pump i anläggningen så den här är mest för att få cirkulation i den nya kretsen.

vad innebär det du skriver om deltaT, och hur ska jag tänka runt det?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #7 skrivet: 20 april 2022, 20:33:49 »
Så skall du styra kb-pumpen externt eller har 1255 något för att stödja detta?

Jag har en pump till frikylan som cirkulerar brine själv.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #8 skrivet: 20 april 2022, 22:10:01 »
Det finns ett tillbehör till 1255 för styrning av hela alltet, men jag kommer bara styra den här pumpen manuellt. Typ att den är igång på sommaren och av på vintern.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #9 skrivet: 20 april 2022, 23:09:04 »
Själv har jag en liten Grundfos VVC pump för frikylan, den klarar hålla ett delta på ca 5 C när fläktkonvektorn går på max.
Det är 15 mm koppar till konvektorn och den cirkulerar hela flödet själv via borran.
Men fläktkonvektorn med sina 10 mm rör står nog för ca 80 % av flödesmotståndet.
Kollektorslangen är oftast på 40 mm så den bromsar inte flödet särskilt mycket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #10 skrivet: 20 juni 2022, 08:34:51 »
Nu har jag haft allt kopplat och driftsatt i ungefär en månad och allt verkar funka precis som jag hoppats. Känns riktigt skönt att ha fått ihop allt innan sommaren.

Utloggad koffe_80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #11 skrivet: 01 juli 2022, 13:34:42 »
Nu har jag haft allt kopplat och driftsatt i ungefär en månad och allt verkar funka precis som jag hoppats. Känns riktigt skönt att ha fått ihop allt innan sommaren.
Kopplade du in allt själv eller tog du hjälp? I så fall av röris?

Utloggad Bonzo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken cirkulationspump för frikyla
« Svar #12 skrivet: 13 juli 2022, 11:20:24 »
Kopplade du in allt själv eller tog du hjälp? I så fall av röris?

Jag drog alla rör och kopplade allt själv. Fick låna pressverktyg för PEX-kopplingarna av en kompis till en kompis och det var även han som kom och fyllde upp den nya slingan med kylmedel när allt var klart. Tog också in elektriker för att koppla in elen till cirkulationspumpen såklart.

Tog in offerter på att få det gjort av proffs, men de ville ha galet mycket betalt så även om jag höll på att bli galen på kuppen så sparade jag säkert 50k på att göra det själv.
(Blev galen på att de isolerade PEX-rören alltid tycktes vara krökta åt fel håll och på att jag alltid verkade ha fel gängstorlek på kopplingarna.)
« Senast ändrad: 13 juli 2022, 11:22:38 av Bonzo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!