Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 januari 2015, 20:27:02 »

Jepp, temperaturen på utgående varmvatten eller värmevatten (till att värma huset) regleras med flödet på fjärrvärmevattnet till respektive värmeväxlare.
Dessutom sitter där en flödesmätare och 2 tempgivare på fjärrvärmevattnet så det går att mäta värmeflödet på fjärrvärmesidan, det är detta som är underlaget för fakturan.
Skrivet av: FG
« skrivet: 26 januari 2015, 17:29:27 »

Sommartid används ju bara varmvatten och ingen värme så det borde ju fungera att köra så året runt.

Hur ser flödet genom värmeväxlaren ut i en fjärrvärmeanläggning? Temperaturen på inkommande fjärrvärmevatten är väl konstant. Ju högre energibehov desto större flöde genom värmeväxlaren? Inget energibehov = inget flöde? Eller är det ett kontinuerligt grundflöde genom värmeväxlaren?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 januari 2015, 16:43:08 »

Om fjärrvärmeleverantören blir sur eller inte vet jag inte, men returtemp borde bli OK eftersom det är en värmeväxlare som gör varmvattnet när det tappas, och inkommande kallvattentemp bestämmer returtemp på färrvärmevattnet.
Skrivet av: FG
« skrivet: 26 januari 2015, 14:04:57 »

Lyfter min tråd med en fundering angående kombinationen fjärrvärme och bergvärme.

Det slog mig att istället för att köpa en extern vvb till bvp kanske det går att behålla fjärrvärmen för varmvattenproduktion och sedan ha bergvärme enbart för värmen i huset. Förutsatt att man inte har någon månadskostnad för fjärrvärmen utan enbart betalar för köp energi så borde det väl vara en bra idé?

Några fördelar borde bli:

Billigare bergvärmeinstallation
Längre livslängd på bergvärmepumpen
Bättre återladdning av borrhålet
Bättre cop för bvp

Frågan är om fjärrvärmeleverantören blir sur. Jag skulle i så fall köpa 4000 kwh istället för 36 000 kwh. Skulle det fungera att göra så här eller blir det knas med returtemperaturen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 december 2014, 14:24:31 »

Vp behöver inte volym slingan gör av med hela effekten vid vv laddning och man får plats med en större beredare på samma yta eftersom man inte behöver nån dubbelmantel och vp laddar beredaren på 1 st värmekörning.
Skrivet av: Mr Energi
« skrivet: 26 december 2014, 14:16:19 »

Jaså, är Niben så också, spännande  :P
Inte kollat ens, flyttade just in i huset och fått den på köpet och har jobbat väldigt lite med Nibe.
Det "makes sence" iofs då det är ont om plats men även där lär det vara lite snålt med volym då vid vv laddning.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 december 2014, 17:21:00 »

Inta bara tyskar som laddar via slinga din Nibe 1245 funkar så.
Skrivet av: Mr Energi
« skrivet: 25 december 2014, 13:39:37 »

I medelstora anläggningar, typ 4-100 lgh brukar vi köra enbart slingberedare, paralellkoppla flera för mindre tryckfall.
Ibland om det är värmepumpar som enbart kan leverera 60 grader kan det bli en slingtank + en förrådsberedare för att komma upp i 60 grader.

Installerade enbart en slingtank på 500 liter med 4 slingor till varmvattenberedning i den lilla föreningen med 8 lgh. jag bodde i för några år sedan, räckte gott och väl och låg på 50-55 grader. Räknade här att det går att tappa ca. 400 liter i störttappning innan det blev för kallt, provade dock aldrig att mäta det exakt, beror ju på om några som frugan eller jag (mer normal temperatur) duschar.

Vet att tyskarna kör tvärtom, de laddar i slingan och har tappvatten i den "stora" behållaren men då behövs så onödigt många tankar om man ska få någon volym att ladda mot med lite större effekt på värmepumparna.
Nu pratar vi ju villor här och en 300 liters slingberedare med 2 slingor ligger i prisklass med en vanlig förrådsberedare, en sådaan bör klara ca. 200 liter i störttappning.
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 22 december 2014, 18:44:25 »

Slingberedare passar grejt till fjärrvärmeväxlare och vedpannor där du smetar på med 80-100gradit vatten. Värmepumpen levererar ju inte i närheten av dom temperaturerna(iaf inte utan hetgasväxlare). Annars måste längden på slingan beräknas på den lägre temperaturen och då kan tryckfallet bli stort över slingan. Förrådsberedare är det som gäller alt något som liknar Thermias TWS-system.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 december 2014, 18:36:30 »

Hur stor tank med slinga i räknar du på när den ska ge 100 liter ? Jag skulle inte välja slinga vid stort vv behov utan en stor beredare med laddslinga  tummenupp
Skrivet av: Mr Energi
« skrivet: 22 december 2014, 14:09:29 »

Bristande kapacitet på tappningar har ju enbart med dimensionering att göra.
Du får ca. 100 liter per slinga vid störttappning med en slingtank och slipper den konstanta el spetsen som i en vanligt VVB.
Den elen är ingen jättekostnad men (kanske lite branschskadad som man är) skulle jag inte sätta in något annat vid ett lite större tappvattenbehov.
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 19 december 2014, 21:27:48 »

Skulle inte rekomendera slingberedare utan någon form av eftervärmare, tex el-vvb eller liknande. Detta pga bristande täckningsförmåga vid stora tappningar.
Skrivet av: Mr Energi
« skrivet: 19 december 2014, 20:37:53 »

Tycker du ska gå på en separat VVB, det är inte så stor skillnad i investering att få en sådan jämfört med en inyggd.
Speciellt med ev. sol senare och nu när det är ett "stort" hushåll, rätt som det är kanske det bor ungdomar i lägenheterna.
Med en stor beredare kan du istället ligga på en låg temperatur vilket gynnar värmepumpen och bara legionella höja någon gång ibland.
För och ytterligare minska legionellarisken kan du sätta in en slingtank istället för offererade dubbelmantlade beredare.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 16 december 2014, 00:52:33 »

Skillnaden mellan de valbara lägena är temperaturen på tappvarmvattnet.
Högre temperatur gör att varmvattnet räcker längre.

ekonomi: Detta läge ger mindre varmvatten än de övriga,menär samtidigt
mer ekonomiskt. Detta läge kan användas i mindre hushåll med litet
varmvattenbehov.

normal: Normalläget ger en större mängd varmvatten och passar de
flesta hushåll.

lyx: Lyxläget ger största möjliga mängd varmvatten. I detta läge kan elpatronen
delvis användas för att värma varmvattnet, vilket ger ökad driftskostnad.

Om man vill kan man ändra temperaturgränserna för det olika alternativen
Skrivet av: FG
« skrivet: 15 december 2014, 16:14:41 »

Det låter som man får ut rejält med varmvatten ur den inbyggda beredaren så förmodligen skulle vi klara oss med den. Det bor inga barn eller ungdommar i huset heller och alla duschar inte dagligen eller på samma tider. Så länge man kan duscha 3-4 på raken så ska det inte vara några problem.

Hittade detta i Nibe 1255-tråden. Tidigare verkar det ha varit 9 kW varmvattenladdning.

"Ny mjukvara på gång till 11-/1255 som tillåter den stora att ladda VV med upp emot 13 kW"

Man kan ställa in den på högre temperatur i beredaren men då verkar den spetsa det med elpatronen.

Skillnaden mellan de valbara lägena är temperaturen på tappvarmvattnet.
Högre temperatur gör att varmvattnet räcker längre.

ekonomi: Detta läge ger mindre varmvatten än de övriga,menär samtidigt
mer ekonomiskt. Detta läge kan användas i mindre hushåll med litet
varmvattenbehov.

normal: Normalläget ger en större mängd varmvatten och passar de
flesta hushåll.

lyx: Lyxläget ger största möjliga mängd varmvatten. I detta läge kan elpatronen
delvis användas för att värma varmvattnet, vilket ger ökad driftskostnad.
Skrivet av: froskog
« skrivet: 15 december 2014, 15:47:37 »

Avstängd? Hur många grader lägre är då varmvattnet på morgonen?

Tja det vet jag inte riktigt har aldrig mätt efter en natt eller öht. För att det ska bli ett problem eller rättare sagt märkas så måste man resa bort i 2-3 dagar. Då blir det till att duscha 3-4 minuter med termostaten på max innan varmare VV kommer från VP:n.

/C
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 december 2014, 14:36:35 »

Avstängd? Hur många grader lägre är då varmvattnet på morgonen?
Skrivet av: froskog
« skrivet: 15 december 2014, 12:34:27 »

Daikins maskin har 10kw maxeffekt som default från fabrik, släpps den spärren ger den 13kw på vv. Nibes 1255:a är väl spärrad på just VV till 12 eller 13kw samtidigt som den kan ge 16kw till värmen.

Jag förstår till viss del TS vilja att ha mera varmvatten nu när han skrivit om hyreslägenheterna. Detta innebär ju ett visst ansvar att utrustningen fungerar och finns det inte vv så det räcker blir det ju kanske gnäll.

Även om jag tror std tank räcker långt. Själv har jag en 50l avstängd elberedare i serie efter BVP:n som en rest efter FLVP:n som satt där innan. Vet inte om den egentligen behövs men nu sitter den ju där.

/C
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 15 december 2014, 11:18:55 »

Kanske går ställa?
Om man har höga behov.

bra fråga att ställa till Nibe, eftersom en VPB300 kan ta emot mer effekt än de ca 10 kW som 1255 nu är inställd på att ge vid vvproduktion. (En VPB300 är godkänd mot 1145 12kW men inte mot 15kW)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 december 2014, 10:48:21 »

Kanske går ställa?
Om man har höga behov.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 december 2014, 10:44:31 »

Varken Daikin eller Nibe 1255 kör vv med max effekt kommer inte riktigt ihåg hur hög den var men inte max.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 december 2014, 08:13:26 »

Jag har en 12 år gammal Nibe med inbyggd beredare, vi har bara fått slut varmvatten en enda gång, och då var vi 9 killar som duschade, badade bastu och duschade igen...
Inga långa duschar naturligvis, men många i tät följd både före och efter bastun.

En Inverter som Daikin eller Nibes 1255 har ju dessutom så pass hög uteffekt att den mer eller mindre kan producera tappvarmvatten i samma takt som den förbrukas, i vart fall om du sätter in snålspolande dushar.

Men visst, med en split-lösning och 300 liters volym kanske du får aningen bättre kapacitet.

Sätter du in solfångare tycker jag absolut att du skall välja att koppla enligt Zyberdude:s exempel.
Att ha en acktank som centralt system i en värmepumpsanläggning är komplicerat och blir som regel oekonomiskt.
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 15 december 2014, 07:55:28 »

Om du har plats, kör på en splitanläggning, alltså med separat vvb. Bra volym på varmvattnet. Allt annat är tokerier.
Skrivet av: FG
« skrivet: 14 december 2014, 22:09:12 »

Då har svesol och jag olika uppfattning men visst kan man ha en separat beredare men att blanda hög och låg temp i en liten tank är svårt.

Det är en riktig djungel det där med solvärmesystem och olika typer av ackumulatortankar. Blir mer förvirrad desto mer jag läser om det.

Jag vet inte vad deras poäng är med att ha en bvp utan beredare, men det kanske är för att kunna använda tappvattenautomat. Om det nu går att koppla ur den interna beredaren så att det blir som en 1155 och koppla den till en större ackumulatortank så borde det väl inte spela någon roll.

Kan man koppla en VPB 300 i efterhand till en 1255? Förmodligen klarar vi oss med en 1255 men i fall det behövs mer varmvatten så är det ju bra om det går att lösa i efterhand.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 december 2014, 20:47:31 »

Det står så här på Svesols hemsida:

Observera att vid nyinstallation är det viktigt att systemet utformas rätt från början. Värmepumpen ska inte vara en så kallad "kompaktvärmepump" med inbyggd varmvattenberedare. Värmepumpen ska istället vara fristående och jobba mot ackumulatortanken som är centrum i ditt värmesystem. Från ackumulatortanken sker sedan varmvattenberedning och distribution av värme till radiatorer eller golvvärme.

Hur många duschar på raken brukar man kunna räkna med på den inbyggda beredaren?
Då har svesol och jag olika uppfattning men visst kan man ha en separat beredare men att blanda hög och låg temp i en liten tank är svårt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 december 2014, 20:44:20 »

Är det dumt, om vi säger att man har en acktank med en vv slinga i, tanken kommer att värmas upp av vp för värme till huset och slingan i tanken förvärmer vv (från då värmen som egentligen är tänkt för huset) som senare går in i vp:ns beredare och får då lite varmare inkommande vatten till tanken?
Det är så det ser ut hos mig fast jag en shunt som stänger vid eldning  tummenupp
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 14 december 2014, 19:50:32 »

Jag tappar upp badet på kanske 250l 37 gradigt vatten, inga problem med att samtidigt duscha. Har heller aldrig varit utan varmt vatten förutom de gånger jag testar hgw funktionen på pumpen och vv tempen då ligger på 30 grader i toppen. Med normala starttemperaturer på vv tror jag inte det borde gå att få slut på vv fastän alla duschar efter varandra förutsatt att pumpen gör vv och inte värme till huset då det duschas.
Skrivet av: FG
« skrivet: 14 december 2014, 19:36:26 »

Visst går det koppla förbi den inbyggda men det gör man inte man skaffar en acktank med slingor i och på sommaren när tempen i den tanken blir hög så kommer vv gå rakt igenom beredaren i vp men resten av året när solen kanske endast orkar få upp tempen till 20-30 grader i tanken så kommer vp beredare matas med förvärmt vatten.

Det står så här på Svesols hemsida:

Observera att vid nyinstallation är det viktigt att systemet utformas rätt från början. Värmepumpen ska inte vara en så kallad "kompaktvärmepump" med inbyggd varmvattenberedare. Värmepumpen ska istället vara fristående och jobba mot ackumulatortanken som är centrum i ditt värmesystem. Från ackumulatortanken sker sedan varmvattenberedning och distribution av värme till radiatorer eller golvvärme.

Hur många duschar på raken brukar man kunna räkna med på den inbyggda beredaren?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 14 december 2014, 19:32:41 »

Visst går det koppla förbi den inbyggda men det gör man inte man skaffar en acktank med slingor i och på sommaren när tempen i den tanken blir hög så kommer vv gå rakt igenom beredaren i vp men resten av året när solen kanske endast orkar få upp tempen till 20-30 grader i tanken så kommer vp beredare matas med förvärmt vatten.
Är det dumt, om vi säger att man har en acktank med en vv slinga i, tanken kommer att värmas upp av vp för värme till huset och slingan i tanken förvärmer vv (från då värmen som egentligen är tänkt för huset) som senare går in i vp:ns beredare och får då lite varmare inkommande vatten till tanken?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 december 2014, 17:48:54 »

Visst går det koppla förbi den inbyggda men det gör man inte man skaffar en acktank med slingor i och på sommaren när tempen i den tanken blir hög så kommer vv gå rakt igenom beredaren i vp men resten av året när solen kanske endast orkar få upp tempen till 20-30 grader i tanken så kommer vp beredare matas med förvärmt vatten.
Skrivet av: FG
« skrivet: 14 december 2014, 14:08:35 »

Om du skaffar solfångare senare så kopplar man den före befintlig beredare oavsett om den är inbyggd eller fristående på 300 liter.

Jag tänkte i så fall ha ett solvärmesystem med ackumulatortank som värmepumpen och solfångarna arbetar mot. Men det är alltså inga problem att köpa en vp med inbyggd beredare och sedan koppla ur den? Jag läste någonstans att det rekommenderades vp utan beredare nämligen.

Hur många personer i hushållet räknar man med att den inbyggda tanken räcker till med Daikin/Nibe 1255? Det skulle göra det betydligt billigare att slippa köpa en extern vvb. Samtliga firmor som varit här och kikat har rekommenderat en större beredare.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 december 2014, 08:12:41 »

Om du skaffar solfångare senare så kopplar man den före befintlig beredare oavsett om den är inbyggd eller fristående på 300 liter.
Skrivet av: FG
« skrivet: 13 december 2014, 21:55:38 »

Det var firmorna som var här och kikade som föreslog att vi skulle ha separat vvb. Det är en tvåfamiljsvilla som kommer ha tre lägenheter framöver och totalt 6 personer i huset, inga badkar.

Jag tror inte vi gör av med så värst mycket varmvatten i dagsläget så vi kanske skulle klara oss på den inbyggda tanken? En annan anledning till separat vvb är att vi eventuellt skaffar solfångare framöver och då har jag förstått det som att man ska ha en bvp utan inbyggd tank.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 december 2014, 19:11:00 »

Finns Daikin med separat vv beredare  Sc:,h
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 13 december 2014, 18:52:21 »

Och varför inte Thermia, den ligger i alla fall mycket bra till i pris och tillhör ju toppskiktet när det gäller VP ?
Skrivet av: froskog
« skrivet: 13 december 2014, 18:40:50 »

Priserna på Prisjakt är ibland lägre än vad entreprenörerna själva ger hos grossisten. tro det eller ej! Jag vet av egen erfarenhet. Efter att jag skaffade konto hos Saljex.se har jag jämfört lite med Rinkaby rör mfl och konstaterat detta.

Vad ska du med allt vv till? Tex Daikins maskin laddar vv i en fantastisk fart.

Lite beroende på vart du bor bör en std-installation av en Daikin med 190m borra kosta runt 125 000:- efter rot.

/C
Skrivet av: FG
« skrivet: 13 december 2014, 17:15:13 »

Jo så är det förstås. Men som jag tolkar det så är kostnaderna för borran, foderrör, slang, sprit, borriggen samt vinst 52 000 kr i den här offerten, det låter lite mycket? Sedan skiljer sig priserna rätt mycket för samma produkt tycker jag. Får nog ta in en offert på Daikins pump också för den verkar ligga lite lägre i pris.

Offerterna jag har fått hittills

115 000 kr - Thermia Diplomat Duo
137 000 kr - Nibe 1145 + VPB 300
142 000 kr - Nibe 1155 + VPB 300
155 000 kr - Nibe 1155 + VPB 300
162 000 kr - Nibe 1155 + VPB 300

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 december 2014, 16:07:54 »

Hej!
De finns en hel del kostnader för borran, foderrör, slang, sprit samt driftkostnad och avskrivning för borrigg.
Skrivet av: FG
« skrivet: 12 december 2014, 22:53:08 »

Hej!

Jag har fått in några offerter för bergvärmeinstallation, men blir fundersam på hur fördelningen mellan arbetskostnader och materialkostnader går ihop.

Arbetskostnaden är 70 000 kr för en standardinstallation 230 meter, det låter väl okej. Men det innebär att materialet går på 128 000 kr. Om jag lägger ihop vp och vvb på prisjakt blir summan 76 000 kr. Det tillkommer ju en del annat material också, men jag funderar på om det är rimligt med 52 000 kr utöver vp och vvb. Jag förstår att de vill ha vinst på materialet också men vad är rimligt för arbete och materialkostnad?

Det skiljer 20 000 kr mellan den billigaste offerten och den dyraste på exakt samma installation.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!