Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 mÃ¥nader.  (läst 11239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #15 skrivet: 09 december 2013, 08:48:33 »
Oom detär brist på vätska på grund av läckage vad bör man göra då, finns risk för fukt i vätskan, skall den bytas ut? skall systemet rengöras före vätska?
skall det monteras ttorkfilter? .,;-

Utloggad Tommy_V8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #16 skrivet: 09 december 2013, 15:43:31 »
Ja ska man hård dra det så ska man ju byta ut köldmediet är väl runt 1 kg?
Jag skulle fylla på med kvävgas och provtrycka och se vart de läcker för kvävgasen
tar ju med sig en del av fukten och vakuumsuga 1 timma och se så vakuumetern
står stilla och inte går upp något..
När skulle dom ut och kolla på din pump då och du får ju berätta va dom sa att
det var för fel och vad som läckte.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #17 skrivet: 09 december 2013, 23:11:56 »
Hej Det var läckage i en skarvkopling bakom listen pÃ¥ väggen fanns nästan ingen gas alls kvar man provtryckte med över 20 bar och hittade läckan man vaakumsög och fyllde pÃ¥ 1, 1 kg köldmedium detta tog 2timmar startade efter att vi isat av med 2 vattenkannor hetvatten.  Fi ck upp värmen snabbt över 42 °C i inbÃ¥set men efter 25 minuter stannade pumpen kollade utedelen allt tyst förÃ¥ngare lätt frostig  men de stod stilla i 10 min men startade av sig själv jag kollade efter ett par timmar oc allt verkar fungera utan isbildning stopet kan ju bero pÃ¥ att det blev väldigt fuktigt runt utedelen med allt varmvatten.jag är glad att ha köpt pumpen av Ultrakyl pÃ¥ hemmaplan med snabb service.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #18 skrivet: 10 december 2013, 00:23:17 »
Hej Det var läckage i en skarvkopling bakom listen pÃ¥ väggen fanns nästan ingen gas alls kvar man provtryckte med över 20 bar och hittade läckan man vaakumsög och fyllde pÃ¥ 1, 1 kg köldmedium detta tog 2timmar startade efter att vi isat av med 2 vattenkannor hetvatten.  Fi ck upp värmen snabbt över 42 °C i inbÃ¥set men efter 25 minuter stannade pumpen kollade utedelen allt tyst förÃ¥ngare lätt frostig  men de stod stilla i 10 min men startade av sig själv jag kollade efter ett par timmar oc allt verkar fungera utan isbildning stopet kan ju bero pÃ¥ att det blev väldigt fuktigt runt utedelen med allt varmvatten.jag är glad att ha köpt pumpen av Ultrakyl pÃ¥ hemmaplan med snabb service.
Forlåt at ja misslede dig til nær feil konklusjon. Det fattades en input i børjan, frost på nere del. Glad det er fixat! a:gl
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #19 skrivet: 10 december 2013, 05:17:34 »
Det är väl inget att säga om, TUCSONOR. Man behövde (nästan) ha svenska som modersmål för att misstänka att pumpen aldrig frostat av.
Men det var bra att företaget rättade till sin fadäs pÃ¥ ett sÃ¥ snabbt och bra sätt!  :)
För det är en fadäs att inte läcktesta vid installation. Men vi gör alla fel så det är inte mycket att orda om.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #20 skrivet: 10 december 2013, 14:07:12 »
Detta att det kan bli fel pÃ¥ värmepumpen man köper hadde jag med kakylen när jag köpte och en del är snabb och tillgänglig service.sÃ¥ en eloge till Ultrkyl som kom och Ã¥tgärdade felet snabbt. :)

Utloggad Tommy_V8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NE9pke igenfrostad utedel efter 2 månader.
« Svar #21 skrivet: 10 december 2013, 17:12:35 »
Ja den stannade väl för att frosta av troligen eller att den var nöjd.. Va som jag gissade de
för lite köldmedium skönt att du fick det åtgärdat ganska fort.. hoppas de är varmt och skönt nu :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 696
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!