Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera bergvärme med vattenradiatorer + golvvärme källare  (läst 5650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik M A

  • Gäst
Hej! Som rubriken antyder, vi är påväg att installera bergvärme (byter ut oljepannan) i vårt 40-tals hus med vattenburen värme. Inom något år ska källaren renoveras med golvvärme. Har fått olika besked från olika installatörer;

1. NIBE 1226 eller 1245 är våra nuvarande favoriter; bra val?
2. Enl. säljare behövs sedan "shuntgrupp" för att köra element på 1 temp. och golv på annan, stämmer?
3. Sommartid behöver elementen vara helt "kalla" och golvet i källaren vara varmt, ngt särskilt att tänka på i VP-val?
4. Någon VP som passar bättre än NIBES, för ovan nämna planer?
5. 150Tkr räknar jag med, cirka, rimligt?

Oerhört tacksam för svar, stor investering detta så vill ju att det blir bra :)

MVH Erik.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
F1226 och F1245 är nog bra val båda, dock skulle nog jag fundera på en F1255 av lämplig storlek om ni har tänkt köra golvvärmen med kalla radiatorer. Den kan ju varva ner och ge lägre effekt när det behövs. Jag skulle nog också välja till en tank.

Ett problem är att Klimatsystem 1 (utan shunt) styr framledningstemperaturen, och övriga klimatsystem kan shunta ner från den tempen. Det gör att man normalt kör radiatorerna på klimatsystem 1 och ev golvvärme på övriga klimatsystem, men det blir lite trickigt om man vill stänga radiatorerna. Därför funkar det nog bättre om man har en tank som kan ta upp effekten.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Erik M A

  • Gäst
Erik M A
SV: Installera bergvärme med vattenradiatorer + golvvärme källare
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2017, 20:17:26 »
Tack för svar!
Den ena säljaren menar att det ska gå Likabra att köra med endast shuntgupp. Men det är inte något alternativ du hade valt då? Jag lutar åt arbetstakten även om det är dyrare...

Med vänlig hälsning Erik

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det shuntgruppen gör är att ta en del av det vatten som cirkulerar via radiatorerna och blanda ut med returvatten till golvvärmen.
Om radiatorerna är kalla så går det inte att få golvet varmt.
Du måste ha en arbetstank med separata ledningar och cirkpumpar till golvvärme/radiatorer om det ska funka så som du vill.
Golvvärmen behöver dessutom då en shunt.
Se till att få dit en ventil på ledningen till radiatorerna så att det går enkelt att stänga av till radiatorerna på sommaren.
Ta inte för liten tank, min rekommendation är min 25 l/kW värmepump, typ 200 liter till en 8 kW värmepump t ex.
« Senast ändrad: 12 mars 2017, 20:40:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar!
Den ena säljaren menar att det ska gå Likabra att köra med endast shuntgupp. Men det är inte något alternativ du hade valt då? Jag lutar åt arbetstakten även om det är dyrare...

Med vänlig hälsning Erik
Jag har GV , en VP i och för sig ON/OF mot tank 750L eget styr , med gemensam ut till shuntar till respektive system , ett  system trägolv och ett system för källare ( som jag aldrig stänger av ) fungerar utmärkt , det som kan bli problem för dig är att det inte finns plats för den värme som VP producerar VP fÃ¥r hicka ( det kommer den att fÃ¥ i alla fall pÃ¥ sommaren ) utan tank , om VP har möjlighet att styra 2 system sÃ¥ gÃ¥r det bra , kallt uppe varma golv nere ,om VP inte kan styra flera grupper  sÃ¥ finns det bara ett sätt sÃ¥ som jag gjort

Erik M A

  • Gäst
Erik M A
SV: Installera bergvärme med vattenradiatorer + golvvärme källare
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2017, 09:10:28 »
Stort tack för all hjälp!

Om jag förstår det rätt så GÅR DET INTE att få varma källargolv och kalla radiatorer på sommaren, utan arb-tank? Varför föreslår då ena leverantören detta undrar jag..? Okunskap?

25fOCUS; du har ingen arb-tank om jag förstår rätt? Men funkar ändå? Hur vet jag om pannan klarar styra 2 system (väljer mellan NIBE 1226 och IVT Greenline HE just nu..)

TACK!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Men en inverter med låg min effekt kan det gå att köra källarvärme utan arbetstank men jag skulle helt klart välja en arbetstank om jag skulle köra värme på sommarn och då kan man ju om man vill välja en billigare on/off vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Håller med Smurfen, tank + on/off blir ungeför samma pris som en inverter. och skall du köra underhållsvärme i källaren så är det bättre med tank än inverter som jag ser det.

Däremot håller jag inte riktigt med tipo874 om att shunten i klimatsystem två shuntar in vatten från radiatorkretsen, den shuntar väl in vatten från golvvärmereturen? (Om man placerar shunten på rätt ställe i all fall)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Klimat system nr 1 är det med högsta framledningen och nr 2 har lägre framledning man shuntar in lite värme från framledningen till radiator så att golvvärmen håller rätt temp på sommaren får man ställa så vp kör enligt min temp och sen stoppar man cirk på radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om jag förstår det rätt så GÅR DET INTE att få varma källargolv och kalla radiatorer på sommaren, utan arb-tank? Varför föreslår då ena leverantören detta undrar jag..? Okunskap?

Jo, man kan ju stänga värmen på alla radiatortermostater och bara ha flöde över golvvärmen via shunten.
Dock får en on/off värmepump hicka då och startar/stoppar i ett.
En inverter kanske kan köra på lägsta effekt men som sagt är en arbetstank att föredra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort tack för all hjälp!

Om jag förstår det rätt så GÅR DET INTE att få varma källargolv och kalla radiatorer på sommaren, utan arb-tank? Varför föreslår då ena leverantören detta undrar jag..? Okunskap?

25fOCUS; du har ingen arb-tank om jag förstår rätt? Men funkar ändå? Hur vet jag om pannan klarar styra 2 system (väljer mellan NIBE 1226 och IVT Greenline HE just nu..)

TACK!!!
Jag har en tank 750L som VP jobbar mot ON/OF  och tar ut frÃ¥n den , men den ingÃ¥r i
mitt vedeldarsystem +750L  Tror inte du behöver sÃ¥ stor , det beror pÃ¥ VP:s  egenskaper i KW

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Däremot håller jag inte riktigt med tipo874 om att shunten i klimatsystem två shuntar in vatten från radiatorkretsen, den shuntar väl in vatten från golvvärmereturen? (Om man placerar shunten på rätt ställe i all fall)

Tja, om den shuntar in från returen eller från framledningen är väl bara en lek med ord. Om man ser klimatsystem2 som ett eget system så shuntas det in varmt vatten när det behövs mera värme.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Stort tack för all hjälp!

Om jag förstår det rätt så GÅR DET INTE att få varma källargolv och kalla radiatorer på sommaren, utan arb-tank? Varför föreslår då ena leverantören detta undrar jag..? Okunskap?

25fOCUS; du har ingen arb-tank om jag förstår rätt? Men funkar ändå? Hur vet jag om pannan klarar styra 2 system (väljer mellan NIBE 1226 och IVT Greenline HE just nu..)

TACK!!!
För min del så funkar det som ovan, men jag är väl okunnig så min VP går utmärkt utan tank men med termostater i samtliga rum samt källarvärme året runt (en slinga i torkrummet, 2 element utan termostater, funkar väl som tank)

Ur Thermia Inverters handbok:
"I hus med källare bör MIN-temperaturen ställas in på en lämplig temperatur för källaren under sommartid. En förutsättning för att värmen i källaren behålls på sommaren är att samtliga radiatorer har termostatventiler som stänger av värmen i resten av huset. Det är mycket viktigt att finjusteringen av värmesystemet och radiatorven- tilerna i huset utförs på korrekt sätt. Tänk även på att värdet för årstidsstopp behöver justeras upp om du vill ha värme sommartid"
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tja, om den shuntar in från returen eller från framledningen är väl bara en lek med ord. Om man ser klimatsystem2 som ett eget system så shuntas det in varmt vatten när det behövs mera värme.

Jag tolkade ditt inlägg som att det inte skulle gå shunta in vatten från radiatorkretsen eftersom den var stängd på sommaren, men kanske misstolkade dig.

Citera
Ett problem är att Klimatsystem 1 (utan shunt) styr framledningstemperaturen, och övriga klimatsystem kan shunta ner från den tempen. Det gör att man normalt kör radiatorerna på klimatsystem 1 och ev golvvärme på övriga klimatsystem, men det blir lite trickigt om man vill stänga radiatorerna. Därför funkar det nog bättre om man har en tank som kan ta upp effekten.

Alldeles oavsett, skall man ha underhållsvärme på en liten del av systemet sommartid så behöver man antingen en inverter med låg lägsta uteffekt eller en on/off med tank om inte värmepumpen skall gå med riktigt dåliga förutsättningar halva året.

Och åter igen, det är precis som Hjopek och trådstartarens installatör säger, det går köra med en on/off-värmepump direkt mot en liten del av systemet, men det blir många start/stopp, korta drifttider, och troligen ofta stopp på värmepumpens "säkerhetsfunktioner" hysteres eller TS-min eller vad de nu kallas på olika värmepumpar.
Enkelt förklarat så innebär det att de flesta värmepumpar har en "gräns" för hur mycket varmare framledningstempen får bli jämför med börvärde.
Om börvärde är 28 grader så får det på en Thermia inte bli mer än 36 grader, typ, och om man kör en 12 kW värmepump direkt mot systemet så kommer flödet att vara lågt, vilket innebär en snabbt stigande temperatur på framledningen, med stopp på hysteres som följd.
« Senast ändrad: 14 mars 2017, 05:44:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Hemma går det normalt även på sommaren p g a källarvåningen har ovanligt mycket vattenvolym i elementen och de agerar som volymtank.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!