Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 december 2005, 18:26:40 »Råkar man ut för en oduglig installatör/reparatör/bilhandlare så kan det dock vara just generalagenten eller tillverkaren man måste vända sig till för att få rätsida på det hela.
Märk väl att det finns massor av exempel på att enskilda näringsidkare skyller på "någon annan" för att rädda sitt eget skinn.
En ansvarstagande generalagent eller tillverkare vill inte ha publicitet angående bristande ansvarstagande.
Jag anklagar ingen i detta enskilda fall, jag skriver bara detta för att peka på vad man kan förvänta sig vid eventuella problem.
Kortfattat, scenario:
1. Oljud och visslande kan vara justeringssaker, oljud t.ex. att kompressorn ligger an mot höljet vilket leder till oljudet. Visslandet kan härleda till att det behövs en tätning någonstans i innerdelens hölje. (luft pressas genom en springa eller ett hål som behöver tätas.)
En kunnig installatör fixar detta på plats.
2. Oljudet från kompressorn beror på att kompressorn är defekt (kanske p.g.a. det visslande ljudet) . Visslandet på att 4-vägsventilen inte växlar som den skall, eller att du har för lite eller för mycket köldmedia.
En ansvarstagande generalagent (som enligt avtalet med installatören står för garantin) tar emot maskinen och reparerar, alternativt byter ut den.
Oavsett om något av mina scenarior stämmer med verkligheten eller ej så bör du kunna få hjälp. Om inte installatören kan hjälpa dig (kostnadsfritt, kom ihåg att du har garanti!) så vänd dig direkt till Kinnan, om de inte kan ge en bra förklaring till installatörens beskyllningar men fortfarande vägrar ställa upp, vänd dig till din konsumentvägledare.
PS. Låt inte installatören lura dig att betala en enda krona för att få din värmepump utbytt, det är upp till honom att se till så att den levererade maskinen fungerar, eller att byta ut den mot en motsvarande modell som du godkänner. Även om ersättningsmaskinen är dyrare än den du köpt (men ger samma uteffekt) så skall du inte behöva betala nåt mellanpris.
Väljer du att gå upp en storlek så kan du dock lägga till någon tusenlapp för den större maskinen.
Lycka till.
/Rickard
Märk väl att det finns massor av exempel på att enskilda näringsidkare skyller på "någon annan" för att rädda sitt eget skinn.
En ansvarstagande generalagent eller tillverkare vill inte ha publicitet angående bristande ansvarstagande.
Jag anklagar ingen i detta enskilda fall, jag skriver bara detta för att peka på vad man kan förvänta sig vid eventuella problem.
Kortfattat, scenario:
1. Oljud och visslande kan vara justeringssaker, oljud t.ex. att kompressorn ligger an mot höljet vilket leder till oljudet. Visslandet kan härleda till att det behövs en tätning någonstans i innerdelens hölje. (luft pressas genom en springa eller ett hål som behöver tätas.)
En kunnig installatör fixar detta på plats.
2. Oljudet från kompressorn beror på att kompressorn är defekt (kanske p.g.a. det visslande ljudet) . Visslandet på att 4-vägsventilen inte växlar som den skall, eller att du har för lite eller för mycket köldmedia.
En ansvarstagande generalagent (som enligt avtalet med installatören står för garantin) tar emot maskinen och reparerar, alternativt byter ut den.
Oavsett om något av mina scenarior stämmer med verkligheten eller ej så bör du kunna få hjälp. Om inte installatören kan hjälpa dig (kostnadsfritt, kom ihåg att du har garanti!) så vänd dig direkt till Kinnan, om de inte kan ge en bra förklaring till installatörens beskyllningar men fortfarande vägrar ställa upp, vänd dig till din konsumentvägledare.
PS. Låt inte installatören lura dig att betala en enda krona för att få din värmepump utbytt, det är upp till honom att se till så att den levererade maskinen fungerar, eller att byta ut den mot en motsvarande modell som du godkänner. Även om ersättningsmaskinen är dyrare än den du köpt (men ger samma uteffekt) så skall du inte behöva betala nåt mellanpris.
Väljer du att gå upp en storlek så kan du dock lägga till någon tusenlapp för den större maskinen.
Lycka till.
/Rickard