Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Arbetstank, enda lösningen?  (läst 21037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #45 skrivet: 12 februari 2014, 13:11:17 »
Tack David, Smurfen och alla andra inblandade för alla bra svar och stöd!

1. Tanken är omkopplad och med integral ställd på -30 och kanske upp till -40 så fungerar systemet ok, men det gär många starter. Efter VV-produktion så kommer det en massa knackande, men vi har ingen VV-förbrukning nattetid så det kan vi leva med.

2. Det är lockande att sätta in en större tank och det skulle väl ordna gångtiden framför allt. Kan förvärmning av VV vara en idé att komplettera med när man ändå håller på?

3. Kanske den lösningen är mer intressant om det kan ge ett stabilare läge?

4. Sista utvägen.
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #46 skrivet: 12 februari 2014, 17:24:08 »
Tror inte förvärmning av vv är nÃ¥n bra ide till ett knäppkänsligt system när du tar en lÃ¥ng dusch och vp växlar över till vv beredning i ca 20 min kommer radkretsen att kylas ner ganska rejält av duschandet och när vp sedan växlar över till värme finns risken för knäppningar fast Ã¥ andra sidan när du har lÃ¥gt värmebehov/lÃ¥g framledning blir det ju samma sak även utan förvärmning sÃ¥ det kanske är en bra ide  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #47 skrivet: 13 februari 2014, 20:30:40 »
En Annan fråga, på vilket sätt påverkas systemet av variation av cp varvtal? Då menar jag främst när vp stoppat.
Det verkar som om temperaturen är mer stabil på returen med lågt varv medansvar det svajar mer med lite mer varv? Jag växlar mellan 30-40% men jag tycker att värmen i huset samtidigt ändras. Kan det vara så att på lägre varv så orkar det inte pumpa runt ordentligt och att det då får en låg värmeavgång???
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #48 skrivet: 13 februari 2014, 20:34:49 »
Känn på elementen skiljer det mycket mellan uppe nere får du kanske öka cp kolla alla radiatorer det kan vara nån långt bort som inte får nått flöde med för låg hastighet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #49 skrivet: 13 februari 2014, 20:57:27 »
Jag kan inte se annat än att en föränderlig hastighet på CP är negativt i ett knäppkänsligt system.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #50 skrivet: 14 februari 2014, 05:48:48 »
Det är inte lätt att känna någon större skillnad i temp, jag tror att det går ganska fort igenom radiatorn som enbart har en liten rörslinga med plåtsegment som värmespridare.

Jag upplever att rummen som ligger längst bort fÃ¥r mindre värmetillskott och tänkte att det kanske har med tryck/flöde att göra. Men knackningarna kommer mer med ökat flöde? Nu har jag  :dt: höjt till 10, men ska prova att sänka den sÃ¥ fÃ¥r vi se.

Det tycks hela tiden komma något nytt att lista ut.....
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #51 skrivet: 14 februari 2014, 06:33:25 »
Prova med samma hastighet när kompressorn står som när den går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #52 skrivet: 14 februari 2014, 07:10:23 »
Nu har jag den pÃ¥ Max 6V och min 4V och med  :dt: 9 sÃ¥ ligger den mest pÃ¥ 5 ner till 4V. SÃ¥ jag tycker den har ganska jämnt flöde...
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #53 skrivet: 14 februari 2014, 10:07:58 »
ja det är nog bra. Så jämt som möjligt brukar vara tricket!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #54 skrivet: 15 februari 2014, 07:12:28 »
Oj vad jag har provat olika inställningar nu i 3 veckor.....

Med lågt varv på CP när VP är i vila så blir det ganska jämn temp på returen, men knackningarna kommer då. Med ett högre varv på CP så verkar det som temperaturen åker mer jojo fast jag upplever att knackningarna minskar?

Kan det vara så att avkylningen i rörsystemet blir större med lågt flöde och att det i själva verket är en högre temperatur på det som går ut men att det kyls mer på låga flöden? (har tvårörssystem)

Jag har bara tempgivaren i pannan att gå på ska väl nämnas.

Med högre flöde sÃ¥ bör väl det varma till tanken snabbare komma ut i systemet än om man har lägre flöde? Men det är klart, CP gÃ¥r pÃ¥ ungefär samma varvtal vid VP i drift. Men om jag samtidigt minskar  :dt: sÃ¥ bör tillförd värme minska men att varvtalet ökar.

Hjälp min lilla hjärna att förstå hur det hänger ihop.
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #55 skrivet: 15 februari 2014, 07:32:42 »
sänker man farten så blir skillnaden mellan framledning och retur högre.


Om du kör på fart 7 när kompressorn går var min tanke att det skulle leda till minst knäppningar i fall du fortsatte på samma fart när kompressorn slutar gå.
(där 7 ovan bara är ett exempel)

Du har en större vattenvolym och vi vill ju att denna skall hinna rotera runt och göra sitt jobb.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #56 skrivet: 15 februari 2014, 08:27:50 »
DÃ¥ kanske jag ska prova att sätta den pÃ¥ 50 som min och kanske sänka  :dt: till 8 och se hur det beter sig. Du har rätt David, och det är säkert sÃ¥ att med högre fart sÃ¥ blir det nog tydligare vilken temperatursänkning man har i systemet än med lÃ¥g cirkulation där det stadigt sjunker till lÃ¥g nivÃ¥. Ã…terkommer.....
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #57 skrivet: 15 februari 2014, 15:32:52 »
Har kört under dagen med 60 på cp och det verkar som om det svänger lite mjukare och jag tror att knackningarna är borta, fast det har jag trott förut också.... Ja vi får se om något dygn om det är bättre med lite fart i systemet eller inte.
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Utloggad Rodge68

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #58 skrivet: 16 februari 2014, 05:38:47 »
Knackningar är minsann kvar!  >:(

Nu minskar jag integralen till -30 och fungerar det så ska jag testa att gå ner lite i cp. Men jag är inne på samma linje som dig David, att låta tankens volym cirkulera i systemet.

Nästa steg är en större tank. Måste få mindre temperatursvängningar för att slippa knackningarna och då återstår bara större tank om inte vp ska gå väldigt ofta.

Efter några timmars körning så har systemet lugnat sig och tempen ligger stabilt och knackandet upphör. Har sänkt CP till 40, men jag tror att det är mer integralen som är den avgörande faktorn.

Kan man ha en större tank och samtidigt få en minimal svängning i systemet och med få starter? (mindre än 25/dygn)
« Senast ändrad: 16 februari 2014, 09:25:32 av Rodge68 »
Tidigare Nibe 410P, nu bytt till Thermia Optimum G3, 6 kW. 140 m borrhål. Lågtempererade radiatorer. Hus 140 kvm med torpargrund (avfuktare i grunden) med fristående garage 40 kvm och direktverkande el. Ventilation med FTX HERU 100.
Tidigare årlig förbrukning 28500 kWh. Hoppas minska den till 14000 kWh!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank, enda lösningen?
« Svar #59 skrivet: 16 februari 2014, 10:05:50 »
Med större tank kan du få jämnare framledning och rimligt antal starter men om det hjälper i ditt fall är svårt att veta men funkar det bra med integralen på -30 och enda problemet är antalet starter då bör det vara rätt väg att gå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!