Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MSZ-FD25VABH - 08, inställning & prestanda  (läst 1499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OskarGbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
MSZ-FD25VABH - 08, inställning & prestanda
« skrivet: 02 december 2019, 17:47:52 »
Hej alla!

Nyinflyttad i 70-tals radhus med luft-luftvärmepump (Mitsubishi MSZ-FD25VABH från 2008) och stödvärme via elradiatorer, ett par frågor jag hoppas någon klok här kan besvara!

Vi flyttade in för ca två veckor sedan, det har varit runt 5-10 plusgrader sedan dess. Pumpen var inställd på Mode: Auto, Fläkt: Auto, Horisontella lameller: Auto, I-see: På, Temp: 21 grader.

Under ovan period tyckte vi att den gick "bra" i vår värld, den gick periodvis med högre fläkthastighet och ibland stängde den av sig helt. Den märktes alltså inte av så mycket.

För några dagar sedan blev det en köldknäpp med minus 8-5 grader. Då gick det inget vidare, den gick på max fläkthastighet utan att leverera någon värme under ca ett dygn.

Efter att ha läst lite här på forumet så ändrade jag då inställningarna till Mode: Heat, Fläkt: Auto, Horisontella lameller: 1 (den är monterad under ett fönster), I-see: Av, Temp: 21 grader.

Den har därefter gått mycket bättre och levererat värme bra. Dock så går aldrig fläkthastigheten ner längre, den går på hastighet 2 (av 4) men varvar aldrig ner förutom när utedelen frostar av. Jag har även provat att köra manuell hastighet på max, men den varvar aldrig ner då heller (efter 2 timmar orkade vi inte med ljudet längre tOOmten).

Edit: Kompletterar med en bild som visar placering. Sitter i vardagsrummet, jag har förstått att givaren sitter i innerdelen mot vår altandörr. Kan det helt enkelt vara så att kallraset från fönster/dörr nu när det är styva minus 5 gör att den kör hela tiden? Det ska ju bli mildare här om ett par dagar, så då lär jag märka det i alla fall :).

Det jag undrar är dels om jag är helt ute och cyklar med inställningarna, och dels om det är läge att ta ut en servicetekniker för att ta sig en koll? Osäkert om förra ägaren har servat den löpande.

Samt om jag fattat det rätt så gör I-see ingen nytta när man kör värme, bara vid kyla, eller?

Säg gärna till om jag kan ge mer info som hjälp & tack på förhand!
« Senast ändrad: 02 december 2019, 21:38:55 av OskarGbg »

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: MSZ-FD25VABH - 08, inställning & prestanda
« Svar #1 skrivet: 02 december 2019, 23:23:31 »
Tror att kallraset från fönstret får pumpen att gå konstant, om du sätter en termometer i fönsterkarmen så ser du vilken temp det är på luften som maskinen suger i sig.

Jag skulle nog testat inställningen på 17-18 grader när den sitter under sådär. Samt i-see avstängd.

Hur är värmen i huset?


Utloggad OskarGbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MSZ-FD25VABH - 08, inställning & prestanda
« Svar #2 skrivet: 03 december 2019, 08:34:44 »
Tror att kallraset från fönstret får pumpen att gå konstant, om du sätter en termometer i fönsterkarmen så ser du vilken temp det är på luften som maskinen suger i sig.

Jag skulle nog testat inställningen på 17-18 grader när den sitter under sådär. Samt i-see avstängd.

Hur är värmen i huset?

Tack Thompa! Jag ska mäta tempen vid tillfälle, det är gamla 2-glas både fönster och dörr så det är nog rimligt.

Värmen i huset är tillräcklig så det är OK i alla fall. Riskerar jag få det mycket kallare inne om jag sänker inställning till 17-18 grader tror du?

När jag kollar förbrukningen från nätägaren så har den ökat från ca 30-35 kWh/dygn när det var mildare ute till ca 60-65 kWh/dygn nu när det har varit kallare.
En "normaltimma" när vi inte kör spis/tvätt/dusch etc har ökat från ca 1 kWh till 2,5 kWh.

Hur verkar de siffrorna spontant, rimlig eller orimlig ökning?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MSZ-FD25VABH - 08, inställning & prestanda
« Svar #3 skrivet: 03 december 2019, 23:17:27 »
Jag har en fd
Isee fungerar i alla driftslägen. Men idittfall ut med golvet funkar den inte.
Jättelättför dig i detta fall att ta bort filtren och kolla om det är rent under.
Sätter man i nedelen då näragolvet då blir den riktigt skitig in uti.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!