Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köptrygghet  (läst 6150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mayer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Köptrygghet
« skrivet: 09 december 2005, 19:46:29 »
Läser på Kinnans hemsida om köptrygghet .Har väntat i tre veckor på att något skall hända men icke
Oljud från kompressor samt vid avfrostning även innerdelen har ett visslande ljud dygnet runt.
har vatit kontakt med ÅF som diskuterat med Kinnan. Kikar nu på annat märke trots att denna har suttit 9mån.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Köptrygghet
« Svar #1 skrivet: 09 december 2005, 20:08:19 »
Läser på Kinnans hemsida om köptrygghet .Har väntat i tre veckor på att något skall hända men icke
Oljud från kompressor samt vid avfrostning även innerdelen har ett visslande ljud dygnet runt.
har vatit kontakt med ÅF som diskuterat med Kinnan. Kikar nu på annat märke trots att denna har suttit 9mån.

Du skriver inget om vad du gjort.
Har du ringt och tjatat vaje dag i tre veckor eller har du skickat ett mail till en allmän info-adress och sitter och väntar på svar?
Du måste ge lite mer detaljer.
/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Nikodemus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köptrygghet
« Svar #2 skrivet: 10 december 2005, 14:34:03 »
Har samma fel med min pumpp köpt hösten 2003..Oljud från kompressor samt vid avfrostning även innerdelen har ett visslande ljud dygnet runt. Inne delen har dom fixat.. men kompressor och avfrostning är inte fixad.. inget fel i dom säger försäljaren lika med instalatören. men konstigt är att första året märkte vi inte oljudet..

Kompis

  • Gäst
Kompis
SV: Köptrygghet
« Svar #3 skrivet: 11 december 2005, 22:24:37 »
Har samma fel med min pumpp köpt hösten 2003..Oljud från kompressor samt vid avfrostning även innerdelen har ett visslande ljud dygnet runt. Inne delen har dom fixat.. men kompressor och avfrostning är inte fixad.. inget fel i dom säger försäljaren lika med instalatören. men konstigt är att första året märkte vi inte oljudet..

Kan mycket väl vara fyrvägsventilen som håller på att "ge med sig" eller bli igensatt av någon anledning.
Detta kan i sin tur bero på flera saker, och brukar isåfall bara bli värre och värre.
Se till att du håller koll på när garantin går ut, och om det blir värre, så se till att du får det åtgärdat innan dess.

Utloggad Mayer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köptrygghet
« Svar #4 skrivet: 14 december 2005, 11:36:38 »
Firman som monterade pumpen var här i går dom har föreslagit att Kinnan skall få upp pumpen och fixa till
det som är fel, men dom vägrade. SÃ¥ se upp med Kinnans köpegaranti!!!Det är ett skämt.  knUp b00k

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köptrygghet
« Svar #5 skrivet: 14 december 2005, 15:28:32 »
Firman som monterade pumpen var här i går dom har föreslagit att Kinnan skall få upp pumpen och fixa till
det som är fel, men dom vägrade. Så se upp med Kinnans köpegaranti!!!Det är ett skämt.  knUp b00k

Om jag inte missförstått Kinnans policy så skall deras värmepumpar bara monteras av installatörer som har den kunskapen att de kan reparera värmepumpen på plats.
Om inte din installatör har nödvändig kunskap så ligger han nog lite risigt till i sitt förhållande med Kinnan...
Kinnan borde dock kunna hänvisa dig till annan installatör på orten som besitter den kunskap som krävs.

Det tycker i alla fall jag.

PS. min erfarenhet är att man inte alltid skall lita på ÅF/installatör när det gäller var "skon klämmer" med avseende på förseningar eller otydliga besked, vill man vara säker på vari förseningarna ligger kan man behöva gå ett snäpp högre upp i hierarkin för klara besked.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Köptrygghet
« Svar #6 skrivet: 14 december 2005, 22:05:22 »
Firman som monterade pumpen var här i går dom har föreslagit att Kinnan skall få upp pumpen och fixa till
det som är fel, men dom vägrade.

Har du köpt pumpen av firman som monterade den?

Om svaret är ja så kan du be dem stoppa upp undanflykterna i något varmare ställe. Det är de som har ansvaret enligt konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. De är dessutom skadeståndsskyldiga för direkta och indirekta kostnader som du åsamkas inklusive förlorad arbetstid för att du måste krångla. Kolla bara upp eventuella garantiåtaganden, efter sex månader eller eventuellt grantitid är det nämligen du som måste bevisa att felet inte är orsakat av dig. Produktansvaret gäller i två år (för jag antar att pumpen är inköpt före april i år då tiden förlängdes till tre år). Det är de själva och ingen annan som har det fullständiga ansvaret att ta hand om alltsammans, och du behöver inte ha med Kinnan att göra överhuvudtaget, utan det är firmans jobb. Vägrer de så stämmer du firman, det är en formalitet och det skrämmer vettet ur de flesta att få en stämningsansökan från Tingsrätten i brevlådan.

Är däremot svaret nej på frågan är det helt annorlunda.
Om man köper pumpen på ett ställe och installationen på ett annat ställe så är montören ansvarig för att monteringen är rätt utförd  enligt konsumenttjänstlagen. Säljaren av pumpen är ansvarig för fel i pumpen enligt konsumentköplagen. Säljaren av pumpen har dock ingen plikt att åka och inspektera pumpen på plats, utan du måste montera ner den och forsla den till verkstad på egen bekostnad.
Skulle det senare visa sig att felet i pumpen inte täcks av garantin pga att den är t ex dåligt vakuumsugen så kan du kräva montören på skadestånd, men för att komma dit måste du först ha den till verkstad.

/Mats
« Senast ändrad: 15 december 2005, 08:23:04 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Mayer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köptrygghet
« Svar #7 skrivet: 15 december 2005, 20:38:05 »
Pumpen monterades i Februari 2005. Det är på gång att ÅF löser in pumpen på grund av att kinnan inte vill lösa problemet. Nu blir dte nog ett annat märke ev Sanoy,Mitsubishi, Toshiba. Strongt av åf att lösa det på detta sättet, synd att ett så stort företag SKITER I SINA GARANTIER fiR: _/-

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Köptrygghet
« Svar #8 skrivet: 15 december 2005, 22:33:52 »
Om du inte köpt pumpen direkt av Kinnan har de heller inga garantiåtaganden gentemot dig. Den som inte har några garantiåtaganden gentemot dig kan heller inte skita i dem. Däremot låter det som återförsäljaren snackar en massa skit.
/Mats
« Senast ändrad: 15 december 2005, 23:06:07 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köptrygghet
« Svar #9 skrivet: 15 december 2005, 23:42:49 »
Om du inte köpt pumpen direkt av Kinnan har de heller inga garantiåtaganden gentemot dig. Den som inte har några garantiåtaganden gentemot dig kan heller inte skita i dem. Däremot låter det som återförsäljaren snackar en massa skit.
/Mats

Köper man direkt från Kinnan Sc:,h Sc:,h Sc:,h
I mina trakter köper man vp+installation från lokala handlare som i sin tur tar pumparna från Kinnan och då är det ju f-n om inte Kinnan skulle ta sitt ansvar
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Köptrygghet
« Svar #10 skrivet: 16 december 2005, 07:26:56 »
Det är den man köper av som som ger garantin, ingen annan. Du som konsument, eller kund kan aldrig ställa krav på någon annan än den du har köpt av. Detta gäller värmepumpar såväl som borrmaskiner eller annat.
Om du köper en borrmaskin  pÃ¥ Bauhaus sÃ¥ gÃ¥r du knappast till Elgiganten och reklamerar den för att Elgiganten annonserar om fantastiska garantiÃ¥taganden. Om du gör det sÃ¥ hänvisar Elgiganten till Bauhaus där du har köpt den. Om Elgiganten är generalagent för just detta märke gör det heller inte nÃ¥gon skillnad eftersom det fortafarnde är Bauhaus som har sÃ¥lt maskinen. Bauhaus kan däremot i sin tur reklamera den till Elgiganten eftersom de har har köpt den därifrÃ¥n.
Däremot kan generalagenten göra ett goodwillerbjudande om t ex återförsäljaren strular och inte sköter sina åtaganden så deras agerande riskerar att spilla över på generalagenten och svärta ner varumärket - och frågan är om inte Kinnan borde gjort det i det här läget. Men det är en helt annan fråga.
/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köptrygghet
« Svar #11 skrivet: 16 december 2005, 10:17:50 »
Visst vänder man sig till det ställe man köpt prylen, maskinen, vp, bilen, etc om fel uppstått men den lokala handlaren går ju till gen.ag. motsvarande om det är en felaktighet på varan
Om du köper en ny Volvo och det visar sig att växellådan är behäftad med ett fel och en ny låda måste monteras inte f-n är det kunden eller den lokala volvohandlaren som står för fiolerna utan det är ju självklart Volvo Gbg

Som ex. kan jag nämna (finns i någon annan tråd) Min Toshiba monterades i januari men funkade i knappt 2 veckor, jag ringde den lokala handlaren/installatören, obs. ej gen.ag. Ventilationsutveckling, han bad att få återkomma inom 1 timme ringde han och sa att så fort dom fått upp en ny pump från gen.ag skulle monterig ske. Varken jag eller den lokala handlaren hade det minsta utlägg för denna operation
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Köptrygghet
« Svar #12 skrivet: 16 december 2005, 10:40:14 »
Hej, menar du med din Volvo liknelse att Panasonic skulle ta sitt ansvar då, varför skälla på KINAN isåfall.
Vill bara berätta att återförsäljare kan köpa varor från tillverkaren/generalagenten där dom avsäger sig ev garantin för det blir billigare, vem ska man då hänga.

M.V.H
messer

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Köptrygghet
« Svar #13 skrivet: 16 december 2005, 18:07:00 »
Om du köper en ny Volvo och det visar sig att växellådan är behäftad med ett fel och en ny låda måste monteras inte f-n är det kunden eller den lokala volvohandlaren som står för fiolerna utan det är ju självklart Volvo Gbg

Visst är det så. I slutänden är det Volvo som pyntar, men det är inte till Volvo som du vänder dig till med din reklamation, utan till den handlare som sålt varan. Volvo i Göteborg har nämligen inte sålt ett skvatt till dig, utan det är handlaren som gjort det. Handlaren får i sin tur kräva Volvo på ersättning, men det är ju inte ditt problem och heller inget som handlaren ska besvära dig med.

Vill bara berätta att återförsäljare kan köpa varor från tillverkaren/generalagenten där dom avsäger sig ev garantin för det blir billigare,

Just precis så är det. En handlare som köper av en annan handlare (t ex generalagent) kan avtala om vilka garantier eller avsaknad av garantier som helst. Den handlare som säljer till enskild konsument kan däremot inte avtala bort några regler eftersom konsumetköplagen och konsumentköplagen är tvinagnde lagar till konsumentens fördel. Du är alltid skyddad och även om du skulle skriva under ett avtal som stadgar annat och du avsäger dig alla garantier med tre personer som vittnen är avtalet automatiskt ogiltigt.

Så är det med bilar såväl som med värmepumpar och borrmaskiner.

/Mats
« Senast ändrad: 16 december 2005, 18:12:18 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köptrygghet
« Svar #14 skrivet: 16 december 2005, 18:26:40 »
Råkar man ut för en oduglig installatör/reparatör/bilhandlare så kan det dock vara just generalagenten eller tillverkaren man måste vända sig till för att få rätsida på det hela.

Märk väl att det finns massor av exempel på att enskilda näringsidkare skyller på "någon annan" för att rädda sitt eget skinn.

En ansvarstagande generalagent eller tillverkare vill inte ha publicitet angående bristande ansvarstagande.

Jag anklagar ingen i detta enskilda fall, jag skriver bara detta för att peka på vad man kan förvänta sig vid eventuella problem.

Kortfattat, scenario:

1. Oljud och visslande kan vara justeringssaker, oljud t.ex. att kompressorn ligger an mot höljet vilket leder till oljudet. Visslandet kan härleda till att det behövs en tätning någonstans i innerdelens hölje. (luft pressas genom en springa eller ett hål som behöver tätas.)

En kunnig installatör fixar detta på plats.

2. Oljudet från kompressorn beror på att kompressorn är defekt (kanske p.g.a. det visslande ljudet) . Visslandet på att 4-vägsventilen inte växlar som den skall, eller att du har för lite eller för mycket köldmedia.

En ansvarstagande generalagent (som enligt avtalet med installatören står för garantin) tar emot maskinen och reparerar, alternativt byter ut den.

Oavsett om något av mina scenarior stämmer med verkligheten eller ej så bör du kunna få hjälp. Om inte installatören kan hjälpa dig (kostnadsfritt, kom ihåg att du har garanti!) så vänd dig direkt till Kinnan, om de inte kan ge en bra förklaring till installatörens beskyllningar men fortfarande vägrar ställa upp, vänd dig till din konsumentvägledare.

PS. Låt inte installatören lura dig att betala en enda krona för att få din värmepump utbytt, det är upp till honom att se till så att den levererade maskinen fungerar, eller att byta ut den mot en motsvarande modell som du godkänner. Även om ersättningsmaskinen är dyrare än den du köpt (men ger samma uteffekt) så skall du inte behöva betala nåt mellanpris.
Väljer du att gå upp en storlek så kan du dock lägga till någon tusenlapp för den större maskinen.

Lycka till.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!