Har ett litet dilemma .
Min energyhub från Ferroamp är på 14kW
Ett par timmar på dagen när det är som bäst än så länge ger dom ca 15,4kW och det verkar den inte klara så den går ner i något viloläge några minuter och levererar inget för att gå upp på Max igen.
Hubben blir rätt varm då.
Vore bättre om den kunde ligga kvar på sitt Max även om det är något lägre för att slippa dom där djupdykningarna.
Då jag har i olika väderstreck hade jag inte räknat med att dom skulle gå över 14kW !!
Det mystiska är din graf.
Samtidigt går alla 4 panelsektioner ned, garaget borde komma 5-15 min före de andra pga dess placering och björkarnas skuggningar. Sen om du kollar veckovis/månadsvis bakåt borde du kolla hur kurvorna då är vid samma tidpunkt eftersom solen går upp i elevationsvinkel från 22 dec till 24 juni när björkarna börjar skymma
Misstänker att du ev råkar ut för 2 problem som tillsammans ställer till det.
1: dina panelers data anger +44c som gräns innan de ev går ned några % i effekt pga värmeutveckling.
2: när instrålningen fluktuerar starkt pga björkarnas löv som rör sig, kommer det att svänga friskt i elektroniken.
När dessa 2 då ev samspelar kan det ev förklara den stora dippen, elektroniken går varm pga fluktuationer och här kan då någon skyddskrets i Ferroampen till slut gå in pga värmeutvecklingen i elektroniken.
Det intressanta är att alla 4 sektioner påvisar en liten peak, även om 2 sektioner har gått ned i effekt, när sen den stora dykningen i effekt sker, har du något i kåken som kickar in elektriskt vid denna tidpunkt och ev kan skicka ut skräp på elmatningen som kan störa Ferroampen ?
Sen hade du ju en gran också i rakt söderläge som också kan störa här....