Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump och vedpanna  (läst 819 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deltate

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepump och vedpanna
« skrivet: 26 maj 2021, 16:28:00 »
Hej!
Nyligen köpt en gård där man har en fullt fungerande vedpanneanläggning i gäststugan med en stor acktank som värmde gäststugan och tidigare även bostadshuset via kulvert.

2019 kopplade man bort kulverten och satte in en luft/vattenvärmepump i bostadshuset (utedel märkt Mitsubishi PUHZ-SHW112YHA, innedel hittar jag inget på, men det är en vägghängd modell). Denna VP har man kopplat mot en acktank på 500 liter/120 liter varmvatten.

Gäststugan är på ca 80 m2, med golvvärme, WC/D, pentry, ska användas för permanent boende för 1 person. Bostadshuset på ca 180 m2. Husen gissar jag är inte speciellt välisolerade, kopplade 2-glas fönster osv.

Frågan är om jag nu kan sammankoppla dessa system igen, men att VP genom kulverten värmer även gäststugan (dvs den stora acktanken)? Tänker om den klarar av det till 0 C eller så, och att man vid kallare väder elda upp pannan?

Klarar denna värmepump båda husen? Kan den arbeta mot så stora volymer?
Gissar att det måste till någon styrning i så fall så att när man eldar upp över värmepumpens arbetstemperaturer så får VP stanna av..?

MÃ¥nga frÃ¥gor  a:gl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!