Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att göra sig av med glykol  (läst 10299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Att göra sig av med glykol
« skrivet: 27 februari 2013, 14:07:33 »
För den som vill göra sig av med glykollösning i samband med övergång till etanollösning, så kan jag tipsa om: http://recyctec.se/

De är billigare än många kommuner, åtminstone om du har typ en halv kubik och skickar i IBC eller liknande.

Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2013, 14:34:56 »
Ge till grannar o spara till bilen?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2013, 15:01:01 »
Vad ska grannarna ha den till?
Jag har kört bil i femtio år och haft 12-15 bilar.
Men i varje fall de senaste 35 åren, har jag aldrig slagit på någon glykol, jag har faktiskt aldrig öppnat kylaren på någon bil under den tiden.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2013, 16:03:15 »
Vad ska grannarna ha den till?
Jag har kört bil i femtio år och haft 12-15 bilar.
Men i varje fall de senaste 35 åren, har jag aldrig slagit på någon glykol, jag har faktiskt aldrig öppnat kylaren på någon bil under den tiden.

Det händer att det börjar läcka...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2013, 16:25:08 »
Precis. DÃ¥ är det bra att ha en halv kubik över  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2013, 16:33:36 »
Precis. DÃ¥ är det bra att ha en halv kubik över  tummenupp

Har förra vintern haft en skitbil o en "problem-child", köpte säkert 60 liter konc glykol den vintern...motsvarar ca 150 30% glykol...
Numera kör jag bara Mercedes...
Känner man ngn med lastbil så går det ju åt ännu mer... kan ju kanske bytas mot drivmedel...? ^-^
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2013, 16:52:22 »
Annars sÃ¥ lagar man läckan och fyller i 4-5 liter men dÃ¥ har man ju fortfarande nästan en halv m3 kvar  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2013, 17:33:59 »
Annars sÃ¥ lagar man läckan och fyller i 4-5 liter men dÃ¥ har man ju fortfarande nästan en halv m3 kvar  ;)

Mmm, det gäller bara att ta sig hem först...
Flera gånger i följd hade jag kokande bil...bunkrade upp med massvis med färdigblandad glykol..en lång historia..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2013, 17:37:40 »
Hade också en bil för många år sedan som förbrulkade mer kylvätska än drivmedel men inte hade jag någon glykol i. Bara rent vatten. Sen ibland en halv liten kylarcement för att täppa till de största läckorna.

Glykol har jag nog aldrig någonsin fyllt på i någon bil. Men man kanske måste det i Norrland tummenupp

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2013, 18:22:00 »
Hade också en bil för många år sedan som förbrulkade mer kylvätska än drivmedel men inte hade jag någon glykol i. Bara rent vatten. Sen ibland en halv liten kylarcement för att täppa till de största läckorna.

Glykol har jag nog aldrig någonsin fyllt på i någon bil. Men man kanske måste det i Norrland tummenupp

Vatten fryser i sydsverige vintertid också. ...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2013, 19:57:27 »
Jag brukar släppa kylarvattnet rätt ner i gräsmattan när jag byter på bilen, borde gå lika bra med större mängder också om man tar det i omgångar. :P
Perfekt med pÃ¥ vintern och bara slÃ¥ ut nÃ¥gra hinkar glykol över uppfarten, löser alla isproblem och gör snön sÃ¥ vackert grön-blÃ¥!  tummenupp

Skämt åsido, det är väl bara att leta upp ett par oljefat och sen köra skiten till kommunens åvc och lämna den alldeles gratis? Är man ändå rädd för frågor och gnäll så får man väl ragga tag i ett gäng smådunkar och ta med sig en laddning då och då när man har vägarna förbi.

Är glykolen fortfarande ok så kanske det t.o.m. går att få tag i någon som hämtar den. Borde vara populärt till solvärmeanläggningar eller som frysskydd till pannan i fritidshus.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Furutorp

  • Elektriker, Instrumenttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholmstrakten
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2013, 20:37:55 »
Hade också en bil för många år sedan som förbrulkade mer kylvätska än drivmedel men inte hade jag någon glykol i. Bara rent vatten. Sen ibland en halv liten kylarcement för att täppa till de största läckorna.

Glykol har jag nog aldrig någonsin fyllt på i någon bil. Men man kanske måste det i Norrland tummenupp

Eller som min gamla kollega med VW Jetta sa: Nä nu ska jag till macken och tanka olja och kolla bensinen!! tummenupp
Villa byggd -98, 338 kvm i tre plan uppvärmt.
Vedpanna med tankar och snart även en CTC EcoHeat 312.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2013, 13:42:45 »
Någon (som vanligtvis är någorlunda insatt) påstod att glykolen från en kollektor är olämplig för bilkylare. Annars har tanken slagit mig att sälja/skänka tanken till en bilverkstad. Dock faller det till stor del på att de flesta bilar idag har röd longlifeglykol. Jag har då haft det på ett antal bilar nu, liksom sambon. Antar att det i alla fall är övervägande röd glykol i den rullande vagnparken.

Kommuner tar emot glykol gratis. De har dock som regel en gräns på 25 liter per inlämningstillfälle, och även om det inte är nån brådska så framstår det inte som ett vettigt alternativ att köpa 24 25-ltersdunkar, och sedan åka till kommuntippen regelbundet de närmast två åren.

Det var därför jag skrev att företaget på länken är billigare än kommunen. Kommuner tar ofta 10 kr/liter vid större inlämningar.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2013, 14:47:39 »
De som ev kan få problem med hög glykolförbrukning har sällan longlife glykol...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Att göra sig av med glykol
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2013, 16:06:21 »
Hehe, bortsett från ordvitspotentialen ligger det nåt i det, men dessvärre är det väl inte riktigt så. Jag har själv pysslat med en bil som nu fått leva vidare i någon annans vård, där det var otätt OCH longlife. Det var en VAG-bil från -99, och det har väl funnits longlife nästan lika länge som det funnits alu-block, vilket betyder 80-tal åtminstone.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!