Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Itec 9, Drift i minusgrader  (läst 2502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Itec 9, Drift i minusgrader
« skrivet: 02 februari 2021, 18:50:20 »

Har konstaterat att min Itec 9:a får fenomen 1 o 2 nu när den varit i drift ett tag i minusgrader.

1) Kompressorn vibrerar betydligt mer och får en del varierande resonans oljud lite beroende på varvtalet. Gissar att det kan vara så att det har bildats is i kompressorhuset som för över ljudet till chassit. Vet att de haft problem med detta och min pump har uppgraderats med en annan sorts ljudisolering i kompressorhuset samt en gummilist ovanför fläktgallret så vatten inte ska rinna in där. Ljuden sprids betydligt mer in i huset nu än vid plusgrader. Har inte öppnat och tittat ännu.


2) Märker att det kan bli ett lågfrekvent ljud när utedelen är igenisad så luftflödet blockeras och fläkten går på 100%. Låter lite som en gammal 240 motorfläkt fast det pulserar mer. Blir givetvis undertryck när fläkten går för fullt med igensatt kondensor .


3) Har dragit en dräneringsslang till stuprännan så kondensvattnet inte samlas på marken. Fungerar riktigt bra. Inget stopp där än så länge.

4) Märker att pumpen inte klarar av att avfrosta med hjälp av vattnet från golvvärmen. Ibland spetsar den med elpatron men oftast kör den mot varmvattentanken. Har sett att det finns en inställning där man kan prioritera varmvatten. Gissar att den kommer att endast köra elspets till avfrostningen. När den avfrostar mot varmvattentanken behöver pumpen varma vattnet oftare vilket gör att den också får gå på 100% mer tid och då kan 1 o 2 inträffa.

Hur ser det ut för övriga itec ägare med 1,2,3,4?

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Itec 9, Drift i minusgrader
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2021, 08:07:06 »
Här kommer en uppföljning av punkt 1. Öppnade upp kompressorhuset och kunde då konstatera att det hade byggts på is på ett expansionskärl till kalla sidan. Detta gjorde att expansionskärlet kilades in mellan kompressorn och plåthöljet.
Efter avisning och diverse försök att få in expansionskärlet så långt mot kompressorn försvann vibrationerna.
Dock så kommer givetvis det bygga på is igen. På de itec som säljs idag har expansionskärlet isolerat så antar att detta ska göras på min modell också.
En annan följd av påisningen av expansionskärlet är att det bildas is i bottentråget runt kompressorn när värmepumpen avfrostar. Då det inte finns någon värmeslinga i bottentråget runt kompressorn fryser vattnet till is. Isen kan sen byggas på mot kompressorn och gissar att detta också kan skapa ökade vibrationer o resonans.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Itec 9, Drift i minusgrader
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2021, 13:42:49 »
Dags för uppdatering:

1) Har ny isolering från Thermia för expansionskärlet som väntar på att bli monterat. Återstår att se om det kan förhindra att is byggs på runt kompressorn.

3) Givetvis lyckades dräneringsslangen frysa igen tillslut efter en morgon med väderomslag och rejält fuktig luft.
Bara fram med varmvatten och tina isen. Sen har det fungerat igen. Såg att det låg en del löv i botten på pumpen så det kan givetvis varit ett löv som gjorde att det satte igen.

4) Efter att spolat värmeväxlaren i utedelen baklänges behöver pumpen inte avfrosta med el eller varmvatten. Fungerar bra att avfrosta med endast värme från golvvärmen. Har haft en del flödesproblem så hade givetvis varit smart att spola växlaren tidigare.
Kolla in bilden på hur mycket rostflagor jag lyckade spola ut. Högen är lite mindre än en tändsticksask.
Efter spolningen får jag flödesflagga redan vid 4V på cirkulationspumpen. Passade på att optimera varvtalet på den variabla cirkulationspumpen. Känns som det går betydligt snabbare att fladda upp varmvattnet nu. ca 30-50 min, innan tog det ofta över en timme.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0
SV: Itec 9, Drift i minusgrader
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2021, 15:45:59 »
Jag bryter monologen genom att säga att det är trevlig läsning som jag hoppas hjälper andra där ute!
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Itec 9, Drift i minusgrader
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2021, 13:00:37 »
Nu har jag passat på att isolera upp receiver och rör runt för att slippa ispåbyggnad till vintern.
Finns i princip ingen plats så blev ganska tajt men hoppas det ska förhindra att isen kilas in mellan receiver och höljet.
Borde också minska mängden vatten runt kompressorn som uppkommer vid avfrostningen.
Isoleringen verkar inte medföra några extra ljud nu när det är varmt så hoppas det ska fungera till vintern också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!