Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kondens/läckage runt köldbärarkretsen  (läst 903 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flaggan79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kondens/läckage runt köldbärarkretsen
« skrivet: 10 juni 2024, 08:38:20 »
Jag har haft mycket problem med min thermia diplomat duo sista tiden. Mycket som bytts och fixats men det är en del strul kvar.

Det sitter en balja i botten på pumpen. Där var det massa vatten. Rörmokaren som var här sa att det var kondensvatten och inget läckage. Är det rimligt? Om jag lägger en tjock bunt papper i botten på baljan så blir den dyngsur efter ett par timmar. När jag märkte att det var vatten där så var den helt full med vatten.

Jag förstår att det blir kondens men det känns orimligt mycket. Frågan hur mycket kondensvatten är rimligt?

Just nu har jag även problem med lätt sjunkande tryck men jag tror det är en övertrycksventil som är kass. Den ska jag byta men det kan även vara att det läcker vatten lite någonstans 

Jobb som gjorts är byte av cirkulationspump för varmvatten. Installation av magnetitfilter. Byte av magnetitfilter pga det gick sönder. Lagning av diverse kopplingar som börjat läcka efter bytet av magnetitfilter.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9906
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kondens/läckage runt köldbärarkretsen
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2024, 09:51:31 »
Luftfuktigheten ökar på sommaren så det kan vara fråga om mer kondens men det låter som väldigt mycket Sc:,h Kondensvatten ska vara klart och inte smaka något särskilt. Värmevatten brukar vara gråsvart av all magnetit och brine luktar ju sprit. Varmvatten borde kännas varmt eller åtminstone lite ljummet. Kan det annars vara någon påfyllningsventil som läcker inkommande kallvatten?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9788
  • Karma +19/-4
SV: Kondens/läckage runt köldbärarkretsen
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2024, 10:00:41 »
Jag tycker inte det är rimligt att det är kondens. Kondens kan det bli på köldbärarkretsen, framför allt på köldbärarpumpen, men det brukar vara små mängder i synnerhet den här årstiden pumpen när pumpen går bara för att göra varmvatten.

Är det läckage på köldbärarkretsen ska vätskan lukta sprit så det kan gärna inte handla om det.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2478
  • Karma +5/-0
SV: Kondens/läckage runt köldbärarkretsen
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2024, 18:50:42 »
Tänk på att det är många som än idag har mer eller mindre konstigt luktsinne efter covid. Det är numera rätt vanligt med folk som inte alls känner sprit- eller glykollukt fastän de kände den lukten tydligt innan covidtiden. Och det även bland folk som inte vet med sig säkert att de har haft covid.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3768
  • Karma +3/-0
SV: Kondens/läckage runt köldbärarkretsen
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2024, 09:16:28 »
Om luckan till pannan öppnas ofta eller står öppen så kondenserar det mer än om luften står still där inne. Luftombytet som tillför fukt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Flaggan79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kondens/läckage runt köldbärarkretsen
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2024, 19:15:36 »
Vattnet luktar inte sprit så där är det nog tätt. Dock är det helt klart spår av rostvatten i baljan. Det kan vara gammalt och det är svårt att komma åt ordentligt att torka upp ordentligt.
Jag ser ju att det bildas droppar på en avtappningskran men den blir också kall så det kan vara kondens. Tillförseln av vatten känns inte linjär. Dvs det är inte konstant flöde, ibland när man tittar har det bara kommit lite vatten och ibland när man kollar lite senare har det kommit avsevärt mycket mer inom samma tidsperiod.
Det kan säkert ligga något i att det blir mer kondens eftersom jag öppnar luckan ganska ofta och kollar.
Imorgon kommer en rörmokare som ska byta övertrycksventilen och ska vi se vad han säger. När jag pratade med thermia och beskrev situationen tyckte de också att det lät som orimligt mycket vatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35210
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kondens/läckage runt köldbärarkretsen
« Svar #6 skrivet: 14 juni 2024, 08:36:21 »
När tappvarmvatten värms, och om systemet är tätt, så ska en säkerhetsventil öppna och släppa ut det övertryck som blir, vart går ledningen från den ventilen?
Kollat om det kommer vatten där när pannan värmer tappvarmvatten?
Trycket i radiatorkretsen justeras normalt av expansionskärlet, men om gummiblåsan i detta är trasig så kommer vatten att tryckas ut via säkerhetsventilen (Eller på annat ställe som läcker när trycket blir högt) när pannan värmer husets värmesystem.
Om ledningen från den säkerhetsventilen inte är dragen till avlopp, så skulle vatten från den kunna söka sig in i värmepumpen.
Också en sak du kan kolla på.
Andra vanliga ställen för läckage är den stora packningen där elpatronen sitter i sin "behållare", och sen är det rätt vanligt att muttrar kopplade på värmeväxlaren för kalla sidan (efter värmeväxlaren där temperaturen blir på minussidan vintertid) kan läcka lite, men då borde det lukta och smaka sprit.
Kondens kan inte uteslutas om det är fuktigt i rummet och det finns större sektioner av KB-systemet som är oisolerat.
Bara från "halsen" på mina avstängningsventiler (som sitter i rummet bredvid värmepumpen) bildas så pass mycket kondens att det droppar på golvet sommartid när luften är fuktig.
Vintertid brukar det vara mindre problem, för att luften i huset är så torr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Flaggan79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kondens/läckage runt köldbärarkretsen
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2024, 18:47:26 »
När tappvarmvatten värms, och om systemet är tätt, så ska en säkerhetsventil öppna och släppa ut det övertryck som blir, vart går ledningen från den ventilen?
Kollat om det kommer vatten där när pannan värmer tappvarmvatten?
Trycket i radiatorkretsen justeras normalt av expansionskärlet, men om gummiblåsan i detta är trasig så kommer vatten att tryckas ut via säkerhetsventilen (Eller på annat ställe som läcker när trycket blir högt) när pannan värmer husets värmesystem.
Om ledningen från den säkerhetsventilen inte är dragen till avlopp, så skulle vatten från den kunna söka sig in i värmepumpen.
Också en sak du kan kolla på.
Andra vanliga ställen för läckage är den stora packningen där elpatronen sitter i sin "behållare", och sen är det rätt vanligt att muttrar kopplade på värmeväxlaren för kalla sidan (efter värmeväxlaren där temperaturen blir på minussidan vintertid) kan läcka lite, men då borde det lukta och smaka sprit.
Kondens kan inte uteslutas om det är fuktigt i rummet och det finns större sektioner av KB-systemet som är oisolerat.
Bara från "halsen" på mina avstängningsventiler (som sitter i rummet bredvid värmepumpen) bildas så pass mycket kondens att det droppar på golvet sommartid när luften är fuktig.
Vintertid brukar det vara mindre problem, för att luften i huset är så torr.
Jag haft problem med att det kommer vatten och luft från övertrycksventilen. Jag bytte den idag. Spillet därifrån är lett till avlopp.
Om jag öppnar pumpen känns luften där inne väldigt fuktigt.
Jag har haft två rörmokare här nu som båda trott det var kondens så det är väl det kanske. Jag har aldrig öppnat pumpen på sommaren och kollat.
Om nu trycket håller sig så borde det vara kondens.
Men överlag är jag lite nojig det har varit lite väl många jourtider senaste tiden när saker gött sönder och det har varit lite akut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!