Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken uppsättning för att ersätta Bacho Luftburenvärme?  (läst 2143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej allesammans!

Vi har köpt ett Borohus från -91 som körs med LVA/Luftburenvärme. Och som nästan alla hus från den eran så drivs det utav Bahco ACJ och ACF (Minivent).

Bland de första åtgärderna som jag vill göra är att energieffektivisera huset och jag skulle bli evigt tacksam om någon utav er här inne skulle kunna hjälpa oss!

Fakta om huset

Byggt - 91 och är ett Borohus
Enplanshus
139 kvm boyta
Huset ligger i Färjestaden, Mörbylånga kommun (Öland)
12600 kwh i förbrukning (Uppvärming och vatten)

Vi vill helst undvika LLVP i ett första steg, och istället vilja fortsätta med LVA och använda de kanaler som finns i huset.

Utifrån min egna research här och i bygghemma så är det FLVP och LVVP som skulle vara intressanta.

För FLVP så känns den här uppsättningen populär:

Nibe F370 (FLVP) + Alig VB250L (LVA) + Heru 100 (FTX)
 
Frågorna

Hur mycket kwh går det att spara med den uppsättning ovan?

Min första fråga är om det finns någon bättre uppsättning än den ovan? Tänker på om det finns FLVP från Bosch, Comfortzone eller någon annan som skulle kunna användas tillsammans med ett LVA istället för Nibe F370?

Detsamma gäller luftvärmeaggregatet. Finns en uppsjö sådana som t.ex. ACJB, PBH LVAC-V, Combiwin osv. Är någon utav dessa bättre än Alig VB250L?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Jag tycker först och främst att ni ska flytta in i huset och bo där en tid och fundera pÃ¥ om ni trivs med luftvärmeaggregat. Vissa tycker det fungerar helt okej medans andra tycker det bl.a. ger ett torrt och obehagligt inomhusklimat. Om ni vill fortsätta sÃ¥ kan ni inte ha bÃ¥de FTX och FLVP utan mÃ¥ste dÃ¥ bygga om till FLVP + Alig utan nÃ¥gon FTX. Om ni inte vill fortsätta med luftvärmeaggregat sÃ¥ konvertera huset till vattenburna radiatorer, luftvattenvärmepump och ett nytt FTX-aggregat tycker jag. Det ger den största energibesparingen men är givetvis den största investeringen ocksÃ¥. 

Edit: Det finns ytterligare ett alternativ om man vill köra luftvärmeaggregat med värmepump. Det kallas ReFlow. En luftvärmepump värmer dÃ¥ luften i luftvärmeaggregatet (alltsÃ¥ i inte husets varmvatten). Se sista tre sidor i följande borschyr: https://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Elektrokyl_Temovex.pdf  Tyvärr är priset ganska högt vad jag känner till. 
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 10:28:01 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Jag tycker först och främst att ni ska flytta in i huset och bo där en tid och fundera på om ni trivs med luftvärmeaggregat. Vissa tycker det fungerar helt okej medans andra tycker det bl.a. ger ett torrt och obehagligt inomhusklimat. Om ni vill fortsätta så kan ni inte ha både FTX och FLVP utan måste då bygga om till FLVP + Alig utan någon FTX. Om ni inte vill fortsätta med luftvärmeaggregat så konvertera huset till vattenburna radiatorer, luftvattenvärmepump och ett nytt FTX-aggregat tycker jag. Det ger den största energibesparingen men är givetvis den största investeringen också.

Tack Josth för ditt inspel! Försöker redan nu sondera terrängen på vad man skulle kunna göra, därav alla mina frågor och du har helt rätt i det du skriver!

Så ACF delen kopplas alltså ur och ersätts inte med FTX om man skulle köra vidare med FLVP + LVA, det visste jag inte!

Finns det några bättre FLVP som går att koppla till ett Alig eller någon annan LVA? Fått en känsla att F370 inte har tillräckligt kraftig kompressor.

Utifrån energideklarationen som gjordes 2022, hur mycket besparing skulle man kunna göra med Nibe F370 + Alig?

Edit: Har pratat med REC gällande ReFlow och det är intressant "50% besparing" men den hjälper inte till med vattnet  :-\
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 10:54:39 av Uffe888 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Både FTX och FLVP återvinner värmen i frånluften från huset och man måste bestämma vilken man ska ha. (Finns dock ett par danska och norska produkter som kombinerar FTX och FLVP i ett system men de är mycket speciella. FLVP får då jobba med den värmerest som blir kvar i frånluften efter att FTX har värmeväxlat, dvs det ger väldigt lite extra på vintern).

F370 är den gamla traditionella typen av frånluftsvärmepump med en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. De nya kraftigare frånluftsvärmepumparna har kompressorer som kan ge 4 - 7 kW (om frånluftflödet är tillräckligt stort) genom att kyla luften till ca -15 °C. De har också växelventil för att göra varmvatten. Dock går de inte att koppla till luftvärmeaggregat eftersom värmen stängs av när de avfrostar eller gör varmvatten och då får man ett rejält kalldrag från luftvärmeaggregatet och det kan även bli frostskyddsproblem i systemet. I bästa fall klarar de nya frånluftsvärmepumparna att förse ett tilluftsaggregat med värme om man har en bufferttank men inte ett luftvärmeaggregat. Det går också att koppla en luftvattenvärmepump till luftvärmeaggregatet om man har en modell med mycket stor arbetstank inuti innerdelen, t.ex. NIBE VVM310 som kan shunta ut värmen likt F370.

Gissningsvis tror jag ni kan spara ca 2000 - 3000 kWh/Ã¥r med F370 +Alig men det är väldigt svÃ¥rt att bedöma dÃ¥ ni har ju även en stor pool.   
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 12:19:42 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
När man försöker räkna lite mer pÃ¥ de olika alternativen sÃ¥ framstÃ¥r kombinationen "Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6" som ett intressant alternativ i det lÃ¥nga tidsperspektivet om ni vill minska energiförbrukningen sÃ¥ mycket det gÃ¥r, är nöjda med luftvärmeaggregat och tänker er bo länge i huset. Räknar man ca 10 Ã¥r eller mer framÃ¥t i tiden ser det klart vettigt ut tycker jag även om det är en ganska stor investering. I takt med att fler stora industrier i Sverige kommer att förbruka allt mer el under kommande Ã¥r tror jag ocksÃ¥ el-priserna kommer att ha en lÃ¥ngsiktig uppÃ¥tgÃ¥ende trend som hÃ¥ller i sig även om det svänger mellan vinter och sommaren men det är ju pÃ¥ vintern när det kostar som mest som den stora förbrukningen sker. 
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 16:07:47 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Både FTX och FLVP återvinner värmen i frånluften från huset och man måste bestämma vilken man ska ha. (Finns dock ett par danska och norska produkter som kombinerar FTX och FLVP i ett system men de är mycket speciella. FLVP får då jobba med den värmerest som blir kvar i frånluften efter att FTX har värmeväxlat, dvs det ger väldigt lite extra på vintern).

F370 är den gamla traditionella typen av frånluftsvärmepump med en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. De nya kraftigare frånluftsvärmepumparna har kompressorer som kan ge 4 - 7 kW (om frånluftflödet är tillräckligt stort) genom att kyla luften till ca -15 °C. De har också växelventil för att göra varmvatten. Dock går de inte att koppla till luftvärmeaggregat eftersom värmen stängs av när de avfrostar eller gör varmvatten och då får man ett rejält kalldrag från luftvärmeaggregatet och det kan även bli frostskyddsproblem i systemet. I bästa fall klarar de nya frånluftsvärmepumparna att förse ett tilluftsaggregat med värme om man har en bufferttank men inte ett luftvärmeaggregat. Det går också att koppla en luftvattenvärmepump till luftvärmeaggregatet om man har en modell med mycket stor arbetstank inuti innerdelen, t.ex. NIBE VVM310 som kan shunta ut värmen likt F370.

Gissningsvis tror jag ni kan spara ca 2000 - 3000 kWh/år med F370 +Alig men det är väldigt svårt att bedöma då ni har ju även en stor pool.

Tack för dina svar Josth, väldigt uppskattat!

Så det finns ingen bättre FLVP för det här ändamålet än F370 om jag förstod dig korrekt?

Poolen värms idag upp av solfångare, men visst vore det schysst att koppla på den också mot FLVP.

Om jag skulle gå för LVVP så skulle Nibe VVM310 kunna kopplas till ett ACJB, Combiwin eller Alig 250?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Nej precis, F370 är den enda FLVP-modellen med äldre konstruktion och shunt.

Ok, det förstod jag inte tidigare. Det blir ju väldigt ekonomiskt med solfångare men kanske lite kallt poolen andra än soliga dagar. Oftast har man ju en poolvärmepump till poolen. Skaffar man en vanlig luftvattenvärmepump kan det finnas pool-tillsats men det brukar kosta en ganska rejäl slant. FLVP är nog lite för klen för att klara av att värma en pool.

Ja NIBE VVM310 shuntar ut värmen och kan kopplas till valfritt luftvärmeaggregat som har vattenbatteri.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej precis, F370 är den enda FLVP-modellen med äldre konstruktion och shunt.

Ok, det förstod jag inte tidigare. Det blir ju väldigt ekonomiskt med solfångare men kanske lite kallt poolen andra än soliga dagar. Oftast har man ju en poolvärmepump till poolen. Skaffar man en vanlig luftvattenvärmepump kan det finnas pool-tillsats men det brukar kosta en ganska rejäl slant. FLVP är nog lite för klen för att klara av att värma en pool.

Ja NIBE VVM310 shuntar ut värmen och kan kopplas till valfritt luftvärmeaggregat som har vattenbatteri.

Din uppsättning ser intressant ut med Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6. Hur mycket skulle man kunna spara i kwh med den sammansättningen?

Visst finns det väl energieffektiviseringsbidrag att nyttja här? I synnerhet om man är två personer?

Några funderingar kring gällande ReFlow:

Hur mycket kwh tror du att man skulle kunna spara in på den lösningen as is? Går det att koppla in en modern varmvattenberedare och FTX till den lösningen tror du?

Vänliga hälsningar

Uffe


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
När jag räknade på den kombinationen kom jag ner till ca 4500 kWh/år för värme och varmvatten. Öland har ju ett ganska milt klimat och det är som sagt en uppskattning. Men är lite osäker på garaget, klädkammaren och förrådet. Kanske är det el-radiatorer där som drar ganska mycket ström om innetemperaturen är hög? Har man bara en riktigt låg temperatur där blir däremot strömförbrukningen ganska blygsam.

Absolut ska ni kunna få bidraget för energieffektivisering eftersom ju huset är helt el-uppvärmt. Se vidare https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80720.0

När det gäller ReFlow så säger de ju 50% och 50% av 12500 kWh/år blir 6250 kWh/år och det känns inte orimligt med en besparing på 6000 kWh/år tycker jag. Elektrisk varmvattenberedare och nytt FTX väljer man helt oberoende av ReFlow.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När jag räknade på den kombinationen kom jag ner till ca 4500 kWh/år för värme och varmvatten. Öland har ju ett ganska milt klimat och det är som sagt en uppskattning. Men är lite osäker på garaget, klädkammaren och förrådet. Kanske är det el-radiatorer där som drar ganska mycket ström om innetemperaturen är hög? Har man bara en riktigt låg temperatur där blir däremot strömförbrukningen ganska blygsam.

Absolut ska ni kunna få bidraget för energieffektivisering eftersom ju huset är helt el-uppvärmt. Se vidare https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80720.0

När det gäller ReFlow så säger de ju 50% och 50% av 12500 kWh/år blir 6250 kWh/år och det känns inte orimligt med en besparing på 6000 kWh/år tycker jag. Elektrisk varmvattenberedare och nytt FTX väljer man helt oberoende av ReFlow.

Tack för alla siffror!

För att summera det hela så landar vi på:

3000 kwh i besparing på F370 och Alig 250

4500 kwh för Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6

6000 kwh för ReFlow

Då kanske ReFlow kan bli intressant ändå beroende på vad det kostar såklart.

Om jag skulle köra på ReFlow, vilken är den bästa varmvattenberedaren som man kan välja för att effektivisera?

Vilket är det bästa FTX att ersätta ACF med? Heru 100, RDKS, Swegon R2/R3?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Alltså:

12500 - 3000 = 9500 kWh/Ã¥r med F370 och Alig VB250L

12500 - 6000 = 6500 kWh/Ã¥r med ReFlow

4500 kWh/Ã¥r med Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6

Elektrisk varmvattenberedare drar så mycket ström de drar, ingen direkt skillnad. NIBE har bra modeller.

FTX finns från många olika tillverkare och det finns minst lika många olika åsikter om vilket som är bästa aggregatet. Mer finns att läsa t.ex. på byggahus.se under forumet och Ventilation.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alltså:

12500 - 3000 = 9500 kWh/Ã¥r med F370 och Alig VB250L

12500 - 6000 = 6500 kWh/Ã¥r med ReFlow

4500 kWh/Ã¥r med Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6

Elektrisk varmvattenberedare drar så mycket ström de drar, ingen direkt skillnad. NIBE har bra modeller.

FTX finns från många olika tillverkare och det finns minst lika många olika åsikter om vilket som är bästa aggregatet. Mer finns att läsa t.ex. på byggahus.se under forumet och Ventilation.

Då är jag med i matchen!

Nu har jag nog bara några frågor kvar:

Gällande vattnet, kan jag koppla på en värmepumpsberedare eller så? Vilka specifikationer är relevanta för att få ner uppvärmningskostnaden av vattnet?

Gällande FTX, Förstår att FTX aggregaten fungerar olika, men vilka specifikationer är viktiga/ska jag kolla efter?

Stort tack Josth för alla dina svar hittils!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
F370 inkluderar beredare och gör varmvatten. VVM310 med F2050-6 inkluderar varmvatten. ReFlow gör inte varmvatten och berättigar alltså inte till något energieffektiviseringsbidrag som de andra två alternativen. ReFlow är ju kopplat till ett FTX-aggregat så det går inte att ha en vanlig frånluftsvärmepumpsberedare kopplad till frånluft. I så fall får man koppla värmepumpsberedaren till uteluften på något sätt med de begränsningar det ger.

Har man Minivent pÃ¥ vinden sÃ¥ ska de flesta liknande byggda FTX-aggregat passa. Man ska naturligtvis kontrollera att luftflödet man behöver i huset stämmer med specifikationerna med marginal och hur kanalerna är placerade i förhÃ¥llande till Minivent. Man kan behöva kontroller om det gÃ¥r att bygga om mellan höger- eller vänsterutförande eller om det är olika versioner vid beställningen. Vad det är för filter och vad utbytesfilter kostar kan vara idé att kolla upp. Du kan som sagt nog fÃ¥ ännu fler tips pÃ¥ byggahus-forumet.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F370 inkluderar beredare och gör varmvatten. VVM310 med F2050-6 inkluderar varmvatten. ReFlow gör inte varmvatten och berättigar alltså inte till något energieffektiviseringsbidrag som de andra två alternativen. ReFlow är ju kopplat till ett FTX-aggregat så det går inte att ha en vanlig frånluftsvärmepumpsberedare kopplad till frånluft. I så fall får man koppla värmepumpsberedaren till uteluften på något sätt med de begränsningar det ger.

Har man Minivent på vinden så ska de flesta liknande byggda FTX-aggregat passa. Man ska naturligtvis kontrollera att luftflödet man behöver i huset stämmer med specifikationerna med marginal och hur kanalerna är placerade i förhållande till Minivent. Man kan behöva kontroller om det går att bygga om mellan höger- eller vänsterutförande eller om det är olika versioner vid beställningen. Vad det är för filter och vad utbytesfilter kostar kan vara idé att kolla upp. Du kan som sagt nog få ännu fler tips på byggahus-forumet.

Tack för svaren! Läste hos Boverket att du kan få bidrag för Luft/luft om du samtidigt installerar en värmepumpsberedare, så då borde man kunna få det för ReFlow om jag inte är helt ute och cyklar.

En annan fråga: Skulle EcoNordic WH4 kunna vara ett alternativ för att ersätta nuvarande ACJ, ACF och VB?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Du tänker om du bygger om huset till vattenburen golvvärme istället för luftvärmeaggregat? Jag anser nog att EcoNordic WH4 i första hand kan vara för stora nybyggen där man inte har en ordinär frÃ¥nluftsvärmepump, bergvärme eller inte vill ha en utedel till en luftvattenvärmepump. Luftvattenvärmepumpen blir inbyggd med tvÃ¥ stora kanaler ut med det systemet. Lite svÃ¥rt att närmare fÃ¥ reda pÃ¥ hur den fungerar och är konstruerad tyvärr. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!