Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Arbetstank, enda lösningen?  (läst 21038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #60 skrivet: 16 februari 2014, 10:46:45 »
Så med en 3 gånger större tank borde man kunna höja integralen till kanske -60 och fortfarande behålla ett tyst system?
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #61 skrivet: 16 februari 2014, 10:50:38 »
Det är inte så säkert men du kanske kan köra med -30 och fortfarande få ok med starter. Har du letat vart det knäpper kanske går att smörja eller släppa nån anslutning/upphängning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #62 skrivet: 16 februari 2014, 14:07:16 »
Så med en 3 gånger större tank borde man kunna höja integralen till kanske -60 och fortfarande behålla ett tyst system?
Har som du irriterat mig på svängningar i systemet och även vissa knäppningar när jag enbart körde Vp, men nu när min vedpanna tjänstgör som volymtank/arbetstank, ca 300 liter, så fungerar det bra. Gradminuter på -30 och 14 starter/dygn vid 0 grader utetemp. Dock har jag problem med högljudd Vp, G3 10 Kw.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #63 skrivet: 16 februari 2014, 15:49:16 »
precis som smurfen säger. Samma startvärde men större volym ger färre starter.

Självklart är ett alternativ att shunta ut, precis som din tidigare panna gjorde.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #64 skrivet: 17 februari 2014, 02:20:09 »
Det är inte lätt att känna någon större skillnad i temp, jag tror att det går ganska fort igenom radiatorn som enbart har en liten rörslinga med plåtsegment som värmespridare.

Jag upplever att rummen som ligger längst bort fÃ¥r mindre värmetillskott och tänkte att det kanske har med tryck/flöde att göra. Men knackningarna kommer mer med ökat flöde? Nu har jag  :dt: höjt till 10, men ska prova att sänka den sÃ¥ fÃ¥r vi se.

Det tycks hela tiden komma något nytt att lista ut.....

Som du tidigare var inne pÃ¥ i trÃ¥den. Dimensionera upp dina radiatorer,  sÃ¥ kommer  problemet att lösa sig. DÃ¥ kommer du att fÃ¥ en större vattenvolym och ett mer lättjusterat system utan onödigt stora temperatur svängningar med mÃ¥nga start och stop. De radiatorer som du beskriver är inte lämpade för ett lÃ¥gtempererat värmepumpsystem. Jag känner igen mig i ditt problem, att temperaturen inomhus hela tiden förändrar sig vid olika utetemperaturer och är svÃ¥r att att justera in. Med andra ord du har underdimensionerade radiatorer. Jag har en ca 150l volymförstorare som räcker väl till. Istället för att dimensionera upp volym förstoraren, sÃ¥ öka pÃ¥ radiatorerna istället. Dina radiatorer är närmast att betrakta som konvektorer där värmen  flukturerar väldigt mycket, eftersom vatten volymen endasst bestÃ¥r av ett vattenfylt kopparrör med kylflänsar, oftast i aluminium. Det medför att det hela tiden uppstÃ¥r en utvidgning och krympning av materialet. Det närmast man kan komma det  här systemet är golvvärme, men dÃ¥ är det helt andra värmeavledningsytor man talar om. Med vanliga konventionella väl tilltagna radiatorer sÃ¥ kommer vattenvolymen och din värmeavledningsyta att öka och knäppningarna försvinna.

PS.Ta dig en titt i mina gamla tidigare trådar så hittar du säkert många "matnyttiga" tips.
« Senast ändrad: 17 februari 2014, 03:15:25 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #65 skrivet: 17 februari 2014, 05:58:31 »
Tack alla bra svar! Ska kolla lite på de olika alternativ som nämnts.
Mike, jag har läst lite i din tråd om högljud 10 kW pump. Vår är en liten 6kW och den är ganska tyst. Men jag har haft en buller o bång maskin i 14 år och man blir tokig på oväsen från pannan!

David o Smurfen, jag ska fundera på om det ska få bli en större tank eller om jag får leva med fler starter. 45 minuter mellan varje start vid 2-3 grader ute.

Jarlen, jag ska kolla vad det kan kosta att byta raddar för som du skriver så är det inte mycket till element. Fast jag tror att en större volymtank gör samma jobb...

Nu har jag bara kunnat testat systemet vid relativt varmt väder och systemet är svårintrimmat så kanske större volym i radiatorer skulle hjälpa...
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #66 skrivet: 17 februari 2014, 08:44:52 »
Jag skulle undersöka om det går att byta en del radiatorer till modell större. tummenupp
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #67 skrivet: 20 februari 2014, 05:48:01 »
Har varit bortrest några dagar och när jag kom hem så verkade allt lugnt med pannan som fått jobbat med integral -30. Returtemperaturen visad på mycket stabilt läge, men så sänkte jag på 0 och +5 en grad och vipps så börjar det svänga igen, trots integral -30???
Framledning gick ner lite när sänkningen gjordes, från 40 till 38 med kurvan ställd på 37 och 0 grader ute.
Pumpen startar en gång /30 min.
Cp min 40  och Max 60

Returledningstemp svänger nu på ca 3-4 grader på den korta tiden.

Börjar fundera om det sker skiktning i tanken pga. för lågt flöde när vp vilar?

Eller kan det vara så att mitt system kommer inte att klara av köras på styrning av framledningstemp utan ska regleras på radiatorerna och att man överladdar tanken lite för att få tempen att räcka till?

Bifogar en bild som visar svängningar innan och efter att jag justerade kurvan +1 vid noll och fem plus.
« Senast ändrad: 20 februari 2014, 06:38:27 av Rodge68 »
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #68 skrivet: 20 februari 2014, 12:07:53 »
skulle kunna vara att körningen blir för kort.

öka integralen lite. 35
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #69 skrivet: 20 februari 2014, 13:53:26 »
Ökar jag integralen så börjar det att svänga igen. Nu står den på -32. Räknat från mitten så är det vänstra med +1 på kurvan och den högra utan höjning.

Min teori är att kanske det fungerar bättre för mig med radiatorer som har hög värmeavgivning och med tvårörsystem att jag låter lite högre temperatur gå genom systemet och att jag (fin)justerar temperaturen på termostaterna. Då bör väl returtemeraturen vara högre?

Jag fattar snart inget längre, hur svårt ska det vara att få skiten att fungera vid mer än en temperatur...
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #70 skrivet: 20 februari 2014, 14:32:24 »
Vad gör det om returen varierar i temp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #71 skrivet: 20 februari 2014, 15:00:39 »
Jag har ingen annan referens att gå på än returen och när den svänger för mycket eller för snabbt så kommer knackljuden i rören. Så för mig är den en fingervisning av hur systemet fungerar och det har hittils varit riktigt.

Så när kompressorn går kan jag ju se hur snabbt returen går upp i temp och då vet jag ungefär hur snabbt det matats ut i systemet. Självklar så har det tappat en del i temperatur på vägen.
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #72 skrivet: 20 februari 2014, 15:45:25 »
Prova med en högre fast hastighet på cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #73 skrivet: 20 februari 2014, 17:55:02 »
Smurfen, jag har provat högre CP varv och det gör inte nÃ¥gon större skillnad.  Sc:,h
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #74 skrivet: 20 februari 2014, 19:03:37 »
kanske var det en tillfällig knäppning.

Du har ett system som går på 38 grader och så ändrar du till att det ska gå på 36 grader och det tar ett tag innan det stabiliserar sig?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!