Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: era synpunkter pÃ¥ min förbrukning...  (läst 10183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #15 skrivet: 23 november 2009, 22:51:54 »
men att använda extra vv funktionen tycker inte jag låter rimligt då vi har pannan nere i källaren. Vi jobbar väldigt olika tider mot varandra och nästan ingen dag är den andra lik. att då behöva motionera ner och upp varje dag för att kunna ta en lite längre dusch eller ett bad känns inte rimligt. Att programera går inte heller då vi jobbar så pass olika, skulle ju få spendera varje söndag med att knappa in tider för extra vv..... Nej, måste gå att lösa på något annat sätt.....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #16 skrivet: 24 november 2009, 08:19:00 »
Liten VVB efter..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #17 skrivet: 24 november 2009, 18:49:58 »
Hej,

Även jag har funderat kring att öka VP Min till 40 och diffen till 7. Vilket borde ge färre starter pga ökad diff, samt att pannan har högre buffert(värme).

Fördelar:
Varmare VV (vilket ju även ger ökad vv kapacitet i en EcoEl) + längre tid mellan 55 graders körningarna samt mindre glapp att fylla vid just dessa körningar (40->55 ist. för 35->55). Kompressorn mår bättre av färre starter även om den teoretiska livslängden ligger på 50år om man bara ser till antalet starter(läst på forumet).

Möjliga nackdelar:
Med tanke pÃ¥ att VP vid sommardrift gÃ¥r till 55 varje körning sÃ¥ borde kärlen vara hyfsat isolerat inomhustempen skiljer ju sig förhoppningsvis inte fantastiskt mycket mellan sommar /vinter  ???

VP min borde främst ha inverkan under vår och höst då även de system med lägre framledningstemp har högre börvärde över vintern, och sommaren tas ju hand av sommardriften.

En diff på 7 grader kanske blir för mycket att hämta igen på vintern?


Fråga:
Någon som har utvärderat en sådan inställning? Har bara läst att man kan göra så, inte ett faktiskt utfall..skulle vara mycket intressant!

Kommentera gärna logiken om jag missat ngt, är bara en glad amatör  *vinkar*

/Andreas
1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #18 skrivet: 24 november 2009, 19:05:18 »
Hej

Jag tycker du har helt rätt i ditt resonemang. Det är bara att ställa in och testa hur det tar.

Jag har kört med diff start/stopp på 7º i över ett år nu, det som händer på vintern är ju bara att undre pannan körs upp 2º mer än vid normal diff, pumpen startar vid samma temp.

Som du säger så är nog pannan hyfsat isolerad, min pump går på sommaren sammanlagt cirka 1-2 timmar fördelat på 7-8 starter, det går alltså åt runt 1,5 tim pumpkörning för att hålla pannan 50-55 grader plus att värma upp varmvattnet som använts.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #19 skrivet: 24 november 2009, 20:27:51 »
så då tänker inte jag helt fel då när jag funderar på att höja VPmin till 40c? då är ju frågan, ska jag låta diffen vara kvar på 5c elelr ska jag följa med till 7c med den?

Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #20 skrivet: 24 november 2009, 21:04:24 »
Jag har kört med diff start/stopp på 7º i över ett år nu, det som händer på vintern är ju bara att undre pannan körs upp 2º mer än vid normal diff, pumpen startar vid samma temp.

Ahh..så sant!

Kan du efter ett år med diffen på 7 grader dra ngn slutsats? blev det några extra kronor över?

Tyvärr har jag varit slarvig med att anteckna gammal data från mitt system, vilket gör mätningarna lite dryga då jag måste samla in ny referensdata innan jag kan börja trimma huvuddunk

/Andreas

1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #21 skrivet: 24 november 2009, 21:46:52 »
Jag har kört med diff start/stopp på 7º i över ett år nu, det som händer på vintern är ju bara att undre pannan körs upp 2º mer än vid normal diff, pumpen startar vid samma temp.
Kan du efter ett år med diffen på 7 grader dra ngn slutsats? blev det några extra kronor över?

Nej, det är omöjligt att säga något om det, med olika förhållande mellan åren och förmodligen ingen större skillnad mot diff 5º.
Jag försöker bara minska antalet starter något, jag valde mellan 107 och 105, så 107:an är nog aningen stor för mig.
Den värmer 5º väldigt fort, bortsett från några månader under vintern, då den faktiskt kan gå nästan dygnet runt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #22 skrivet: 25 november 2009, 20:41:18 »
Mina funderingar kring VPmin samt diff ändringar är ett resultat av att jag stängt av den övre elpatronen för att minska elförbrukning.

Finns det en risk att VP under vintern inte orkar driva upp till 55 grader var fjärde körning och därmed utgör denna inställning en hälsorisk? Eller finns det ngn smart funktion som sätter hälsan framför snÃ¥lheten  ::)

Hade nämligen bara tänkt slå på elpatronen vid klagomål från familjen....

/Andreas
1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #23 skrivet: 25 november 2009, 20:51:10 »
ett litet tips från mig till er: ta loss locket till er dusch/badblandare alltså den som man reglerar värmen med, när locket är borta så ta bort spärren & vrid ut termostaten ett par varv montera tillbaka locket & vips så har ni varmare vatten.............och snälla tjata inte emot utan testa...... *vinkar*

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #24 skrivet: 25 november 2009, 21:31:05 »
så då tänker inte jag helt fel då när jag funderar på att höja VPmin till 40c? då är ju frågan, ska jag låta diffen vara kvar på 5c elelr ska jag följa med till 7c med den?

En nackdel med att konstant höja VPmin till 40 ºC är att du alltid värmer pannan till den tempen oavsett behov utifrån börvärde på framledningen. Detta tar då delvis bort en del i den sk flytande kondenseringen, som ju är tänkt att ge optimal besparing genom att inte låta pumpen gå högre än nödvändigt.

I och med att du haft max framledning vid 44 ºC talar mycket för att ditt system stora delar av året ligger långt under 40 ºC i framledning således kanske detta ger en negativ effekt i COP.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #25 skrivet: 25 november 2009, 22:29:49 »
Mina funderingar kring VPmin samt diff ändringar är ett resultat av att jag stängt av den övre elpatronen för att minska elförbrukning.

Finns det en risk att VP under vintern inte orkar driva upp till 55 grader var fjärde körning och därmed utgör denna inställning en hälsorisk? Eller finns det ngn smart funktion som sätter hälsan framför snÃ¥lheten  ::)

Hade nämligen bara tänkt slå på elpatronen vid klagomål från familjen....

/Andreas

Vad menar du med hälsorisk?
Om du tänker på legionella, så är det i det närmast omöjligt att få legionella i en slingvärmare. Vattnet står ju aldrig still mer än timmar och någon beredare eller annan plats för tillväxt finns inte.
« Senast ändrad: 25 november 2009, 22:49:14 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #26 skrivet: 26 november 2009, 09:14:51 »
legionella kan bildas vart som helst . duschmunstycken ,proppader rörändar som är för långa. m-m
c-c *vinkar*

Hur ofta duschar du egentligen?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #27 skrivet: 26 november 2009, 10:18:09 »
legionella kan bildas vart som helst . duschmunstycken proppader rörändar som är för långa. m-m
c-c *vinkar*

Ja, förutsatt att man inte använder duschen, och då spelar det väl ingen roll.
Men legionellabakterier uppstår inte av sig själ, de måste komma in och föröka sig i systemet, och det är knappast möjligt i en bebodd villa med slingberedare.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #28 skrivet: 26 november 2009, 21:10:02 »
Okidok, då vet jag att 55 graders körningen enbart är till för komfort och inte för legionella.

ett litet tips från mig till er: ta loss locket till er dusch/badblandare alltså den som man reglerar värmen med, när locket är borta så ta bort spärren & vrid ut termostaten ett par varv montera tillbaka locket & vips så har ni varmare vatten.............och snälla tjata inte emot utan testa...... *vinkar*

Tror säkert att det ger dig varmare vatten i duschen ...om du är den första och enda personen som ska duscha ;)
och det ger dig definitivt inte varmare vatten i ett badkar värt namnet.

Slingvärmaren ger ju bättre medeltemp på större volymer vatten, bad/flera duschar på raken, vid lägre vattenflöde då det inkommande vattnet hinner värmas...







1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: era synpunkter på min förbrukning...
« Svar #29 skrivet: 26 november 2009, 21:48:32 »
Att bakterierna kommer från inkommande kallvatten är väl ganska självklart. Var skulle de annars komma ifrån?
Det enda stället de sedan kan föröka sig i är i kallvattensystemet, om man har slingvärmare, värmeslingan spolas igenom flera gånger om dagen och vattnet som står i slingan håller ju runt 50º, där förökas inga bakterier.

Legionellaproblem i enfamiljshus är dessutom ytterst sällsynt, jag har under min livstid aldrig hört talas om någon som råkat ut för det. Att man skulle få in legionella i en villa med kommunalt vatten och slingvärmare, är nog det man minst behöver bekymra sig för.

//Ronnie
« Senast ändrad: 26 november 2009, 21:53:03 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!