Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 04 mars 2013, 18:23:56 »

var det inte GM som var först ut med sin gula "dexcool" longlifeglykol, som senare resulterade i en hel drös rättsprocesser pga sönderfrätta Northstar-motorer i cadillac STS?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 04 mars 2013, 15:00:45 »

Longlifeglykolen började dyka upp i bilar omkring 1996, och jag tror VAG-märkena var först med den saken. Det brukar finnas en stor skylt där det står G12 på expansionskärlet i VAG-bilar som har haft longlifeglykol från fabrik, på de som har haft "grön" glykol från fabrik står det antingen ingenting alls eller G11.

När det gäller glykol med äldre sorters tillsatser så har jag hört en uppgift om att de skiljer sig åt i olika delar av världen. I Europa där hårt vatten är vanligt används tillsatser med bättre förmåga att hålla pannsten borta, och i t ex Japan och USA används tillsatser som istället är bättre på att skydda mot korrosion. Blandningar av dessa kan ställa till med märkliga och mindre önskvärda fenomen (typexempel: man monterar motorvärmare på en ny japansk bil och kompletteringsfyller kylsystemet med första bästa "gröna" glykol som finns till hands).

En viktig sak för att slippa avlagringar och korrosion i kylsystem på bilar är att se till att kylare och värmepaket är elektriskt isolerade från jord, annars finns det risk för galvaniska fenomen. Det är alltså inte bara för att skydda kylaren mot vibrationer som den nästan alltid är gummiupphängd.
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 04 mars 2013, 08:53:59 »

Normalt är det ju snöda ekonomiska själ som motiverar all utveckling på personbilar.
Men när det gäller den röda glykolen så kan jag tänka mig att man har glädje av den när man har en motor med alublock och våta foder. Det är väl numera en rätt vanlig sak. Utan att egentligen veta, så kan jag tänka mig att en alumotor är mer utsatt för annan korrosion än ett gjutjärnsblock och att den röda glykolen innehåller grejer (silikater?) som gör att man klarar bl a galvanisk korrosion bättre.

Om glykolen skulle kunna funka bra, men vara mindre giftig än etylenglykol vore ju inte helt fel, för som ovan redan nämnt är den väldigt giftig.
Det är väl därför som glykol i allmänhet är dyrt att lämna in och klassas som farligt avfall. Man får inte ens transportera några mängder själv. Kan tänka mig att gränsen rent formellt går kring 10 liter - det finns ju åtminstone konsumentförpackningar i den storleken. Att köra sin IBC med glykol till tippen själv går t ex inte för sig. Egentligen.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 mars 2013, 10:21:15 »

Bilglykol har tillsatser för att smörja vattenpumpstätning samt för att stoppa potentialkorrosion mellan aluminium och järn i första hand.
Dessa tillsatser håller dock rätt länge, även i vanlig std-glykol.
Om tillverkaren specar longlife eller något annat icke-std så har de antingen tänkt sig att tjäna extra pengar på en egen glykolsort, eller valt billiga material som korroderar snabbare än vad som är vanligt, eller så har man andra tekniska problem...
Jag tror dock det förstnämnda är det vanligaste, en Audi sägs t.ex. klara sig bra med vanlig glykol om man bara ser till att få ut all specialglykol då de inte är blandbara utan skulle ge flockning som kan sätta igen främst värmepaketet i bilen. :::_)
Det finns många Audi med dålig värme... >:(
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 03 mars 2013, 09:53:28 »

Har inte glykol även en smörjande effekt?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 mars 2013, 09:39:48 »

Har aldrig byt glykol men rostar det verkligen av vatten som inte är syre satt.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 mars 2013, 23:23:36 »

glykol ska bytas vartannat år, då rostskyddsegenskaperna avtar, så ni som aldrig bytt, ni är slarviga! (longlifeglykol ska bytas var 5:e)

Nja, Mercedes rekommenderar vart 6:e år för vanlig glykol om jag inte minns fel.
Men man kan gott köra 10 år påstår jag, har aldrig haft korrosionsproblem och många ggr har bilarna jag haft gått minst 10 år eller senaste vattenpumpen utan några problem alls.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 02 mars 2013, 21:16:44 »

glykol ska bytas vartannat år, då rostskyddsegenskaperna avtar, så ni som aldrig bytt, ni är slarviga! (longlifeglykol ska bytas var 5:e)
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 02 mars 2013, 21:01:46 »

OK, har en Land Rover med röd glykol.

Fick f ö pris från kommunen, de vill ha 19:-/kg för att ta emot glykollösning. De som jag tipsade om i länken begär 3 kr.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 mars 2013, 20:41:03 »

Hehe, bortsett från ordvitspotentialen ligger det nåt i det, men dessvärre är det väl inte riktigt så. Jag har själv pysslat med en bil som nu fått leva vidare i någon annans vård, där det var otätt OCH longlife. Det var en VAG-bil från -99, och det har väl funnits longlife nästan lika länge som det funnits alu-block, vilket betyder 80-tal åtminstone.

Nja, det är ju mest vag som har krånglat till det o börjat med dessa ej blandbara glykosorter...
mitt ena problembarn var just en Audi 94... fast just den hade fått glykol en utbytt mot vanlig sort. Det gäller att ha mkt koll när man mest med Audi. ...
Skrivet av: Donk
« skrivet: 28 februari 2013, 18:23:55 »

Glykol är fan inget kul alls, och om ngn av er har läckande bilar så snälla åtgärda det, stod en  äckelhäck och läckte  bredvid  min bil när jag hade lägenhet och min hund  tog ett par slick av det smakar tydligen gott enligt veterinären, kostade  mig 30 000 i veterinär räkning 2 dagar efter  julafton plus att hunden låg på spritdropp i 3 dygn utan att de kunde tala om om han skulle klara sig eller inte, nu gjorde han dock det och levde 8 härliga år till vilket  nog var tur  för grannen ..........

/A
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 28 februari 2013, 16:06:21 »

Hehe, bortsett från ordvitspotentialen ligger det nåt i det, men dessvärre är det väl inte riktigt så. Jag har själv pysslat med en bil som nu fått leva vidare i någon annans vård, där det var otätt OCH longlife. Det var en VAG-bil från -99, och det har väl funnits longlife nästan lika länge som det funnits alu-block, vilket betyder 80-tal åtminstone.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 februari 2013, 14:47:39 »

De som ev kan få problem med hög glykolförbrukning har sällan longlife glykol...
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 28 februari 2013, 13:42:45 »

Någon (som vanligtvis är någorlunda insatt) påstod att glykolen från en kollektor är olämplig för bilkylare. Annars har tanken slagit mig att sälja/skänka tanken till en bilverkstad. Dock faller det till stor del på att de flesta bilar idag har röd longlifeglykol. Jag har då haft det på ett antal bilar nu, liksom sambon. Antar att det i alla fall är övervägande röd glykol i den rullande vagnparken.

Kommuner tar emot glykol gratis. De har dock som regel en gräns på 25 liter per inlämningstillfälle, och även om det inte är nån brådska så framstår det inte som ett vettigt alternativ att köpa 24 25-ltersdunkar, och sedan åka till kommuntippen regelbundet de närmast två åren.

Det var därför jag skrev att företaget på länken är billigare än kommunen. Kommuner tar ofta 10 kr/liter vid större inlämningar.
Skrivet av: Furutorp
« skrivet: 27 februari 2013, 20:37:55 »

Hade också en bil för många år sedan som förbrulkade mer kylvätska än drivmedel men inte hade jag någon glykol i. Bara rent vatten. Sen ibland en halv liten kylarcement för att täppa till de största läckorna.

Glykol har jag nog aldrig någonsin fyllt på i någon bil. Men man kanske måste det i Norrland tummenupp

Eller som min gamla kollega med VW Jetta sa: Nä nu ska jag till macken och tanka olja och kolla bensinen!! tummenupp
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 27 februari 2013, 19:57:27 »

Jag brukar släppa kylarvattnet rätt ner i gräsmattan när jag byter på bilen, borde gå lika bra med större mängder också om man tar det i omgångar. :P
Perfekt med på vintern och bara slå ut några hinkar glykol över uppfarten, löser alla isproblem och gör snön så vackert grön-blå!  tummenupp

Skämt åsido, det är väl bara att leta upp ett par oljefat och sen köra skiten till kommunens åvc och lämna den alldeles gratis? Är man ändå rädd för frågor och gnäll så får man väl ragga tag i ett gäng smådunkar och ta med sig en laddning då och då när man har vägarna förbi.

Är glykolen fortfarande ok så kanske det t.o.m. går att få tag i någon som hämtar den. Borde vara populärt till solvärmeanläggningar eller som frysskydd till pannan i fritidshus.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 februari 2013, 18:22:00 »

Hade också en bil för många år sedan som förbrulkade mer kylvätska än drivmedel men inte hade jag någon glykol i. Bara rent vatten. Sen ibland en halv liten kylarcement för att täppa till de största läckorna.

Glykol har jag nog aldrig någonsin fyllt på i någon bil. Men man kanske måste det i Norrland tummenupp

Vatten fryser i sydsverige vintertid också. ...
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 27 februari 2013, 17:37:40 »

Hade också en bil för många år sedan som förbrulkade mer kylvätska än drivmedel men inte hade jag någon glykol i. Bara rent vatten. Sen ibland en halv liten kylarcement för att täppa till de största läckorna.

Glykol har jag nog aldrig någonsin fyllt på i någon bil. Men man kanske måste det i Norrland tummenupp
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 februari 2013, 17:33:59 »

Annars så lagar man läckan och fyller i 4-5 liter men då har man ju fortfarande nästan en halv m3 kvar  ;)

Mmm, det gäller bara att ta sig hem först...
Flera gånger i följd hade jag kokande bil...bunkrade upp med massvis med färdigblandad glykol..en lång historia..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 februari 2013, 16:52:22 »

Annars så lagar man läckan och fyller i 4-5 liter men då har man ju fortfarande nästan en halv m3 kvar  ;)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 februari 2013, 16:33:36 »

Precis. Då är det bra att ha en halv kubik över  tummenupp

Har förra vintern haft en skitbil o en "problem-child", köpte säkert 60 liter konc glykol den vintern...motsvarar ca 150 30% glykol...
Numera kör jag bara Mercedes...
Känner man ngn med lastbil så går det ju åt ännu mer... kan ju kanske bytas mot drivmedel...? ^-^
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 februari 2013, 16:25:08 »

Precis. Då är det bra att ha en halv kubik över  tummenupp
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 februari 2013, 16:03:15 »

Vad ska grannarna ha den till?
Jag har kört bil i femtio år och haft 12-15 bilar.
Men i varje fall de senaste 35 åren, har jag aldrig slagit på någon glykol, jag har faktiskt aldrig öppnat kylaren på någon bil under den tiden.

Det händer att det börjar läcka...
Skrivet av: erp
« skrivet: 27 februari 2013, 15:01:01 »

Vad ska grannarna ha den till?
Jag har kört bil i femtio år och haft 12-15 bilar.
Men i varje fall de senaste 35 åren, har jag aldrig slagit på någon glykol, jag har faktiskt aldrig öppnat kylaren på någon bil under den tiden.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 februari 2013, 14:34:56 »

Ge till grannar o spara till bilen?
Skrivet av: Mezzner
« skrivet: 27 februari 2013, 14:07:33 »

För den som vill göra sig av med glykollösning i samband med övergång till etanollösning, så kan jag tipsa om: http://recyctec.se/

De är billigare än många kommuner, åtminstone om du har typ en halv kubik och skickar i IBC eller liknande.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!