Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energimyndighetens test av berg vp 2012  (läst 52379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #1 skrivet: 05 november 2012, 19:55:44 »
Väldigt intressant test. Nu får man lite oberoende testfakta som går att jämföra rakt av.

Det första som slår mig är att jag har läst här på forumet att ivt och bosch skulle vara samma maskin. Ivt ägs väl förvisso av bosch, men samma maskiner verkar det inte alls vara om man tittar på prestandan. Bosch verkar vara en snikvariant medan ivt står sig ganska bra.

Viessmann och Nibe i topp ser det ut som. Niben får en väldigt bra mängd varmvatten. Jag trodde att det var thermia som annars var starka på den fronten med överdimensionerade värmeväxlande ytor för att få ut lite mer varmvatten än de andra. Nu verkar inte fallet vara så....

Som sagt, för en gångs skull är det här verkligen välinvesterade skattepengar!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #2 skrivet: 05 november 2012, 20:08:08 »
En äldre modell av ivt tror den heter He är samma som Bosch och du har rätt i att Bosch är en snikvariant av Ivt med lite lägre pris sämre garantier och kommer med nyheterna nått år efter. Thermia ger nog mera vv i ett system som kräver mycket värme och lite vv eftersom G3 ger varmare vv under uppvärmnings säsongen om den får lite tid på sig och det tror jag inte dom tog hänsyn till blev annars överaskad att Ctc gav så pass bra med vv. Viessman verkade tyst viktigt för en del beroende på placering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #3 skrivet: 05 november 2012, 20:20:53 »
Boschmodellen motsvarar IVT HE dvs IVT:s toppmodell innan EQ kom (undantaget X-serien dÃ¥). ÖVerraskande dÃ¥ligt resultat av den modellen hur som... Tur man valde rätt  tummenupp
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #4 skrivet: 05 november 2012, 20:29:20 »
Äntligen! Lite för sent för min del, men rätt nöjd ändå.
Intressant ovservering är att 3 av de 4 bästa pumparna kör på R410A... Bortsett från Nibe som lyckas bra med R407... Veissman känns som en vinnare men det är ganska jämnt i toppen ändå. Synd att de inte kunde testa lite mer installationsalternativ, undrar vad en volym eller arbetstank skulle göra med siffrorna?...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #5 skrivet: 05 november 2012, 20:35:13 »
Att de 3 av de 4 bästa kör med 410 beror nog på att i alla fall 2 av dom 3 är nya modeller en ny modell ska vara bättre än en äldre. Skulle vara intressant att veta hur dom kört pumparna tex hur många starter per dygn hur mycket över bör men antar att dom körts ungefär lika.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #6 skrivet: 05 november 2012, 20:38:48 »
Okej, så det är alltså en tidigare modell av IVT. Det förklarar ju förvirringen. Riktigt dålig var den i alla fall. En hel enhet sämre SCOP än nibe och thermia och 1,4 i varmvatten COP.

Undra hur det går för IVT med sin reklam om 5,1 och "sveriges effektivaste värmepump" nu. 4,8 enligt testet ger dem en fjärdeplats på 8 deltagare......

Så thermia G3 har en hetgasväxlare? Då får man ju kanske ut lite varmare och därmed mer varmvatten när kompressorn får lång drifttid med hög framledning. Men det är ju lite tråkigt om ens varmvattenkapacitet ska vara beroende av ens värmebehov. Har man dessutom ett lågtempererat system får man ingen större nytta av hetgasväxlare. Thermia kom under nibe i både kapacitet och COP trots lägre förluster. Men det beror kanske på r410 används som köldmedie.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #7 skrivet: 05 november 2012, 20:46:52 »
Äntligen! Lite för sent för min del, men rätt nöjd ändå.
Intressant ovservering är att 3 av de 4 bästa pumparna kör på R410A... Bortsett från Nibe som lyckas bra med R407... Veissman känns som en vinnare men det är ganska jämnt i toppen ändå. Synd att de inte kunde testa lite mer installationsalternativ, undrar vad en volym eller arbetstank skulle göra med siffrorna?...

Förmodligen skulle inte en arbetstank eller volymtank göra någon skillnad. Jag tror man har kört lite olika standardiserade driftfall (de som är presenterade i sammanställningen) och sedan vägt hur många timmar man kör varje driftfall under ett år.

Frågan är hur de har gjort med CTC maskinen. Övriga maskiner lär man nog ha stängt av varmvattenproduktion på under värmetestet. Undra om man har satt varmvattnets börvärde till samma värde som man ville ha i de olika värmetestfallen. I sådana fall missar man ju stora delar av CTCs verkliga svaghet med varmvattenladdningar som blir till värme och därigenom drar upp medelkondenseringen under värmecykeln.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #8 skrivet: 05 november 2012, 20:49:51 »
Tror att Thermia låg efter Nibe i vv redan med G2 som har 407 enligt vad jag läst kan det vara en fördel med 410 och hetgasväxlare eftersom den jobbar med högre hetgas så bör den ladda lite högre vv temp men det gäller nog att man har ganska lågt vv behov för tror det var ca 10% som går till vv via hetgasen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #9 skrivet: 05 november 2012, 21:39:57 »
Det står ju att varmvattnet är "default" dvs. i Eco läge i IVTs fall, vad det är i de andra fallen vet jag inte, men de redovisar ju temp:en där...
Om det är som du tror gällande volymtank så förstår jag inte varför värmebehovet skulle påverka effektiviteten?

Förmodligen skulle inte en arbetstank eller volymtank göra någon skillnad. Jag tror man har kört lite olika standardiserade driftfall (de som är presenterade i sammanställningen) och sedan vägt hur många timmar man kör varje driftfall under ett år.

Frågan är hur de har gjort med CTC maskinen. Övriga maskiner lär man nog ha stängt av varmvattenproduktion på under värmetestet. Undra om man har satt varmvattnets börvärde till samma värde som man ville ha i de olika värmetestfallen. I sådana fall missar man ju stora delar av CTCs verkliga svaghet med varmvattenladdningar som blir till värme och därigenom drar upp medelkondenseringen under värmecykeln.
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #10 skrivet: 05 november 2012, 21:54:49 »
Imponerande siffror i vilket fall och stora framsteg på några år. Flera ligger på 75-80% vid golvvärme, det trodde jag inte var inom räckhåll (annat än i teorin). Och då har de ändå räknat med ganska kall KB, med ett varmt borrhål kan man få ytterligare nån procent. Är det verkligen inklusive varmvatten eller räknar de uppvärmningen för sig?

Som jämförelse, mina pumpar har ett COP under 4 vid 0/35. Skulle inte haft en chans i det här testet.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #11 skrivet: 05 november 2012, 21:59:16 »
Mmm, jag skulle också vilja veta exakt hur de ställt in CTC:n vid drift mot radiatorer/golvvärme, om den har varit i normala driftlägen med tanke på varmvattenproduktionen så är det överaskande bra.
Det som imponerar en del på mig är det låga bullret från Wiesmann, de, Thermia och Nibe verkar ju kamma hem testet.
Niben tappar ju en del i uteffekt vid höga temperaturer, men har å andra sidan bäst COP just då.
Sammantaget verkar det ju vara mer eller mindre hugget som stucket vilken man väljer, men skall man köra mot ett högtempsystem kanske man måste välja en storlek större maskin om man väljer Nibe, och då är nog inte heller prisskillnaden upp till Thermia eller Wiesmann speciellt stor, å andra sidan skulle ju besparingssiffrorna vara bättre på Nibe om man gått upp ett snäpp i storlek för att kompensera för den lite lägre uteffekten vid hög vbf.

Kul att Tyskarna (Wiesmann) äntligen har fått till COP på sina maskiner, de har ju haft bra teknik redan tidigare, men legat ett snäpp under de bästa vad gäller COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #12 skrivet: 05 november 2012, 22:01:37 »
Imponerande siffror i vilket fall och stora framsteg på några år. Flera ligger på 75-80% vid golvvärme, det trodde jag inte var inom räckhåll (annat än i teorin). Och då har de ändå räknat med ganska kall KB, med ett varmt borrhål kan man få ytterligare nån procent. Är det verkligen inklusive varmvatten eller räknar de uppvärmningen för sig?

Som jämförelse, mina pumpar har ett COP under 4 vid 0/35. Skulle inte haft en chans i det här testet.
Det stÃ¥r (citat Energibesparingen och Ã¥rsvärmefaktorn i ett hus med energibehovet 24 200 kilowattimmar per Ã¥r. dels för hus med golvvärme och dels för hus med radiatorer.  Besparingen omfattar uppvärmning och varmvatten till kranar och duschar, var av värmning av varmvatten motsvarar 4 200 kilowattimmar per Ã¥r.)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #13 skrivet: 05 november 2012, 22:04:24 »
Sad_ant, under värmetesterna så har nog varmvattnet varit bortkopplat. Man vill ju ha stabila körningar och inte en varmvattenladdning mitt i värmetestet.

Värmebehovet påverkar effektiviteten genom att ett högre värmebehov ger en högre nödvändig effekt kallaste dagen. Räcker inte den effekt kompressorn avger i de olika driftfallen så får man komplettera upp med tillsats.

I varmvattentestet sedan så står maskinerna säkert på fabriksinställningen. Men då lär man också bara köra varmvatten.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #14 skrivet: 05 november 2012, 22:05:30 »
Man kan ju undra vart dom hittat priserna det skiljer 21300kr mellan Nibe och Bosch så mycket skiljer det nog inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #15 skrivet: 05 november 2012, 22:14:00 »
Mmm, jag skulle också vilja veta exakt hur de ställt in CTC:n vid drift mot radiatorer/golvvärme, om den har varit i normala driftlägen med tanke på varmvattenproduktionen så är det överaskande bra.
Det som imponerar en del på mig är det låga bullret från Wiesmann, de, Thermia och Nibe verkar ju kamma hem testet.
Niben tappar ju en del i uteffekt vid höga temperaturer, men har å andra sidan bäst COP just då.
Sammantaget verkar det ju vara mer eller mindre hugget som stucket vilken man väljer, men skall man köra mot ett högtempsystem kanske man måste välja en storlek större maskin om man väljer Nibe, och då är nog inte heller prisskillnaden upp till Thermia eller Wiesmann speciellt stor, å andra sidan skulle ju besparingssiffrorna vara bättre på Nibe om man gått upp ett snäpp i storlek för att kompensera för den lite lägre uteffekten vid hög vbf.

Kul att Tyskarna (Wiesmann) äntligen har fått till COP på sina maskiner, de har ju haft bra teknik redan tidigare, men legat ett snäpp under de bästa vad gäller COP.

Jo som sagt, det skulle vara väldigt intressant att se hur de har gjort med CTCn. Har de gjort som jag antar och stängt av varmvattnet eller till och med kopplat om i maskinen så den inte går via tank så gynnas de mycket i testet. Det är ju just tankkonstruktionen ihop med styrsystemet som jag menar inte är så lyckat. Jag tycker man, i de loggfiler vi tittade på, klart och tydligt kunde se att de kombinerade varmvattenladdningarna åtminstone höjde medelkondenseringen 10 grader. Det skulle göra en hel del på SCOP. Synd att de inte skriver lite tydligare om hur testerna är utförda.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #16 skrivet: 05 november 2012, 23:34:48 »
Enligt ditt resonemang skulle det ju vara en fördel i testet med en för stor pump, men läser man texten och tittar på siffrorna så är det ju helt klart så att en liten maskin gynnas i "25mwh exemplet" de skriver:
"Varför är årsvärmefaktorn lägre i hus med lågt energibehov?
Generellt i detta test är årsvärmefaktorn något lägre för värmepumparna i hus med lågt energibehov jämfört med i hus med högre energibehov. Det beror på att effekten på värmepumparna är den samma för båda husen och att värmepumparna är onödigt stora (överdimensionerade) för ett hus med lågt energibehov, dessutom blir investeringskostnaden onödigt hög. Skillnaden mellan de olika husen är mindre för värmepumpen EviHeat GeoSun 1 10 som har något lägre effekt än övriga testade modeller. Detta visar att det är viktigt att ta hjälp av installatören för att anpassa effekten på värmepumpen efter husets effektbehov så att systemet blir så effektivt som möjligt och så att du sparar så mycket som möjligt.
Värmepumpen ska varken ha för hög eller för låg effekt i förhållande till behovet. De testade bergvärmepumparna har en effektstorlek på 9 till 10 kilowatt."

Jag håller med i slutsatsen, men jag förstår inte hur detta avspeglas i deras test. Man kanske kan resonera att det beror på större cirkulationspumpar osv, men de går ju bara när pumpen går...
T.ex. IVT med radiatorer och 24 200kWh/Ã¥r ger 70% besparing, vid 34 300 kWh/Ã¥r ger den 72% besparing?!

Sad_ant, under värmetesterna så har nog varmvattnet varit bortkopplat. Man vill ju ha stabila körningar och inte en varmvattenladdning mitt i värmetestet.

Värmebehovet påverkar effektiviteten genom att ett högre värmebehov ger en högre nödvändig effekt kallaste dagen. Räcker inte den effekt kompressorn avger i de olika driftfallen så får man komplettera upp med tillsats.

I varmvattentestet sedan så står maskinerna säkert på fabriksinställningen. Men då lär man också bara köra varmvatten.
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #17 skrivet: 06 november 2012, 07:25:53 »
Gjorde en lite notering i testet angående användar vänlighet.

Bosch
Citera
Display där det är delvis svårt att hitta informationen

IVT
Citera
Display med menyer som är enkla att navigera i


Båda maskinerna har samma styrsysytem (REGO 1000) och således samma menyer
Så för mig är det obegripligt att det är svårt att hitta i en Bosch jämfört med en IVT

På just denna punkt är testet inte objektivt och det gäller samtliga märken
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #18 skrivet: 06 november 2012, 07:57:01 »
Jag undrar även hur det kan komma sig att COP blir olika på:
"Värmefaktor, COP, vid olika temperaturer till golvvärmen:
Är ett mått på värmepumpens effektivitet, och anger hur mycket energi värmepumpen ger i förhållande till den elenergi den förbrukar i drift. Ska inte förväxlas med årsvärmefaktorn.
Värmefaktorn, COP, vid tre olika temperaturer på vattnet som går till golvvärmen, 25-, 35 och 45-grader Celsius. Vid lägre temperatur på vattnet ökar värmefaktorn.
Har mätts upp när temperaturen i kollektorslangen är noll grader."


Respektive:
"Värmefaktor, COP, vid olika temperaturer till radiatorerna:
Är ett mått på värmepumpens effektivitet, och anger hur mycket energi värmepumpen ger i förhållande till den el den förbrukar i drift. Ska inte förväxlas med årsvärmefaktorn som visar effektiviteten under ett helt år.
Värmefaktorn, COP, vid tre olika temperaturer på vattnet som går till radiatorerna, 35-, 45 och 55-grader Celsius. Vid lägre temperatur ökar värmefaktorn.
Har mätts upp när temperaturen i kollektorslangen är noll grader."


COP för Nibe anges till: 5.2 vid radiatordrift och 35°C framledning och till 4.8 vid golvvärme och 35°C framledning ???
COP för Wiesmann anges till: 5.0 respektive 4.9 vid samma förhållanden som ovan.
För Thermia anges siffrorna: 4.9 respektive 4.8

Skulle vara kul att veta vilka skillnader det är som gör att COP, speciellt på Nibe kan skilja sig så pass mycket när KB och vb är samma, mätfel, eller olika flöden i radiatorkretsen?
Flödet anges så vitt jag kan se inte, i vart fall inte om det skulle vara skillnad på flödet/deltaT vid radiatordrift och golvvärmedrift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #19 skrivet: 06 november 2012, 09:04:24 »
Gissningsvis ett högre flöde på golvvärmen, det skulle i alla fall förklara skillnaden.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #20 skrivet: 06 november 2012, 09:23:43 »
Innebär dessa testresultat att de av tillverkaren uppgivna värden för COP inte stämmer?
Jämför jag med min anläggning så känner jag inte igen de värden man kommit fram till i testet, men det finns troligen någon förklaring till det......... 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #21 skrivet: 06 november 2012, 10:28:44 »
Gissningsvis ett högre flöde på golvvärmen, det skulle i alla fall förklara skillnaden.

Synd bara att man skall behöva gissa.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #22 skrivet: 06 november 2012, 12:24:27 »
känns som mÃ¥nga konstiga siffror i denna test  Sc:,h
Att kolv är så mycket bättre med låg brine in & hög temp ut känns tvärtom mot alla tester förut....
r410 vet jag för lite om
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #23 skrivet: 06 november 2012, 13:56:17 »
Jag har talat med dem på Nibe, och de skulle e-posta lite mer information, vi får väl se om det kan räta ut några frågetecken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #24 skrivet: 06 november 2012, 17:57:16 »
Enligt ditt resonemang skulle det ju vara en fördel i testet med en för stor pump, men läser man texten och tittar på siffrorna så är det ju helt klart så att en liten maskin gynnas i "25mwh exemplet" de skriver:
"Varför är årsvärmefaktorn lägre i hus med lågt energibehov?
Generellt i detta test är årsvärmefaktorn något lägre för värmepumparna i hus med lågt energibehov jämfört med i hus med högre energibehov. Det beror på att effekten på värmepumparna är den samma för båda husen och att värmepumparna är onödigt stora (överdimensionerade) för ett hus med lågt energibehov, dessutom blir investeringskostnaden onödigt hög. Skillnaden mellan de olika husen är mindre för värmepumpen EviHeat GeoSun 1 10 som har något lägre effekt än övriga testade modeller. Detta visar att det är viktigt att ta hjälp av installatören för att anpassa effekten på värmepumpen efter husets effektbehov så att systemet blir så effektivt som möjligt och så att du sparar så mycket som möjligt.
Värmepumpen ska varken ha för hög eller för låg effekt i förhållande till behovet. De testade bergvärmepumparna har en effektstorlek på 9 till 10 kilowatt."

Jag håller med i slutsatsen, men jag förstår inte hur detta avspeglas i deras test. Man kanske kan resonera att det beror på större cirkulationspumpar osv, men de går ju bara när pumpen går...
T.ex. IVT med radiatorer och 24 200kWh/Ã¥r ger 70% besparing, vid 34 300 kWh/Ã¥r ger den 72% besparing?!

Jag tror att antalet kwh varmvatten var lika i både 24200kWh huset och 34300kWh huset. VV COP är lägre än värme COP i kombination med ett relativt sett större varmvattenbehov i 24200kWh huset ger en lägre SCOP i det lilla huset.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #25 skrivet: 06 november 2012, 18:00:34 »
Dom har räknat med 4200 kwh vv i båda alternativen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #26 skrivet: 06 november 2012, 18:03:47 »
Synd bara att man skall behöva gissa.  dontknow

Jo, jag tolkar också det som två olika flöden. Golvvärme är väl 5K diff och radiatorer 10K diff. Vi kan kanske hoppas att energimyndigheterna kommer med en lite djupare förklaring. Skulle vara intressant. Dock så kan det kvitta eftersom samtliga nog har testats med samma förutstättningar.

Jag tror att det är 35 graders fallen i radiatordrift som ex CTC (5.04) och IVT (5.1) redovisar i sin reklam. Nu när ett testinstitut mäter upp det hela så får de CTC 4,7 och IVT 4,8. Lite väl optimisktiska siffror i reklamen kanske?

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #27 skrivet: 06 november 2012, 18:04:32 »
Dom har räknat med 4200 kwh vv i båda alternativen.

Jo precis, och då är det ju inte så konstigt att det mindre energikrävande huset får ett lägre SCOP.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #28 skrivet: 06 november 2012, 18:07:14 »
Innebär dessa testresultat att de av tillverkaren uppgivna värden för COP inte stämmer?
Jämför jag med min anläggning så känner jag inte igen de värden man kommit fram till i testet, men det finns troligen någon förklaring till det......... 8)

Vi kan nog förutsätta att resultaten stämmer. Det är ju en oberoende statlig utredning. Tror nog att de är väldigt försiktiga så ingen ska bli (miss)gynnad.

Vad är det du menar som inte stämmer?

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #29 skrivet: 06 november 2012, 18:10:19 »
känns som mÃ¥nga konstiga siffror i denna test  Sc:,h
Att kolv är så mycket bättre med låg brine in & hög temp ut känns tvärtom mot alla tester förut....
r410 vet jag för lite om

Har inte så mycket erfarenhet just här men förstår inte varför kolv skulle vara sämre med låg brine och hög kondensering = hög tryckuppsättning. Det känns väl snarare så att en kolvkompressor borde ha en mer jämn verkningsgradskurva och inte tappa så mycket på höga tryckuppsättningar. Detta jämfört med en scroll som nog har ett optimum och sedan sjunker kraftigare vid högre tryckuppsättningar. Känns som det skulle bli mer internläckage i en scroll osv vid höga tryckuppsättningar.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #30 skrivet: 06 november 2012, 18:33:59 »
Jo precis, och då är det ju inte så konstigt att det mindre energikrävande huset får ett lägre SCOP.

Så kanske det är, men om det är på grund av varmvattnet så är ju deras slutsats helt felaktig. De skriver att skillnaden beror på att värmepumparna är överdimensionerade för det lilla huset. Men om den sämre "effektiviteten" beror på varmvatten produktionen är deras slutsats helt felaktig...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #31 skrivet: 06 november 2012, 18:39:46 »
Står ju även att fläkten från bergvärmepumpen kan bullra så vissa tveksamheter finns det nog i formuleringarna.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #32 skrivet: 06 november 2012, 19:00:47 »
Thoren vp har fläkt men det kanske inte var den dom skrev om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #33 skrivet: 06 november 2012, 19:01:57 »
Nä, det var allmänt om testet.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #34 skrivet: 06 november 2012, 19:07:21 »
Antagligen är väl testerna helt i sin ordning, men det är inte teknikerna som gjort dem som skrivit om resultatet.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #35 skrivet: 07 november 2012, 09:40:26 »
Man ser ju att alla pumparna är väldigt beroende av framledningstemperaturen. Hur otroligt viktigt det är med ett system som kan köras med låg framledning.

Att oavsett märke ger 10 grader lägre framledning bättre COP än skilnaden mellan bästa och sämsta pumpen.

Vikten av radiator er och golvvärmens funktion är absolut viktigare än skälva pumen
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #36 skrivet: 07 november 2012, 10:07:33 »
Ja, och precis som vi "predikat" i forumet i åratal så är FLÖDE det absolut viktigaste som finns när det gäller värmepumpar, att strypa bort flöde med termostater kan fort kosta mer än det smakar - eftersom det i en "gradminutstyrd" värmepump automatiskt innebär högre vbf innan kompressorn stannar.
Bättre då med en centralt placerad rumsgivare, och/eller att man låter husets stomme ackumulera den övertemp som då och då blir.
I vart fall om man jagar maximal COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #37 skrivet: 07 november 2012, 13:16:09 »
Jag fattar inte riktigt hur testet är konstruerat. Ett hus som drar 34300 kWh varav 30000 är värme kommer i ett Stockholmsklimat att vid DUT dra nästan 13 kW. Det betyder att pumpen behöver tillsatsel. Men det verkar inte ingå i kalkylen. Ingick tillsatselen borde årsvärmefaktorn för 24 och 34 MWh/år skilja mer för en pump som Nibe där effekten är låg i förhållande till max effektbehov men jag tycker mig inte kunna se det. 24 MW-huset kommer inte att behöva mycket lite, i en del fall ingen, tillsatsel. Nibepumpen plus radiatorer blir ca 62 % effekttäckning vilket borde betyda så där 500 kWh tillsatsel/år. Det gör en hel del på års-COP.

Förstår inte heller att överdimensionering skulle försämra COP med tanke på tillsatselen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #38 skrivet: 07 november 2012, 13:21:30 »
När jag talade med Nibe så frågade jag om eltillskottet, och den personen sa att det var inräknat, men precis som du så anser jag att det är mer eller mindre omöjligt att det är på detta sätt.
Eftersom Nibe har högsta COP i de flesta mätpunkterna, men ändå lite lägre årsmedel-COP än de bästa så räknar jag kallt med att det är den större energiförlusten från VVB som ligger dem i fatet, hade eltillskottet varit inräknat hade de sannolikt fått ännu sämre årsmedel-COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #39 skrivet: 07 november 2012, 15:09:05 »
Rickard,
Skulle inte du i kraft av att vara Värmepumpsforums ägare kontakta Energimyndigheten och be att fÃ¥ mer utförlig information om hur det testet är upplagt. Jag tror det fungerar bättre än om nÃ¥gon annan gör det (delgering uppÃ¥t  ;)). Om tillsatselen ingÃ¥r betyder det en del om det är fastlands eller kustklimat även om Ã¥rsmedeltemperaturen är densamma. Nu fick jag intrycket att det är Helsingfors som man har räknat pÃ¥ men det verkar inte heller helt klart.

Det är lite svårt att bakvägen försöka lista ut hur det är räknat. Det är ju bara en decimal på COP-värdena.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #40 skrivet: 07 november 2012, 16:13:24 »
Visst kan jag prova ringa dem, men den där typen av tester brukar vara betalda av tillverkarna/importörerna, och myndigheten kan därför inte lämna ut mer än de kommit överens om.
Detta var även skälet till att jag ringde Nibe, de sitter alldeles säkert på fullständig dokumentation som de, om de vill, kan publicera offentligt, eller i vart fall ge svar på specifika frågor.
Tyvärr verkar det inte som att den person jag fick kontakt med fick ge de svar jag sökte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #41 skrivet: 07 november 2012, 21:52:16 »
Njaa, om detta är en offentlig myndighet så skall allmänna handlingar ju vara offentliga och kan begäras ut av vem som helst...
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #42 skrivet: 07 november 2012, 22:04:48 »
Mm men testerna har nog gjorts hos SP och det är inte alls säkert att Energimyndigheten har mer info än de har publicerat.
Att prova gÃ¥r ju dock, även om jag har en bestämd känsla av att tillverkarna pÃ¥ ena eller andra sättet gjort det svÃ¥rt eller omöjligt att komma Ã¥t all info om testerna eller exakt hur de gott till, kanske är jag bara överdrivet konspiratorisk  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #43 skrivet: 08 november 2012, 11:04:03 »
kanske är jag bara överdrivet konspiratorisk  dontknow

nej, nej, bara erfaren. (luttrad, säger en del)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #44 skrivet: 08 november 2012, 13:59:14 »
Tittade lite på siffrorna för Nibepumpen. COP för varmvattenberedning är 2,4 och antar man att COP för radiatordrift är 4,1(45 grader till radiatorerna i snitt) blir SCOP 3,76 för fallet 24 MWh/år vilket ligger nära tabellens 3,7. Det behövs bara några grader lägre radiatortemperatur i snitt för att nå 3,7. För 34 MWh/år blir SCOP 3,85 vilket stämmer bra med 3,9.

Problemet med 34 MWh/Ã¥r är att det dessutom borde bli ca 500 kWh/Ã¥r tillsatsel vilket skulle dra ner SCOP till 3,7. Även med mindre tillsatsel har jag svÃ¥rt att se att det skall gÃ¥ att nÃ¥ 3,9.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #45 skrivet: 08 november 2012, 15:14:15 »
Om vi nu skall spekulera så tror jag som följer.
När de kört effekt och COP-test mot golvvärme och radiatorer har de kört en enda lång körning och kylt bort precis all effekt som värmepumpen ger.
Detta har gett dem stabila mätvärden som är lätt att räkna på.
Det har även gjort att CTC fick "bra" värden trots deras reglerbrister när det gäller tappvarmvattenberedningen.
De har haft lite annorlunda deltaT/flöde när de kört golvvärme än när de kört radiatorvärme-testen, därav olika COP vid de två driftfallen.
De har troligen sedan bara gjort en beräkning för årsmedel-COP som baserar sig på COP, cirkpumparnas driveffekt och energiförlusterna.
För att kunna testa fram faktiskt årsmedel-COP måste pumparna köras i verkliga förhållanden, eftersom styrningen, och effektstegen på elpatronerna skiljer sig mellan de olika tillverkarna, att bara räkna på eltillskottet utifrån effektbehov vid DUT och värmepumpens uteffekt blir väldigt chansartat, och kommer säkerligen inte att vara detsamma som ett verkligt driftfall hade varit.
Det blir fel även när de räknar UTAN eltillskott, men det blir i alla fall inte spekulativa fel.
Däremot borde de ha nämnt detta i texten.

Huruvida det är Energimyndigheten, SP, tillverkarna, eller killarna som gjort testerna som justerar värmebärarflödet eller bestämt vilken deltaT som skall gälla framgår så vitt jag kan se inte någonstans, även detta kan påverka testvärdena mer än man tror.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #46 skrivet: 08 november 2012, 15:44:04 »
Precis så tror jag också. Det blir för komplicerat att rigga testutrustning där man kör värme och varmvatten i rätt anpassade cykler, så man har nog förenklat och kört ett 'statiskt' test per temperatur.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #47 skrivet: 08 november 2012, 22:11:20 »
Det stÃ¥r att dom kört enligt ny europeisk standard men vilken dÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #48 skrivet: 12 november 2012, 17:09:48 »
Enligt Nibe har deltat vid radiatordrift varit 8 grader och vid golvvärme 5 grader och därför lite högre cop med radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #49 skrivet: 13 november 2012, 20:35:29 »
Imponerande siffror på Wiessmann och Thermias varmvattenförluster. De tappar 30 Wh/h som i sin tur ger en start var fjärde dygn då hysteresen är 10°, om det inte finns någon varmvattenförbrukning. Imponerande om det är så i de maskiner som lämnar löpande bandet. Har de proppat hela chassiet full med isolering under tiden för testning? Misstänker det!

Vad finns det för anledning att presentera årsmedelvärmefaktor, när de inte tar med den tillskottsvärme som krävs?

Hur är det med legionellakörningen på 410-maskinerna? Med de höga COP som presenteras, så undrar jag om, det körs någon höjning med el-patron. R410 har ju egenskapen att inte klara det med kompressorn.

Tydligen kan huset tillgodoräkna sig värmeförlusterna från beredaren året runt. Årsvärmefaktor tillsammans med energibesparingen avslöjar detta. Men då är det ju inte längre "försluster" från beredaren.

Energimyndigheten påstår att "årsvärmefaktorn är lägre i hus med lågt energibehov" vilket är mycket märkligt. Hur tänker Energimyndigheten när de presenter material som är så missvisande?

Helt otroligt att samma fabrikat/produkter får så olika resultat. Tänker på reglering och beredare i Bosch/IVT som är densamma i båda maskinerna.

Grymt dålig rapport!
Gör om gör rätt!
« Senast ändrad: 13 november 2012, 20:39:14 av Lexus »

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #50 skrivet: 13 november 2012, 21:15:20 »
Imponerande siffror på Wiessmann och Thermias varmvattenförluster. De tappar 30 Wh/h som i sin tur ger en start var fjärde dygn då hysteresen är 10°, om det inte finns någon varmvattenförbrukning. Imponerande om det är så i de maskiner som lämnar löpande bandet. Har de proppat hela chassiet full med isolering under tiden för testning? Misstänker det!

Vad finns det för anledning att presentera årsmedelvärmefaktor, när de inte tar med den tillskottsvärme som krävs?

Hur är det med legionellakörningen på 410-maskinerna? Med de höga COP som presenteras, så undrar jag om, det körs någon höjning med el-patron. R410 har ju egenskapen att inte klara det med kompressorn.

Tydligen kan huset tillgodoräkna sig värmeförlusterna från beredaren året runt. Årsvärmefaktor tillsammans med energibesparingen avslöjar detta. Men då är det ju inte längre "försluster" från beredaren.

Energimyndigheten påstår att "årsvärmefaktorn är lägre i hus med lågt energibehov" vilket är mycket märkligt. Hur tänker Energimyndigheten när de presenter material som är så missvisande?

Helt otroligt att samma fabrikat/produkter får så olika resultat. Tänker på reglering och beredare i Bosch/IVT som är densamma i båda maskinerna.

Grymt dålig rapport!
Gör om gör rätt!
Är nog inte helt osannolikt med en start var 4de dygn min 1245a startar efter ca 1,5 dygn när ingen vv tappning sker och tror jag har hysteres på 5 grader och 1245 fick lite sämre värde än Thermia och wiessman och 1245 fixar inte heller legionella höjning utan elpatron. Men nått är ju fel om Ivt och Bosch har likadana beredare och har fått så olika värden Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #51 skrivet: 13 november 2012, 22:28:40 »
Lexus, har IVT och Bosch samma kärl och isolering? Jag frågade tidigare i tråden om någon hade en idee om varför det skiljde så mycket mellan just Bosch och IVT. Som svar fick jag att Boschen är en äldre modell av IVT. Då är det kanske också rimligt att Boschen är sämre isolerad.

Jag har ändå sett hyffsat många värmepumpar genom åren, och kan väl tycka att på senare år så har isoleringen av varmvattenberedare blivit bättre, åtminstone på vissa modeller. Det är ju inte heller så konstigt med tanke på de ökade kraven att reducera energiförbrukningen generellt här i världen.

Däremot blir jag lite konfunderad över att thermia fick så bra resultat i varmvattentestet. Jag tror jag kollade på just en sådan där G3:a för någon vecka sedan. Vad jag kommer ihåg så var där en svart "sopsäck" över en mjuk isolering kring beredaren (glasull?). Här är kanske någon som har en sådan hemma och kan kolla närmare? Rent spontant tycker jag att den borde få sämre värde, men de har kanske uppgraderat isoleringen?

Sen håller jag med dig Lexus, är det så att energimyndigheten verkligen räknar med att all värmeförlust kommer huset tillgodo så är det ju inte helt rätt. Då gynnas ju de med dålig isolering kraftigt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #52 skrivet: 13 november 2012, 23:21:10 »
Lexus, har IVT och Bosch samma kärl och isolering?

I de respektive produktbladen (IVT EQ 10 kW samt Bosch Compress 11 kW) kan man läsa gemensam data för de bägge modellerna.

Varmvattenberedare 185/40, ansl. 22 mm, rostfri.
Yttermått på chassiet 600x645x1800

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #53 skrivet: 13 november 2012, 23:42:35 »
Enligt Nibe (som e-postat mig) skall elpatron ha räknats in i årsmedel-COP.
Citat:
Citera
För att dock svara på dina frågor så vad det gäller årsCOP:n är denna beräknad enligt EN14825. Denna standard går ut på att man testar COP:n vid några olika dellaster och utifrån dessa dellastresultat görs en årsCOP-beräkning där även hänsyn tas till eltillskott. Utan att gå in djupare i standarden så är min uppfattning att detta är en bra standard och efterliknar verklig drift.

Hur Nibe som har så pass låg uteffekt vid hög vbf kan få så bra värden i huset med 34500 kWh årsförbrukning har jag extremt svårt att förstå?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #54 skrivet: 14 november 2012, 00:53:25 »
Räknar vi varmvattenladdningarna med COP 3,3, så avgår 1 272 kWh för de 4 200 kWh som förbrukats.

Kvar blir 6 128 kWh som ska förse huset med komfort från golvslingorna d.v.s. totalt 30 100 kWh för rumsvärme. Det ger årsmedelvärmefaktor för värme på 4,9.

Kompressorn klarar ensam komfort ner till -10°. Därefter behöver den tillskott. Om årsmedelvärmefaktor beräknas med klimatdata från Helsingfors, så krävs en del tillskott. (Kallare än Stockholm)

Vid -20° krävs 3 kW tillskott.

Att då presentera årsmedelvärmefaktor för värme på 4,9 där även tillskottet och cirkpumpar ingår......är helt otroligt.
« Senast ändrad: 14 november 2012, 00:55:05 av Lexus »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #55 skrivet: 14 november 2012, 10:56:40 »
Om det är Nibe kalkylen avser är jag inte riktigt med på siffrorna. Min kalkyl ser ut så här: 34700 kWh värme produceras inkl. beredarens förluster. SCOP = 4,6 ger 7540 kWh el.

4200 kWh varmvatten med COP 2,4 för varmvattenberedning enligt tabellen ger 1750 kWh. Jag har inte räknat med förlusterna här då jag tror att de ingår i COP 2,4.

Kvar blir 7540 - 1750 = 5790 kWh som producerar 30 100 kWh husuppvärmning vilket ger COP = 5,2. Den siffran skall inkludera tillsatselen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #56 skrivet: 14 november 2012, 12:15:22 »
Om det är Nibe kalkylen avser är jag inte riktigt med på siffrorna. Min kalkyl ser ut så här: 34700 kWh värme produceras inkl. beredarens förluster. SCOP = 4,6 ger 7540 kWh el.

4200 kWh varmvatten med COP 2,4 för varmvattenberedning enligt tabellen ger 1750 kWh. Jag har inte räknat med förlusterna här då jag tror att de ingår i COP 2,4.

Kvar blir 7540 - 1750 = 5790 kWh som producerar 30 100 kWh husuppvärmning vilket ger COP = 5,2. Den siffran skall inkludera tillsatselen.


Ja, det är Niben som avses. Mitt inlägg var ett svar till Rickard inlägg där han flikade in ett e-postmeddelande från just Nibe.

Testrapporten nämner 34 300 kWh producerad mängd energi per år. Du nämner 34 700 kWh.

Nibes varmvattenförluster är 395 kWh/år. Tydligen ingår de förlusterna i det totala energibehovet 34 300 kWh d.v.s. det är inte 34 300 kWh + 395 kWh. Det innebär att värmepumpen inte behöver producera 30 100 kWh till rumsvärme, utan istället endast 29 705 kWh.

Jag har bortsett från detta, och beräknat varmvattenproduktion enligt tidigare inlägg. Tycker min beräkning dissade Energimyndigheten kalkyl duktigt bra ändå, men du har helt rätt....ska vi analysera rapporten fullt ut så är det över 5 i årscop, och då ingår det även tillskott med ett par hundra kilowattimmar och cirkpumpar med en förbrukning på ytterligare tre-fyrahundra kilowattimmar.

Energimyndigheten borde plocka bort rapporten från hemsidan, och välja någon annan leverantör av produkttester i fortsättningen. Alternativt låta bli att presentera något alls.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #57 skrivet: 14 november 2012, 14:55:09 »
Jag lade till förlusterna för varmvattenberedaren som är strax under 400 kWh. Jag tror inte de ingår i totala värmebehovet. Jag tror att man har räknat på en schablonfamiljs 5000 kWh för varmvatten, antagit att en normal beredare läcker 800 kWh/år vilket blir 4200 kWh för själva varmvattnet. Sedan när man har beräknat COP för varmvattenberedning har man till de 4200 kWh adderat den testade beredarens förluster och räknat ut COP på det. Jag tycker mig se ett samband mellan höga beredarförluster och lågt COP för varmvattenberedning.

Huset bör rimligen dra lika mycket värme oavsett vad det är för varmvattenberedare så därför tror (återigen detta ord) jag att beredarförlusterna skall läggas till 34300 för att få totalt producerad värme.

Köldbärarpumpen bör ingå i värdena som presenteras. Det står "Energibesparingen är beräknad jämfört med om du skulle värma huset och varmvattnet med el,.." och då bör köldbärarpumpen ingå i värmepumpens elförbrukning men inte värmebärarpumpen annat än när pumpen gör varmvatten.

Oavsett hur det är håller jag med om att det är en rätt bristfällig rapport.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #58 skrivet: 14 november 2012, 15:40:04 »
Jag lade till förlusterna för varmvattenberedaren som är strax under 400 kWh. Jag tror inte de ingår i totala värmebehovet. Jag tror att man har räknat på en schablonfamiljs 5000 kWh för varmvatten, antagit att en normal beredare läcker 800 kWh/år vilket blir 4200 kWh för själva varmvattnet. Sedan när man har beräknat COP för varmvattenberedning har man till de 4200 kWh adderat den testade beredarens förluster och räknat ut COP på det. Jag tycker mig se ett samband mellan höga beredarförluster och lågt COP för varmvattenberedning.

Energimyndigheten redovisar följande siffror för Niben i golvvärmevilla:

Energibehov 34 300 kWh/Ã¥r   
Energibesparing (kWh/Ã¥r) 26 900 kWh/Ã¥r
Energibesparing (%)   78 %
Ã…rsvärmefaktor (SCOP)   4,6

OvanstÃ¥ende visar att tillförd mängd energi är 7 400 kWh, som i sin tur genererar 26 900 kWh frÃ¥n mark/berg/sjö. Det i sin tur ger Ã¥rscop 4,6 som de mycket riktigt har redovisat. Det gÃ¥r inte att klämma in nÃ¥gra ytterligare förluster i deras kalkyl. DÃ¥ mÃ¥ste värdena revideras.    

Citera
Huset bör rimligen dra lika mycket värme oavsett vad det är för varmvattenberedare så därför tror (återigen detta ord) jag att beredarförlusterna skall läggas till 34300 för att få totalt producerad värme.

Absolut är det så att villornas energibehov är densamma oavsett om beredaren läcker. Men eftersom beredaren läcker värme inomhus, så kommer den huset tillgodo under värmesäsongen. Det betyder att hälften av förlusterna kan räknas som förluster, men hälften ska ingå i beräkningen för rumsvärme.

Citera
Köldbärarpumpen bör ingå i värdena som presenteras. Det står "Energibesparingen är beräknad jämfört med om du skulle värma huset och varmvattnet med el,.." och då bör köldbärarpumpen ingå i värmepumpens elförbrukning men inte värmebärarpumpen annat än när pumpen gör varmvatten.

Absolut! Jag skrev i förra inlägget att jag bedömer tillskott till 200 kWh/år och de bägge cirkpumparna till 400 kWh/år. Då har jag inte räknat med legionellabränningen via el-patron som kostar 100 kWh/år. (200 liter, 55° -> 65°, 1 ggr/vecka)

Totalt blir det 700 kWh/år eller nästan 10% av den köpta energin.

Citera

Oavsett hur det är håller jag med om att det är en rätt bristfällig rapport.

Ja, man blir ju lite orolig när de skriver "Kommande krav pÃ¥ ekodesign och energimärkning". Är det samma gäng som ska bedöma pumparna dÃ¥, sÃ¥ blir det inte roligt för tillverkarna. 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #59 skrivet: 14 november 2012, 16:42:09 »
Sett på det sättet går det mycket riktigt inte att få in mer förluster. Det innebär att beredarens förluster helt kommer huset tillgodo vilket inte är realistiskt. Att jag räknade som jag gjorde beror på att min pump står i en ouppvärmd källare. I nybyggda hus står de oftast så att värmeförlusterna värmer huset en stor del av året.

Förhoppningsvis dröjer det minst 5 år innan det är dags för mig att byta pump. Då kanske det finns vettiga jämförelser att basera inköpet av ny pump på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #60 skrivet: 14 november 2012, 17:12:58 »
Men som jämförelse mellan olika modeller måste ju testet visa relativt rätt ändå för man får väl anta att dom är testade enligt samma norm och alla vp utom Ctc arbetar ju enligt samma princip.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #61 skrivet: 14 november 2012, 17:22:29 »
Visst, som jämförelse fungerar det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #62 skrivet: 14 november 2012, 18:30:47 »
Visst, som jämförelse fungerar det.

Hur tänker du Rickard?

Jag har påvisat att Energimyndigheterna inte redovisat en siffra rätt, men ändå anser du att rapporten är att lita på.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #63 skrivet: 14 november 2012, 19:42:06 »
Imponerande siffror på Wiessmann och Thermias varmvattenförluster. De tappar 30 Wh/h som i sin tur ger en start var fjärde dygn då hysteresen är 10°, om det inte finns någon varmvattenförbrukning. Imponerande om det är så i de maskiner som lämnar löpande bandet. Har de proppat hela chassiet full med isolering under tiden för testning? Misstänker det!

Vad finns det för anledning att presentera årsmedelvärmefaktor, när de inte tar med den tillskottsvärme som krävs?

Hur är det med legionellakörningen på 410-maskinerna? Med de höga COP som presenteras, så undrar jag om, det körs någon höjning med el-patron. R410 har ju egenskapen att inte klara det med kompressorn.

Tydligen kan huset tillgodoräkna sig värmeförlusterna från beredaren året runt. Årsvärmefaktor tillsammans med energibesparingen avslöjar detta. Men då är det ju inte längre "försluster" från beredaren.

Energimyndigheten påstår att "årsvärmefaktorn är lägre i hus med lågt energibehov" vilket är mycket märkligt. Hur tänker Energimyndigheten när de presenter material som är så missvisande?

Helt otroligt att samma fabrikat/produkter får så olika resultat. Tänker på reglering och beredare i Bosch/IVT som är densamma i båda maskinerna.

Grymt dålig rapport!
Gör om gör rätt!
Kan inte felet med årsvärmefaktorn bero på att vv delen blir % större i ett hus med låg förbrukning. Funderade lite kring reglering riktigt lika kan den väl inte vara Ivt har ju automatiskt cp det har väl inte Bosch så är styren verkligen lika Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #64 skrivet: 14 november 2012, 21:03:56 »
Med lite tur inser energimyndigheten att nästa rapport bör gå på remiss hit, innan den offentliggörs för allmänheten... fast troligen inte

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #65 skrivet: 14 november 2012, 22:14:18 »
Lexus, jag hänger kanske inte rikigt med, men var står det att man får tillgodoräkna sig förlusterna från varmvattenberedaren till fullo?

Sen vet jag inte hur mycket av pumpenergin på den varma sidan som är med. Det står i texten att man jämför med att värma huset med en elpanna.

Golvvärmefallet som du tittar på kräver nog en väldigt liten andel tillsats samtidigt som 0/25=6,1 COP och 0/35=4,8 COP. Det blir en väldigt stor energimängd vid COP kring 6. Jag antar att detta nog kan väga upp tillsatsen och ge en hög årsCOP för värme. Jag antar att framledning kallaste dagen är kring 35.

Hur som helst så är jag mest intresserad av 0/35, 0/45, 0/55, VV COP, och VV mängd. Det är de talen jag tycker visar vilken pump som är bäst. Ett SCOP med en fast förutbestämt årligt energibehov tycker jag blir lite snett. Då gynnas den värmepump som testar fram den mest, för kalkylen, optimala effektavgivelsen. Jag menar att respektive pump skulle dimensioneras så att man når en ex. 80% effekttäckning kallaste dagen. Då skulle man bara kunna jämföra SCOP och inte sparade kWh.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #66 skrivet: 14 november 2012, 22:22:02 »
I de respektive produktbladen (IVT EQ 10 kW samt Bosch Compress 11 kW) kan man läsa gemensam data för de bägge modellerna.

Varmvattenberedare 185/40, ansl. 22 mm, rostfri.
Yttermått på chassiet 600x645x1800

Det skulle ju vara skrämmande om IVT och Bosch har samma varmvattenberedare och isolering. I sådana fall har antingen Bosch skickat ett riktigt måndagsex där man glömde en bit isolering eller så har IVT "dopat" sin maskin lite.

Skulle vara kul om någon här som har IVT och Bosch modellerna som testades kollade under skalet hur isoleringen runt beredaren ser ut.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #67 skrivet: 14 november 2012, 23:20:34 »
Lexus, jag hänger kanske inte riktigt med, men var står det att man får tillgodoräkna sig förlusterna från varmvattenberedaren till fullo?

Jag svarade Roland på samma fråga.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49318.msg497627#msg497627

Citera
Sen vet jag inte hur mycket av pumpenergin på den varma sidan som är med. Det står i texten att man jämför med att värma huset med en elpanna.

Naturligtvis är energiförbrukningen till cirkpumparna med i beräkningen.

Citera
Golvvärmefallet som du tittar på kräver nog en väldigt liten andel tillsats samtidigt som 0/25=6,1 COP och 0/35=4,8 COP. Det blir en väldigt stor energimängd vid COP kring 6. Jag antar att detta nog kan väga upp tillsatsen och ge en hög årsCOP för värme. Jag antar att framledning kallaste dagen är kring 35.

Du får problem om du förväntar dig att värmepumparna går med 25° på framledningen i en bebodd villa. Det händer bara när kompressorn står still. Är testet anpassad för drift i Helsingfors, kan jag tänka mig att 35°-40° räcker vid DUT.


Citera
Hur som helst så är jag mest intresserad av 0/35, 0/45, 0/55, VV COP, och VV mängd. Det är de talen jag tycker visar vilken pump som är bäst. Ett SCOP med en fast förutbestämt årligt energibehov tycker jag blir lite snett. Då gynnas den värmepump som testar fram den mest, för kalkylen, optimala effektavgivelsen. Jag menar att respektive pump skulle dimensioneras så att man når en ex. 80% effekttäckning kallaste dagen. Då skulle man bara kunna jämföra SCOP och inte sparade kWh.

Tror de flesta villaägare är intresserad av en värmepump som har en låg kostnad sett över typ 20 år. Att äga en pump som havererar efter 8 år, ger knappast någon bra ekonomi trots att den hade bra COP. Värmepumpar gillar stora vattenvolymer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #68 skrivet: 14 november 2012, 23:23:19 »
Nu har jag inte lusläst alla text runt testen, men så vitt jag sett så framgår inte var värmepumparna kommer ifrån.
Om de köpts in slumpmässigt via grossiter eller återförsäljare, eller om tillverkarna vetat om att en specifik maskin skulle skickas till testet.

Med vetskap om att en specifik maskin skall testas kan man tilläggsisolera, men kan optimera fyllnadsgrad av köldmedium för de specifika temperaturer som råder vid testförhållanden enligt EN-normen, och man kan finjustera expansionsventiler för optimal prestanda inom de temperaturintervall som gäller vid testerna.
Man skulle t.o.m kunna tänka sig att det sätts in efektivare värmeväxlare, snålare cirkpumpar, exaktare tempgivare, och grövre ledningar i maskinerna för att få dem att prestera maximalt.
Ingenstans ser jag att testpatrullen verifierat att de testade maskinerna är typiska i förhållande till vad som levereras ut till kund.

Nu skall man väl inte vara överdrivet konspiratorisk, men man skall inte heller vara för blåögd.
Det som gör att jag bli aningen konspiratorisk är den himmelsvida skillnad som presenteras mellan IVT och Bosch som i grunden är mer eller mindre samma maskiner, även om de inte är exakt likadana.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #69 skrivet: 15 november 2012, 00:21:26 »
det jag gillar är att man valt att testa 10kw i stället för det som VP tillverkarna lägger allt sitt krut på. Sverigepumpen 8kw. :)

De som presterar dåligt på en 10a skulle kanske inte göra det med en 8a. Snålisar är dom, en del dvs... tillverkare alltså.

Jag tycker det är lite synd att det inte framgår direkt i testet att viessmannpumpen är den lite dyrare varianten där styrsystem- och vv-tank är förberedd för solslinga. Det gör att den sticker ut på priset. Exakt samma VP utan sol är ju en bra bit billigare. Samtidigt kanske dom den vägen får någon typ av fördel givet att den VV tanken då är 220l i stället för 170-180 eller vad nu standardmodellen har.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #70 skrivet: 15 november 2012, 08:06:22 »
Det skulle ju vara skrämmande om IVT och Bosch har samma varmvattenberedare och isolering. I sådana fall har antingen Bosch skickat ett riktigt måndagsex där man glömde en bit isolering eller så har IVT "dopat" sin maskin lite.

Skulle vara kul om någon här som har IVT och Bosch modellerna som testades kollade under skalet hur isoleringen runt beredaren ser ut.

Här finns bilder på min compress 11a: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46784.msg465045#msg465045
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #71 skrivet: 15 november 2012, 09:59:32 »
Men som jämförelse mellan olika modeller måste ju testet visa relativt rätt ändå för man får väl anta att dom är testade enligt samma norm och alla vp utom Ctc arbetar ju enligt samma princip.

Man bör nog först fundera över om undersökningen är relevant för ens eget fall. I mitt fall står pumpen så att förlusterna från varmvattenberedaren är förluster. Jämförelsen avser pumpar som är på 10 kW. En ny pump i mitt fall kommer att vara på högst 7 kW. Förmodligen samma varmvattenberedare men hur är det med det övriga. Det känns tveksamt att välja utifrån resultat för 10 kW pumpar.

Studien hade varit avsevärt mer värdefull om man hade presenterat beräkningsgrunderna: hur man hade vägt ihop COP för de olika temperaturerna till SCOP, hur mycket tillsatsel man räknade med i de olika fallen, hur beredarförlusterna hanterades osv.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #72 skrivet: 15 november 2012, 23:07:51 »
Tror de flesta villaägare är intresserad av en värmepump som har en låg kostnad sett över typ 20 år. Att äga en pump som havererar efter 8 år, ger knappast någon bra ekonomi trots att den hade bra COP. Värmepumpar gillar stora vattenvolymer.

Jo självklart är det som du säger att en värmepump som håller länge och funkar bra är vad villaägaren är intresserad av. Men nu är du inne och vill prata systemlösningar anar jag. Samtliga pumpar, utom CTC, bygger väl på samma princip. I värmedrift går värmen från kondensorn rakt ut på systemet. Nu testades inte hur olika kombinationer av distributionssystem och tankar påverkar drift och livslängd. Det är samma för samtliga värmepumpar.

Oavsett om det står thermia, nibe eller ivt på värmepumpen så kan vilket dåligt system som helst knäcka värmepumpen. Likväl kan en värmepump som presterade sämre i testet vara bättre än en som presterade bra, om den sämre värmepumpen sitter i ett bra system och den bättre i ett dåligt system.

SCOP bortser jag lite från. Det jag tycker är intressant är de olika driftfallen. Det ger en rak jämförelse mellan de olika värmepumparna. Dessa siffror är testade enhetligt av myndigheterna.
« Senast ändrad: 15 november 2012, 23:10:17 av GöranA »

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #73 skrivet: 15 november 2012, 23:58:07 »
 Sc:,h

Lite märkligt att dom inte noterar CTC:s energy flex när dom har tittat på möjligheten att koppla in solvärme

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #74 skrivet: 17 november 2012, 01:56:23 »
Studien hade varit avsevärt mer värdefull om man hade presenterat beräkningsgrunderna: hur man hade vägt ihop COP för de olika temperaturerna till SCOP, hur mycket tillsatsel man räknade med i de olika fallen, hur beredarförlusterna hanterades osv.

Ja, man hänvisar till " en ny europeisk standard och gäller för kallt klimat", men det stÃ¥r ingenstans vad den standarden heter  Sc:,h Eller är det jag som är blind  8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #75 skrivet: 17 november 2012, 08:34:42 »
Nu har jag inte lusläst alla text runt testen, men så vitt jag sett så framgår inte var värmepumparna kommer ifrån.
Om de köpts in slumpmässigt via grossiter eller återförsäljare, eller om tillverkarna vetat om att en specifik maskin skulle skickas till testet.

Med vetskap om att en specifik maskin skall testas kan man tilläggsisolera, men kan optimera fyllnadsgrad av köldmedium för de specifika temperaturer som råder vid testförhållanden enligt EN-normen, och man kan finjustera expansionsventiler för optimal prestanda inom de temperaturintervall som gäller vid testerna.
Man skulle t.o.m kunna tänka sig att det sätts in efektivare värmeväxlare, snålare cirkpumpar, exaktare tempgivare, och grövre ledningar i maskinerna för att få dem att prestera maximalt.
Ingenstans ser jag att testpatrullen verifierat att de testade maskinerna är typiska i förhållande till vad som levereras ut till kund.

Nu skall man väl inte vara överdrivet konspiratorisk, men man skall inte heller vara för blåögd.
Det som gör att jag bli aningen konspiratorisk är den himmelsvida skillnad som presenteras mellan IVT och Bosch som i grunden är mer eller mindre samma maskiner, även om de inte är exakt likadana.
Nu är ju inte Ivt och Bosch maskinen i testat samma maskiner dom har tom olika köldmedia. Ivt har automatiskt reglering av cp har nÃ¥n typ av energimätning inbyggd i styren det enda som vi vet är lika är att dom har samma storlek pÃ¥ vv beredare samt manteln samt att styren har samma namn men jag antar att den inte är riktigt lika eftersom Ivt har mera funktioner. Hade varit kul om dom testat Ivt he mot Bosch compress dom lär ju vara lika men vad vet man ? Jag är i alla fall glad att Bosch dröjde med lanseringen av  sin Compress annars hade jag troligtvis haft en sÃ¥n i källaren istället för en Nibe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #76 skrivet: 17 november 2012, 16:49:09 »
SCOP bortser jag lite från. Det jag tycker är intressant är de olika driftfallen. Det ger en rak jämförelse mellan de olika värmepumparna. Dessa siffror är testade enhetligt av myndigheterna.

Ja, jag tycker också det är viktigt att jämföra de olika pumparna vid olika driftfall t.ex. en Thermia eller Nibe som har 2° övertemp i villan.

Trots 2° övertemp som registreras av värmepumpens rumsgivare, så startar kompressorn. Då har kompressorn COP -1 (minus ett). Litar du på att "Dessa siffror är testade enhetligt av myndigheterna", eller ska man blunda för det inte finns med i deras testresultat?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #77 skrivet: 17 november 2012, 17:00:10 »
Så blir det normalt inte om man har 2 graders övertemp och rumsgivarpåverkan på 4 grader så räknar styren ut att framledningen ska vara 8 grader lägre då ska det mycket till innan den startar men visst kan det inträffa men troligtvis så sällan att det inte märks på copet och det borde väl bli lika på en Ivt/Bosch eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #78 skrivet: 17 november 2012, 19:42:54 »
Så blir det normalt inte om man har 2 graders övertemp och rumsgivarpåverkan på 4 grader så räknar styren ut att framledningen ska vara 8 grader lägre då ska det mycket till innan den startar men visst kan det inträffa men troligtvis så sällan att det inte märks på copet och det borde väl bli lika på en Ivt/Bosch eller ?

Hur är det när det är 1° övertemp, och hur ofta händer det att kompressorn startar då?

Hur ofta startar din värmepump, då solen ensam värmer huset och det är typ +8° utomhus?
Med 2000 liter arbetstank, så känns det som att du bränner mycket energi med COP -1.
Livslängden blir dessutom kortare. 


Utloggad Risvall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308 & Vaillant flexoCOMPACT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #79 skrivet: 17 november 2012, 19:55:40 »
Hur kan dom ha kommit fram till att CTC EcoHeat har 1 050 kilowattimmar per år som går till spill?
Så här skriver de:
"Högst förluster har CTC EcoHeat 310 där 1 050 kilowattimmar per år går till spillo för att hålla temperaturen på varmvattnet."

Kan ju inte vara rimligt, eftersom den pump som jag har 308 som nu har varit inkopplad i snart ett år inte dragit mer än 2850 kWh sedan 1/2-12 till 1/10-12 och räknar jag fram till 31/1-13 så får jag ca.5300 kWh,
Och drar vi då bort 1000kWh från 5300kWh=4300 kWh att värma upp ett gammalt hus från 1941, uppvärmd yta 160m2 och stor fam. 4 barn 2 vuxna.
Det jag ville komma till är att 1050 kWh är 1/5 av vad pummpen drar på ett år och det är ju ganska stora förluster som jag inte tror stämmer, eller har jag missat något?
CTC EcoHeat 308, Borrdjup 178 meter, Installerad Dec.2011(Bostad i Örnsköldsvik) & Vaillant flexoCOMPACT, Borrdjup 201 meter, Installerad Dec.2017 (Hus i fjälls, Västerbotten)

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #80 skrivet: 17 november 2012, 20:44:35 »
Hur är det när det är 1° övertemp, och hur ofta händer det att kompressorn startar då?

Hur ofta startar din värmepump, då solen ensam värmer huset och det är typ +8° utomhus?
Med 2000 liter arbetstank, så känns det som att du bränner mycket energi med COP -1.
Livslängden blir dessutom kortare.
Har inte så bra koll så jag vet inte hur ofta den startar med 1 grads övertemp. Vad gör att livslängden blir kortare. För mig känns det bra med 2000 liters arbetstank ligger hyffsat nära börvärde och jämn värme. Du svarade inte på min fråga varför Ivt/Bosch inte startar vid övertemp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #81 skrivet: 17 november 2012, 20:49:04 »
Hur kan dom ha kommit fram till att CTC EcoHeat har 1 050 kilowattimmar per år som går till spill?
Så här skriver de:
"Högst förluster har CTC EcoHeat 310 där 1 050 kilowattimmar per år går till spillo för att hålla temperaturen på varmvattnet."
Kan ju inte vara rimligt... , eller har jag missat något?
De menar nog kWh värme, som produceras med COP runt 3, dvs kanske 350 kWh tillförd el.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #82 skrivet: 18 november 2012, 18:11:47 »
Har inte så bra koll så jag vet inte hur ofta den startar med 1 grads övertemp. Vad gör att livslängden blir kortare.

För varje onödig start, får du drifttid. Då påverkas livslängden negativt på grund av just starten och drifttiden.

Citera
För mig känns det bra med 2000 liters arbetstank ligger hyffsat nära börvärde och jämn värme.

Det innebär att din värmepump alltid startar när framledningen är 1° under börvärdet. Det innebär också att när kompressorn går....är alltid framledningen som lägst 6°-7° över börvädet.

Citera
Du svarade inte på min fråga varför Ivt/Bosch inte startar vid övertemp.

De Bosch/IVT-system som jag designar, styrs på returtempen eller strax däröver. Det gör att den har 5° till 8° lägre börvärde i jämförelse med Nibe/Thermia, samt att rumsgivaren körs med en högre påverkan d.v.s. 5°.

Fördelen med Bosch/IVT:s rumsgivare i jämförelse med Thermia/Nibe är att den inte skapar ett fiktivt gradminuterunderskott d.v.s. en fiktiv gångtid (och tillskott) som inte har med villans värmebalans att göra. Det innebär att när undertemp uppstår skapas ett gradminutunderskott, som i värsta fall betas av dygn senare.

Det i sin tur kan innebära att tillskottet kan kliva på, när rumstempen redan återgått till börvärdet.

Antar att allt detta återfinns i den framtida "obligatorisk energimärkning".

Klipp från Energimyndigheten:
Kommande krav på ekodesign och energimärkning
Det pÃ¥gÃ¥r arbete pÃ¥ EU-nivÃ¥ med att ta fram ekodesignkrav och obligatorisk energimärkning för bergvärmepumpar. Ekodesign kommer bland annat att kunna ställa krav pÃ¥ energieffektivitet och ljudnivÃ¥. När dessa krav börjar gälla kommer det bara fÃ¥ säljas värmepumpar som klarar kraven. Enligt förslaget till energimärkning ska värmepumparna märkas med energiklass som visar hur effektiva de är, bÃ¥de för uppvärmning och för att producera varmt vatten till kranar och duschar.  Detta kommer att underlätta för konsumenter att välja värmepump.

« Senast ändrad: 18 november 2012, 18:14:54 av Lexus »

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #83 skrivet: 18 november 2012, 18:49:25 »
Kollade upp vilken framledning jag har vid 8 grader och det var 27 grader och med 4 graders rumsgivarpåverkan som jag kör med så blir börvärde 23 grader dvs ungefär lika som inne tempen så vp kommer inte starta om vi inte använder mycket vv så framledningen sjunker under rumstempen.
Min vp startar när framledningen är ca 4 grader under börvärde och jobbar tills framledningen är ca 4 grader över börvärde.
De Ivt/Bosch vp som var med i testet har väl den nyare typen av styr som reglerar efter framledning tycker du den funkar lika uselt som jag får intrycket att du tycker att Nibe och Thermias styr gör ?
På Nibe kan man montera en termostat som blockerar värme vid ev övertemp men det är inget som jag anser behövs eller rekomenderar men det går om man upplever det som ett problem men det kan leda till obehagligt kallras från tex fönster. Termostaten är inget som följer med i leveransen av vp så den får man köpa löst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #84 skrivet: 18 november 2012, 19:25:29 »
De Ivt/Bosch vp som var med i testet har väl den nyare typen av styr som reglerar efter framledning tycker du den funkar lika uselt som jag får intrycket att du tycker att Nibe och Thermias styr gör ?

Jag låter även den nya regleringen styras av returöret, eller i dykrör på arbetstankens nedre halva. Kan därför inte svara på din fråga.

Citera
På Nibe kan man montera en termostat som blockerar värme vid ev övertemp men det är inget som jag anser behövs eller rekomenderar men det går om man upplever det som ett problem men det kan leda till obehagligt kallras från tex fönster. Termostaten är inget som följer med i leveransen av vp så den får man köpa löst.

Ja, det förslaget är väl jag som har presenterat. Kallras? Hur tänker du då?

Om du tittar på den här loggbilden, som visar ett driftfall som inträffar vår och höst d.v.s. nästan dagligen under ca: två månader.

Jämför loggbilden med en gradminutpump under liknande förhållande, så kommer du att märka en stor skillnad på starter och gångtider.
« Senast ändrad: 20 november 2012, 13:31:38 av Lexus »

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #85 skrivet: 18 november 2012, 19:35:55 »
Eftersom du inte låter styren reglera efter framledningen som den är tänkt tror ja du (nästan) svarar ja på min fråga :).
Om radiatorerna tillåts att svalna för mycket så kan man känna av kallras från fönster inte allt för ovanligt på anläggningar som styrs enbart efter innegivare.
Bilden är tyvärr för liten för att man ska kunna läsa den.
Borde inte det bli för varmt inne hos mig om vp skickar ut värme i onödan efter som jag nästan inte har några termostater Sc:,h

Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #86 skrivet: 18 november 2012, 19:43:54 »
Konstigt!  Sc:,h

Provar ljusa JPG istället.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #87 skrivet: 18 november 2012, 19:54:08 »
Om radiatorerna tillåts att svalna för mycket så kan man känna av kallras från fönster inte allt för ovanligt på anläggningar som styrs enbart efter innegivare.

Nja, jag har aldrig hört någon klaga på kallras när det är plusgrader utomhus.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #88 skrivet: 18 november 2012, 20:13:57 »
Har du nog rätt i får nog bli närmare nollan först.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #89 skrivet: 18 november 2012, 20:19:37 »
Behöver nog glasögon för kan fortfarande inte läsa vad de olika kurvorna står för har faktiskt märkt att synen börjar bli sämre. Kom på att min anläggning har funkat bra nu i höst men har inte kört den nån vår än mot så här mycket vatten kanske måste skruva dit termostaterna till våren Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #90 skrivet: 18 november 2012, 23:25:13 »
mjo bilden är så liten att det inte går att tyda texten som förklarar vad kurvorna är. Det går ju att skönja men inte så mycket mer om man inte har väldigt mycket ork och lust. Men den är ju hyfsat lätt att lista ut ändå.

Jag gillar inte att göra värme i onödan och blir lite smått tokig på att köra fast strypt utan termostater eller innegivare. Men man gör vad som krävs för att skapa erfarenhet och få dataunderlag.

Har man tank tycker jag att termostater är bästa reglering av övertemperatur. Kan också ske i kombination med någon typ av innegivare. Gärna lexus variant, tycker jag. Den har jag testat, och har alltid inkopplad men ofta frånställd för att inte påverka testerna.

Annars är ju link trevligt men tyvärr fungerar det bara till thermia :///
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #91 skrivet: 19 november 2012, 09:43:13 »
mjo bilden är så liten att det inte går att tyda texten som förklarar vad kurvorna är.

Nog är det bra kvalitet på loggbilderna när jag börjar ladda upp, men något händer på vägen hit.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #92 skrivet: 19 november 2012, 09:53:53 »
japp så blir det tyvärr. Om jag vill ha högre kvalitet använder jag skitch eller för att välja något som fungerar oavsett operativsystem, dropbox. Lägger bilden i sin public mapp, högerklickar och väljer kopiera publik URL. Klistrar in den här så får man ner orginalfilen.

Har man inte dropbox så kan jag rekommendera att testa. Det är gratis och ger ett par gigabyte helt utan kostnad eller bindning. Det fungerar på typ alla operativsystem och även mobila enheter och är sjukt enkelt att använda. Det skapas automatiskt en lokal filstruktur och allt man lägger där synkroniserar till dropboxmolnet och därigenom till alla de datorer man har som är anslutna till samma konto. I strukturen finns alltid en publik mapp från vilken man enkelt delar vilka filer man vill med andra.

och så har dom ett referens-system som gör att om man bjuder in vänner så får man lite extra utrymme. Typ om någon av er kopplar in dropbox genom att följa nedan länk så får jag några hundra megabyte extra utrymme :)

https://www.dropbox.com/referrals/NTYwMTI4Mjk?src=global9
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #93 skrivet: 19 november 2012, 10:57:30 »
Nog är det bra kvalitet på loggbilderna när jag börjar ladda upp, men något händer på vägen hit.

Forumet skalar ner för stora bilder automatiskt när dom laddas upp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #94 skrivet: 19 november 2012, 11:06:23 »
Forumet skalar ner för stora bilder automatiskt när dom laddas upp.

Den loggbild jag laddat upp i det här inlägget, är en png-bild på 23 kB.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49318.msg498425#msg498425

Nu är bilden på 35 kB d.v.s. 1,5 ggr så stor.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #95 skrivet: 19 november 2012, 11:10:13 »
Problemet är att den är större än 700 px på bredden, då skalas den om om konverteras till jpg.
Om du vill få bra bilder direkt från LoggerSoft skall du göra fönstret mindre, eller spara bilderna som jpeg istället för png.

Eller göra en print sceen, och sedan klistra in i Photoshop eller liknande program och själv göra komprimeringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #96 skrivet: 19 november 2012, 13:40:14 »
I ett givet läge är ju hysteresen trevlig, utan tvekan.

Om jag tittar senaste tiden när jag haft samma startvärde i GM så ligger jag i snitt och startar 4 grader under bör och slutar 5-6 grader över bör. Med ett VB delta på 5-6 K. Man kan alltså säga att jag kör upp tempen ca 5 grader vid varje körning (dvs utöver det jag ju lyfter).
Returen börjar ca 4 grader under och slutar 1 grader över (framledningsbör)

Talar man om ett system utan tank är ju framledning och retur det samma i startögonblicket.
Vid drift av kompressorn måste ett returbör vara motsvarande VB deltat lägre än framledningsbör. I mitt fall då exempelvis 25 i stället för 30.

I exemplet som lexus tar upp skulle då ett förhållande råda som gör att jag inte går under 25 grader och/eller i det fall det tar väldigt lång tid att komma ner till 25 så kommer inte gradminuterna forcera en start i detta läget, vilket vore fallet med GM.


Hysteresstyr bör ju rimligen också, eller det kanske säger sig självt, fungera väl i ett system med termostater.


Vad anser du lexus vara nackdelarna med hysteresstyr på retur och varför har så många gått till framledningsstyr med gradminuter?
 



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #97 skrivet: 19 november 2012, 18:32:37 »
En nackdel kan ses i större system där man har långa omloppstider, det finns anläggningar där man fått eltillskott för att tillskottstimern inte kan ställas upp tillräckligt mycket.
Det kan dessutom bli lite kyligt när värmebehovet är litet, om börvärdet ligger på 22 grader så kommer värmepumpen aldrig att starta innan det blir kallt inne.
Det kan man naturligtvis kompensera för med en rumsgivare, eller genom att öka paralellförskjutningen en aning under sommarhalvåret, men det visar ändå på att regleringen kanske inte var perfekt.
Jag vet dock inte exakt varför IVT gått ifrån det hela på senare tid.
Ovanstående "problem" anser jag inte vara större än de problem som finns på en GM-styrning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #98 skrivet: 19 november 2012, 18:56:43 »
I exemplet som lexus tar upp skulle då ett förhållande råda som gör att jag inte går under 25 grader och/eller i det fall det tar väldigt lång tid att komma ner till 25 så kommer inte gradminuterna forcera en start i detta läget, vilket vore fallet med GM.

Du fÃ¥r lägga till halva hysteres ocksÃ¥ d.v.s. om din pump startar vid 30°, sÃ¥ startar en hysterespump pÃ¥ 22,5°....som i ditt fall med 5° värmebärardelta. 

Citera
Vad anser du lexus vara nackdelarna med hysteresstyr på retur och varför har så många gått till framledningsstyr med gradminuter?


Ser inga nackdelar med returstyrning i villamiljö. Om du tänker på Bosch/IVT Rego 1000, så styrs den fortfarande på hysteres.

Däremot så har X15 med Rego 800 en gradminutreglering då effektbehovet är lägre än kompressorns min-effekt.

Svar på din fråga är....att jag har ingen aning.



Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #99 skrivet: 19 november 2012, 19:05:44 »
En nackdel kan ses i större system där man har långa omloppstider, det finns anläggningar där man fått eltillskott för att tillskottstimern inte kan ställas upp tillräckligt mycket.

Tycker du att erfarenheter från Bertils 25 kW:s fastighetspump, platsar i den här tråden?

Citera
Det kan dessutom bli lite kyligt när värmebehovet är litet, om börvärdet ligger på 22 grader så kommer värmepumpen aldrig att starta innan det blir kallt inne.
Det kan man naturligtvis kompensera för med en rumsgivare, eller genom att öka paralellförskjutningen en aning under sommarhalvåret, men det visar ändå på att regleringen kanske inte var perfekt.

Är det sÃ¥ att den inte startar vid lÃ¥ga börvärden, sÃ¥ knäcker man kurvan vid den utetemperaturen. 

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #100 skrivet: 19 november 2012, 19:33:43 »
En fördel som jag ser det är att styr man på framledning är det enklare att docka vp mot tex en acktank som ibland värms med ved eller solpaneler går säkert att fixa med styrning på returen men har inte sett nån lösning på det men antar att det går på nått sätt. Ska man endast ha en vp då tror jag att skillnaderna är så små så att man nog vara lite vp nördig för att märka skillnaden och vem är inte det ;).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #101 skrivet: 19 november 2012, 21:03:44 »
Du fÃ¥r lägga till halva hysteres ocksÃ¥ d.v.s. om din pump startar vid 30°, sÃ¥ startar en hysterespump pÃ¥ 22,5°....som i ditt fall med 5° värmebärardelta. 
 


Ja precis. När jag har 30 i bör så startar jag i dag, med framledning+GM, i normalfallet på ca 26. Och så deltat på det då.. jag startar ju inte på bör. Rent tekniskt kan jag ju starta på så lite som en grad under bör men det kräver då 100 minuter av ett sådant tillstånd, vilket är mycket ovanligt.

Återigen får man kanske anta att om man inte har en bufferttank ser förhållandena lite annorlunda ut.


I övrigt är den här typen av siffror ganska i linje med vad min rekommendation för GM pumpar är. AlltsÃ¥ att körning bör avslutas när returtemperaturen ligger pÃ¥ bör. Hur lÃ¥ngt man dÃ¥ gÃ¥r över bör med framledningen är ett resultat av vilket vb delta man har. Och med det menar jag att dÃ¥ är man inte helt ute och cyklar. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #102 skrivet: 19 november 2012, 21:15:49 »
Ja precis. När jag har 30 i bör så startar jag i dag, med framledning+GM, i normalfallet på ca 26.

Problemet är de dagar det inte finns ett värmebehov. Genom att framledningen på din pump hamnar under 30°, så har startprocessen börjat.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #103 skrivet: 19 november 2012, 23:03:44 »
absolut det köper jag till 100%

Blir innetempen för hög kommer så klart böret justeras ner (med en vanlig innegivare) men sällan tillräckligt för att förhindra start.

Thermia link justerade ner rejält och förhindrade effektivt kompressorstart och likaså lexus-termostaten. Med den tog jag ner bör till frostfritt och fick aldrig start igen förrän temperaturen gick ner 0.5 grader inne. Men ska man köra så ska man ha en bra termostat (innegivare) med justerbar hysteres.

Ska ju tilläggas att en arbetstank med vanliga termostater på raddarna också är ganska effektiva i dessa sammanhang.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #104 skrivet: 20 november 2012, 11:39:07 »
En nackdel kan ses i större system där man har långa omloppstider, det finns anläggningar där man fått eltillskott för att tillskottstimern inte kan ställas upp tillräckligt mycket.

Citat från: Lexus
Tycker du att erfarenheter från Bertils 25 kW:s fastighetspump, platsar i den här tråden?

Rickard, du missade att svara på min fråga. (Såg att var inloggad och skrev inlägg om BBR19)

Bertils 25 kW:are hade som du vet en vattenburen fläktvärmare, som intermittent belastade värmesystemet med 20 kW. Det i sin tur gjorde det omöjligt för regleringen att tillfredställa Bertils krav på el-patronstyrning.

Tillskottstimern kan ställas till max 5 timmar. Efter att timern räknat fullt startar ramptiden, som efter ytterligare max 60 minuter aktiverar tillskott. Det innebära att tillskott kan förhindras i upp till 6 timmar, vilket i sin tur känns tillräckligt länge för att undvika undertemp.

I stora tröga system, så ställs hysteres till ett lägre värde. I Rego600 kan hysteres sänkas till lägst 2°. Det innebär att kompressorn endast behöver värma returen 1° under 6 timmar, för att undvika tillskott. Att då påstå att reglering orsakar onödigt tillskott, är för mig obegripligt. Speciellt då det i regleringen (meny 8.2) går att förhindra tillskott beroende på utetemp och då som lägs -10°.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #105 skrivet: 20 november 2012, 13:39:03 »
nu kanske vi missar syftet med tråden här men jag finner diskussionen intressant och undrar då i fall någon har synpunkter på returreglering med hysteres eller GM för den delen, för det finns väl också, i kombination med exempelvis en arbetstank.

Jag antar att givaren då måste sitta på returen från värmesystemet TILL tanken och inte mellan tanken och VP.

Nackdelar, fördelar? Elpanna?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #106 skrivet: 20 november 2012, 14:29:26 »


Rickard, du missade att svara på min fråga. (Såg att var inloggad och skrev inlägg om BBR19)

Bertils 25 kW:are hade som du vet en vattenburen fläktvärmare, som intermittent belastade värmesystemet med 20 kW. Det i sin tur gjorde det omöjligt för regleringen att tillfredställa Bertils krav på el-patronstyrning.

Tillskottstimern kan ställas till max 5 timmar. Efter att timern räknat fullt startar ramptiden, som efter ytterligare max 60 minuter aktiverar tillskott. Det innebära att tillskott kan förhindras i upp till 6 timmar, vilket i sin tur känns tillräckligt länge för att undvika undertemp.

I stora tröga system, så ställs hysteres till ett lägre värde. I Rego600 kan hysteres sänkas till lägst 2°. Det innebär att kompressorn endast behöver värma returen 1° under 6 timmar, för att undvika tillskott. Att då påstå att reglering orsakar onödigt tillskott, är för mig obegripligt. Speciellt då det i regleringen (meny 8.2) går att förhindra tillskott beroende på utetemp och då som lägs -10°.

OK, det där kan du mycket bättre än mig, så jag böjer mig utan tvekan för din redogörelse.
Bertils erfarenheter bygger på en mycket speciell anläggning, och hans problem hade antagligen kunnat ordnas på annat sätt än att flytta givaren till framledningen.
Om du är uppdaterad på vilka av IVT:s värmepumpar som reglerar på framledningen får du gärna redogöra för det - sånt har en förmåga att inte nämnas i broschyrmaterialet eller reklamen som man läser.

Har du Lexus provat bygga om en Nibe eller Thermia till styrande på returen, och i så fall, fungerar det utan problem?
Jag skulle faktiskt vara lite intresserad av att prova om det inte finns något som hindrar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #107 skrivet: 20 november 2012, 14:33:53 »
problemet är väl att hysteresstyrningen är för knapp på thermia/nibe etc.

Det värde man ställer gäller för både över och under bör. Jag skulle i så fall vilja ha olika värden. Men det kanske inte ens IVT har?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #108 skrivet: 20 november 2012, 14:39:08 »
Det behövs inte om man har "framledningsgivaren" på returen, den varierar ju inte på samma sätt med kompressorstarterna.
Dessutom behöver man inte styra med hysteres, det går lika bra att styra med gradminuter, men med givaren på returen istället för på framledningen.
Rent krasst tror jag nog nästan att det krävs GM-styrning på Nibe och Thermia för fullgod funktion av eltillskott om man har behov av det, men jag är inte säker.

IVT:s styrning av eltillskottet är riktigt bra, bättre än Nibe och Thermias, i vart fall om jag fattat det hela rätt.
I vart fall har det varit så tidigare, hur NIBE och Thermia styr det nu vet jag inte exakt, det skall vi starta en ny tråd om så vi får utreda det ordentligt.
« Senast ändrad: 20 november 2012, 14:44:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #109 skrivet: 20 november 2012, 14:49:02 »
nu kanske vi missar syftet med tråden här men jag finner diskussionen intressant och undrar då i fall någon har synpunkter på returreglering med hysteres eller GM för den delen, för det finns väl också, i kombination med exempelvis en arbetstank.

Jag antar att givaren då måste sitta på returen från värmesystemet TILL tanken och inte mellan tanken och VP.

Nackdelar, fördelar? Elpanna?

Nja, nu blir det riktigt off topic.

Inläggen som berört skillnaden mellan gradminuter och hysteres, har kommit till då jag ville belysa bristerna i Energimyndighetens testrapport om de olika värmepumparna.

Deras rapport berör inte värmepumparnas effektivitet, utan endast kompressorernas verkningsgrad....och inget annat. Föga ointressant och ger en falsk bild om lönsamhet till villaägarna.

Men som svar på din fråga, till dess du öppnar en ny tråd. Ja, givaren ska sitta på radiator retur d.v.s. mellan tank och radiatorer, alternativt i dykrör på tankens nedre halva. Värmebärarpumpen konfigureras så att den endast går när kompressorn är igång.

Elpanna?  Sc:,h

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #110 skrivet: 20 november 2012, 14:51:47 »
OK, det där kan du mycket bättre än mig, så jag böjer mig utan tvekan för din redogörelse.
Bertils erfarenheter bygger på en mycket speciell anläggning, och hans problem hade antagligen kunnat ordnas på annat sätt än att flytta givaren till framledningen.
Om du är uppdaterad på vilka av IVT:s värmepumpar som reglerar på framledningen får du gärna redogöra för det - sånt har en förmåga att inte nämnas i broschyrmaterialet eller reklamen som man läser.

Har du Lexus provat bygga om en Nibe eller Thermia till styrande på returen, och i så fall, fungerar det utan problem?
Jag skulle faktiskt vara lite intresserad av att prova om det inte finns något som hindrar.

Jag tror Bosch/IVT har idé om att alla pumpar som har en Rego-version högre än Rego600 d.v.s. Rego800 och Rego1000, ska styras via framledningstemp.

Rego800 för de varvtalsstyrda X11 och X15 kan jag tänka mig är lite ovistt om det går att montera T1-givaren till returen. Men i alla övriga versioner är jag ganska säker på att det funkar bättre, i alla fall på Bosch Compress. (IVT HE)

För Nibe/Thermia vet jag inte. Det enda som jag testat med Nibe/Thermia är att montera  en rumstermostat som sänker framledningens börvärde kraftigt typ 8°, sÃ¥ fort rumstempen överstiger inställd rumsbör. Eller rättare sagt sÃ¥ skickade jag termostatet till Rinnan, som var snäll och testade detta. (Tack än en gÃ¥ng David)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #111 skrivet: 20 november 2012, 15:00:56 »
Rego800 och 1000 som styr på framledningen har ju dessutom variabel hysteres (kopplingsdifferens), vilket gör att dom blir nån sorts mellanting mellan hysteres och gradminuter. Eller gradliter som nån så briljant uttryckte det tidigare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #112 skrivet: 20 november 2012, 15:30:32 »
Rego1000 moddad för T1 på returen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #113 skrivet: 20 november 2012, 15:34:45 »
Snarare moddad för fast hysteres istället för variabel. Med risk för att verka mindre vetande: Varför skulle man inte kunna ha variabel hyteres tillsammans med mätning på returen?
« Senast ändrad: 20 november 2012, 15:41:52 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #114 skrivet: 20 november 2012, 15:42:30 »
Snarare moddad för fast hysteres istället för variabel. Varför skulle man inte kunna ha variabel tillsammans med mätning på returen?

Som du ser på filnamnet så var min tanke att efterlikna Rego600 med reglering på returen, och som har fast hysteres samt fabriksinställning 5°.

Visst, funkar det med variabel hysteres. Riktigt bra dessutom, för de med lite vatten i systemet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #115 skrivet: 20 november 2012, 16:04:46 »
Ja, jag ifrågasatte inte funktionen eller din kunskap inom området. Det jag egentligen försöker säga är hur mycket nytta tillför den variabla hysteresen när man reglerar på returen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #116 skrivet: 20 november 2012, 16:28:47 »
Ja, jag ifrågasatte inte funktionen eller din kunskap inom området. Det jag egentligen försöker säga är hur mycket nytta tillför den variabla hysteresen när man reglerar på returen?

För de med väldigt många starter, kan det ge längre gångtider/stopptider d.v.s. färre starter.

För normalvillan kan jag inte se att variabel diff ger några fördelar.

OBS! Gäller vid styrning pÃ¥ returen.  tummenupp.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #117 skrivet: 20 november 2012, 16:29:09 »
Nja, nu blir det riktigt off topic.

Inläggen som berört skillnaden mellan gradminuter och hysteres, har kommit till då jag ville belysa bristerna i Energimyndighetens testrapport om de olika värmepumparna.

Deras rapport berör inte värmepumparnas effektivitet, utan endast kompressorernas verkningsgrad....och inget annat. Föga ointressant och ger en falsk bild om lönsamhet till villaägarna.

Men som svar på din fråga, till dess du öppnar en ny tråd. Ja, givaren ska sitta på radiator retur d.v.s. mellan tank och radiatorer, alternativt i dykrör på tankens nedre halva. Värmebärarpumpen konfigureras så att den endast går när kompressorn är igång.

Elpanna?  Sc:,h

Nej jag vet inte. Elpanna tänkte jag att värmepumpen som med hysteres reglerar på returen inte vet om att returen är för hög för värmepumpen förrän kanske 5-8 minuter efter att framledningen vet det, så att säga. Och då är det ju för sent.

jag vet inte och famlar i källarmörkret i den frågan
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #118 skrivet: 20 november 2012, 16:53:19 »
Nej jag vet inte. Elpanna tänkte jag att värmepumpen som med hysteres reglerar på returen inte vet om att returen är för hög för värmepumpen förrän kanske 5-8 minuter efter att framledningen vet det, så att säga. Och då är det ju för sent.

jag vet inte och famlar i källarmörkret i den frågan

Visst, har man en värmepump som kan gå för högt på vbf så kör den ju i blindo tills driftspressostaten släcker kompressorn, men rätt justerad så skall det inte hända, och händer det så skulle det även ha hänt med reglering på framledningen.
Rätt injusterat blir det ju ingen skillnad om du styr på fram eller retur, med skillnaden att "gradminuterna" inte räknar upp om du har tillräckligt varmt i huset, vilket den lätt annars gör när man reglerar på framledningen.

För övrigt, i ett annars fast intrypt system borde det fungera bra även med en elektronisk termostat, centralt placerad, och med justerbar hysteres samt tidsfördröjt till och frånslag.
Kanske t.o.m bättre.
Det skulle bli lite som med Lexus-termostaten som drar i nödbromsen bara när det blir för varmt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #119 skrivet: 20 november 2012, 17:01:54 »
Det kanske vore bra om man kunde justera rumsgivarpåverkan olika för över och undertemp har min påverkan på 4 numera men provade 6 tidigare och kan egenligen inte påstå att jag märker nån skillnad förutom att börvärdet ligger stabilare nu men det spelar ju ingen roll om börvärdet hoppar lite grann heller. Men inbillade mig att det inte var så bra att vp styrde för mycket efter innetempen men vp håller jämn temp hur den än står så det spelar nog egentligen ingen roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #120 skrivet: 20 november 2012, 20:01:25 »
En fördel som jag ser det är att styr man på framledning är det enklare att docka vp mot tex en acktank som ibland värms med ved eller solpaneler går säkert att fixa med styrning på returen men har inte sett nån lösning på det men antar att det går på nått sätt. Ska man endast ha en vp då tror jag att skillnaderna är så små så att man nog vara lite vp nördig för att märka skillnaden och vem är inte det ;).

Jag ser det som enklare att koppla in en värmepump med hysteres styrning på returen i detta fall.
Man har en acc tank som alla värmekällor, ved, sol och värmepump jobbar emot. Retur styren på värmepumpen sätter man i botten på tanken. När man matar in värme från andra värmekällor kommer temperaturen i botten att vara för hög för att värmepumpen ska starta. Det hela behöver bara kompletteras med en gammal klassisk shunt styrning som styr på fram ledning/ute temp. När tempen i tanken är låg (när man inte eldar) kommer denna shunt att öppna fullt. När man eldar och tempen i tanken är hög går denna shunt in och reglerar vad huset behöver.
Inga ventiler och krångel som behöver ställas om. Hade man haft gradminuter så har man inte samma enkla kontroll
när värmepumpen går, här får man en automatisk avstängning när man börjar pytsa in värme från annat håll i tanken.
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #121 skrivet: 20 november 2012, 20:24:06 »
Det kanske vore bra om man kunde justera rumsgivarpåverkan olika för över och undertemp har min påverkan på 4 numera men provade 6 tidigare och kan egenligen inte påstå att jag märker nån skillnad förutom att börvärdet ligger stabilare nu men det spelar ju ingen roll om börvärdet hoppar lite grann heller. Men inbillade mig att det inte var så bra att vp styrde för mycket efter innetempen men vp håller jämn temp hur den än står så det spelar nog egentligen ingen roll.

Nackdelen är att det KAN bli väääldigt AV och väääldigt på. Inget händer och sedan en monsterkörning. Överreglering. Givet trögheten i hus och en vettig kurva mot utegivare så är det nog rätt att inte överkompensera i regleringen, men har man koll fungerar ju även detta.

Med lexusgivaren fungerade detta helt ok givet att den ju aldrig höjer. Den bara sänker. Även om man då kanske väljer att köra liiiite högre som standard för att hantera vind etc. dvs man förväntar sig att en normal dag så kommer den reglera ner typ 1 gång eller så. Mycket övertemp pga bullbak och annat reglerar den ner längre och oftare och en i övrigt vanlig dag med rejäl blåst så reglerar den aldrig ner.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #122 skrivet: 20 november 2012, 20:31:09 »
Det hela behöver bara kompletteras med en gammal klassisk shunt styrning som styr på fram ledning/ute temp.

Shuntstyrningen finns ju redan färdig i Rego600.

Kolla instruktioner för GT4. Den fungerar utmärkt för det driftfall du beskriver.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #123 skrivet: 20 november 2012, 21:22:17 »
Men jag som har vp och ved mot samma tank vill ju inte att vp ska gå bara för att det är 30 grader i botten på tanken när jag har 1500 liter 80 gradigt vatten i toppen eller går det att ha nån extra tankgivare på Ivt/Bosch. Jag kör inte med shuntstyrningen till Nibe utan med min gamla styrning dels pga kostnaden men mest pga att den funkar att köra mot omformare 12/240 eller elverk .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #124 skrivet: 20 november 2012, 22:18:26 »
Men jag som har vp och ved mot samma tank vill ju inte att vp ska gå bara för att det är 30 grader i botten på tanken när jag har 1500 liter 80 gradigt vatten i toppen eller går det att ha nån extra tankgivare på Ivt/Bosch. Jag kör inte med shuntstyrningen till Nibe utan med min gamla styrning dels pga kostnaden men mest pga att den funkar att köra mot omformare 12/240 eller elverk .

Då kan man sätta retur givaren på radiator returen innan den går tillbaks in i tanken så får man snabbare feedback.
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #125 skrivet: 20 november 2012, 22:21:55 »
Känns lite lurigt att ha det så med 2 av varandra oberoende styrningar men kör man med vp shunt styrning bör det ju funka bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #126 skrivet: 21 november 2012, 22:39:59 »
Lexus, system är en intressant diskusion. Det skulle vara intressant att starta en tråd där vi jämförde och benade ut skillnaderna mellan ivt nibe och thermia. Dock så tror jag inte skillnaden i styren mellan en ivt och nibe/thermia ger sådär jättestora skillnader. Samtliga 3 tillverkare kan nog få värmepumpen att gå bra. Varför är ivt så inkonsekventa och kör reglering på retur i vissa och framledning i vissa nyare?

Jag litar på de olika COP siffrorna som ges (0/25, 0/35, 0/45, 0/55). De är direkt jämförbara mellan de olika värmepumparna. De är framtagna under samma driftförhållanden i samma labb (får man ju förutsätta). Det hela måste ju vara testat på SP eller liknande seriös provningsanstalt.

Det visar ju att viessman och nibe ligger i topp, tätt därefter thermia. Däremot så får IVT ställa sig lite i skamvrån med endast 4,8 vid 0/35 när man har basunerat ut 5,1 i all reklam senaste tiden.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #127 skrivet: 21 november 2012, 23:08:34 »
Vem har egentligen trott på några av tillverkarnas siffror med avseende på COP på senare tid?

Sedan är ju inte COP allt. Livscykelkostnaden blir väldigt relevant i sammanhang där inköpskostnaden är så pass hög som den ändå är med en värmepump. Och då är man tillbaks på frågor kring dimensionering och vilka driftförutsättningar man erbjuder, m.m.

Jag kan få bättre COP än de 3.99 som min ska ge enligt sin egen reklam - likväl som man kan få mindre än 3.99 med en ultramodern COP 5 maskin.

Och när man ser det utifrån detta perspektiv så blir även styrsystemet en relevant faktor så klart.

Men absolut håller jag med om att (0/25, 0/35, 0/45, 0/55) resultaten är väldigt intressanta givet att dom är testa utifrån samma förutsättningar.
Där går det ju ganska snabbt att konstatera att IVT fungerar väldigt bra även med kallt brine samt att prestandan i jämförelse med testvinnaren inte är så avgrundsdjup som det kan låta. Bortsett från 25 grader i framledning vilket ju är en ganska liten del av det totala värmebehovet som står för.

till radiator
Temp IVT Viessmann
35     4,8   5,0
45     3,7   3,8
55     3,0   2,9

Om du menar att detta ens är mätbart i en normal anläggning.... så OK. Annars så måste vi nog konstatera att förutsättningarna i testet i sin helhet, värmepumparnas styrsystem i förhållande till dessa förutsättningar, m.m.m. är det som gör att du i ditt inlägg kan hävda att Nibe är så mycket bättre än IVT. INTE dess skillnad vid 0/35,0/45 osv. Så lite måste jag nog säga att du motsäger dig själv :)

Granskar man alla COP siffror i detalj så tycker blir exempelvis en faktor som värmeförlust i VV helt plötsligt en avgörande faktor i vissa fall. Och det är ju inte vad man i första hand tänker på när man tänker på COP. Så tyvärr kvarstår att man måste titta på helheten och då kommer saker som styrsystem påverka hur en given anläggning fungerar i sin helhet, även om så kanske inte är fallet i just detta test.

Och därtill skiljer det ju lite i kompressoreffekt vilket kan påverka om än lite i det fall spets tillkommer i dessa test. Om all värme som genereras görs av med, jag vet inte hur dom gör testet, så är ju en större kompressor fördelaktig. Vilket också skulle rimma väl med resultatet där Thoren och Eviheat har minsta kompressorer....

« Senast ändrad: 21 november 2012, 23:12:22 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #128 skrivet: 22 november 2012, 13:29:11 »
Forumet borde vara den rätta platsen att testa, fler och fler skaffar sig ju mätare, när ett antal anslutit sig skulle det kunna bli intressanta siffror

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #129 skrivet: 22 november 2012, 14:08:11 »
Ja, men förmodligen inga siffror tillverkarna skulle vilja skylta med...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #130 skrivet: 22 november 2012, 14:17:50 »
Exakt. Men konsumenterna vill gärna se sådana siffror, om de är någorlunda standardiserade och tillförlitliga

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #131 skrivet: 22 november 2012, 14:21:04 »
Det är väl därför energimyndigheten utför test :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #132 skrivet: 22 november 2012, 14:22:40 »
Ja, men jag antar att tillverkarna har en del att säga till om innan resultaten publiceras....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #133 skrivet: 22 november 2012, 15:16:22 »
Varför skulle det vara så ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #134 skrivet: 22 november 2012, 17:35:40 »
Ett test som grundar sig på anläggningar i verklig drift är ju något helt annat än deras test, verkliga konsumenter i verkliga driftsituationer, det skulle ge verkliga cop, inte deras kompressortest, dessutom över tid, en massa intressant skulle antagligen komma fram. Och tillverkarna skulle inte ha något att säga till om.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #135 skrivet: 22 november 2012, 20:16:49 »
Men tester körda i olika hus skulle ju inte säga nått det skiljer så lite mellan de olika vp så den bästa vp i det sämsta huset blir sämst och det säger inte så mycket om vp. Tycker testerna vid olika framledningstemperaturer samt vid vv beredning räcker bra. Tror ingen av de testade vp i dag med växelventil har så dålig styr så styren spelar nån större roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #136 skrivet: 22 november 2012, 22:47:40 »
Visst, bara några skulle inte säga något, men när det blev ett antal av varje märke, då skulle man kunna börja ana. Att husen är olika är bara bra, det är så verkligheten ser ut.

Jag kan inte det här med loggning, men vad jag förstår krävs det en elmätare, en flödesmätare och två tempmätare, placerade och kopplade på ett standardiserat sätt. Jag tycker det verkar vara ett överkomligt pris, dessutom skulle man få en kontinuerlig koll på hur den egna anläggningen ligger jämfört med ett genomsnitt. I nuläget finns det ett oanat antal dåligt intrimmade vpanläggningar.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #137 skrivet: 22 november 2012, 22:53:23 »
Men tester körda i olika hus skulle ju inte säga nått det skiljer så lite mellan de olika vp så den bästa vp i det sämsta huset blir sämst och det säger inte så mycket om vp. Tycker testerna vid olika framledningstemperaturer samt vid vv beredning räcker bra. Tror ingen av de testade vp i dag med växelventil har så dålig styr så styren spelar nån större roll.

Styret kan säkert spela roll i vissa specifika driftscenarion. Men jag håller med att det är snarare en komfortfråga. Att ägaren av värmepumpen kan få den att bete sig som man själv önskar. Att man kan få in och ut den data man önskar och så vidare.

Och som man kan se på COP vid olika temp, typ de siffror jag skrev nedan. Så skiljer det inte alltid så mycket som man tror, även om en vinnare utses utifrån ett specifikt testscenario. Det bästa med dessa tester är att det pushar tillverkarna att bli bättre. Det sämsta med sådana här tester är att det till slut pushar tillverkarna att vara bäst i de specifika scenario som en värmepump testas på. Jämför exempelvis med bilar och förbrukning.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #138 skrivet: 22 november 2012, 23:29:02 »
David, jämför du nibe med ivt så ser du att det skiljer ca 10% till nibes fördel. Det är inte helt försumbart tycker jag.

Sen håller jag med om att det uträknade SCOP:et är ett "best case senario". Förmodligen kommer värmepumparna prestera en lägre siffra i verkligheten. Jag läste att dagens bilar drar typiskt 20% mer än deklarerad förbrukning. Det är helt enkelt så att när man som vanlig människa kör så gör man inte det lika bra som den intränade föraren som kör testcykeln.

Dock så bedömmer jag att samtliga värmepumpar lider lika mycket av detta (samtliga får gasa lite mer än de egentligen behöver ibland). Alltså är vi tillbaks där vi började igen. Visar testet att en värmepump har bättre 0/35 0/45 osv COP siffror än en annan så kommer samma skillnad synas i den verkliga besparingen.

För att tala klarspråk. Säg att jag installerar niben i mitt hus. Det ger mig, med mina unika förutsättningar ett årsCOP på 4,3. Hade jag satt ivtn istället hade jag fått ett årssnittCOP på 3,9.

Självklart ska man se med kritiska ögon på allt, men åter igen, vi får nog förutsätta att samtliga värmepumpar är körda på exempelvis SP. Alla har haft samma förutsättningar osv osv. Att logga en massa anläggningar i verkliga livet skulle förvisso vara intressant, men det blir helt omöjligt att jämföra. Det finns inte 2 hus/hushåll som är lika. Nogranheten skulle dessutom bli väldigt stor. Värmepumparna i testet är testade i en väl kalibrerad testmiljö. Detta är ömöjligt att uppnå i någons hem.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #139 skrivet: 22 november 2012, 23:29:18 »
SP har tidigare kört ett test hos "normal brukare" som har bergvärme installerat fast detta var sökert minst 5 år sedan
har för mig att det var ca 10-15 pumpar med vid starten.

Har även läst någonstans att man skall göra ett liknande test med moderna pumpar men om man startat/kommer någonsin att detta test vet jag ej.

Kanske går att hitta info om man söker på SP hemsida.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #140 skrivet: 23 november 2012, 00:08:10 »
David, jämför du nibe med ivt så ser du att det skiljer ca 10% till nibes fördel. Det är inte helt försumbart tycker jag.

Sen håller jag med om att det uträknade SCOP:et är ett "best case senario". Förmodligen kommer värmepumparna prestera en lägre siffra i verkligheten. Jag läste att dagens bilar drar typiskt 20% mer än deklarerad förbrukning. Det är helt enkelt så att när man som vanlig människa kör så gör man inte det lika bra som den intränade föraren som kör testcykeln.

Dock så bedömmer jag att samtliga värmepumpar lider lika mycket av detta (samtliga får gasa lite mer än de egentligen behöver ibland). Alltså är vi tillbaks där vi började igen. Visar testet att en värmepump har bättre 0/35 0/45 osv COP siffror än en annan så kommer samma skillnad synas i den verkliga besparingen.

För att tala klarspråk. Säg att jag installerar niben i mitt hus. Det ger mig, med mina unika förutsättningar ett årsCOP på 4,3. Hade jag satt ivtn istället hade jag fått ett årssnittCOP på 3,9.

Självklart ska man se med kritiska ögon på allt, men åter igen, vi får nog förutsätta att samtliga värmepumpar är körda på exempelvis SP. Alla har haft samma förutsättningar osv osv. Att logga en massa anläggningar i verkliga livet skulle förvisso vara intressant, men det blir helt omöjligt att jämföra. Det finns inte 2 hus/hushåll som är lika. Nogranheten skulle dessutom bli väldigt stor. Värmepumparna i testet är testade i en väl kalibrerad testmiljö. Detta är ömöjligt att uppnå i någons hem.

Om du tittar på de siffror jag skrev tidigare i tråden, som är tagna från energimyndighetens test, så ser du att skillnaden mellan IVT och testvinnaren inte är några 10%.

till radiator
Temp IVT Viessmann
35     4,8   5,0
45     3,7   3,8
55     3,0   2,9

Eller läser vi olika tester??

Ni pratar hela tiden om vikten av  0/35 0/45 osv.. jovisst jag hÃ¥ller med, det är lysande för att jämföra verkningsgrad mellan olika VP. Men avgörandet i i just denna fighten skedde inte här. Det är det enda jag säger och framhäver i mitt exempel.

Mellan IVT och Viessmann skiljer det 5% i totalverkningsgrad i testet med radiator i det stora "huset". Men det skiljer inte 5% i 0/35, 0/45 osv. Till och med så att om man behöver lite högre framledning och börjar närma sig 50 grader och samtidigt har en lite sämre borra som i det läget har börjat glida under nollan ja då är förhållandet omvänt. Men på det stora hela kommer gissningvis viessmann komma ut on-top ändå. Och då gissningsvis på grund av VV eller kompressorstorlek eller någon annan faktor som styrsystem eller vad det nu månde vara. Eller bara att just de förutsättningar som rådde för testet var något mer fördelaktiga för en VP än en annan.

Nu råkar jag ju veta vilken VP som är bäst av dessa utan detta test. Men det kan vi prata om i en annan tråd :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #141 skrivet: 23 november 2012, 10:12:46 »
David, jämför du nibe med ivt så ser du att det skiljer ca 10% till nibes fördel. Det är inte helt försumbart tycker jag.


Just den jämförelsen skulle jag ta med en nypa salt...  ::)       uppföljning kommer  8)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #142 skrivet: 23 november 2012, 12:24:11 »
Att logga en massa anläggningar i verkliga livet skulle förvisso vara intressant, men det blir helt omöjligt att jämföra. Det finns inte 2 hus/hushåll som är lika. Nogranheten skulle dessutom bli väldigt stor. Värmepumparna i testet är testade i en väl kalibrerad testmiljö. Detta är ömöjligt att uppnå i någons hem.
Husen måste inte vara lika. Värmepumpen vet inte om vilket hus den står i, den ger ett årscop ändå.
Verkligt COP över tid är det centrala och mäts ju enkelt i vilket hus som helst, vad jag förstår, och skulle man göra en enkel statistiksida med genomsnitt från ett antal anläggningar, så tror jag de blivande konsumenterna skulle tycka det var mer intressant än värden från en testbänk. Tex tror jag många bilköpare har köpt Toyota efter att ha sett bilbesiktningens statistik på vilka bilmärken som har minst antal anmärkningar, inte förkastar man den statistiken för att bilförarna inte är lika och inte kör likadant.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #143 skrivet: 23 november 2012, 13:03:51 »
Nej har man några tusen anläggningar att jämföra mellan blir det säkert rätt men så många loggar blir nog svårt att få ihop. Loggar man dussinet så blir det nog antagligen en gissning samt att det kommer att bli en tävling vem som har högst cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #144 skrivet: 23 november 2012, 17:23:17 »
Husen måste inte vara lika. Värmepumpen vet inte om vilket hus den står i, den ger ett årscop ändå.
Verkligt COP över tid är det centrala och mäts ju enkelt i vilket hus som helst, vad jag förstår, och skulle man göra en enkel statistiksida med genomsnitt från ett antal anläggningar, så tror jag de blivande konsumenterna skulle tycka det var mer intressant än värden från en testbänk.

husen måste inte vara lika, men effekttäckningsgraden på de olika värmepumparna måste vara samma för att bilden ska bli rättvis.

Det har påbörjats en fältstudie:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46089.msg454333#msg454333
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #145 skrivet: 23 november 2012, 21:50:00 »
Det är bara om ett visst märke genomgående skulle installeras med lägre effekttäckning än andra som det skulle kunna ha någon betydelse.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #146 skrivet: 24 november 2012, 11:14:21 »
Det är mer än effekttäckningen som spelar in. Bidraget frÃ¥n hushÃ¥llsel och solinstrÃ¥lning spelar ocksÃ¥ roll även om det är samma antal kWh/Ã¥r värmepumpen levererar. Mycket solinstrÃ¥lning och en större andel av värmebehovet som täcks av hushÃ¥llsel gör att värmepumpens produktion förskjuts mer mot den kalla Ã¥rstiden vilket betyder att den, med samma uppvärmningssystem, fÃ¥r arbeta vid högre temperatur. Det blir svÃ¥rt att jämföra Ã¥rs-COP för olika hus som ligger i olika delar av landet. Man mÃ¥ste korrigera för det lokala klimatet ocksÃ¥. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #147 skrivet: 24 november 2012, 12:01:14 »
Jag förstÃ¥r inte. Om man fÃ¥r antal kwh pÃ¥ vpns separata elmätare, och har värmebärarens flöde via flödesmätaren, och antingen mäter deltaT kontinuerligt eller med vissa mellanrum, sÃ¥ har man väl COP. Visserligen bara pÃ¥ just den vpn, och just den installationen, med de inställningarna, men skulle man fÃ¥ ihop  cop frÃ¥n ett antal verkliga installationer sÃ¥ skulle det ge nyttig information.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #148 skrivet: 24 november 2012, 13:55:48 »
Roland har en viktig poäng i det han skriver.

Det blir en stor skillnad på årsmedelverkningsgraden, om värmepumpen producerar 30 000 kWh över 6 månader eller om det sker över 8 månader.

Vid 6 månader belastas borran hårdare och inkommande temperatur blir lägre, samt värmebäraren får jobba med högre temperaturer.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #149 skrivet: 24 november 2012, 17:07:03 »
Jag tänkte inte på inkommande köldbärare, att kvaliteten på den har betydelse, men genomsnittligt sett borde köldbärarna se ganska lika ut mellan olika märken. Det kan ju inte vara så att installatörerna regelbundet borrar djupare när de installer tex thermia. Men ändå, man kan jämföra med att köpa eller sälja ett hus, man tar oftast reda på vad genomsnittliga kvmpriset är i trakten, sedan justerar man uppåt eller nedåt för olika faktorer. man låter inte bli att räkna ut ett genomsnittligt kvmpris för kommunen bara för att alla hus är olika. När man har fått ihop ett antal, säg 100, så är siffran att lita på, även om ett antal faktorer skiljer från anläggning till anläggning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #150 skrivet: 25 november 2012, 11:44:31 »
Om köldbärartemperaturerna genomsnittligt är lika, om värmebärartemperaturerna genomsnittligt är lika, om husens värmebehov genomsnittligt är lika, om effekttäckningen genomsnittligt är densamma, om det lokala klimatet genomsnittligt är lika, om de boendes varmvattenförbrukning genomsnittligt är lika så bör värmepumparna genomsnittligt få lika års-COP. Det kommer att bli så mycket brus i ingångsvärdena att det inte lär gå att få någon statistisk signifikans på resultatet.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #151 skrivet: 26 november 2012, 07:59:49 »
Mmm, en sådan loggning och statistik skulle i princip visa på att årsmedel-COP på en jord/bervärmeanläggning ligger på ca 2.5 till 4.0 beroende på förutsättningarna.
Statistiken skulle vara bra på ett sätt, och det är att tydliggöra hur förödande för årsmedel-COP det är med för hög kurva, onödiga cirkpumpar, VVC, termostater som stryper bort tillgängligt flöde (i onödan), värmeförluster från acktankar/volymtankar och så vidare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #152 skrivet: 26 november 2012, 11:13:13 »
Vad ni sägar är att i princip är värmepumparna lika, CTC=Nibe=Thermia etc. Varför diskuterar vi då energimyndighetens test?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #153 skrivet: 26 november 2012, 11:17:29 »
Det skiljer i alla fall så pass lite att ska man testa dom måste förutsättningarna vara lika annars är det ingen ide.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #154 skrivet: 26 november 2012, 12:37:55 »
Vad ni sägar är att i princip är värmepumparna lika, CTC=Nibe=Thermia etc. Varför diskuterar vi då energimyndighetens test?


Mina inlägg i tråden har belyst skillnaden mellan värmepumparnas reglering, som i sin tur är betydande för komfort, ekonomi och värmepumpens livslängd

Energimyndigheten har endast redovisat testresultat av kompressorns effektdata. Det verkar vilja övertyga oss om att de även har redovisat årsvärmefaktor, men de siffrorna är felaktiga och har inget i rapporten att göra.



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #155 skrivet: 26 november 2012, 15:39:17 »
Vad ni sägar är att i princip är värmepumparna lika, CTC=Nibe=Thermia etc.
Vad jag har sagt är att ditt förslag att jämföra pumpar inte kommer att ge statistiskt signifikanta skillnader även om det är skillnad pÃ¥ pumparna i praktiken. I Energimyndighetens rapport finns det saker man inte kan förstÃ¥ och som det siffermässigt är svÃ¥rt att fÃ¥ att gÃ¥ ihop, det är därför det diskuteras.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #156 skrivet: 26 november 2012, 18:01:07 »

Mina inlägg i tråden har belyst skillnaden mellan värmepumparnas reglering, som i sin tur är betydande för komfort, ekonomi och värmepumpens livslängd

Energimyndigheten har endast redovisat testresultat av kompressorns effektdata. Det verkar vilja övertyga oss om att de även har redovisat årsvärmefaktor, men de siffrorna är felaktiga och har inget i rapporten att göra.
Tror det enbart är Ctc och Nibe som levereras med innegivare men det bör inte göra så stor skillnad på årvärmefaktorn i ett väl injusterat system eller Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #157 skrivet: 26 november 2012, 20:02:17 »
Tror det enbart är Ctc och Nibe som levereras med innegivare men det bör inte göra så stor skillnad på årvärmefaktorn i ett väl injusterat system eller Sc:,h.

Vad menar du?

Påverkar inte Nibes rumsgivare årsmedelvärmefaktorn positivt?

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #158 skrivet: 26 november 2012, 20:11:44 »
Jo det tror jag i de flesta hus men det är endast 2 st vp i testet som levereras med inne givare. Dom andra kan man säkert utrusta med innegivare men då blir det som tillbehör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #159 skrivet: 27 november 2012, 11:10:09 »
Jo det tror jag i de flesta hus men det är endast 2 st vp i testet som levereras med inne givare. Dom andra kan man säkert utrusta med innegivare men då blir det som tillbehör.

Så länge som Nibes rumsgivare inte släcker ner kompressorn (rumsvärmen) vid övertemp, så påverkar den års-COP minimalt genom att den även höjer kurvan vid undertemp. Undertemp uppstår bl.a. vid stark vind.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #160 skrivet: 27 november 2012, 16:50:48 »
Tar väl upp exemplet som du frågade om tidigare en gång till 8 grader ute och solen klarar att värma huset min framledning vid 8 grader ute är 27 grader och med 4 graders rumsgivarpåverkan som jag kör med så blir börvärde 23 grader dvs ungefär lika som inne tempen så vp kommer inte starta på väldigt lång tid. Och jag tror att inne givaren kan spara nån krona även om den nog är bäst som komfort höjare. Kör man utan innegivare och vill ha jämn temp inne måste man ha termostater som stryper bort övertempen nästan hela året om man inte tycker det är ok att tempen sjunker nån grad vissa dagar och ska man frångå rätt inne temp kan man inte få en rättvis jämförelse på nått vis ska man jämföra driftskostnad måste man ha samma komfort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #161 skrivet: 27 november 2012, 17:09:21 »
Har du 23° i källare, pannrum och garage också?


Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #162 skrivet: 27 november 2012, 17:18:01 »
Nej bra mycket kallare brukar ligga på ca 10-15 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #163 skrivet: 27 november 2012, 18:03:46 »
Nej bra mycket kallare brukar ligga på ca 10-15 grader.

Då är ditt tidigare påstående
"så blir börvärde 23 grader dvs ungefär lika som inne tempen så vp kommer inte starta på väldigt lång tid"
felaktigt, och din värmepump kommer att starta trots att du har övertemp.


Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #164 skrivet: 27 november 2012, 18:11:29 »
Varför skulle den det ? Har värmen avstängd i källaren nästan hela året utom när det är som kallast ute för då blir det för kallt där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Energimyndighetens test av berg vp 2012
« Svar #165 skrivet: 27 november 2012, 18:13:10 »
Har ett rum (tvättstugan) som värms till full värme i källaren kom jag på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!