Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ngenic Tune  (läst 41655 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sharkey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Ngenic Tune
« skrivet: 15 oktober 2015, 06:47:32 »
Hej!

Funderar på att köpa Ngenic Tune systemet.
www.ngenic.se
Det var en artikel i senaste Vi i Villa tidningen.
Är det någon här i forumet som har detta system ?
Är ute efter att få en jämnare inomhus temperatur.
Eller är det ett onödig köp som inte funkar?
Har bergvärme med vattenburen golvvärme.

Tacksam för för info/tips

Hälsningar

Michael

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2015, 07:18:36 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57858.15

De som tillverkar och säljer systemet tar all vinst du kan göra var väl i princip slutsatsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kvistberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2015, 01:08:08 »
Läste också i samma tidning och blev nyfiken.

Satt och räknade på det med miniräknaren. Alternativet att köpa för 1995 (rabatt 500 kr om man anger rabattkod) och betala 49 kr. Med min förbrukning skulle det ta då 17,5 år. Om man köper loss det för 4495 så blev det 6,5 år.Då har jag räknat på 10% besparing.

Tycker egentligen 6,5 år är för lång tid. Men man kanske måste väga in bekvämlighetsfaktorn och ta den delen från nöjeskontot? Jag har en IVT Greenline bergvärmepump från 2004 med enbart utegivare.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2015, 08:50:10 »
Jag tror inte man sparar 10% om man i övrigt har koll på värmesystemet.
Har man ofta/alltid för varmt så sparar man om man sänker tempen, visst, men att spara 10% på att ha en temp närmare den önskade tror jag inte på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kvistberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2015, 17:48:49 »
Fast problemet jag upplever är att temperaturen kan diffa ca 1,5-2,5 grader över dygnet nu på höst/vår. Det är väl tanken att denna ska kompensera för det och där besparingen ska inhämtas.



Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Ngenic Tune
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2015, 19:27:12 »
Tycker egentligen 6,5 år är för lång tid. Men man kanske måste väga in bekvämlighetsfaktorn och ta den delen från nöjeskontot? Jag har en IVT Greenline bergvärmepump från 2004 med enbart utegivare.
Fast problemet jag upplever är att temperaturen kan diffa ca 1,5-2,5 grader över dygnet nu på höst/vår. Det är väl tanken att denna ska kompensera för det och där besparingen ska inhämtas.
GÃ¥r det inte att montera en rumsgivare till den pumpen?
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad sharkey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2015, 12:35:15 »
Tack för svar.

Vad vi vill är att få jämnare temperatur i huset. Vi bor i hus "1 1/2" och upplever det kallare på övervåningen å tänkte att denna lösningen skulle vara bra.
Sen om det tar 10 eller 100  Ã¥r att spara in kostnaden har ingen betydelse.
Utan det primära är att få jämnare varmt i huset på båda våningarna.

Finns det någon annan lösning tro?
Hittade dessa saker i en tråd.
http://www.conrad.se/HomeMatic-Tr%e5dl%f6s-switch-HomeMatic-HM-LC-SV1-FM-Inf%e4lld-1-kanal.htm?websale8=conrad-swe&pi=646363&ci=SHOP_AREA_260552_2805020
http://www.eq-3.de/max-heizungssteuerung-produktdetail-kopie/items/zwischenstecker-schaltaktor-1-fach.html

Kan det vara en lösning ?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ngenic Tune
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2015, 12:59:24 »
Varför blir det varmt? är det för att värmepumpen värmer, eller beror det på solen? Om det är solen som värmer så lär det inte blir svalare för att du sätter in nån ytterligare relegering av värmepumpen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kvistberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2015, 13:12:17 »
Så vitt jag förstod det på min VVS:are så går det att sätta in en innegivare med sladd. Men var oklart om dem såldes fortfarande. Jag har min bergvärmepump ute i garaget inne pannrummet. Så det blir en bit isåfall att dra. Har en avlång enplansvilla med vardagsrum/kök längst ner och garaget ovanför huset. Solen ligger på mest mot kök och vardagsrum.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2015, 13:27:25 »
Sharkey, som startade den här tråden, och som ständigt har lite för kallt på övervåningen, borde kunna justera bort det - om det inte är helt feldesignat. Det är väl vanligare att man har det motsatta problemet, att det är för varmt på övervåningen.

Om jag har förstått tanken med Ngenic m.fl. prylar så är det väl att använda lite smartare reglerteknik för styrningen. Mitt eget system reglerar enbart på vad utetemperaturen är just för tillfället, inget annat. De vanliga värmepumparna tar också hänsyn till temperaturen och hur de har reglerat de senaste timmarna (de sk gradminuterna). Såklart lite bättre. Men de vanliga systemen tar inte hänsyn till hur det ser ut över dygnet, de reglerar till exempel inte ner värmen i förväg när utetemperaturen stiger på förmiddagen, trots att de borde kunna räkna ut det med tanke på att det varit så de föregående tio dagarna. Så med lite smartare reglering och ett snabbt värmesystem skulle man kunna få aning bättre reglering, och kanske spara lite el. I mitt fall, med golvvärme i betongplatta är det lönlöst, det tar många timmar att ändra värmen i plattan nån grad, sen tar det ytterligare timmar innan värmen når till golvytan.

Sen blir det en filosofisk fråga om man verkligen skulle vilja ha exakt 21.0 grader dygnet runt om man kunde få det. Jag börjar tvivla på det. Men lite smartare reglering vore inte helt fel, även med en trög betongplatta skulle man kunna göra en del, inte för att få stabilare temperatur men kanske få stabilare gång på pumpen och undvika onödigt eltillskott.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad kvistberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2015, 14:36:20 »
Sharkey, som startade den här tråden, och som ständigt har lite för kallt på övervåningen, borde kunna justera bort det - om det inte är helt feldesignat. Det är väl vanligare att man har det motsatta problemet, att det är för varmt på övervåningen.

Om jag har förstått tanken med Ngenic m.fl. prylar så är det väl att använda lite smartare reglerteknik för styrningen. Mitt eget system reglerar enbart på vad utetemperaturen är just för tillfället, inget annat. De vanliga värmepumparna tar också hänsyn till temperaturen och hur de har reglerat de senaste timmarna (de sk gradminuterna). Såklart lite bättre. Men de vanliga systemen tar inte hänsyn till hur det ser ut över dygnet, de reglerar till exempel inte ner värmen i förväg när utetemperaturen stiger på förmiddagen, trots att de borde kunna räkna ut det med tanke på att det varit så de föregående tio dagarna. Så med lite smartare reglering och ett snabbt värmesystem skulle man kunna få aning bättre reglering, och kanske spara lite el. I mitt fall, med golvvärme i betongplatta är det lönlöst, det tar många timmar att ändra värmen i plattan nån grad, sen tar det ytterligare timmar innan värmen når till golvytan.

Sen blir det en filosofisk fråga om man verkligen skulle vilja ha exakt 21.0 grader dygnet runt om man kunde få det. Jag börjar tvivla på det. Men lite smartare reglering vore inte helt fel, även med en trög betongplatta skulle man kunna göra en del, inte för att få stabilare temperatur men kanske få stabilare gång på pumpen och undvika onödigt eltillskott.

Det är väl den typ av smartare teknik man är ute efter med Ngenic. Tror min pump och utegivare är inte smartare än den anpassar just för stunden, ingen framförhållning.

Utloggad sharkey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Ngenic Tune
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2015, 15:38:16 »
Det är inte för varmt utan för kallt.
Har vattenburen golvvärme på båda planen.
Plan 1 vattenburen golvvärme i gjuten platta / plan 2 trägolv.
Då dom har 30 dagar öppet köp så kommer vi att prova systemet för att se om det funkar.

Bergvärme pumpen är en IVT Greenline HE C9 med frånluftvärmemodul "VBX-2".
Borrhålet är 170 m.
« Senast ändrad: 18 oktober 2015, 15:40:47 av sharkey »

Utloggad Fredrik Fernlund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ngenic Tune
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2015, 16:50:12 »
Hej!
Jag heter Fredrik Fernlund och är en av grundarna till Ngenic.
Jag ska försöka hålla lite koll här och svara på eventuella frågor.
Det är dock säkrast att höra av sig till support@ngenic.se om det är något man är angelägen att få svar på.

Vill ocksÃ¥ passa pÃ¥ att förtydliga det sharkey skrev om öppet köp i 30 dagar. Det är alltsÃ¥ en prövoperiod sÃ¥ man fÃ¥r testa systemet fullt ut i 30 dagar, och är man inte nöjd sÃ¥ fÃ¥r man skicka tillbaka systemet och fÃ¥r pengarna tillbaka.  Det är m.a.o inte ett vanligt öppet köp där man mÃ¥ste lämna tillbaka varan i oöppnad förpackning.

Mvh
Fredrik

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ngenic Tune
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2015, 17:49:30 »
Det är inte för varmt utan för kallt.

Räcker det inte att höja värmekurvan och/eller förskutningen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ngenic Tune
« Svar #14 skrivet: 19 oktober 2015, 06:49:46 »
Det sharkey måste göra är att höja värmekurvan, samt öka flödet på slingorna en aning på övervåningen samtidigt som han sänker flödet i golvvärmeslingorna på markplan, då blir det lagom varmt på båda våningarna med lägsta möjliga höjning av värmekurvan.

Om inget görs åt flödet på de två våningarna så kommer ngenic att öka värmekurvan mer, termostater i markplan stryper, och värmepumpen blir "berövad" på flöde, vilket ger dålig deltaT över förångaren, men risk för försämrad COP på värmepumpen.
Det kan även bli så låga flöden på markplan att golven blir ojämnt varma.
Som jag ser det är ngenic främst en lösning för att få bättre komfort, när det gäller att få så ekonomisk drift som möjligt på en värmepump finns inget effektivare sätt än att justera in grundflöden och värmekurva på bästa sätt.

Om ngenic kan styra inomhustempen i ett trögt värmesystem smartare, så att värmen minskas till en golvvärmeanläggning med ingjutna slingor 6 timmar innan värmebehover minskar så kan kanske en liten besparing göras, men främst skall det nog ses som en komfortförbättring.

Min erfarenhet är dock att det allt som oftast krävs lite mer värme nattetid och tidig morgon eftersom man på kvällen slutar tillföra energi via datorer, TV-apparater, köksutrustning, belysning o.s.v så utan att tillföra värme nattetid så skulle man ha rätt kallt på morgonen innan solen börjar göra sitt.
Nu vet jag inte om ngenic även räknar in väderprognoser så de kan förutse solinstrålning, eller kompensera för starka vindar, men i alla värmesystem utom just ingjuten golvvärme så är systemet så snabbt att det mycket väl kan kompensera för det utan större energiförluster.
I ett radiatorsystem t.ex. är fördröjningen på den vanliga reglerdatorns styrning bara minuter, det finns oerhört lite att spara på ett system som tror sig veta vad som skall hända om några timmar.

Vårt hus är som kallast på morgon, då i vart fall jag är som mest frusen, att då ytterligare dra ned värmetillförseln för att man vet att det kommer att bli varmt inne när solen börjar göra sitt någon timme senare skulle i vart fall inte jag vilja ha.

Dessutom, i ett väl injusterat system med rumsgivare som kompenserar för onaturliga variationer, har man sällan mycket mer än +-1 grads temperatursvängningar, jag har mycket svårt att se att ngenic skulle klara regleringen bättre än så.

I Sharkeys fall torde uppvärmningskostnaderna stiga, och COP på värmepumpen försämras med ngenic installerat, just p.g.a. att det inte är vad systemet behöver för att fungera optimalt sett rent ekonomiskt.
Talar vi enbart om komfort så kan ngenic vara en av många lösningar som gör det bättre.
« Senast ändrad: 19 oktober 2015, 06:51:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!