Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1230 , Officiell trÃ¥d.  (läst 194331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #270 skrivet: 30 oktober 2021, 20:47:08 »
Vanligt problem. Givarna är fuktskadade så att de har betydligt lägre resistans än vad de ska ha vid aktuell temperatur. Det tolkar reglersystemet som att temperaturen är högre än vad den egentligen är.

Det betyder inget för pumpens funktion, det är mer ett skönhetsfel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #271 skrivet: 30 oktober 2021, 21:11:24 »
Säkert det har kommit kondensvatten i dom, normalt fel på KB -sidan där det alltid finns kondens, leta reda på var dom sitter, ta loss och blås 10 minuter med hårtorken och hoppas att det torkar upp. Blir det bra snor du lite nagellack av frugan och målar tjockt

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #272 skrivet: 12 december 2021, 05:55:52 »
köp nya givare, de heter 518722 och borde inte kosta många kronor styck

Utloggad freekl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #273 skrivet: 11 januari 2022, 00:15:34 »
Hej,

Har en äldre Nibe Fighter 1230 /8 som har gått utan problem tills nu.......

Fick under föra veckan ett fel/larm (blinkande display) och efter omstart fungerade pumpen (ett fel = inget fel....). Men idag har jag fått nytt fel/larm. Ny omstart och återigen funktion. Får ingen larmkod i displayen och tänkte hämta larmkoden ur loggen/menyn. Men jag kan inte stega i menyn utan hoppar tillbaka till "start" nivån. Har använt menysystemet tidigare för att kolla status och inställningar på den utan problem. Kan stega några steg i menyn för att därefter direkt hoppa tillbaka till startnivån (2). Kan börja stega i menyn uppåt (+) eller nedåt (-) men med samma resultat. Provat flera gånger med samma resultat och även startat om bergvärmepumpen 2 ggr. Men fortfarande samma konstiga beetende.

Har någon haft motsvarande problem och finns förslag på lösningar?

MVH
Fredrik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #274 skrivet: 11 januari 2022, 09:04:00 »
Har nåt svagt minne av att det skrivits om dåliga kondensatorer som kan göra att nåt kretskort fungerar dåligt (får fel spänning).
Prova söka i forumet på det. (Kanske är vanliga på Thermia, men ändå - kan vara värt ett försök)
Känns ändå som att det kan vara nåt knas enheten som sitter i fronten, den med display.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 272
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #275 skrivet: 07 februari 2022, 21:17:13 »

Hej Fredrik

Har problemet löst sig

Mvh
Tomas


Hej,

Har en äldre Nibe Fighter 1230 /8 som har gått utan problem tills nu.......

Fick under föra veckan ett fel/larm (blinkande display) och efter omstart fungerade pumpen (ett fel = inget fel....). Men idag har jag fått nytt fel/larm. Ny omstart och återigen funktion. Får ingen larmkod i displayen och tänkte hämta larmkoden ur loggen/menyn. Men jag kan inte stega i menyn utan hoppar tillbaka till "start" nivån. Har använt menysystemet tidigare för att kolla status och inställningar på den utan problem. Kan stega några steg i menyn för att därefter direkt hoppa tillbaka till startnivån (2). Kan börja stega i menyn uppåt (+) eller nedåt (-) men med samma resultat. Provat flera gånger med samma resultat och även startat om bergvärmepumpen 2 ggr. Men fortfarande samma konstiga beetende.

Har någon haft motsvarande problem och finns förslag på lösningar?

MVH
Fredrik
Nibe 1230 -8  med 400m markslinga . Hus 1 1/2 plan pÃ¥ 220 m2
( 110 + 110 källare ) .Bygg Ã¥r 1971. Mexitegel. Tidigare ca 3,2 m3 olja/Ã¥r. Diskmaskinen pÃ¥ VV .  21ºC ÖV.  20ºC NV. Hälsingland . 2-vuxna & 2-smÃ¥    
Utfall Ã¥r1 2006 :   Tot 11 458 kWh .   HH 3 616kWh .   VP 7 842kWh           
Utfall Ã¥r6 2011:    Tot 11 652 kWh     HH 5 628 kWh    VP 6 024kWh

Utloggad roy71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #276 skrivet: 26 juni 2023, 22:17:37 »
Har en 1130-6  som funkar kanon, men nu har displayen blivit utan text. Den lyser men den är helt blank. Vet att det finns nytt displaykort att köpa, men är fundersam om felet är där eller i annat kort. NÃ¥gon som har erfarenhet av lika problem

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #277 skrivet: 21 oktober 2023, 10:35:15 »
Min 1130 10 KW ger LP-larm efter 18 år går bara några minuter sen nytt LP--larm.
Bytt kylmodulen nu fortfarande LP-larm
Antar köldbärarpumpen som inte längre orkar 201m borrhål?
Beställt ny KB pump...
« Senast ändrad: 21 oktober 2023, 10:38:27 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #278 skrivet: 27 oktober 2023, 10:29:15 »
Har nu bytt köldbärarpumpen sitter en lite större köldbärarpump och som enligt uppgift ska vara bättre anpassad till köldbärardrift än orginalet som var typ en vanlig cirkulationspump.
Kompressorn i den nya kyl modulen är nu en scrollkompressor, orginal satt en kolvkompressor.
Nu fungerar den igen, så hoppas på ca 15-20 ÅR till i drift utan större missöden.
Ska nog köpa mjukstartkort och några givare som reserv.
Har någon tips om vilka kretskort som brukar ge upp tänker ev skaffa reserv om någon har och vilka brukar ge upp?
« Senast ändrad: 27 oktober 2023, 10:47:36 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #279 skrivet: 27 oktober 2023, 12:41:45 »
Det var troligtvis Köldbärarpumpen som trots att den snurrade inte gav tillräcklig fart & snurr på köldbäraren med isbildning runt expansionsventilen.
Det fanns rost KB pumpen och ev i kombination med expansionsventilen så blev det flera LP-larm .
Nu är det i alla fall en ny kylmodul med scrollkompressor expansionsventil, förÃ¥ngare mm och ny köldbärarpump som är lite starkare och bättre klarar kallt  köldmedia .
Nu känns det skönt med vattenburen bergvärme som värmer huset och varmvatten varje dag och natt.
Bilder efter uppgradering:
« Senast ändrad: 01 november 2023, 06:25:50 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #280 skrivet: 30 oktober 2023, 16:45:08 »
Återkommer med en liten utvärdering
Min Nibe Fighter 1130, 10KW driftsattes 2005-11-10.
Fram till idag är det jag bytt mjukstartkortet typ år 2012 samt smort växelventilen en eller två ggr.
Fyllt på ca 1-2 liter köldbärare under 18 år.
Nu 2023-10-29 vid byte kylmodul och köldbärarpump har kolvkompressorn gÃ¥tt 30 306 timmar  och haft 44 950 starter.
Av 30 306 totala timmar har varit :  5 461 timmar  Varmvatten-/ & 24 845 värme-produktion.
44 950 starter ger ca 6,8 starter per dygn på kompressorn.
30 306 timmar ger ca 4,6 timmar per dygn kompressordrift

Vad lär jag mig av detta.
Tog kanske lite för snabbt för givet att det var expansionsventilen som var boven, eftersom köldbärarpumpen snurrade.
Då kompressorn normalt håller ca 15-20 år tänkte jag att lika bra att byta kylmodulen med kompressor och allt.
Visade sig att köldbärarpumpen var problemet troligtvis.
Inte omöjligt att kompressorn skulle kunnat tuffa på ca 18 år till då de eventuellt klarar 100 000starter och 100 000timmar.
Kolla köldbärarpumpen bättre och först vid LP-larm
« Senast ändrad: 01 november 2023, 06:31:55 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad flip

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #281 skrivet: 06 november 2023, 21:12:26 »
Hej! Nu var det dags att registrera ett konto och se om jag kan få lite support kring min 1230. Den är från 2005 och har fungerat skapligt fram tills för cirka 24h sedan, då den slutade värma vatten. Inga larm och det står att kompressor, pumpar och tillsats är i drift, jag kan inte heller hitta några fel i loggarna. Varmvattnet har legat på cirka 18 grader och jag har försökt ändra och få den att börja värma, men ingen lycka än så länge. Ringde Nibes support idag och de bad mig vrida upp kurvförskjutningen, annars var det bara att ta hit en tekniker. Tror tyvärr inte att kurvförskjutningen kommer göra någon skillnad, då jag testade detta när jag upptäckte att den inte värmde.

Någon som har några tips på var jag kan börja felsöka? Det är något som låter som att den är på väg att dra igång(kompressorn?), men sedan knäpper det till efter 1 sekund och ljudet försvinner. Jag kan även se via Tibber Pulse att det blir en stor kortvarig effekttopp(16kW+) i samband med ljudet. Vet inte om det kan vara kopplat till att den inte värmer, inget ljud som jag hört tidigare än efter att den slutat värma. När jag kollar min förbrukning på Tibber, så tycker jag också att effekten i snitt är lägre över dagen
Nibe Fighter 1230 6kW. 2-plans 60-tals tegelhus med golvvärme. Tilläggsisolerad vind.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #282 skrivet: 07 november 2023, 08:02:10 »
Har du någon larmkod i displayen?
Kolla säkringar och mjukstarten...
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad flip

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #283 skrivet: 07 november 2023, 09:33:06 »
Ingen larmkod, men testade en sista sak igÃ¥r innan läggdags och det var att trycka pÃ¥ temperaturbegränsaren. Det klickade till och sedan gick varmvattentemperaturen sakta upp och idag vaknade jag upp till ett varmt hus. Tycker det är konstigt att inte detta blir nÃ¥got larm ifall att den gÃ¥r in, eller är det standard?  ??? Vad triggar temperaturbegränsaren? NÃ¥got visst att hÃ¥lla koll pÃ¥?

Såg även när jag tog bort luckan till kompressorn att isoleringen ovan verkar ha smält och lagt sig ovan kompressorn, så det verkar ju varit varmt alternativt dåligt fäste på limmet. Samma sak har hänt på själva luckan in, isoleringen har släppt/smält och korvat ihop sig. Bifogar bilder på det.
Nibe Fighter 1230 6kW. 2-plans 60-tals tegelhus med golvvärme. Tilläggsisolerad vind.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 , Officiell tråd.
« Svar #284 skrivet: 22 november 2023, 17:34:07 »
Jag har kört min VP-anläggning under flera år nu.

Jag har kopplat min 10kw Nibe On-off pump med framledningen till en extern växelventil
Vid värmebehov skickar växelventilen Värmepumpens framledning till en isolerad 200liters volymtank (old el-VVB) kopplad som första radiator (enrörs) med VP-framledning till botten i tanken och ut i toppen till övriga vattenradiatorer (2-rörs) utan termostatventiler.
Vid varmvatten behov skiftar växelventilen framledningen till en extern isolerad slingtank med 320 liters framledningsvolym, innehållande 25m kopparslinga som omvandlar kallt till varmt vatten.
Returledning vid värmeproduktion från värmeradiatorer och VV-produktion är hopkopplade till VP s inkommande retur.
Det räcker med VP:s interna cirkulationspump som går konstant hela vinterhalvåret vid värmeproduktion Styrs via innegivare och utegivare samt Nibes gradminuter.
Vid värmeproduktion om man har framledning från pumpen kopplad till botten i volymtanken och toppen i tanken ut till framledning till radiatorkretsenstigen.
Då laddas varmvattnen vid värme drift i tankens botten, och tempen skiktas och stiger sakta i tankens topp tills kompressorn bryter på framledningstemp.
Vid Kompressorstopp fortsätter tanken att leverera ut varmt vatten av VP- cirkpumpen och den skiktning som blir i tankens topp ut till radiatorerna under lång tid.
Efter kompressorn stoppat, går returvatten direkt tillbaka genom VP och ned i botten på volymtanken!
Man får en bra skiktning och använder hela vattenvolymen i volymförstoringstanken.
Längre drift och längre stopp ger färre start och stopp och jämnare värme.
Innegivare är mycket bra att känna av solinstrålning, överskottsvärme från kök, ev braskamin och nattsänkning.

Det är enkla principen och fördelen/vinsten med en volymhöjning anser jag.
Kaffebryggaren har samma princip att varmt vatten stiger till toppen. som bevisligen fungerar även i tanken
 
Har man en lämplig volymtank håller sig tempen kring börvärdet längre.
Värmeförlusterna är mycket små och stannar i huset eftersom tanken håller relativ låg temp samma som radiatorerna när man kör med värmepump.
 tummenupp
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!