Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Poolvärmepump som AC  (läst 3913 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Poolvärmepump som AC
« skrivet: 19 juli 2014, 20:33:05 »
Har lattjat lite med värme i min lilla pool, såsom dokumenterats här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56130.0

Och ikväll slog det mig att, hur skulle det fungera att låta en poolvärmepump luftväxla med huset? Eller möjligen bara att "frånluften" från pumpen trycks in i huset?

Följande frågeställningar dyker upp.

Kapacitet?
Inomhusluften är ju en förhållandevis begränsad volym, men löses lätt genom att man har ett stort termostatstyrt spjäll som styr vart luften omsätts, ute eller inne. Nästa fråga under rubriken kapacitet blir tryckfall. Det är inte samma sak att cirkulera genom huset jämfört med att bara cirkulera genom pumpen. Störs verkningsgrad orimligt mycket av detta? Teoretiskt kan man ju ställa värmepumpen mitt i huset, och då lär det senare inte bli ett problem, men istället blir tillgången på varm luft begränsad, och vise versa.

Luftbalans - Ventilation
Ja säkert svårt att få att harmonisera med balanserade ventilationssystem, men under den period då man ändå har så pass varmt inne så man vill sänka temperaturen kanske det inte spelar någon större roll om luftombytet är många gånger högre än norm.

Ljud
Troligen det största problemet, men eftersom man inte behöver tänka nämnvärt på isolering (undantaget kondensisolering möjligen) så borde det gå bra med exempelvis en spiralarmerad siliconslang som borde överföra minimalt med ljud. Vidare kan man ha forcerad bortkoppling via brytare när man skall sova om den hörs för mycket.

Har jag en patentlösning här eller vad finns det för nackdelar jag inte tänker pÃ¥?  ::)
Syftet är så klart gratis AC när man ändå redan driver värmepumpen för att värma poolen.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Poolvärmepump som AC
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2014, 21:59:29 »
Ställ in poolvärmepumpen (luft/vatten) i vardagsrummet, dÃ¥ fÃ¥r du kyla inne och värme ute....Men väldigt kort tid dÃ¥ rumsvolymerna inte räcker till, du kommer fÃ¥ ett frysskÃ¥p som inte har mer att ge energimässigt till poolen. + en väldigt dÃ¥lig inomhusmiljö pga buller haha  se mitt inlägg som en parentes i ett övrigt seriöst forum. Trevlig sommar! Keep on thinking :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Poolvärmepump som AC
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2014, 10:54:51 »
Frågan var ganska seriöst menad, och vore roligt om det var någon mer som ville reflektera över mina funderingar.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Poolvärmepump som AC
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2014, 23:39:10 »
Jag skulle aldrig trycka in luft i huset så det blir övertryck där, att luftväxla mot inneluften kan däremot funka men hur styr man då värmen inne?
Ju kallare det är ute ju mer värme behöver poolen och ju kallare blir det dÃ¥ inne, ekvationen gÃ¥r liksom inte ihop.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Poolvärmepump som AC
« Svar #4 skrivet: 26 juli 2014, 20:45:48 »
Ser inte varför ekvationen inte skulle gå ihop.

Vårt hus håller inte sällan 30° när vi kommer hem och den ständigt tillförda energin när solen står högt genom alla glaspartier kostar en hel del effekt att trycka ner till 20° med en konventionell AC, så jag tror luften skulle räcka en bit på väg.

Och med en innetempgivare som styr ett spjäll som styr om det skall värmeväxlas med huset eller med uteluft så kan man få en hyfsat kontrollerad innetemp.

När det blir så kallt ute så man inte längre söker aktiv kylning inne är detta så klart inte aktuellt, precis lika lite som man skulle köra en konventionell AC då.

Jag argumenterar dock inte för att det är lämpligt, utan är mest nyfiken på konceptet, men för mig är det solklart att det finns en teoretisk grund för det.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Poolvärmepump som AC
« Svar #5 skrivet: 26 juli 2014, 22:08:30 »
4-9 dagar/år kan det vara ett lönsamt koncept, frågan är om det blir lönsamt totalt sett?
Huvudproblemet är som tidigare framförts att vi har så få dagar när vi har för varmt i huset och för kallt i poolen.
När det blir för varmt i huset vill man rätt ofta inte värma poolen mer än vad solen och luftvärmen tillför poolvattnet (luftvarmt = man vill kyla ned sig i poolen), så totalt sett kanske det ett normalt år rör sig om ett par dar du kan släpa in din poolvärmepump och få både önskad kyla och värme från den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Poolvärmepump som AC
« Svar #6 skrivet: 27 juli 2014, 08:40:52 »
Precis, misstänker att den gånga veckan har poolen inte behövt särskilt mycket värme, men de flesta har haft stort kylbehov inne.
I början på sommaren var det tvärt om, då värmdes poolerna men nått kylbehov inne fanns inte.
Jag fÃ¥r inte ihop denna ekvation, tyvärr.  :-\

Det är rätt sällan som värmebehov pool och kylbehov inne sammanfaller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!