Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallation bergvärme, offert hjälp  (läst 1280 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nyinstallation bergvärme, offert hjälp
« skrivet: 14 januari 2022, 15:24:03 »
Hej

Ska installera bergvärme i kåken som jag nyss köpt, har lite funderingar o tar gärna emot era åsikter.


Huset står i Hudiksvall utmed kusten det är byggt 1982 på platta, 1plan(ingen källare) boyta 121kvm, mekanisk till luft förutom i badrum, wc o kök, nån typ av värmeåtervinning/elvärmare i fläktaggregatet

Nuvarande uppvärmning är vattenburen/radiatorer och elpanna NIBE evc 190

Tidigare ägare två st pensionärer hade runt 15000 kWh/år på värme o varmvatten(osäkra uppgifter)

Har tagit in offert från två aktörer, 4 offerter totalt.

Företag A offer 1

Thermia Calibra 7
170m borrhålen 15m foderrör
Arbetstank 100l
Byte tre radiatorer, tvåradiga lågtemp

191 530kr
226 530kr (byte av alla radiatorer, 7st extra)


Företag A offert 2

IVT he c6
160m borrhål 15m foderrör
Arbetstank 100l
Byte tre radiatorer, tvåradiga lågtemp

170 050kr
205 050kr (byte av alla radiatorer, 7st extra)

Företag B offert 1

Thermia Calibra Eco 8
140m borrhål 15m foderrör

187 000 kr

Företag B offert 2

Thermia optimum 8
140m borrhål 15m foderrör
Byte 10st radiatorer

216 000kr

-------------------------------------------------------------------

Radiatorer jag har nu är inte gjorda för lågtempsystem, är bara ett rör med lite flänsar som går i en kort slinga och knappt nå vatten.

Företag B tror det kan funka utan o byta nÃ¥gra om jag väljer inverter pumpen, jag är osäker.  Företag B sa ingenting om nÃ¥n arbetstank. För on/off pumpen ville dom byta alla element för att kunna leverera ett bra system.

Som jag känner nu så känns företag A bättre, kollade runt mer, mätte element, kändes mer noggranna.
Hade lite återkoppling om Vald rumstemp i dimensions kalkylen o vi som vill ha 23grader tyckte han kanske att man skulle gå upp på en IVT he c7 för 2000kr mer.

Om man nu ska byta radiatorer, varför inte gå upp till treradiga om man ska byta för lägre framledningstemp eller är det liten skillnad mellan två och tre?

Mvh sarma




« Senast ändrad: 14 januari 2022, 15:37:01 av Sarma »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallation bergvärme, offert hjälp
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2022, 15:41:49 »
Hej! Ganska höga priser för en mindre/medelstor bergvärmeinstallation tycker jag. Kanske el-smockan som fått priserna att gå upp nu. Bra att du fått svar från två olika firmor i alla fall. I vilken del av landet? Om de befintliga radiatorerna är som du beskriver så är det säkert bra att få de utbytta men 3-radiga radiatorer kan se ganska klumpigt ut och man bör bara ta det om det är ett måste och inte går att få plats med en större/bredare radiator istället.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sarma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallation bergvärme, offert hjälp
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2022, 15:50:43 »
Hej! Ganska höga priser för en mindre/medelstor bergvärmeinstallation tycker jag. Kanske el-smockan som fått priserna att gå upp nu. Bra att du fått svar från två olika firmor i alla fall. I vilken del av landet? Om de befintliga radiatorerna är som du beskriver så är det säkert bra att få de utbytta men 3-radiga radiatorer kan se ganska klumpigt ut och man bör bara ta det om det är ett måste och inte går att få plats med en större/bredare radiator istället.
Hej
Ja, det tyckte ja också, men har inte så många fler att ta in offerter ifrån. Huset ligger i Hudiksvall, längs Gävleborgs kust. Antog att dem skulle bli klumpiga och det va därför dom föreslog tvåradiga.
Tack för ditt svar

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallation bergvärme, offert hjälp
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2022, 16:02:45 »
Ok. Hudiksvall har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -19,5° så dagens luftvattenvärmepumpar kan också vara ett alternativ. Beror på om man vill ha kompressorn inne eller ute för ljudet och vad man tycker om utedelen vid husknuten.
« Senast ändrad: 14 januari 2022, 16:38:31 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sarma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallation bergvärme, offert hjälp
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2022, 22:06:37 »
Ok. Hudiksvall har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -19,5° så dagens luftvattenvärmepumpar kan också vara ett alternativ. Beror på om man vill ha kompressorn inne eller ute för ljudet och vad man tycker om utedelen vid husknuten.
Tack för tipset, men jag har snöat in mig på bergvärme lite :) Hade en utedel i mitt förra boende som jag störde mig på en del.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!