Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL  (läst 9536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« skrivet: 03 februari 2005, 08:37:17 »
Hej,

Har precis installerat ett nytt värmesystem, ECO-EL + ECO-AIR. Det finns innegivare och utegivare installerat. Frågan är: Hur går man tillväga för att ställa in värmekurvan ? Kan någon förklara detta ?

Tackar på förhand.

mvh
Martin

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2005, 12:25:38 »
Börja med att stänga av innegivaren,  "RUMSDRIFT = UTAN".

Ställ in "FRAML. TEMP (VID -15 UTE)" till den framledning du tror du behöver då.
(värmekurva övre gräns)

Ställ in "VÄRME FRÅN VID UTETEMP" till den temperatur då ingen värme behöver tillföras huset.
(värmekurva undre gräns)

Vänta. Vid "fel" temp ändra "FRAML...." om det är under 0 grader ut. Vid över 0 grader ändra "VÄRME FRÅN...."
Fortsätt med detta tills temperaturen inne blir jämn. Slå på innegivaren och ställ in önskad temperatur.

Blir det inte bra, börja om.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2005, 12:31:37 »
OOPS du hann före PerF

Hej,

Du gör lämpligen så här:

Stäng av innegivaren i installationsmenyn.

* När du har ett antal minus grader ute så justerar du värdet på FRAML. TEMP (VID -15 UTE) Låt vara i ett dygn.
      - Om du får varmare än önskat inne sänk värdet
      - Om du får kallare än önskat inne öka värdet
* När du ett antal plusgrader ute så justerar du VÄRME FRÅN VID UTETEMP i installationsmenyn. Låt vara i ett dygn.
      - Om du får varmare än önskat inne sänk värdet
      - Om du får kallare än önskat inne öka värdet

Dessa två värden blir kurvlutningen.

När du fått rätt kurva på ett ungefär, slå på innegivaren. Sedan justerar innegivaren att du alltid får rätt innetemperatur.

Värdet på VÄRME FRÅN VID UTETEMP styr bara kurvlutningen varmare än 0 grader. Det har inget att göra med när värmepumpen egentligen stänger av värmeproduktionen. Detta styrs istället av ett värde i den "hemliga"-menyn. Det finns oftast ingen anledning att justera något i den menyn.

Mina värden är:
Värme från: 17 grader
Framledningetemperatur (-15 grader): 48 grader
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Martini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2005, 15:36:24 »
Tackar så mycket för svaren.

Jag antar att termostaterna på alla radiatorer skall vara fullt öppna under denna inställningsfasen och man sedan kan strypa lite i de rum ( tex sovrummen ) man inte önskar att ha lika varmt i. Är mitt anatgande korrekt ?

En annan sak som jag funderat över är sommardrift. På sommaren verkar det lite dumt att cirkulera runt vattnet i radiatorerna. Den cirkulationspump som de installerade hemma kan man inte "fysiskt" stänga av det går bara att välja tre olika hastigheter. Hur bör man göra ?

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2005, 17:19:04 »
Tackar så mycket för svaren.

Jag antar att termostaterna på alla radiatorer skall vara fullt öppna under denna inställningsfasen och man sedan kan strypa lite i de rum ( tex sovrummen ) man inte önskar att ha lika varmt i. Är mitt anatgande korrekt ?

En annan sak som jag funderat över är sommardrift. På sommaren verkar det lite dumt att cirkulera runt vattnet i radiatorerna. Den cirkulationspump som de installerade hemma kan man inte "fysiskt" stänga av det går bara att välja tre olika hastigheter. Hur bör man göra ?

Alltid fullt öppet på alla termostater vid injustering. Annars kan du få hålla på tills f@n avlöser dej....

Att stänga av cirkulationspumpen för radiatorsystemet sparar kanske max 200kr/år. Har man otur kan den kärva ihop. Så frågan är om det är värt besväret. Ev kan man ställa ner farten på min om den inte redan går på min.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2005, 17:30:36 »
DÃ¥ jag kör enrörssystem  :'( :'( sÃ¥ skruvar jag ner min crk pump pÃ¥ läge 1 under senvÃ¥ren och hela sommaren. Inbillar mig att det sparar bÃ¥de plÃ¥nbok och pump. Du kan om du vill sätta en manuell strömbrytare till cirk pumpen....
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2005, 23:21:23 »
Skruva gärna bort termostaterna under i justeringen  sÃ¥ du är säker pÃ¥ att dessa inte inverkar.
kolla &sÃ¥ om elementen är strypta....  i sÃ¥ fall kan du behöva att öppna strypningen  :)

Använd gärna SÖK- funktionen det har skrivits en hel del om hur man gör detta i forumet.
Något oklart efter det fråga.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2005, 00:34:17 »
En annan sak som jag funderat över är sommardrift. På sommaren verkar det lite dumt att cirkulera runt vattnet i radiatorerna. Den cirkulationspump som de installerade hemma kan man inte "fysiskt" stänga av det går bara att välja tre olika hastigheter. Hur bör man göra ?

Hej.
Nu har jag i och för sig inte någon EcoEl-panna men likväl en EcoAir dockad till min olja/el-panna samt en EcoLogic styrenhet, vid inköpet av denna anläggning ingick det en motoriserad växelventil som automatiskt stänger radiatorerna vid sommardrift och endast ser till att pumpen producerar varmvatten i pannan. Cirkulationspumpen stängs således aldrig av utan jobbar på som vanligt, kanske sitter det även en sådan växelventil i en EcoEl, om inte så borde det vara en smärre sak att installera en sådan i efterhand.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Martini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2005, 12:48:19 »
Tack för all hjälp!

Jag har ytterligare en allmän fråga, varför är värmekurvan bruten ? Och varför just vid 0 grader ?

mvh
Martin

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2005, 13:03:33 »
Tack för all hjälp!

Jag har ytterligare en allmän fråga, varför är värmekurvan bruten ? Och varför just vid 0 grader ?

mvh
Martin

Runt 0 grader ändras fuktinnehållet i luften lite mer än annars. Luft med mer fukt tar mer energi för att värmas upp och känns kallare.

Tror Bertil förklarade det rätt bra en gÃ¥ng men har ingen bra ide om vad man ska söka pÃ¥...  :-\
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2005, 21:45:54 »
När jag frÃ¥gade CTC för ett halvÃ¥r sedan, sÃ¥ sa man att cirkulationspumpen till radiatorerna stängs av frÃ¥n EcoEl  när det inte behövs värme i huset (dvs. under sommaren när pumpen enbart kör upp acken till 50/55 grader för varmvatten). Detta styrs alltsÃ¥ automatiskt.

/Fredrik
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2005, 22:25:10 »
Fredrik,
detta är fel om man du liksom jag kör eco-air mot eco-el.

Min pump stängde aldrig av sig unde förra sommaren ???
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2005, 14:03:36 »
Är det så Svenne?

Jag ville nämligen att min cirkulationspump skulle gå året runt. Man sa från CTC att den styrdes från EcoElen och stängdes av automatiskt när det inte behövdes för att spara ström. (Cirkulationspumpen till radiatorerna får sin strömmatning från EcoElen.)

Det var lätt att ändra om jag ville den skulle gå året runt genom att strömmata den direkt utan att gå via EcoEl. Detta stämmer alltså inte?


CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva ECO-AIR, ECO-EL
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2005, 12:10:25 »
Min är kopplad enl instruktionsboken....
Cirk pumpen mot radiatorerna stängde aldrig av sig. man kan ju lösa detta genom en strömbrytare på sladden >:(

Pumpen som kör mot utedelan stänger ju av sig omm det är varmare än +2 grader ute.
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!