Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög kondensor in-temperatur  (läst 12708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #30 skrivet: 19 februari 2018, 14:34:20 »
Topparna är då den värmer varmvattnet. Alla toppar som faller ner under 30 grader får jag en fellogg på hög kondensor in temp. Här är en bild på kompressorn så ser man att den lägger av på en del toppar. Vad jag har sett så är topparna max 58 grader och larmar. Vad ligger gränsen på?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #31 skrivet: 19 februari 2018, 14:50:08 »
Trodde den fixade 65 grader men kollade i produkt bladet och det verkar vara max 60 grader då kan den säkert larma vid 58 grader för det beror på vart dom mäter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #32 skrivet: 19 februari 2018, 21:12:48 »
Min gräns gick på 55 grader. (Det har jag som periodiskt stopp nu). Normalt ligger jag mellan 45-52 grader. 7 graders diff för att minska antalet starter på sommarhalvåret.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #33 skrivet: 19 februari 2018, 22:02:19 »
Intressant. När jag sänkte varmvattnet från standard till ekonomi minskade antalet av mina larm. Vilket då troligen stämmer det teknikern sa att röret som värmer vattnet är smutsigt och isolerar. Det leder då till att VP måste värma mer för att få rätt temperatur på varmvattnet. Vi har hög halt av järn i vårt vatten och trots filtret så blir det beläggningar. Vi är nog inte dom enda som har "dåligt" vatten så detta kan vara ett stort problem. Varför höjer man inte gränsen för larmet? Vi kan väl inte rengöra slingan flera gånger per år? Kommer ju kosta en förmögenhet.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #34 skrivet: 19 februari 2018, 22:24:38 »
Jag har lagt till en log.set fil med en massa mer parametrar men tog tyvärr inte med larmen. Bifogar graf där man ser att vid varje spik där även elen spikar. Då får jag larm och då stoppar även kompressorn. Detta är bara när jag har eltillskott. Jag har numera höjt frånluftsfläkten från 50% till 75% och nu går den utan problem och eltillskott ner till någon minusgrad. Nu har jag inga felmeddelanden. Vp är helt värdelös med 50%, drar en massa el och en massa andra konstiga fel såsom långa avfrostningar osv.

DÃ¥ är vi tvÃ¥ som kör pÃ¥ 75%-ish :)  Klarar nu värmen ned till -13°C om vi duschar sparsamt och lÃ¥ter "förvärmarglaselementet" i vardagsrummet\köket stÃ¥ pÃ¥ vid frukost och vid middag.

Jag har dessutom schemalagt tre olika fläkthastigheter kl 00:00-08:00, 08:00-16:00, och 16:00-00:00 för att minska sannolikheten för avfrostningar.
Inbillar mig att jag får mindre avfrostningar, men har loggat och ska jämföra före\efter ändringen :)


Är du säker på att det blir järnavlagringar? Isåfall borde ert vatten smakar järn (blod) ???

Dubbelkolla så att laddpumpen går på 100% vid varmvattentillverkningen, och att du inte har låst den vid typ 70% eller så.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #35 skrivet: 19 februari 2018, 23:29:02 »
Jag har dessutom schemalagt tre olika fläkthastigheter kl 00:00-08:00, 08:00-16:00, och 16:00-00:00 för att minska sannolikheten för avfrostningar.
Inbillar mig att jag får mindre avfrostningar, men har loggat och ska jämföra före\efter ändringen :)

Vad kör du för hastigheter vid de tre tidsintervallen?
Och hur resonerade du när du satte upp dessa schema?

Intressant att veta hur mycket det påverkar avfrostningarna :)
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #36 skrivet: 20 februari 2018, 09:11:58 »
Vattnet här innehåller väldigt mycket järn och även med filter (godkända mängder) blir det avlagringar med tiden. Laddpumpen går på 100%. Bifogar en bild med loggar från igår då den går utan larm. Här är topparna på ca 57 grader utan larm.
« Senast ändrad: 20 februari 2018, 09:14:54 av ovesei »
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #37 skrivet: 20 februari 2018, 11:53:00 »
Vad kör du för hastigheter vid de tre tidsintervallen?
Och hur resonerade du när du satte upp dessa schema?

Intressant att veta hur mycket det påverkar avfrostningarna :)

Grejen är att vid tidpunkterna för fläkthastighetsförändring så nollas referensen för fläkthastigheten, något som gör att den kan köra lite längre utan att avfrosta. Det är resonemanget. :)

Tidpunkterna är helt sonika 24h/3.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #38 skrivet: 20 februari 2018, 16:02:01 »
Intressant. När jag sänkte varmvattnet från standard till ekonomi minskade antalet av mina larm. Vilket då troligen stämmer det teknikern sa att röret som värmer vattnet är smutsigt och isolerar. Det leder då till att VP måste värma mer för att få rätt temperatur på varmvattnet. Vi har hög halt av järn i vårt vatten och trots filtret så blir det beläggningar. Vi är nog inte dom enda som har "dåligt" vatten så detta kan vara ett stort problem. Varför höjer man inte gränsen för larmet? Vi kan väl inte rengöra slingan flera gånger per år? Kommer ju kosta en förmögenhet.
Larmet finns och uppkommer av en anledning man kan inte höja gränsen utan att nått tar skada.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #39 skrivet: 22 februari 2018, 13:23:34 »
Kör för tillfället utan eltillsats och då får jag inga larm och långa avfrostningar. Klarar mig ner till minus 10 grader genom att höja fläkthastigheten i stället. Tycker bara att det är konstigt att det blir så mycket konstiga fel när eltillsatsen slår på.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #40 skrivet: 22 februari 2018, 14:19:44 »
Den orkar fÃ¥ upp tempen högre med elpatron men jag tycker det är konstigare varför elpatron ligger i med 1 kw när kompressorn endast gÃ¥r i drygt 70 Hz borde den inte varva max innan elpatron gÃ¥r i  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #41 skrivet: 22 februari 2018, 15:13:36 »
Den sista loggen har en inställd frånluftsfäkt på 50 % och ger då inte så mycket högre kompressorfrekvens.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hög kondensor in-temperatur
« Svar #42 skrivet: 22 februari 2018, 16:04:42 »
Det var usb loggen jag kollade i men kanske luftmängden begränsar kompressorn även i den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!