Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria 8 eller 10  (läst 3359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jungbin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Atria 8 eller 10
« skrivet: 14 januari 2007, 23:44:15 »
Hej

Jag håller på och tar in offerter på en Atria L/V pump. Samtliga insallatörer vill att jag skall ha Atria 10. Jag har idag ett hus från 20-talet med 2-glasfönster och hyfsad isolering. Huset är på 80 kvadrat i 2 plan samt inredd vind (biyta) på 30 kvadrat. Har idag ouppvärmd källare där det står en oljepanna från 96 som drar cirkus 2,5 kubik olja om året. Funderar på att så småningom låta värmepumpen värma upp ca 30 kvadrat i källaren. Jag bor i Göteborg. Här kommer några frågor till er som har koll på Thermias grejer:

-Bör jag ha 10:an för att värma upp mina nuvarande 190 kvadrat eller rääcker det med 8:an? Mitt hus är väl att jämföra med AJ:s och han verkar ju klara sig med 8:an. Med tanke på ljudnivåer så skulle jag vilja klara mig med 8 som ju är något tystare.

- Vad är är fördelarna vara med att ha en 10:a i st f en 8:a?

- Är det värt pengarna att lägga på 4.000:- extra och få en Atria Optimum?

Hälsningar
Jungbin

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria 8 eller 10
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2007, 08:33:28 »
Min är installerad i mars 2006 sÃ¥ jag mÃ¥ste slänga in en brasklapp för att det aldrig varit riktigt kallt ännu. Tittar man pÃ¥ snittemperatur (temperatur.nu) ligger jag ca 1 grad över Göteborgstemperaturerna. Jag har tegelhus frÃ¥n 1926, väggarna är oisolerade med regel och gipsplattor. Problemet jag har är att det blÃ¥ser mycket och ofta. Luften cirkulerar dÃ¥ mellan tegelväggen och gipsplattorna vilket kyler rejält.  >:( Inget sjukt hus dock, det är en fördel  Thumbsup

Vinden är lösullsisolerad. Fönster är i stort sett alla treglas men samtidigt har jag stora glasytor ut mot havet. Jag satte in några riktigt feta radiatorer (33:or, 2 x 300 cm, 40 cm höga) under fönstren mot havet samt drevade om de rutorna. Bytte även ut en större radiator (10:a byttes mot 22:a). Gjorde stor skillnad. Ska byta ett par på övervåningen till nästa vinter för att få bättre balans.

Hittills är jag mycket nöjd med valet av 8:an. Den är specificerade för att klara ner till -3 i kalkylen och det stämmer nog ganska bra. Vi hade kring -5 några dagar i början av november och då gick patronerna in med med kring 10 kWh totalt. Jag har idag öppet samtliga termostater på elementen, inkl de i källaren. Värmer källaren till ca 17 grader, resten av huset till 21. Vid nollan behöver jag ca 38 grader fram vid "normal" vind ute. Med de drifttider jag har idag så är det också så att jag varit i behov av någon volymförstorare om jag hade gått på 10:an. Annars hade det blivit för många starter. Även om jag tyckte mina nya 33:or var massiva (väger ca 110 kg styck) så rymmer de bara 19 liter var.

Atrian har ju fördelen att man kan installera den en bra bit från fastigheten. Hur ser din tomt ut? Om du kan få iväg den och den inte kommer så den stör grannen så borde 10:an inte heller störa dig.

Tittar jag på din situation så drar du ca 1 m3 mindre olja än vad vi gjorde. Jag har bytt 3 radiatorer sedan pumpinstallation men samtidigt värmer jag nu också källaren. I ditt fall bör du kontrollera vilken temperatur du behöver fram på radiatorerna vid nollan. Jag gjorde det genom att manuellt styra pannan och öppna alla termostater helt på radiatorerna. Spontant känns det som 8:an räcker men många på forumet säger att man ska gå på så stor anläggning som möjligt om man står och väger. I så fall bör du nog titta på åtgärd för att säkerställa stor vattenvolym på varma sidan + provlyssna hos någon som Thermia har som referens. Jag hade tagit 8:an om det är så att du klarar dig med max 38 grader vid nollan och sett till att jag haft rejäla raddar samt kanske tittat på ytterligare möjlighet att isolera/dreva om man skulle vilja klara sig längre utan eltillskott.

När det gäller Optimum eller inte sÃ¥ skulle min fru direkt säga till mig att ta den. DÃ¥ behövde jag ju inte vara nere i källaren och testa inställningar pÃ¥ cp sÃ¥ ofta  ;D

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Atria 8 eller 10
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2007, 19:05:41 »
Med en LV pump får man alltid tillskotts el.
Så frågan är väl bara hur mycket man vill ha.

Ditt hus är nästan lika stort som mitt så du torde kunna räkna hem en 10'a.

Men visst, man kan väl ta en 8'a ändå och se det som en investering i ljudkomfort.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad jungbin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Atria 8 eller 10
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2007, 13:12:12 »
Hej

Jag har nu bett om kalkyler för 8:an också och ser då att det endast skiljer på 300 kwh per år till fördel för 10:an. Dvs tämligen lika, då jag misstänker att dessa kalkyler ju ändå är teoretiska och väl kan slå både i positiv och negatuív riktning. Jag frågade leverantören varför han rekommenderat 10:an och fick då svaret att det endast var den större besparingen (300kwh) som var anledning till valet.

Med den lilla skillnad på besparing är jag beredd att gå på 8:an för att få en tystare fläkt.

Finns det överhuvudtaget några andra skäl som jag bör ta i beaktande vid valet av storlek? Har 8:an kortare livslängd? Kommer 8:an att kosta mer att serva genom åren? etc etc?

Finns det något schablon sm säger vilken modell av 8a eller 10a man skall välja utifrån energibehov? Såg motsvarande fråga om valet 6 eller 8 varid Cicero svarade:
Vid en årsförbrukning på 20 000 kwh, ca 2,5 m3 olja, sparar man ca 500 kwh mer på en 8a jämfört med en 6a.
Vid en årsförbrukning på 25 000 kwh, ca 3 m3 olja, sparar man ca 1000 kwh mer på en 8a jämfört med en 6a.
Vid en årsförbrukning på 30 000 kwh, ca 3,8 m3 olja, sparar man ca 1400 kwh mer på en 8a jämfört med en 6a.

Vore intressant att höra vad Adam på Thermia har att sga om detta!

/Jungbin

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Atria 8 eller 10
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2007, 13:40:36 »
En gammaldags vargavinter då skenar förbrukningen iväg REJÄLT med den mindre pumpen!!!
Då menar jag rejält!

Men vid normala vintrar blir nog skillnaden ungefär som redovisats... under förutsättning att gissningarna i kalkylen stämmer tex verkningsgraden på din bef oljepanna. Där finns en riktigt fälla!!

Vilken verkningsgrad har inst räknat med?
Din bef panna hur är den och oljebrännaren??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jungbin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Atria 8 eller 10
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2007, 23:39:40 »
En gammaldags vargavinter då skenar förbrukningen iväg REJÄLT med den mindre pumpen!!!
Då menar jag rejält!

Men vid normala vintrar blir nog skillnaden ungefär som redovisats... under förutsättning att gissningarna i kalkylen stämmer tex verkningsgraden på din bef oljepanna. Där finns en riktigt fälla!!

Vilken verkningsgrad har inst räknat med?
Din bef panna hur är den och oljebrännaren??


I kalkylen är det räknat med en 80% verkningsgrad, dvs behovet är uppskattat till 20000kwh (25000*0,8). Befintlig oljepanna är en Focus med Bertone-brännare, som är 10 år gammal och enligt de leverantörer som varit här så skall det vara en bra oljepanna (befintlig panna när vi tog över fastigheten).

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria 8 eller 10
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2007, 08:23:53 »
Hur ser din tomt ut, kan du få undan utedelen från huset + få den en bit från grannarna? Kan du det så är nog 10:an OK. Annars är mitt tips 8:an och sedan se över radiatorerna. Rejäla raddar sänker framledningen. Jag är rätt säker på att de pengarna jag la på det var bättre investerade än om jag hade gått på en 10:a istället.

Har fortfarande en fråga: vilken framledningstemperatur har du behov av vid 0 grader ute, samtliga radiatortermostater helt öppna?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Atria 8 eller 10
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2007, 14:32:35 »
Riktigt bra oljepanna... normalt räknar man med 75% årsverkningsgrad.
Men med den där ska man räkna med minst 80% detta för att blivande värmepump inte ska bli för vek!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!