Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Postnord är som Nordkoreas diktator.  (läst 3874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #15 skrivet: 22 juli 2021, 18:07:38 »
Det är inte Paypal som tar hand om fallen då inte varan kommer utan det sköter Ebay om nu har jag visserligen inte pratat med nån på Ebay utan allt sköts via mejl men har för mig att Paypal sköter hand om återbetalningen eftersom jag brukar betala med Paypal på Ebay. För mig har allt funkat kanon Ebay och Paypal har gjort det dom ska men har inte haft allt för stora problem några paket som inte kommit i tid och några rena bluff försäljningar men det har dom fixat så det inte kostat mig nånting och pengarna tillbaka inom några dagar och det borde röra sig om minst 100 affärer som gjort via dom i alla fall genom åren. Om man inte vill använda Paypal så kan man ju betala med kort direkt men vet inte om det är nått bättre gillar inte att lämna ut kortnumret lite här och där och numera är ju E-kort borta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #16 skrivet: 22 juli 2021, 22:39:09 »
Bättre att betala med kort direkt eftersom du då köper av kreditkortsföretaget och vid konflikt är det dem som tar smällen. Det var enda anledningen till att jag till slut fick tillbaka pengarna i mitt fall.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #17 skrivet: 23 juli 2021, 09:16:27 »
Nu har inte jag nått kort med kredit och har faktiskt aldrig haft endast kort från sparbanken men det är väl nått samarbete dom har med kort bolagen så det kanske är dom som sköter om det ändå ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #18 skrivet: 23 juli 2021, 09:28:22 »
Vi har ett speciellt kort för import och kortköp rent allmänt, dit för vi bara över de pengar som behövs vid varje givet tillfälle, ibland sätter vi in så vi har ett par tusen för att kunna göra ett impulsköp, men där finns i alla fall inga större slantar som kan göra livet surt efter ett kortköp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #19 skrivet: 23 juli 2021, 09:54:18 »
Sparbanken hade ju en bra lösning för det tidigare kallades E-kort man gjorde ett nytt kort via hemsidan bestämde max summa samt hur lång tid det skulle gälla men det tog dom bort för flera år sen när jag i frågade varför sa dom att vanliga kortet var säkert man verifierar ju via bank id dom trodde tydligen bank id var nått hela världen använde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #20 skrivet: 23 juli 2021, 10:25:26 »
Tror nog det görs numera i alla fall, på senare tid verkar det inte spela någon roll var man handlar, man får verifiera med bank-ID ändå.
Fast det skyddar ju inte mot kidnappning och tvångsköp via kortet...
Mot det fungerar ingenting, sÃ¥ risken är ju att kriminaliteten bara trappas upp och det blir vi kortägare som rÃ¥kar mer illa ut för att kortföretagen inte vill ersätta bedrägerier.  dontknow
Samma sak med kontantlösa butiker, det för över risken för hot/våld/kidnappning och utpressning på oss privatpersoner istället, då enda sättet att komma över andras pengar blir att beröva oss vår frihet och tvinga oss att "köpa något", eller föra över pengarna på nåt obskyrt konto i utlandet, eller sätta in bitcoin på ett ospårbart konto...
Utvecklingen i samhället går rätt raskt utför nu.
« Senast ändrad: 23 juli 2021, 10:28:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #21 skrivet: 23 juli 2021, 12:25:15 »
Lycka till om du får problem med Paypal!
Jag och alla i bekantskapskretsen har avslutat allt vad Paypal heter.
Kolla https://se.trustpilot.com/review/www.paypal.com

Så ser du varför.

Det är helt omöjligt att få prata med en människa hos Paypal och de ger nästan aldrig privatpersoner rätt i en dispyt. I mitt fall skickade jag rek och hade bevis på att mottagaren hämtat samt massa foton. De ställde krav som är omöjliga i Sverige att uppfylla vad gäller dokumentation, efter 5 månader blev det avslag. Verkade enbart vara robotsvar under processen.
Skickade allt till kreditkortsföretaget, ca 50 sidor dokument och de betalade mig efter ytterligare 6 månader.

Oj, jag som trodde paypal var tillförlitligt. Ska nog sluta använda det nu då.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #22 skrivet: 23 juli 2021, 17:14:27 »
Enda gången jag reklamerat till paypal hände inget heller. Ringde då till kreditkortsbolaget som fixade det inom några minuter. Flera år sedan nu, idag är det ett enormt papperskrig för att reklamera.

Annars är det väl lätt att begränsa kortets användning idag, ett besök på internetbanken så spärrar man var man inte får köpa, summor osv. Så tar man bort spärren tillfälligt då man köper något från utlandet.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #23 skrivet: 24 juli 2021, 09:25:51 »
Jag fick faktiskt pengarna tillbaka via paypal för typ 2 år sedan. det är den den gången jag har reklamerat, eBays köpgaranti hade gått ut och hänvisade till paypal, dom betalade tillbaka relativt snabbt.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #24 skrivet: 24 juli 2021, 09:36:03 »
Jag har också fått tillbaka pengarna genom Paypal. Beställde hammarborr på Tradera. Firman var placerad i England.
Inga borrar kom, jag påminde, fick ett fraktnummer som inte existerade hos det fraktbolaget, meddelade Paypal och pengarna kom tillbaka efter någon dag.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #25 skrivet: 24 juli 2021, 10:40:18 »
Paypal var bra till för 2-3 år sedan därefter har ngt drastiskt hänt.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #26 skrivet: 26 juli 2021, 09:53:30 »
Jag reklamerade till PayPal två gånger i vintras och fick pengarna tillbaka utan problem.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #27 skrivet: 01 augusti 2021, 10:41:02 »
Nu har det hänt även mig postnörd skickade ett paket i retur jag har inte fått nått meddelande och vet inte om jag får heller men såg det på spårningen men gissar att dom blivit väldigt nitiska med innehålls förteckningen vilket dom inte varit tidigare. Om det funkar så här dåligt med kina paket så får man nog hålla handeln inom Europa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #28 skrivet: 02 augusti 2021, 12:21:01 »
I dag kom ett paket i lÃ¥dan ocksÃ¥ frÃ¥n Kina men det hade gÃ¥tt igenom tullen utan att jag behövde betala tull det var rätt mÃ¥nga Ã¥r sen man slapp det vet inte hur det funkar skickar tillbaka vissa släpper igenom vissa helt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #29 skrivet: 03 augusti 2021, 08:17:18 »
Jag tror att postnord har enorma personalproblem.
Upp till var och en att fundera över vad det kan bero pÃ¥.  ???
I ditt fall skulle jag gissa att de helt enkelt inte har personal att hantera detta, och släpper igenom allt, eller stora delar av paketen som kommer när som flest har semester.

Orsaken att de blivit hårdare på att kontrollera "allt som kan vara fel" på fraktsedeln har troligen med "handelshinder" att göra, regeringen har troligen givit "hemliga" direktiv till PostNord att steppa upp mot Kina på alla sätt de kan, för att försvåra handeln.
Lite på samma sätt som Ann Linde nyligen lovade ryska oppositionen stöd genom att slussa Svenska skattebetalares pengar via hemliga kanaler till oppositionen i Ryssland. https://www.expressen.se/nyheter/ann-linde-lurad-av-ryska-bluffmakare/
Finns mer utförlig information om detta ärende på andra siter som jag inte länkar till här, men det går ju googla.
Att en Svensk utikesminster och ledare i OSSE via telefon sitter och lovar tredje nations opposition dold finansiering ser jag som mycket anmärkningsvärt.
« Senast ändrad: 03 augusti 2021, 08:23:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!