Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För liten pump?  (läst 4550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VärmePelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
För liten pump?
« skrivet: 30 mars 2008, 18:12:39 »
Hej!
Tänkte höra på detta eminenta forum om någon kan vägleda mig lite.
Jag installerade i September en L/V pump av märket Starline SPAWHP-9. Ja jag vet att flera av er rynkade på näsan nu men jag föll för priset. Under denna varma vintern har den inte riktigt klarat att värma huset så jag har spetsat med el under de kalla månaderna.
Jag skulle vilja höra hur man kollar att den verkligen ger som den ska och om den effekten räcker till. Den skall vara på 9,5kW men det sjunker väl ganska drastiskt med ute tempen.

Lite fakta:
Hus från 1932 på ca 165m2, gamla fönster och oisolerat. Beläget i Göteborgstrakten.
När jag körde på el drog det ca 28000kW inkl. VV och HH.
Har från slutet av September till slutet av Mars förbrukat knappt 16000kW inkl. VV och HH.
Pumpen körs endast på värmen och mot en ackutank på 300L.
Det är en ganska simpel display på maskinen men jag har kollat intemp och uttemp och diffen har legat på 3-4°. Gastempen till växlaren ligger på ca 85-87° Är det ok?

Har haft gubben som driftsatte apparaten här och han påstår att värderna är ok och han tror att den är för liten för mitt hus och vill gärna kränga på mig en 15kW av samma märke men jag är skeptisk. Tycker den borde räcka till när man läser lite här om storlekar på pumpar men om någon kan förklara på svenska hur jag kan konstatera detta eller hur jag kan trimma sytemet vore jag tackam.

Mvh Pär

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: För liten pump?
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2008, 06:41:34 »
det lättaste är om du vet flödet (l/s ) , då kan du enkelt räkna ut effekten ;
l/s x 4,2 x DeltaT = effekt.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: För liten pump?
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2008, 11:14:16 »
Uteffekten är aäven beroende av vid vilken temp den jobbar på varma sidan. Dvs vilken systemlösning som din pump har. Om du kan sänka den varma tempen i tanken så kommer pumpoen att ge mer effekt , dvs bli effektivare , spara mer.
Om inte tanken värmer varmvatten så kanske det går att sänka tempen lite, speciellt nu när det är lite varmare.

////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad VärmePelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: För liten pump?
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2008, 16:54:16 »
det lättaste är om du vet flödet (l/s ) , då kan du enkelt räkna ut effekten ;
l/s x 4,2 x DeltaT = effekt.

mvh. ACE

Jag har räknat ut effekten på det viset och även bytt till en större pump med bättre flöde för att få bättre effekt men jag vet inte resultatet än mer än teoretiskt. Men den formeln säger ju bara vad jag har för effekt ut från värmeväxlaren men jag vet ju inte om jag har full effekt från själva pumpen. Tycker också det låter lite märkligt att man skall kunna "styra" effekten genom att justera flödet. Enl. formeln skulle man kunna öka effekten väldigt mycket genom att justera flödet vilket naturligtvis inte kan stämma med verkligheten. Är det inte också så att ju snabbare man kör genom växlaren ju mindre hinner vattnet att värma upp sig men i gengäld blir det större omsättning på vattnet i ackumulatortanken så summan blir ungefär detsamma? Lät det alldeles uppåt väggarna? Ja ja jag är bara en glad amatör.
Vad bör DeltaT ligga på ungefär?

Mvh Pär

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: För liten pump?
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2008, 17:01:53 »
du var inne på det själv :
Är det inte också så att ju snabbare man kör genom växlaren ju mindre hinner vattnet att värma upp sig ?

effekten blir alltid den samma , och formeln är idiotsäker !

DeltaT bör ligga runt 7-8 ºC.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad VärmePelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: För liten pump?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2008, 17:19:01 »
du var inne på det själv :
Är det inte också så att ju snabbare man kör genom växlaren ju mindre hinner vattnet att värma upp sig ?

effekten blir alltid den samma , och formeln är idiotsäker !

DeltaT bör ligga runt 7-8 ºC.

mvh. ACE
Vänta nu "effekten blir alltid den samma"? Menar du att det inte skulle spela någon roll ifall jag ökar flödet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För liten pump?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2008, 18:28:11 »
Ger värmepumpen 7 kW så kommer den att ge nästan samma effekt om radiatorvattenflödet ändras. Det som ändras är deltaT.

Jag antar att pumpen är försedd med elpatroner. De kan användas för att kontrollera effekten. Stäng av själva värmepumpen och koppla in t.ex 6 kW elpatron och se vad det blir för temperaturskillnad. Kolla gärna med elmätaren vilken effekt elpatronerna drar för det behöver inte alls vara vad som står i databladen pga spänningsvariationer och tillverkningstoleranser.

Från temperaturskillnaden och effekten får man ett värde på antal kW värme per grad temperaturskillnad. Sen kan man använda temperaturskillnaden när värmepumpen för att räkna ut avgiven effekt. Se bara till att inte ändra på cirkulationspumpens inställning och radiatorerna. Flödet måste hela tiden vara detsamma.

Helst bör man kontrollera att värmebärargivarna visar samma temperatur när cirkulationspumpen går utan att värme tillförs så att man inte får ett fel pga det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad VärmePelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: För liten pump?
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2008, 20:22:56 »
Tack för ditt svar Roland.
Det lät intressant att kolla effekten på det viset men funkar det med den inkopplingen jag har?
Jag har ackumulatortank där elpatronen är placerad och har då en cirkulationspump för vattnet genom värmeväxlaren och en annan för radiatorslingan.

Jag kollade just lite värden och deltaT ligger på ca 3° när jag kör cirkulationspumpen på ca 24L/min genom växlaren. Går jag ner i hastighet till ca 20L/min så ökar deltaT till 4°. Nu har jag inga decimaler på min display så värderna är väl kanske lite missvisande men enligt formeln så ger pumpen bättre effekt om jag minskar flödet! I vilket fall som helst tycker jag det borde var bättre deltaT värde nu när det är ca +6° ute och gastempen håller ca 90° vilket jag antar är ok eller?

Mvh Pär

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: För liten pump?
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2008, 20:48:40 »
mätfel/missvisning .
effekten är nästan konstant, det är mycket små variationer innom rimliga gränser.
toppeffekten brukar infinna sig vid ett DeltaT runt 7-8 ºC !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad VärmePelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: För liten pump?
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2008, 21:11:40 »
Ja det verkar ju inte lösa mitt problem med att öka flödet.
Med risk för att bli tjatig, verkar det ok med gastempen på 92° (var precis ute och kollade)?
Om nu gastempen är ok, skulle man kunna tänka sig att värmeväxlaren inte är av bästa modell? Det är vad jag förstår en växlare med slingor (rund burk). Kanske är bättre effekt på en plattvärmeväxlare?

Mvh Pär

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För liten pump?
« Svar #10 skrivet: 01 april 2008, 08:41:34 »

Jag har ackumulatortank där elpatronen är placerad och har då en cirkulationspump för vattnet genom värmeväxlaren och en annan för radiatorslingan.



Ajdå, sitter elpatronerna i ackumulatortanken fungerar det inte. Jag utgick från att de satt alldeles efter kondensorn så att de ingick i cirkulationskretsen för värmepumpen.

Vad som är rimligt temperatur på gasen efter kompressorn beror på temperaturen i tanken och utetemperaturen så det är svårt att säga vad som är rimligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad VärmePelle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: För liten pump?
« Svar #11 skrivet: 01 april 2008, 18:03:19 »
Ja då förstår jag hur du tänkte.
Jag börjar mer och mer misstänka att den inte ger tillräckligt. Räknar jag enl. tidigare formel så ligger det strax över 5kW nu och då är det över 10°C ute och jag plockar nästan inte ut någon värme alls. Att jag inte skulle få ut 9,5kW har jag väl räknat med men jag tycker det är för stor diff eller är kinapumpar helt enkelt så dåliga?
Inga fler knep för att felsöka?

Mvh Pär

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!