Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Motsägelsefullt?  (läst 27069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #45 skrivet: 20 januari 2012, 21:29:39 »
 Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #46 skrivet: 20 januari 2012, 22:05:36 »
Jag hoppas i alla fall att jag lyckats förklara mig utan att trampa någon på tårna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #47 skrivet: 20 januari 2012, 22:37:01 »
Jag hoppas i alla fall att jag lyckats förklara mig utan att trampa någon på tårna.
Nja, jag blev lite smålack faktiskt. Förklara gärna allt igen. *roflmao*
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #48 skrivet: 20 januari 2012, 23:29:28 »
Jag har aldrig uppfattat oraklet som en person som purshar ett märke. GÃ¥r man igenom hans inlägg skulle man nog ganska snabbt se att fÃ¥ pratar sÃ¥ mycket om olika märken som oraklet. Även om det oftast är märken som inte ligger pÃ¥ topp 4 i försäljningslistan i _sverige_. Visst kan jag hÃ¥lla med om att han ibland sÃ¥gar nibe. Men dom är störst och borde kunna överleva detta... ett visst svängrum mÃ¥ste man ha och det tycker jag generellt sett att forumet ocksÃ¥ ger  Thumbsup

Rickard tycker att han ger friare tyglar än nÃ¥gon annan forum administratör.  :o
Jag har varit och är medlem på ett antal forum och jag håller inte med. Därmed inte sagt att det är negativt eller positivt.

Det jag tycker... är att rickard är en ovanligt aktiv forumaktör själv. Och det tycker jag är positivt. Men..  därmed delaktig i de vanliga diskussionerna där han dÃ¥ sitter pÃ¥ dubbla stolar. Jag har sagt det förut och skäms inte för att säga det igen.

Jag tycker att om man som forumadmin skall vara aktiv, som vem som helst annan i forumet. och dÃ¥ menar jag inte bara att prata snö utan att faktiskt ta en fast stÃ¥ndpunkt i vissa ämnen. Ja dÃ¥ ska man inte heller sitta med fingret pÃ¥ avtryckaren. Det är en frÃ¥ga om trovärdighet. Och därför föreslÃ¥r jag som vanligt att överlÃ¥t frÃ¥gan om personers vara eller ickevara till nÃ¥got rÃ¥d av personer med vett och sans. Guldmedlemmar eller whatever. 

MÃ¥nga personer lägger ner massor av tid pÃ¥ en internetsite. Alla är helt ok med att det är nÃ¥gon bakom denna som tjänar deg pÃ¥ att vi sitter här och pratar. Givet hur mycket tid och engagemang som vissa lägger ner. Och som i oraklets fall ocksÃ¥ hjälper massor med människor varje vecka.. sÃ¥ borde det inte vara sÃ¥ att man bara kan bli utkastad. Det är emot det sätt jag uppfattar internet och dess andemening. Om en oavkortad avstängning sker sÃ¥ bör den även ske med vilkoret att samtliga poster raderas. Det är inte nÃ¥got som skall ske lättvindigt. Problemet är att ingen tänker pÃ¥ att ställa den typen av krav när man gÃ¥r med i ett forum. Men helt plötsligt händer det. Det var inte planerat det kanske var förtjänat vem vet. 

Personligen skulle jag tycka det kändes extremt underligt att gå in i en diskussion med en person med resultat att motparten kastar ut mig.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #49 skrivet: 20 januari 2012, 23:32:59 »
Jag har aldrig uppfattat oraklet som en person som purshar ett märke. GÃ¥r man igenom hans inlägg skulle man nog ganska snabbt se att fÃ¥ pratar sÃ¥ mycket om olika märken som oraklet. Även om det oftast är märken som inte ligger pÃ¥ topp 4 i försäljningslistan i _sverige_. Visst kan jag hÃ¥lla med om att han ibland sÃ¥gar nibe. Men dom är störst och borde kunna överleva detta... ett visst svängrum mÃ¥ste man ha och det tycker jag generellt sett att forumet ocksÃ¥ ger  Thumbsup

Rickard tycker att han ger friare tyglar än nÃ¥gon annan forum administratör.  :o
Jag har varit och är medlem på ett antal forum och jag håller inte med. Därmed inte sagt att det är negativt eller positivt.

Det jag tycker... är att rickard är en ovanligt aktiv forumaktör själv. Och det tycker jag är positivt. Men..  därmed delaktig i de vanliga diskussionerna där han dÃ¥ sitter pÃ¥ dubbla stolar. Jag har sagt det förut och skäms inte för att säga det igen.

Jag tycker att om man som forumadmin skall vara aktiv, som vem som helst annan i forumet. och dÃ¥ menar jag inte bara att prata snö utan att faktiskt ta en fast stÃ¥ndpunkt i vissa ämnen. Ja dÃ¥ ska man inte heller sitta med fingret pÃ¥ avtryckaren. Det är en frÃ¥ga om trovärdighet. Och därför föreslÃ¥r jag som vanligt att överlÃ¥t frÃ¥gan om personers vara eller ickevara till nÃ¥got rÃ¥d av personer med vett och sans. Guldmedlemmar eller whatever. 

MÃ¥nga personer lägger ner massor av tid pÃ¥ en internetsite. Alla är helt ok med att det är nÃ¥gon bakom denna som tjänar deg pÃ¥ att vi sitter här och pratar. Givet hur mycket tid och engagemang som vissa lägger ner. Och som i oraklets fall ocksÃ¥ hjälper massor med människor varje vecka.. sÃ¥ borde det inte vara sÃ¥ att man bara kan bli utkastad. Det är emot det sätt jag uppfattar internet och dess andemening. Om en oavkortad avstängning sker sÃ¥ bör den även ske med vilkoret att samtliga poster raderas. Det är inte nÃ¥got som skall ske lättvindigt. Problemet är att ingen tänker pÃ¥ att ställa den typen av krav när man gÃ¥r med i ett forum. Men helt plötsligt händer det. Det var inte planerat det kanske var förtjänat vem vet. 

Personligen skulle jag tycka det kändes extremt underligt att gå in i en diskussion med en person med resultat att motparten kastar ut mig.
Thumbsup
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #50 skrivet: 20 januari 2012, 23:48:26 »
...
Och som i oraklets fall ocksÃ¥ hjälper massor med människor varje vecka.. sÃ¥ borde det inte vara sÃ¥ att man bara kan bli utkastad. Det är emot det sätt jag uppfattar internet och dess andemening. Om en oavkortad avstängning sker sÃ¥ bör den även ske med vilkoret att samtliga poster raderas. Det är inte nÃ¥got som skall ske lättvindigt. Problemet är att ingen tänker pÃ¥ att ställa den typen av krav när man gÃ¥r med i ett forum. Men helt plötsligt händer det. Det var inte planerat det kanske var förtjänat vem vet. 
...
Andemeningen med internet säger du...vp oraklet säger ju själv att han inte delar med sig av kunskaperna pga att han inte tjänar nåt på det...
Ett vp-forum på internet är då kanske inte rätt ställe att vara medlem isf?
Stämmer det att han hjälper massor med människor varje vecka via forumet?? Det stämde då i alla fall inte för nåt år sedan (orkar inte backchecka hans inlägg).
Däremot har han lärt sig en del via forumet, ska Rickard debitera honom för detta?
Om man räknar debet och kredit så går det nog +/- noll...
 

Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #51 skrivet: 21 januari 2012, 00:00:54 »
Det jag gör är internets andemenig.
Tokiga jävla ideér som får kreativiteten och kugghjulen att snurra hos folk.

Och jag får inte en spänn för det.

Mobba inte Oraklet för att han vill tjäna pengar, det vill vi alla.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #52 skrivet: 21 januari 2012, 00:08:02 »
Jag hänger här en del och kan bekräfta att oraklet precis som alla andra duktiga tekniker och installatörer här pÃ¥ forumet, som har värmepumpar som sitt yrke pÃ¥ olika sätt, hjälper folk nästan dagligen. utan dessa personer skulle forumet ha väldigt stora problem att bli sÃ¥ populärt som det är. 

Ibland kanske det inte nödvändigtvis är VP oraklet som levererar det slutgiltiga svaret. Det kanske inte ens var hans syfte. Ibland kanske det handlar om att väcka nya tankar och frågeställningar som gör att folk tänker till lite extra om deras anläggningar. Ibland kanske det får folk att lacka och det kanske är ok? Måste alla vara så förbannat lika. Jag vet folk som lackar på min forumbild lol. Det finns alla typer i samhället och på forumet. Bara o gilla läget. :)

Självklart får oraklet ut något av forumet annars skulle han inte hänga här. Nu handlade det inte nödvändigtvis bara om oraklet utan om förhållandet mellan en forumindivid och en forumadministratör.

Jag tycker det finns extremt få puckon på detta forum. Faktum är att jag nog inte kan komma på en enda som jag tycker förstör mer än den bidrar (då pratar jag användare med 50+ inlägg).

Och absolut tycker jag att oraklet ber om det ibland. (så har vi det sagt) Men därmed inte sagt att han skulle vara dålig för forumet. Han har också fått hjälp i att på forumet bli positionerad på det sättet på något underligt sätt som jag inte kan förklara :)

Och absolut tycker jag generellt sett att censur är ett sätt att hämma kreativitet och engagemang på så vida det inte rör sig om olagliga aktiviteter eller aktiviteter som skadar forumet. Att folk tycker olika kan i min värld aldrig skada forumet.

Att vad jag tycker inte spelar någon roll förstår jag också. och accepterar. annars hade jag ju inte vart här. Men det hindrar mig inte från att uttrycka min åsikt och jag känner mig bekväm med att göra det utan att riskera att underminera någon eller några.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #53 skrivet: 21 januari 2012, 00:14:31 »
...
Jag vet folk som lackar på min forumbild lol. Det finns alla typer i samhället och på forumet. Bara o gilla läget. :)
...
Det säger en del om nivån på forumet att du tillåts ha en sån forumbild...
Erkänn nu att det är du på bilden. :)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #54 skrivet: 21 januari 2012, 00:25:15 »
Ja shit det är tur att forumet har högt i tak  :D

Men ingen är väl sÃ¥ dum att man lägger upp en bild pÃ¥ sig själv pÃ¥ forumet  Sc:,h
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #55 skrivet: 21 januari 2012, 00:59:38 »
Men ingen är väl sÃ¥ dum att man lägger upp en bild pÃ¥ sig själv pÃ¥ forumet  Sc:,h

JassÃ¥  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #56 skrivet: 21 januari 2012, 01:08:02 »
ju mer man vet desto mindre förstår man :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #57 skrivet: 21 januari 2012, 09:04:26 »
Jag har aldrig uppfattat oraklet som en person som purshar ett märke. GÃ¥r man igenom hans inlägg skulle man nog ganska snabbt se att fÃ¥ pratar sÃ¥ mycket om olika märken som oraklet. Även om det oftast är märken som inte ligger pÃ¥ topp 4 i försäljningslistan i _sverige_. Visst kan jag hÃ¥lla med om att han ibland sÃ¥gar nibe. Men dom är störst och borde kunna överleva detta... ett visst svängrum mÃ¥ste man ha och det tycker jag generellt sett att forumet ocksÃ¥ ger  Thumbsup

Rickard tycker att han ger friare tyglar än nÃ¥gon annan forum administratör.  :o
Jag har varit och är medlem på ett antal forum och jag håller inte med. Därmed inte sagt att det är negativt eller positivt.

Det jag tycker... är att rickard är en ovanligt aktiv forumaktör själv. Och det tycker jag är positivt. Men..  därmed delaktig i de vanliga diskussionerna där han dÃ¥ sitter pÃ¥ dubbla stolar. Jag har sagt det förut och skäms inte för att säga det igen.

Jag tycker att om man som forumadmin skall vara aktiv, som vem som helst annan i forumet. och dÃ¥ menar jag inte bara att prata snö utan att faktiskt ta en fast stÃ¥ndpunkt i vissa ämnen. Ja dÃ¥ ska man inte heller sitta med fingret pÃ¥ avtryckaren. Det är en frÃ¥ga om trovärdighet. Och därför föreslÃ¥r jag som vanligt att överlÃ¥t frÃ¥gan om personers vara eller ickevara till nÃ¥got rÃ¥d av personer med vett och sans. Guldmedlemmar eller whatever. 

MÃ¥nga personer lägger ner massor av tid pÃ¥ en internetsite. Alla är helt ok med att det är nÃ¥gon bakom denna som tjänar deg pÃ¥ att vi sitter här och pratar. Givet hur mycket tid och engagemang som vissa lägger ner. Och som i oraklets fall ocksÃ¥ hjälper massor med människor varje vecka.. sÃ¥ borde det inte vara sÃ¥ att man bara kan bli utkastad. Det är emot det sätt jag uppfattar internet och dess andemening. Om en oavkortad avstängning sker sÃ¥ bör den även ske med vilkoret att samtliga poster raderas. Det är inte nÃ¥got som skall ske lättvindigt. Problemet är att ingen tänker pÃ¥ att ställa den typen av krav när man gÃ¥r med i ett forum. Men helt plötsligt händer det. Det var inte planerat det kanske var förtjänat vem vet. 

Personligen skulle jag tycka det kändes extremt underligt att gå in i en diskussion med en person med resultat att motparten kastar ut mig.

Huvudet pÃ¥ spiken  Thumbsup

Även jag känner att huvudaktörerna har en något annorlunda självbild gentemot omgivningens....vilket tyvärr gett bränsle till konflikten.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #58 skrivet: 21 januari 2012, 09:14:06 »
Jag tycker att det är väldigt bra att Rikard håller sitt forum i strama tyglar.
Jag hänger på en del andra forum också där admin inte är lika aktiv som Rikard och det tycks nästan vara en naturlag att dessa efter ett tag spårar ur med accelererande personangrepp och annat tråkigt.
Ofta börjar dessa urspårningar av märkes-"talibaner" som i sin fiktiva ensamhet tycker att man kan uttrycka sig mer kategoriskt och på mindre trevliga sätt än om man träffas öga mot öga.

Dessa personer skjuter dock sig själv i foten tror jag för personligen slutar jag så småningom att läsa inlägg som jag inte får ut något av. Likaså lär man sig snart vilka personer som skriver många ord och ofta men med väldigt lite innehåll. Dessa personers inlägg hoppar jag också över.

På detta forum tycker jag att det, tack vare Rikard, finns få inlägg av första sorten.
Personer med drag av "mycket prat och lite verkstad" tycker jag dock att det finns.

Per L   
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Motsägelsefullt?
« Svar #59 skrivet: 21 januari 2012, 09:22:13 »
Håller inte med dig ! DigitalRobrert. VP oraklet har nog svarat på allt han kunnat utom i mig veterligt dom fråger gällande en viss typ av installtions teknik och helhets tänk, Det han har fått visat för sig och lärt sig i tänk av VVS finns inte någon bok att läsa , I den kurs ( om man kan kalla den det)
Han fått gällande problemfria fungerande effektiva anpassade VP installationer så finns det någon bakom honom som sagt
Det jag visar nu är till dig och inte någon annan !
Tänket är till dig och inte någon annan !
En standard lösning jacka på visst den går men i 90%
av fallen  :o
SÃ¥ robban  i vilka mer frÃ¥ger förutom den har oraklet vägrat
Att svara?
I dom teknik fråger det trätits om har VP oraklet haft rätt!
Fakta till det är lösningarna som installerats och då han sett med egna ögon
Att detta fungerar och den lösningen var anpassad efter dom förutsättningar som fanns på plats Tänket inom VVS !
Så Robban ska du va tjurig på någon så är det på mig
Och det kostar inget :) Det andra är konstruktioner principer som beställare betalt massor med pengar för ,Är rätt övertygad om att jag som företagare
Skulle ligga dåligt till om det dom köpt ligger på internet.
Det har jag tidigare bett om översende men tyvär togs det inte
Blida ögon. Det är 1 anledningarna till att jag inte är en sån flitig skribent som tidigare.
Cocacola


Citera
Andemeningen med internet säger du...vp oraklet säger ju själv att han inte delar med sig av kunskaperna pga att han inte tjänar nåt på det...
Ett vp-forum på internet är då kanske inte rätt ställe att vara medlem isf?
Stämmer det att han hjälper massor med människor varje vecka via forumet?? Det stämde då i alla fall inte för nåt år sedan (orkar inte backchecka hans inlägg).
Däremot har han lärt sig en del via forumet, ska Rickard debitera honom för detta?
Om man räknar debet och kredit så går det nog +/- noll...

Fixat till citatet /Rickard
« Senast ändrad: 21 januari 2012, 09:41:09 av Rickard »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!