Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallare vätska in frÃ¥n borrhÃ¥let eller felkopplat?  (läst 768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Obrien

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Håller på att bygga om hemma. Hela bergvärmesystemet drogs om med nya kollektorslangar. Byggaren har precis kopplat in bergvärmen igen. Den funkar dock inte. När jag tittar i menyerna står det bland annat brine in/ut 5/19. Kan det verkligen stämma att vätskan in är kallare än den som går ut vid något tillfälle? Det är månadsskifte september/oktober. Har ingen frikyla eller liknande utan vanlig 10 år gammal CTC bergvärmepump som skall värma. Behöver mer på fötterna innan jag konfronterar honom om det.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallare vätska in från borrhålet eller felkopplat?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2021, 05:14:39 »
Töm beredaren på tappvarmvatten (Ta en lång dusch) så kompressorn startar och går en längre stund.
Läs av tempgivarna efter 5-10 minuter.
Visar de fortfarande orimliga värden så är det troligen fel på en av givarna.
Jag antar att tempgivarna sitter inne i själva värmepumpen, så det borde inte ha ändrats då slangarna drogs om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Obrien

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallare vätska in från borrhålet eller felkopplat?
« Svar #2 skrivet: 27 september 2021, 06:48:02 »
Jag får inte igång kompressorn. Kompressorn går igång i en halv minut för att sedan gå in i det felläget. Säkert testa 10 gånger nu. Det var därför jag började letar runt i menyerna.
Larm: Pressostat lågtryck.

När jag kolalr imanualen står det
Köldmediesystemets högtrycksvakt i värmepumpen har löst ut. Tryck reset
och kontrollera om larmet återkommer igen.
Vid återkommande fel – kontakta din installatör.


Spelar det roll vilket håll kollektorslangarna kopplas? Dvs finns det en speciell flödesriktning ner i hålet eller spelar det ingen roll.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallare vätska in från borrhålet eller felkopplat?
« Svar #3 skrivet: 27 september 2021, 07:59:34 »
Stopp pÃ¥ grund av att lÃ¥gtryckspressostaten löser ut beror pÃ¥ för lÃ¥gt köldbärarflöde som i sin tur kan bero pÃ¥ luft i köldbärarsystemet (inte ovanligt pÃ¥ ett nytt system), igensatt filter (ovanligt) eller att nÃ¥got har fastnat i cirkulationspumpen (motorn har lÃ¥gt startmoment, en rostflaga räcker). Sen kan det vara nÃ¥got udda fel typ glapp i pumpens hastighetsväljare men det är inte sÃ¥ sannolikt att det felet uppstÃ¥r just som man har bytt köldbärarslangar. 

Det spelar ingen roll åt vilket håll flödet går i borrhålet men filtret ska sitta på cirkulationspumpens inloppssida så att skräp från köldbärarslangen inte hamnar i pumpen.

Kontrollera att köldbärarpumpen roterar, att det låter som om den snurrar behöver inte betyda att den gör det. Lossa muttern i axels förlängning och se efter om axeln roterar när köldbärarpumpen ska gå.

Texten i manualen avser högtrycksvakten enligt citatet. När lågtrycksvakten löser ut finns det en del felsökning man kan göra själv.

 
« Senast ändrad: 27 september 2021, 08:06:01 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallare vätska in från borrhålet eller felkopplat?
« Svar #4 skrivet: 27 september 2021, 11:09:38 »
Det verkar som byggaren misslyckats med att lufta köldbärarsystemet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!