Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir inte klok på min nyinstallerade Altherma monoblock EDLA 14  (läst 170 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad teklov

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Altherma monoblock EDLA 14. 500 liter volymtank. Separat IVT varmvattenberedare utan eltillskott. Genomströmmande tillskottskassett på 3+3 kw.
En klimatzon. Inställd att arbeta med kurva för väderberoende uppvärmning mot framledningstemperatur.
Angående volymtanken. Den har ett behov hos mig. Undanber alla kommentarer om denna.

Pumpen går endast efter inställningsvärdet på klimatzonskärmen. Just nu står den på 35 grader. Det går att höja och sänka värdet. Enligt inställd kurva borde det vara ca 25 grader.

Legionella höjningen utförs inte. Eltillskottet fungerar om jag väljer nöddrift. Har läst i en massa forum och har följt alla de råd som jag fått.
Höjningen till 60 grader ska ske kl.03.00 söndagar.
IVT Optima 900. Rego800. 9kW elpanna. VVB 200L. Arbetstank 500L (även kopplad mot mantlad kakelugn)

Utloggad HBerggren

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
Frågan är inte supertydlig.

Om du förväntar dig 25 grader och 35 grader är vad det är just nu så kan det bero på minsta tillåtna gångtid på ett eller annat vis. Även givarplacering och anslutningspunkter etc.

Har du sett till att styrsystemet vet om att det finns en varmvattenberedare? Fungerar varmvattnet i övrigt?
« Senast ändrad: 09 juni 2024, 17:21:33 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!