Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoZenith i255 vs EcoZenith i360  (läst 3001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berlands

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
EcoZenith i255 vs EcoZenith i360
« skrivet: 03 mars 2021, 17:13:49 »
Står i valet och kvalet mellan EcoZenith i255 och EcoZenith i360 och som jag har förstått det så är skillnaden att i255 värmer tappvarmvattnet med radiatorvattnet medans i360 växlar mellan att antingen producera tappvarmvatten eller producera värme till radiatorerna.
Enligt infon på CTC:s hemsida så är i360 mer lämpad om man behöver mycket varmvatten och vill ha en effektivare lösning medans i255 är mer lämpad om man "behöver jämnare värme".

Men finns det egentligen nån mer fördel med i255 förutom att man kan få lite värme till radiatorerna samtidigt som den brygger varmvatten? Förmodar att man minskar risken för knäppningar i rören eftersom den inte växlar så markant mellan att generera varmvatten/värma huset. (och risken för legionella är väl mindre eftersom den knappt lagrar något tappvarmvatten alls)

Nån som känner till och har erfarenhet av dessa båda enheterna?

/Berlands

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: EcoZenith i255 vs EcoZenith i360
« Svar #1 skrivet: 15 april 2021, 08:51:47 »
Står i valet och kvalet mellan EcoZenith i255 och EcoZenith i360 och som jag har förstått det så är skillnaden att i255 värmer tappvarmvattnet med radiatorvattnet medans i360 växlar mellan att antingen producera tappvarmvatten eller producera värme till radiatorerna.
Enligt infon på CTC:s hemsida så är i360 mer lämpad om man behöver mycket varmvatten och vill ha en effektivare lösning medans i255 är mer lämpad om man "behöver jämnare värme".

Men finns det egentligen nån mer fördel med i255 förutom att man kan få lite värme till radiatorerna samtidigt som den brygger varmvatten? Förmodar att man minskar risken för knäppningar i rören eftersom den inte växlar så markant mellan att generera varmvatten/värma huset. (och risken för legionella är väl mindre eftersom den knappt lagrar något tappvarmvatten alls)

Nån som känner till och har erfarenhet av dessa båda enheterna?

/Berlands

Också nyfiken på detta!

MartinKlepto

  • Gäst
MartinKlepto
SV: EcoZenith i255 vs EcoZenith i360
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2022, 10:07:49 »
Hej jag är också nyfiken på hur Ecozenith fungerar. Läser man datablad så får jag intrycket att den gör varmvatten on demand men värme i en stor tank.

Utloggad steffo101

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: EcoZenith i255 vs EcoZenith i360
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2022, 13:53:11 »
Bump bump - ingen som vet?
Min pump är gammal så tänker gå vidare med CTC Eco-part 8Kw men innerdelen har jag inte valt.
Litet hushåll och behöver inte mycket varmvatten så vad väljer man?
Eller är det så att en Ecopart 600M är bättre?
Jag uppskattar hållbarhet mer än en liten bättre effektivitet..
Tacksam för tips!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoZenith i255 vs EcoZenith i360
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2022, 14:06:12 »
i255 är mycket lik de tidigare generationerna av CTC innerdelar. i360 liknar mer hur det ser ut i andra fabrikat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad steffo101

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: EcoZenith i255 vs EcoZenith i360
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2022, 07:44:54 »
Hej,
Jag har forskat lite och som du säger påminner i255 om EcoEl och det med en varmvattentank som värms av VP'n och sedan i den ett kamflänsbatteri som värmer tappvattnet när det flödar genom tanken.
VP'n laddar direkt mot tanken hela tiden, jag har en EcoEl och på vår/höst kan det bli lite dåligt med varmvatten men det beror på att jag kör helt utan tillsats-el.
i360 har en växelventil så pumpen laddar ibland mot tanken för varmvatten och ibland direkt ut mot elementen. Vad jag hört är att denna ventil är en källa för möjlig krångel men konstruktionen kanske är en smula mer effektiv.

Jag kommer gå på i255 när det är dags för jag har varit mycket nöjd med min EcoEl. Tyvärr finns inte EcoPart 7Kw så jag får väl bestämma om jag vill ha en 6:a eller en 8:a..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!