0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ja jag ska fixa ritning eller i alla fall en bild på RG'n...Henrik
Oj, det visade sig att jag fått fel rumsgivare - och fel elpatronsats. Bra att du påpekade felet! Pannan är utslängd, 1130-10 installerad men KB inte kopplad, så jag var måttligt road när jag upptäckte att jag inte kunde koppla in elpatronen. Ny kontaktorsats och ny RG10 på väg från Nibe, ja jag ska fixa ritning eller i alla fall en bild på RG'n...
Ikväll kom farbror Schenker med paket från Nibe – en RG10 som jag dissekerat. Den är enkelt uppbyggd, som synes av bifogade bild. Komponenterna kostar runt 20 kr tillsammans på ELFA, sedan tillkommer förstås kapsling och ev kretskort. Komponentvärdena är (förslag på ELFA art nr i parentes, priserna inaktuella):RP: 6,81 k 1% metallfilm (60-732-41, 2 kr)RS: 1,82 k 1% metallfilm (60-725-65, 2 kr)P1: 4,7 k Lin (64-400-51, 5,35 kr, ratt + axel till pot. 1 kr/st ) RT (NTC): 2,7 k (60-260-09, 5,85 kr)Kopplingsplint 3-pol (48-375-14, 3,25 kr)Kretskort av experimenttyp är lätta att bygga på, men lite dyra att köpa för en enda sensorEn brasklapp vill jag dock kasta in – jag kan inte ta ansvar för att schemat är korrekt, eller vad som händer när ni kopplar in den till pumpen. Men jag skulle själv inte köpa en givare igen…NTC-motståndet kan också vara av en dyrare, temperaturmatchad typ (t ex ELFA 60-282-03, 59 kr), någon som vet? Men det är klart, ska det vara budget så ska det!Lycka till!Henrik
Ni kan köpa av denna killen .. RG 10jonil74@hotmail.com300 KRKör min till en 1230.. Snygg är den ocksÃ¥ ! Â
Hej!Har lött ihop en egen RG10.Undrar vad skall resistansen (ärvärdet) vara vid 21°C ?Min funkar förutom att den säger att ärvärdet(rumtempen) är typ 28,7°C.fast rumstempen är ca 21,2°C.Eller någon annan som kan ge en ledtråd?Kan jag bränt NTC-motståndet eller?
Ikväll kom farbror Schenker med paket från Nibe – en RG10 som jag dissekerat. Den är enkelt uppbyggd, som synes av bifogade bild. Komponenterna kostar runt 20 kr tillsammans på ELFA, sedan tillkommer förstås kapsling och ev kretskort. Komponentvärdena är (förslag på ELFA art nr i parentes, priserna inaktuella):RP: 6,81 k 1% metallfilm (60-732-41, 2 kr)RS: 1,82 k 1% metallfilm (60-725-65, 2 kr)P1: 4,7 k Lin (64-400-51, 5,35 kr, ratt + axel till pot. 1 kr/st ) RT (NTC): 2,7 k (60-260-09, 5,85 kr)Kopplingsplint 3-pol (48-375-14, 3,25 kr)Kretskort av experimenttyp är lätta att bygga på, men lite dyra att köpa för en enda sensorEn brasklapp vill jag dock kasta in – jag kan inte ta ansvar för att schemat är korrekt, eller vad som händer när ni kopplar in den till pumpen. Men jag skulle själv inte köpa en givare igen…NTC-motståndet kan också vara av en dyrare, temperaturmatchad typ (t ex ELFA 60-282-03, 59 kr), någon som vet? Men det är klart, ska det vara budget så ska det!Lycka till!Henrik
Vilka stift är det som är anslutna i kretsen? Är det vänster + mitten (ökande resistans vid medurs vridning) eller är det mitten + höger ( minskande resistans)? Gla: skall man tolka ditt svar så att det är höger stift som inte ingår i kretsen?Kan någon lägga ut en rättvänd bild på kretskortets baksida som komplement till bilden av framsidan?
Det förstår jag, men i kopplingschemat framgår inte om resistansen mellan 6 och 1 på kopplingsplinten skall öka eller minska när man vrider medurs, nu spelar det ioförsig ingen roll, men det kan vara trevligt om tempen ökar om man vrider medurs b00k
Det undrar jag också. Därför vore det trevligt om Henrikf kunde åstadkomma en bild av baksidan också. Då vet vi.
Citat från: Bobo skrivet 31 mars 2006, 16:55:38Det undrar jag också. Därför vore det trevligt om Henrikf kunde åstadkomma en bild av baksidan också. Då vet vi.Bra nu vet jagMesser
Konult:Var har du köpt lådan till ditt bygge??
Citat från: Gla skrivet 01 april 2006, 18:54:39Konult:Var har du köpt lådan till ditt bygge?? Lådan/kapslingen med kretskort är från en slaktad FRICO elektronisk rumstermostat som jag genom yrkes-kontakter och lite tur lyckats få tag på och byggt om.Den finns att köpa som RTEV 102, E85 809 12. Gissar att utpriset ligger på ca 400- 500:- + egna komponenter + eget arbete.Anslutning av vridpoten skall ju givetvis stämma mot ev gradering på ratten, i mitt fall är den ansluten på vänstra benet sett framifån och sen på den vridbara(mittersta övre anslutningen.
Är det ett hemmabygge du håller på med ?Jag har fått sätta ett motstånd i serie med NTC-motståndet (Rumsgivaren), på ca 170 Ohm, för att det skall visa rätt inomhustemperatur.
Det räckte inte med 170 ohmaren, visar forfarande för mycket. det får bli en trimpot
Citat från: ellen skrivet 20 april 2006, 22:30:41Det räckte inte med 170 ohmaren, visar forfarande för mycket. det får bli en trimpot Det var så jag gjorde, använde en trimpot alltså, för att komma fram till rätt värde. Men när jag bytte ut den mot ett fast motstånd så blev det lite felvisning. Kanske lika bra att sätta tillbaka trimpoten så att det går att justera om det skulle behövas.
300 Ohm kom jag upp i innan det blev bra, hela bygget blev "hustru säkert" (ingen yttre ratt)
Citat från: ellen skrivet 26 april 2006, 22:28:02300 Ohm kom jag upp i innan det blev bra, hela bygget blev "hustru säkert" (ingen yttre ratt) Haha Finns en variant på det och det är att sätta dit en inställningsratt - som inte har nån funktion
Tänkte bara höra hur era RG10 byggen har fungerat?Vilken NTC resistor kom ni fram till att man skulle använda sig av?Jag kommer att ha två eldstäder en per våning, kan man ha 2st RG10 inkopplade till en Fighter 360?Någon som vet hur då ska kopplas in? Parallell?//Carl
Jo det skulle vara kul att få höra Vilken NTC resistor som ni använde?
Nu har jag fått den till att visa rätt!!Jag bytte ut NTC- motståndet från ELFA (nr:60-260-09)mot en av NIBE:s orginal givare ( medföljer 4st till 1130).Nu visar den rätt inne temp på displayen. KANON BRA....