Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 410 P Fighter tappar tryck  (läst 558 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ÅsaT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 410 P Fighter tappar tryck
« skrivet: 10 juni 2024, 11:01:11 »
Hej,
Har en Nibe 410P figther från ca -02 som börjat tappa tryck. Jag tror att det började  samband med att jag gjorde kvartalskoll på säkerhetsventilerna. När jag testade så låg trycket på 0,8, några dagar senare så var det nere på 0,3.

Jag har nu tagit koppar och ställt under respektive utloppsrör längst ner (där vattnet samlas i en plastlåda och skickas ner i avloppet. Efter ca 2h så har koppen som står under röret värmesystemets säkerhetsventilen (inringat i bild) fyllts med ca 0,5 dl. Utifrån vad jag kan läsa i manualen så ska den vara helt tät.

Kan jag tolka det hela som att säkerhetsventilen är paj och att detta orsakar tryckfallet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410 P Fighter tappar tryck
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2024, 11:38:02 »
Hej! Den där säkerhetsventilen för värmevattnet som sitter på de första årsmodellerna av 310P/410P brukar vara hopplös att få tät igen efter man gjort regelbundet test. Jag har slutat testa den regelbundet eftersom det är så lätt att den börjar läcka. Man får vrida och vrida och vrida och hoppas att inget skräp fastnar i ventilen och att den sluter tätt. Har bytt säkerhetsventilen 2 ggr men det blev bara marginellt bättre. På lite senare årsmodeller kom 2,5 bar säkerhetsventil istället för 1,5 bar och dessa håller tätt betydligt bättre men då måste ju tanken vara godkänd för 2,5 bar också. Kan du se om du läser märkskylten där nere.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ÅsaT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410 P Fighter tappar tryck
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2024, 18:15:51 »
Tack för svar. Jag motionerade båda några gånger och nu verkar dom faktiskt hålla tätt. Däremot så står det 9 bar på säkerhetsventilen till vattenvärmaren.  :o

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410 P Fighter tappar tryck
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2024, 18:19:52 »
Härligt om den håller tätt nu! Varmvattenberedaren brukar alltid ha 9 bar säkerhetsventil eftersom den ska hålla för det normala trycket från det kommunala vattentornet med marginal. Ofta har man väl normalt ca 3 till 5 bar vattentryck i kranen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ÅsaT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410 P Fighter tappar tryck
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2024, 18:27:43 »
Tack för hjälpen (igen :) )

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!