Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera nytt värmesystem (stam/avstick)  (läst 1314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er!

Ska i vår byta värmesystem från panna samt el radiatorer till luft/vatten (lutar åt mitsubishi)

Men jag skulle behöva hjälp med vad som behövs!

Huset ligger i sthlm och är 164m2 byggt -78 Det kommer bli vattenburna radiatorer som ska in.
tittar mest på Thermopanel V4 tp22. Tar gärna tips om andra också :)

Radiatorstammen för bottenvåningen kommer dras under krypgrunden och med uppstick till varje radd.
samma princip för övervåningen men i bjälklaget.
Men vad ska man köra för rör till allt? Läst att 20 rör som stam sen 15 uppstick men räcker detta till mitt hus?

Bifogar planritning där jag kluddat lite eventuella storlekar på element.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionera nytt värmesystem (stam/avstick)
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2022, 15:29:11 »
Lite tumregler för rördimension och effektbehov i huset: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42772.msg413267#msg413267
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera nytt värmesystem (stam/avstick)
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2022, 18:38:15 »
Så 28mm borde fungera som stam sen gå ner till 15 vid varje radiator? Och då förhoppningsvis slippa ojämn värme samt annat missljud.

Men klarar jag mig på en stam nere samt en uppe?
6 radiatorer nere samt 5 st uppe
  Sc:,h
Är det lättast att köra pex rör i krypgrunden eller ska man satsa på alupex?

Tanken är att köra en Mitsubishi  PUD-SHWM100YAA  (SPLIT)samt  EHST30DYM9D

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionera nytt värmesystem (stam/avstick)
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2022, 18:44:40 »
Du behöver räkna ut hur mycket värmeeffekt det behövs i varje radiatorer vid fram/retur 55°/45° och 30° delta mot rumstemperaturen 20°. Sedan kan du summera effekten och se vilka rördimensioner som krävs på respektive sträcka.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera nytt värmesystem (stam/avstick)
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2022, 19:07:58 »
Så 28mm borde fungera som stam sen gå ner till 15 vid varje radiator? Och då förhoppningsvis slippa ojämn värme samt annat missljud.

Men klarar jag mig på en stam nere samt en uppe?
6 radiatorer nere samt 5 st uppe
  Sc:,h
Är det lättast att köra pex rör i krypgrunden eller ska man satsa på alupex?

Tanken är att köra en Mitsubishi  PUD-SHWM100YAA  (SPLIT)samt  EHST30DYM9D
Du klarar dig bra med 28 som stam till både uppe och nere, det som kan hända med en stam och påkoppling nere är att flödet kan gå lättare nere ,men stänger ventilerna på raddarna så ökar trycket upp. Annars 2 stammar 22 rör , det blir över med råge.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera nytt värmesystem (stam/avstick)
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2022, 19:46:05 »
Tack för svar!

Går jag efter thermopanels tabell gällande effekt på elementen ligger jag lite i överkant på allihopa förutom de som är 300x1800. Tyvärr är det fönster som går nästan hela vägen ner så större än så kan jag inte få. Men med tanke på att nästan alla element (el) idag är avstängda så borde tempen där nere ändå bli bättre än idag ::)

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera nytt värmesystem (stam/avstick)
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2022, 08:20:08 »
Inte så kul att prata om värme nu kanske när det är 30 grader ute, men allt är klart.

Elementen sitter stammarna är klara/provtryckta men nu ser jag att innerdelen jag valt 300L split saknar en sak som de mindre modellerna har. Nämligen ett expansionskärl. Är det någon här som vet vad detta expansionskärl är till för?

Tror det är lite sent att ändra sig nu dÃ¥ den är beställd och ska komma i augusti. Bifogar en bild där man ser jämförelser mellan olika innerdelar.  Mvh

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionera nytt värmesystem (stam/avstick)
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2022, 10:08:40 »
Jag har gjort liknande installation,körde två 22mm stammar,använde Isopex i grunden.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Dimensionera nytt värmesystem (stam/avstick)
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2022, 11:13:59 »
Ett expansionskärl används för att kompensera för vattnets volym ändrar sig när temperaturen svänger. Expansionskärlet är i drift delvis fyllt med buffrat vatten och luft på andra sidan en gummiblåsa för att utgöra en komprimerbar sida.

Total systemvolym x 0,05 så får du en bra expansionsvolym för värmepump. Varmvattensidans volym har inget med det att göra. Avrunda uppåt i expansionskärlets storlek för marginal och bättre hållbarhet. Säkerhetsventil, avtappning, påfyllning, luftare i pannrummet är liknande underförstådda prylar som du inte får glömma om det inte finns.

Är det köket där nere till vänster i bottenplan?
Det finns en konvektor som man kan sätta i sockeln om behovet finns. "Space saver".
« Senast ändrad: 26 juni 2022, 11:17:15 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera nytt värmesystem (stam/avstick)
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2022, 16:23:59 »
Ett expansionskärl används för att kompensera för vattnets volym ändrar sig när temperaturen svänger. Expansionskärlet är i drift delvis fyllt med buffrat vatten och luft på andra sidan en gummiblåsa för att utgöra en komprimerbar sida.

Total systemvolym x 0,05 så får du en bra expansionsvolym för värmepump. Varmvattensidans volym har inget med det att göra. Avrunda uppåt i expansionskärlets storlek för marginal och bättre hållbarhet. Säkerhetsventil, avtappning, påfyllning, luftare i pannrummet är liknande underförstådda prylar som du inte får glömma om det inte finns.

Är det köket där nere till vänster i bottenplan?
Det finns en konvektor som man kan sätta i sockeln om behovet finns. "Space saver".

Hej! så det är expansionskärl för värmen då som fattas i den modellen?
Angående säkerhetsventiler, avtapp/påfyllning hoppas jag ingår i installationen? Hoppas det iaf Tog en "Auktoriserad" firma som ska installera den iaf. Vi får la se som en göteborgare hade sagt.

Ja det stämmer att det är köket där! Kan nog bli en konvektor där i framtiden. Ganska lätt att bygga om systemet i detta hus då det är bra utrymme i krypgrunden. Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!