Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dator frÃ¥ga  (läst 19057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dator fråga
« Svar #15 skrivet: 14 december 2007, 16:26:40 »
Jag har skänkt en gammal 600 mhz med 384mb ram och xp pro till svärmor och svärfar. Funkar perfekt till deras behov.
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Dator fråga
« Svar #16 skrivet: 14 december 2007, 17:18:17 »
 :D

Jag har provat med andra minnen men det blir samma sak.
Den visar bara 128mb i windows.

Jag har kört win xp på denna i många år. Aldrig varit något bekymmer.Min p4 har krånglat mer.

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Dator fråga
« Svar #17 skrivet: 14 december 2007, 17:26:01 »
655360 byte konventionellt minne totalt
655360 byte tillgängligt för MS-DOS
627680 största körbara programstorleken

1048576 byte sammanhängande utökat minne totalt
     0 byte sammanhängande utökat minne tillgängligt
941056 byte XMS-minne tillgängligt
       MS-DOS är resident i det höga minnesomrÃ¥det.

Som ni ser är det tokigt här med och orsaken är att jag använder minnesplatserna 1 och 2.
Rekommendationen är att hoppa över minnesplats 2 och istället använda 1 och 3.
Mitt problem är att jag kommer inte in i bios för det är lösenordsskyddat.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Dator fråga
« Svar #18 skrivet: 14 december 2007, 17:51:20 »
Mitt problem är att jag kommer inte in i bios för det är lösenordsskyddat.
/Bosse

Bort med batteriet och fixa resetjumpern, vänta 1H, återställ resetjumpern och batteriet och BIOS återställt till ursprungsconfiguration, kommer knappast att ställa till ngt
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dator fråga
« Svar #19 skrivet: 14 december 2007, 17:53:14 »
Eller prova med admin eller superadmin som lösenord
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rövarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Sjöberg.nu
SV: Dator fråga
« Svar #20 skrivet: 14 december 2007, 18:06:31 »
Mitt problem är att jag kommer inte in i bios för det är lösenordsskyddat.
/Bosse
På Hiren's bootcd finns många nyttigheter! Om bios nu är inställt på att boota från cd kan Du ju prova den om inget annat hjälper, har för mig att det ligger en del program som återställer lösenord på olika datorer på den!
hämta här: http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html , fixa till patchen för tangentbordslayout, bränn isofilen, boota datorn med skivan.
« Senast ändrad: 14 december 2007, 18:47:10 av Rövarn »
Fighter 2020-10, VVM 300.
Enplans villa (106 kvm) med källare i Hyltebruk, Halland.

Utloggad Rövarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Sjöberg.nu
SV: Dator fråga
« Svar #21 skrivet: 14 december 2007, 18:24:53 »
Hela tiden gäller RTFM

Här håller jag med dig, men en som inte är intresserad av mer än att datorn ska hoppa igång när man trycker på startknappen varken orkar läsa igenom eller kan förstå något av det som står i dessa manualer. Därför ber de om råd på olika siter och ofta klarar man av att lösa problemen på detta sätt.

Jag betvivlar inte en sekund din kompetens ang. datorer, men i sådana här frågor hjälper föga de vetenskapsliknande, ingående, fackinriktade inlägg lika avancerade som själva manualen, som Du presterar. Dock får man ibland ta hem burken till någon som är mer insatt i hur det funkar för att komma vidare, vilket man snart kommer fram till efter ett par försök bland forumen på Internet. Även vi som är lite insatta behöver ibland se problemet framför oss för att kunna ställa en exakt diagnos.

Men att kategoriskt säga att en PIII-baserad dator är slut, finito, pensionsfärdig det stämer inte, så länge man får igång den täcker den fortfarande mångas behov och det är ju definitivt bättre att kunna köra den med 512 MB RAM än 128...
« Senast ändrad: 14 december 2007, 18:48:18 av Rövarn »
Fighter 2020-10, VVM 300.
Enplans villa (106 kvm) med källare i Hyltebruk, Halland.

Utloggad Rövarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Sjöberg.nu
SV: Dator fråga
« Svar #22 skrivet: 14 december 2007, 18:57:28 »
Ok.
Vi säger att den är värd att rädda, och jättebra.... när den åter lyder....

"Samtidigt på en lokal sopstation"

PÃ¥ sopstationen, stoppar vi  nisse som just nu häver en komplett sÃ¥dan över huvudet, och erbjuder honom en pris snus i utbyte.
Vips fungerande likadan jättebra dator som....

Hallå vad var det som Nisses kompanjon slängde? Kommunen/företagen/spelare/studenter/osv.

Modernare moderkort, ännu modernare datorer? Med manualer på nätet. Drivrutiner att ladda hem.

Ingen RTFM inget pulande och allt fungerar.

Svårt val...vad skall vi råda Hansson att till???

Men herregud... har du läst Hanssons inlägg??? Datorn fungerar! Pfuh, jag lägger ner, gör som Du vill Hansson. Mot "meschersmittar" på internet hjälper inga av dagens kända virusprogram...
« Senast ändrad: 14 december 2007, 19:11:12 av Rövarn »
Fighter 2020-10, VVM 300.
Enplans villa (106 kvm) med källare i Hyltebruk, Halland.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Dator fråga
« Svar #23 skrivet: 14 december 2007, 19:10:00 »
Nu ska vi inte racka ner på gamla datorer. Kör själv en gammal 800MHz, 128 minne och med Win98SE och det fungerar utan mankemang. Spelar naturligtvis inga spel på burken. Klart det skulle vara juste med en nyare men så länge denna antikvitet fungerar så finns det ingen anledning att byta. Har så gott som aldrig blivit infekterad av virus, maskar eller trojaner. Skyddar datorn med router, brandvägg, antivirus, och tre program mot spyware. Så... varför uppdatera?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Rövarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Sjöberg.nu
SV: Dator fråga
« Svar #24 skrivet: 14 december 2007, 20:29:33 »
Nu ska vi inte racka ner på gamla datorer. Kör själv en gammal 800MHz, 128 minne och med Win98SE och det fungerar utan mankemang. Spelar naturligtvis inga spel på burken. Klart det skulle vara juste med en nyare men så länge denna antikvitet fungerar så finns det ingen anledning att byta. Har så gott som aldrig blivit infekterad av virus, maskar eller trojaner. Skyddar datorn med router, brandvägg, antivirus, och tre program mot spyware. Så... varför uppdatera?
Du är tyvärr, enligt vissa bessermessrar, helt hopplöst ute och borde egentligen slänga din dator så långt upp på soptippen du bara kan innan fler får reda på att du använder den fortfarande.

Du bidrar inte bara till ökad virusspridning, utan även till totalt mänskligt förfall och misär och är troligen en av orsakerna till den temperaturökning som är anledning till det stora klimathot som nu hänger över oss. För att inte tala om att Du faktiskt med ditt sätt att använda gammal teknik, hindrar utvecklingen av ny, både program- och hårdvara, genom att envist hålla fast vid gamal teknik och därigenom kräva att även denna ska fungera i dagens moderna samhälle. Utvecklingen bromsas av detta förfarande då nutidens utvecklingsingengörer måste utveckla både hårdvara och mjukvara som är bakåtkompatibel även med den teknik som var ny igår. Det i sin tur gör dig troligen medskyldig till att könsdiskrimineringen tillåtits gå så långt som den gjort att till och med vissa delar på vapensköldar blivit bortredigerade.

Vet hut!









 ;)
« Senast ändrad: 14 december 2007, 20:41:54 av Rövarn »
Fighter 2020-10, VVM 300.
Enplans villa (106 kvm) med källare i Hyltebruk, Halland.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Dator fråga
« Svar #25 skrivet: 14 december 2007, 20:46:17 »
vapensköldar blivit bortredigerade.
Hahaha......


Jag är sannerligen ingen mansgris eller förtryckare av kvinnor, men ibland blir dettamejf-n förmycket bara alltså....!

 Thumbsup
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rövarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Sjöberg.nu
SV: Dator fråga
« Svar #26 skrivet: 14 december 2007, 20:54:58 »
Hahaha......
Jag är sannerligen ingen mansgris eller förtryckare av kvinnor, men ibland blir dettamejf-n förmycket bara alltså....!
Thumbsup
Jag är inte heller mycket till mansgris, men jag smiter gärna frÃ¥n diskmaskinsurplockningen om jag kan...  ;)

Det var ju egentligen inte det frågan handlade om... ;D
Fighter 2020-10, VVM 300.
Enplans villa (106 kvm) med källare i Hyltebruk, Halland.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Dator fråga
« Svar #27 skrivet: 14 december 2007, 21:33:57 »
Ska jag testa och köra minnerna i plats 1 o 3

Ähh jag fÃ¥r mig prova mig fram det här blev man ju inte klokare pÃ¥  :-\
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Dator fråga
« Svar #28 skrivet: 14 december 2007, 21:36:16 »
He he... bidrar gärna till en smula temperaturhöjning. Men att jag skulle vara medskyldig till att könsdiskrimeneringen gÃ¥tt sÃ¥ lÃ¥ngt som den gjort värjer jag mig det grövsta mot.  ;D
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Dator fråga
« Svar #29 skrivet: 14 december 2007, 21:41:05 »
Ähh jag fÃ¥r mig prova mig fram det här blev man ju inte klokare pÃ¥  :-\


Det blir du säkert om du i lugn o ro läser igenom våra svar och förslag som givits, men filtrera bort extremsvaren som ElVikingo slabbar på med, för dom skall i sanningens namn jag säga är då alldeles för extrema och avancerade för detta problem.


Direkt kritik riktad till ElVikingo----> lugna ned dig! Du babblar på jädrans om tjosan o hit om saker som kanske du(?) begriper, men inte den stora skaran datoranvändare. Nog kan detta lösas lite mer sansat. Visst tusan är datorer invecklade i dess sammansättning, men på ett ganska irrelevant sätt när problem duker upp.


Hansson, ta dina minne till en kamrat och be dem testa dem till att börja med så vi kan utesluta att dem är trasiga!
« Senast ändrad: 14 december 2007, 21:42:40 av pricken »
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!