Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ettrörssystem eller TvÃ¥rörssystem ?  (läst 12326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teddyboy

  • Pensionär
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norra Dalarna
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fastighetsägare i fjällvärld
Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« skrivet: 09 september 2010, 19:35:14 »
Hej igen!

Tar tacksamt emot svar på följande fråga/frågor!

Har just fått en offert på 1. Thermia Diplomat resp. 2. Thermia Optimum G2 värmepumpar. Båda 8 kW.
Till ett hus med ca. 170 kvm bostadsyta. Beläget i norra Dalarna.
Bergvärme med borrdjup 220 m o. foderrör 36 m.

Jag har förstått att en viktig "detalj" som påverkar VP-effektiviteten är om huset har 1-rörs eller 2-rörs radiatorsystem!

Min fråga : Hur ser jag/avgör vilket system som som finns i vårt hus? Och hur påverkar resp. system den värmepump
vi väljer?
Till saken hör att radiatorerna är av mycket varierande i storlek och utseende (pyttesmå resp. stora + enkelpanel/dubbeldito).

I offerten förutsätter man följande: Normalt radiatorsystem (55 graderC/47 graderC framledn./returtemp. vid DUT (=-33graderC). Års-medeltemp. 1,4 graderC. Inomhustemp. 20 graderC. 36 m till berg. Aktivt borrhål 199 m avs. Diplomat 8 och aktivt borrhål avs. Diplomat Optimum G2 8, 208 m.

Mycket tacksam för svar från någon klok värmepumpsguru!

Ha det bra alla VP:are
Teddyboy
Gamlingen   :)

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #2 skrivet: 09 september 2010, 21:17:06 »
Hej igen!

Tar tacksamt emot svar på följande fråga/frågor!

Har just fått en offert på 1. Thermia Diplomat resp. 2. Thermia Optimum G2 värmepumpar. Båda 8 kW.
Till ett hus med ca. 170 kvm bostadsyta. Beläget i norra Dalarna.
Bergvärme med borrdjup 220 m o. foderrör 36 m.

Jag har förstått att en viktig "detalj" som påverkar VP-effektiviteten är om huset har 1-rörs eller 2-rörs radiatorsystem!

Min fråga : Hur ser jag/avgör vilket system som som finns i vårt hus? Och hur påverkar resp. system den värmepump
vi väljer?
Till saken hör att radiatorerna är av mycket varierande i storlek och utseende (pyttesmå resp. stora + enkelpanel/dubbeldito).

I offerten förutsätter man följande: Normalt radiatorsystem (55 graderC/47 graderC framledn./returtemp. vid DUT (=-33graderC). Års-medeltemp. 1,4 graderC. Inomhustemp. 20 graderC. 36 m till berg. Aktivt borrhål 199 m avs. Diplomat 8 och aktivt borrhål avs. Diplomat Optimum G2 8, 208 m.

Mycket tacksam för svar från någon klok värmepumpsguru!

Ha det bra alla VP:are
Teddyboy
Gamlingen   :)

Har jag tolkat dig rätt att ingen från offertlämnaren har tittat på din nuvarande installation?

Att lämna en offert på något "och förutsätta" normalt radiatorsystem är rätt märkligt. Hur ska dom dom då kunna garantera att du har det vamt i vinter?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #3 skrivet: 10 september 2010, 19:35:45 »
haha *väcker minnen, ena säljaren kom förvisso hit men steg inte ur bilen förrän jag ifrÃ¥gasatte om han iaf inte skulle ta en kik där maskinen skulle stÃ¥. dÃ¥ gick han ur, tog nÃ¥gra steg mot garaget och konstatera att hans förslag var bra - utan att gÃ¥ in i garaget*  Det var typ 1 eller 2 av ~6 säljare som kollade inne i huset...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #4 skrivet: 10 september 2010, 19:43:22 »
Sen undrar de gängse VVS'arna här pÃ¥ forumet varför vi kunder tycker att alla i branchen är oseriösa...  >:(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #5 skrivet: 10 september 2010, 20:06:32 »
kom igen Purjo . :)  har aldrig förnekat att wannabe gänget finns tvärtom . det är dom jag varnar för .
fÃ¥r man hem nÃ¥gon som inte ens Ã¥rkar gÃ¥ in och titta pÃ¥ basic grejerna och sen Ã¥ker hem och skickar en offert pÃ¥ en installtion  :D. I min värd är det tradera säljare. oftast har dom bara ett säljkontor och lejer en UE för installationen .Manpower stuket . och det blir inte bra .  felplacerade värmepumpar , 2 montörer som kommer med en arbetsorder i handen där det stÃ¥r anslut det här. inget annat fÃ¥r du betalt för . dom gör bara som dom blivit tillsagda .

Purjo det finns duktiga ansvarstagande installtörer som levererar fungerande lösningar  :) dom kanske inte är billigast men dom som väljer dom firmerna fÃ¥r en grej som fungerar i mÃ¥nga Ã¥r . .

cocacola *vinkar*  Gängse vvsare
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad hembryggarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #6 skrivet: 10 september 2010, 20:52:21 »
startade karriären i rörbranschen och var där i drygt ett år.
är dagligen i kontakt med rörfirmor i nuvarande jobbet.
tyvärr är det störra chans att det blir fel än rätt om man låter en rörmokare installera något annat än en ny vattenkran, tex vp.
så är det. sen kan ju felet var av mindre allvarlig grad men fel blir det ofta.
Bäst är det om man läser på lite grann och installerar vp själv. inte märkvärdigare än mycket annat som folk gör hemmavid.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #7 skrivet: 10 september 2010, 21:13:46 »
Nej, rörmokar yrket är inte särskilt svårt. Inga större problem att svetsa 300 tub med 2 cm spalt, eller byta avlopps rör under drift i hötorgs husen. Värmepump installation, det är en barnlek. Bara att läsa här i 2 timmar och ansluta 6 rör så är det klart. >:(

Det borde  byta namn till Rörmokar hatar forum.  Moderatorerna gÃ¥r i spetsen fiR:

Idag har jag bytt 8 40 MMA ventiler i en kollektor brunn, det var trångt och jobbigt och jag tyckte att jag var ganska duktig när det var klart, men det borde jag inte varit eftersom ALLA kan det efter 2 timmar här.

PÃ¥ mÃ¥ndag ska jag bygga en ny kylkrets i en IVT pump, men det kan nog den ssnälle farbrorn klara själv om ni hjälper honom lite. 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #8 skrivet: 10 september 2010, 21:19:54 »
PURJO.  Du som varit här i typ 2 mÃ¥nader och som inte har nÃ¥gon som helst erfarenhet an rörmokeri. Du tycker alltsÃ¥ att du kan detta bättre än de flesta VVS:are i branschen.  *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao*

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #9 skrivet: 10 september 2010, 21:29:23 »
 *roflmao* hej hembyggarn . varför slutade du efter 1 Ã¥r   Sc:,h . om du nu tycker att rörbranschens installtörer är sÃ¥ dÃ¥liga varför inte stanna kvar dÃ¥ och kompetens höja installtionsledet.
och när jag kommer in till dig  pÃ¥ Ahlsell och handlar dÃ¥ kan väll vi snacka vvs du och jag  :) det ser jag fram emot och nÃ¥gra med mig  :).

Skulle vara intressant att få reda på vad du stödjer din teori på . Ett års yrkes erferenhet? eller finns det någon annan statistik /källa att hänvisa till.
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #10 skrivet: 10 september 2010, 23:20:47 »
PURJO.  Du som varit här i typ 2 mÃ¥nader och som inte har nÃ¥gon som helst erfarenhet an rörmokeri. Du tycker alltsÃ¥ att du kan detta bättre än de flesta VVS:are i branschen.  *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao*

Självklart. Jag har oerhört lätt för att lära mig nya saker  Thumbsup

Men, nu var det ju inte det mitt förra inlägg handlade om, utan det faktum att det finns aldeles för många klåpare i branchen (framförallt verkar dom jobba med att sälja saker). Det har ju både trådskaparen och rallykalle vittnat om i tråden.
Jag har full respekt för dina och cc's kunskaper, men tyvärr verkar det som att såna som ni alltför sällan synns ute hos oss privatpersoner.
Men, det beror väl förmodligen på att klåparna aldrig kommer in på andra ställen... Desvärre ger ju detta en skev bild av branchen hos de som gång på gång drabbas av - och hör andra som drabbas av - dessa klåpare.

Mina personliga erfarenheter av rörmokare är lite blandade. Allt ifrån killen som kom med en dags varsel och la nytt avlopp i mitt kök (utrivning och påskarvning på den gamla gjutjärnsstammen) till han som skällde ut mig för att jag ville att han skulle intallera en wc-stol jag hade köpt själv.



p.s Jag har varit medlem här i 9 månader...
« Senast ändrad: 10 september 2010, 23:22:35 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #11 skrivet: 11 september 2010, 00:18:59 »
Hej igen!

Tar tacksamt emot svar på följande fråga/frågor!

Min fråga : Hur ser jag/avgör vilket system som som finns i vårt hus? Och hur påverkar resp. system den värmepump
vi väljer?
Till saken hör att radiatorerna är av mycket varierande i storlek och utseende (pyttesmå resp. stora + enkelpanel/dubbeldito).

Mycket tacksam för svar från någon klok värmepumpsguru!

Ha det bra alla VP:are
Teddyboy
Gamlingen   :)

Jag tror jag har läst här pÃ¥ forumet att tvÃ¥rörssystem är att föredra. Men jag själv har ettrörssystem och har körd dessutom 5Ã¥r utan problem har lyckats köra utan tillägs el alla dessa Ã¥r fast jag har smÃ¥ radiatorer alltsÃ¥ högtemperatur system. Viktigaste med värmepumpen är att man har stora radiatorer lÃ¥gtempsystem, blir bättre COP 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #12 skrivet: 11 september 2010, 15:38:43 »
Hej PURJO.  Jag känner att jag var lite hätsk i mitt inlägg till dig.  Du fick ta emot all den ilska jag kände över det utbredda rörmontörs förakt som florerar här pÃ¥ forumet. Det var inte bra gjort av mig och jag ber dig om ursäkt *vinkar*

En rörmokare gör just det, mokar rör. Är rören sneda, klaga på röris.
Läcker det klaga på röris.

Funkar inte pumpen så är det försäljaren och eller dennes chef som bär ansvaret. Inte installatören, för i de flesta fall så gör dem just inget annat än monterar.

Sedan så måste man faktiskt fundera på hur man kan köpa ngt för 150000 av nån som aldrig varit i ditt hus :o huvuddunk
 *vinkar*
 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #13 skrivet: 11 september 2010, 15:55:50 »
Hej PURJO.  Jag känner att jag var lite hätsk i mitt inlägg till dig.  Du fick ta emot all den ilska jag kände över det utbredda rörmontörs förakt som florerar här pÃ¥ forumet. Det var inte bra gjort av mig och jag ber dig om ursäkt *vinkar*

Det är OK. Det behövs mer för att hetsa upp mig - Dom kallar mig teflonmannen...  8)

Citera
Sedan så måste man faktiskt fundera på hur man kan köpa ngt för 150000 av nån som aldrig varit i ditt hus :o huvuddunk

Jo, jag själv skulle aldrig ha gjort det. Jag brukar vara noggrann och läsa på även inför betydligt mindre investeringar. Dock förstår jag att en övertygande försäljare kan lura nån som inte är så insatt att systemet är så intelligent och bra att det kommer att fungera helt perfekt oavsett vilka grundförutsättningar som finns. Givetvis ligger en stor del av ansvaret på köparen, men säger säljaren att det bara är att koppla in och köra så kan det vara svårt att genomskåda om man inte har tillräckliga kunskaper.

Som tur är finns det här (och en del andra) forumet.  Thumbsup

En jämförbar investering är bilköp. Där finns det dock tillräckligt mycket spridd kunskap bland gemene man för att varningsklockorna skall börja ringa om säljaren säger att den nya bilen har en tredjedel så hög driftkostnad som den gamla och att den aldrig kommer att behöva servas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ettrörssystem eller Tvårörssystem ?
« Svar #14 skrivet: 11 september 2010, 19:43:32 »
Problemet gäller hela hantverkarbranschen, inte bara rörmokare.

Här är ett exempel på vad en elektriker, anställd hos en av de stora installationsfirmorna i Uppsala, lämnade efter sig:

http://www.hax.se/~thomas/145-4537_IMG.JPG

Och ja, den blanka tråden var strömförande. Jag upptäckte det när jag märkte upp elcentralen några år senare, vilken han givetvis inte gjort, och försökte följa vad en av säkringarna matade. Det satt en kabel i den, men jag hittade inget som slutade fungera när jag stängde av den, och det visade sig att den inte var kopplad till något i änden av kabeln.

Han kunde dessutom inte koppla in en JFB korrekt, utan provade att dra nollan på sidan om.

Jag har sedan dess hittat en riktig elektriker, en som säger att han inte kan komma på ett par veckor, men som verkligen kommer när han säger att han kan komma, och som gör rätt direkt och inte tjafsar med svarta pengar eller sån skit.

Jag försökte få tag på en målare för några år sedan, och ringde till en som annonserade i tidningen, och han skulle komma och titta kvällen efter. Kvällen kom, ingen målare, inget telefonsamtal eller annan kontakt. Jag ringde dagen efter och sa att han inte behövde komma. Om han inte kunde bemöda sig med att ringa och säga att han inte kunde komma så vill jag inte chansa med vilken typ av jobb han skulle gjort heller. Jag ringde till en färgaffär i stan och frågade om de kunde rekommendera någon, och jag fick ett namn. Ringde till dem, och ägaren kom ut och tittade och sa att han skulle skicka en offert. På kvällen fick jag en offert via fax, och vi tog den, och det kom ett par proffs som slipade och lackade golvet, målade taket och satte upp tapeter, perfekt gjort och utan tjafs. De finns också på min lista över hantverkare att använda.

Jag har även en snickare på min lista, och hans karriär hos oss började med att han och en kille till byggde vårt garage, och det har senare blivit en hel del jobb genom åren. Jag brukar ringa honom och fråga om han kan rekommendera hantverkare i andra discipliner när jag behöver nåt.

Plattsättare fick jag tag på via en kakelaffär i stan, och de gjorde ett otroligt jobb, till överenskommet pris, på rätt tid. De ville inte ens ha extra betalt för att lägga elgolvvärmen, trots att jag erbjöd dem. Det var inte överenskommet från början.

Det jag saknar mest är en bra rörmokare i Uppsala. Han som byggde vårt värmesystem och satte in VP:n, samt fixade VVS:en i duschen gjorde ett bra jobb, men var lite oorganiserad och konkade senare. Jag brukar försöka lura ner min svåger från Dalarna när nåt behöver fixas.

Problemet är att en husägare inte har en aning om den han ringer till är ett proffs eller fuskare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!