Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme i källare  (läst 6329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnetlig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvvärme i källare
« skrivet: 03 december 2011, 10:10:11 »
Hej!
Vi planerar installation av vattenburen golvvärme i källaren. Vi har en Sanyo CO2 luft-vattenvärmepump. Som jag har förstått det, ska man alltid ha lite värme på när man installerar golvvärme i källaren för att hålla fukten borta. Problemet blir då hur man gör på sommaren, när värmesystemet inte är igång, utan enbart varmvattenproduktionen. Vår byggare (som får golvvärmeprojektering från Thermotech) sa att för att få golvvärme på sommaren, skulle vi behöva installera en extra elpatron. Jag undrar om det istället skulle vara ett alternativ att använda den slinga i pannan som värmer varmvatten till källarens golvvärme? Finns det någon här som vet eller har erfarenhet av liknade problem? Jag vill helst slippa använda direktel för golvvärmen eftersom vi redan har ett värmesystem. Min kunskap om hur värmepumpen och värmesystemet fungerar är något begränsad.

Tacksam för era synpunkter!
Villa byggd1942, 70 m2 + 70 m2 källare

panasonic wh-mxc09g3e8 (luft-vatten)

Utloggad MÃ¥nsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Billeberga / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • http://e-logger.se/pub?billeberga
SV: Golvvärme i källare
« Svar #1 skrivet: 03 december 2011, 21:29:24 »
Jag har ingen erfarenhet av Sanyo, men en del tillverkare (tex nibe) har möjligheten att koppla in en extra shunt grupp. Då kopplar man de två shuntarna efter varandra. Då kan man bergränsa min temperaturen på den första shunten så den alltid lämnar lite värme till källaren och den andra stänger helt på sommaren.
1 1/2 plans villa i Skåne på 190m2 boyta + 50m2 uppvärmt garage och förråd (15°C). 240m2 golvvärme. IVT490 frånluftsvärmepump installerad 2001. 7,2 m2 solfångare (80rör) från Solkungen (213° riktning och 52° lutning) och 750L ackumulatortank från Husqvarna-tanken uppstartat december 2010. Sfinx 6Kw LVVP uppstartat januari 2012

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Golvvärme i källare
« Svar #2 skrivet: 04 december 2011, 01:07:31 »
Sitter en bivalent shunt i CO2 ans innedel.

Möjligtvis kanske man kan koppla på sig innan den men jag vet inte hur mycket plats det finns att göra detta.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme i källare
« Svar #3 skrivet: 04 december 2011, 08:45:18 »
Enklast är att koppla in golvvärmen på det vanliga systemet.
Sen ställer du upp SOMMARGRÄNS till max (35 ºC) och MIN FRAMLEDNING till den temp du vill ha på golven.
Övriga värmesystem stänger du av manuellt med termostater/vred på sommaren.

Sen finns möjlighet till mer avancerade inkopplingar, innerdelen är från CTC så den borde ha de 2 extra anslutningarna.
Finns de kan du koppla in golvvärmen där, men då behöver den egen shunt och styrning mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gnetlig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme i källare
« Svar #4 skrivet: 05 december 2011, 14:42:16 »
Jag pratade med med en värmepumpsinstallatör, och han tyckte att den lättaste lösningen vore att sätta en avstängningsventil på vattnet från pannan till elementen. Då kan man ha igång systemet året runt, bara se till att strypa vattnet till elementen under sommaren. Jag tyckte att det lät som en enkel och bra lösning. Finns det uppenbara nackdelar med att göra på det viset?
Villa byggd1942, 70 m2 + 70 m2 källare

panasonic wh-mxc09g3e8 (luft-vatten)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i källare
« Svar #5 skrivet: 05 december 2011, 15:21:02 »
Nackdelen kan ju vara att det inte alltid är sommar värme när det är sommar. Tex i Juni kan det vara perioder med varmt väder och ganska kallt. Då är det ju tråkigt och behöva öppna och stänga radiator kretsen efter behov.
Varför behöver du värme i golvet bara för du installerat golvvärme. Vi har också vattenburen golvvärme i vår gillestuga. Ligger i 50 mm frigolit skivor. Den är avstängd mestadels av året. Det ser inte jag som något problem.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad gnetlig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme i källare
« Svar #6 skrivet: 06 december 2011, 00:15:47 »
Nackdelen kan ju vara att det inte alltid är sommar värme när det är sommar. Tex i Juni kan det vara perioder med varmt väder och ganska kallt. Då är det ju tråkigt och behöva öppna och stänga radiator kretsen efter behov.
Varför behöver du värme i golvet bara för du installerat golvvärme. Vi har också vattenburen golvvärme i vår gillestuga. Ligger i 50 mm frigolit skivor. Den är avstängd mestadels av året. Det ser inte jag som något problem.

Ja, det är klart, det hade varit smidigast att allt fungerade per automatik. Men jag tror det går att hantera.

Jag är kanske för dÃ¥ligt insatt i problematiken, men vad jag har förstÃ¥tt, sÃ¥ kan avstängd golvvärme orsaka fuktvandring i betongen, se t.ex.  http://dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6020
Villa byggd1942, 70 m2 + 70 m2 källare

panasonic wh-mxc09g3e8 (luft-vatten)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!