Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Q HEAT 630 med onormal isbildning?  (läst 24753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad U-Erik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« skrivet: 30 november 2010, 13:31:20 »
Hej! Jag fick installerad en Q HEAT 630 under hösten i vårt fritidshus på 45 m2. Funkade bra till en början. Nu när det blivit kallare, vissa nätter ner mot minus 15 grader, så har det bildats obehagligt mycket is under pumpen. Vi har sänkt temperaturen till 16 grader inomhus eftersom vi inte har vistads i huset under en månads tid. Jag trodde att detta var den bästa värmepumpen med avseende på att den skulle klara avfrostningen utan problem. Hade bara hört gott om denna pump innan köpet och försäljaren bedyrade att just denna modell skulle vara helt utan problem när andra fabrikat hade problem med isbildning.
Är det fel på utedelen eller är pumpen olämplig för detta relativt lilla hus? Jag trodde att det var fördelaktigt med denna relativt kraftfulla pump trots att huset borde ha klarat sig med en klenare. Montören hävdade också att denna modell var av högre kvalité än motsvarande pump med 10-graders funktion.
Skulle vara roligt om några andra kunde berätta vad som är normalt! Det borde ju finnas massor av dessa pumpar i drift.
Jag undrar också om pumpen kan ta skada av detta? Jag har inte vågat vidtagit några åtgärder med att avlägsna isen med tanke på risken att skada pumpen!
Huset är en Västkuststuga med relativt tunn isolering men med 3-glas fönster. Tidigare värmde vi med direktverkande el-element.
Ligger utanför Ludvika i södra delen av Dalarna.
Tacksam för synpunkter.
U-Erik

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2010, 13:45:27 »
Off topic kanske, men är det bra att bygga in pumpen så där både upptill och på sidorna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Eraiser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vilhelmina
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2010, 15:04:28 »
Off topic kanske, men är det bra att bygga in pumpen så där både upptill och på sidorna?

Inte off topic skulle jag vilja påstå... jag vet många som har försökt att "bygga in" eller iaf bygga nån typ av skydd runt
LL pumpar,en del för att dom tycker att utedelen är ful el bara för att skydda den mot väder och vind. de har fått problem med isbildning...skulle tro att det beror på att pumpen blir för inbyggd och att det bildas "slutet klimat" el va man ska kalla det,runt pumpen vilket resulterar i att effekten försämras + att det blir så kallt runt pumpen att den fryser ihop tillslut. jag skulle iaf bara rekomendera ett tak,inget på sidorna,el om man nu "måste" ha skydd på sidorna att det minst är 50 cm avstånd från pumpsida till skydd.

på bilderna tycker jag det ser ut som väggen bakom pumpen sitter väldigt nära?

jag tror nog att man i största mån ska försöka ha så fritt runt pumpen som möjligt...
LL "MITSUBISHI ELECTRIC FD25 VABH"
Braskamin "OSKAR DE LUXE"
Fläktelement "VLD 8E"
Radhus,byggt 1977,4 ROK,ca 108 kvm

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2010, 15:16:21 »
Ja det är bara till att instämma här att man skall inte bygga in pumparna i några kojor utan det skall vara ett helt fritt luftflöde runt om till pumparnas baksida. Man kan mkt väl sätta ett tak över pumpen men det får heller inte sitta allt för nära pumpen i höjdledd, taket skall heller inte var helt tätt mot väggen som pumpen sitter på utan man bör lämna en luftspalt där på ca 5-10 cm. Ingen inbyggnad skall finnas på sidorna av pumparna och det måste också vara ett fritt utblås framför pumparna så att man inte får en recirkulation av utblåsluften från pumpens framsida. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad U-Erik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2010, 16:47:15 »
Hej Igen!
Efter 3 svar som alla går i samma riktning vill jag tillägga en del fakta om min "koja" runt utedelen.
 
Eftersom väggarna i fritidshuset är av trä och ganska tunna beslöt jag att bygga denna konstruktion vid altanen att sätta pumpen på. Det blev en kombination av markstativ och väggstativ. Alltså består "väggen" av två vertikala reglar fastgjutna i marken och med stöd av golvet till altanen på stugan. Övre delen där pumpen sitter består av horisontella bräder (med glipor mellan) i storlek 1,1 m brett och höjd ca 1 meter. Se bilder från bygget. När värmepumpen sitter på plats är det ca 0,8 meter till marken från pumpens undersida. Pumpen sitter fast med vanliga väggkonsoler och är monterade så långt ut som möjligt från "väggen". se tidigare bilder. Anledningen att jag byggde även ett tak över är att med den öppna placeringen så fick pumpen en mycket utsatt placering. Att jag sedan kompletterade med skivor på sidorna var på inrådan av montören som sa att man kunde skydd vänstra sidan av pumpen som är ganska oskyddad.
Frånsett skivorna på sidorna anser jag att pumpen sitter väldigt öppen och med osedvanligt god tillgång till luft. Men jag kan ju ha tänkt fel.
Det jag nu hoppas på är att även MITSUBISHI-värmepumpägare hör av sig och delar av sig om sina synpunkter. Om inte får jag väl prova att ta bort skivorna på sidorna i ett första steg för att se om det hjälper.
Jag tänkte även om det kunde vara något fel på just min pump. Vi får se om någon annan har synpunkter.
Kom med synpunkter och egna erfarenheter!
U-Erik

Utloggad Eraiser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vilhelmina
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #5 skrivet: 30 november 2010, 18:19:38 »
@ U-Erik
Jag har en likadan pump som dig och jag får inte denna isbildning.
jag har inget tak el liknande skydd på min,den sitter mao "helt oskyddad".
när jag monterade min så monterade jag den så att den (om man står framför den) lutar lite lätt inått mot husvägen och lite lätt till vänster. min står även monterad på ett markstativ och ca 30 cm från husväggen och ca 100-110 cm ovanför marken. nån gång har jag fått lite isbildning men det har varit när det blåst mycket i samband med snöfall.

Mvh/ Daniel
LL "MITSUBISHI ELECTRIC FD25 VABH"
Braskamin "OSKAR DE LUXE"
Fläktelement "VLD 8E"
Radhus,byggt 1977,4 ROK,ca 108 kvm

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #6 skrivet: 30 november 2010, 18:26:36 »
Ledsen man bör inte bygga in den som du gjort, dina sommarbilder stämmer inte med vinterbilderna, på vinterbilderna har den ytterligare luftstoppare på sidorna som är helt förkastligt!

Utloggad lillefar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #7 skrivet: 30 november 2010, 19:41:43 »
Lånar tråden lite.
Min vänstra sida är helt täckt med is, pansar is.
Det finns ingen möjlighet allt för luft att cirkulera genom gallret.

Vad göra?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #8 skrivet: 30 november 2010, 19:59:42 »
Det ser ut som din utedel lutar ganska mycket åt höger så vattnet vid avfrostning rinner in under kompressorn och fryser till is.
Har isen väl fått fäste så bygger den på ganska fort.
Ta vattenpasset och kolla så utedelen lutar svagt svagt bakåt.
Den kan även luta svagt svagt till vänster så inte vattnet rinner mot kompressorhållet.

Ta varmvatten och få bort all is innan du börjar med att justera utedelen.
Is kan få förångaren samt bottenplåten att röra sig så isen bör bor så fort som möjligt för att undvika tex läckage.

Nu kanske det är taket som är snett och utedelen sitter rakt  ;)

Har sett mycket värre inbyggnader än din och det har inte blidats is på grund av detta så den teorin tror jag inte riktigt på i ditt fall.

Tar för givet att du har den inställd på SOL symbol för värmedrift !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Andske

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #9 skrivet: 30 november 2010, 20:42:15 »
Hej!
Efter någon månads "smygtittande" på forumet är det dags för första inlägget.
Installerade samma maskin i September det här året och har varit nöjd med den tills nu.
Sen temperaturen här i Skellefteå sjönk till ca -10/-15 ºC har effekten av pumpen minskat avsevärt.
Har haft ca 17 ºC inne trots att jag har höjt tempen på pumpen till ca 26 och på 4:an på fläkten,
och provat en massa olika inställningar med vingarna och riktningen.
Idag gick rann bägaren över för mig då jag bestämde att köra max temp på fjärrkontrollen (31 grader)
och se hur varmt jag skulle ha när jag kom hem från jobbet.
Hela huset (ca 105 kvm 1,5 plans villa från -60) var ca 15 ºC! Förstår ingenting förutom när jag såg den här tråden.
Så här ser min pump ut efter ett kraftig snöoväder mellan Torsdag-Lördag förra veckan.
Är det isbeläggningen som förstör hela värmekapaciteten på pumpen? Har givetvis kört på Mode "solen" hela tiden.
Hur tar man bort beläggningen på bästa sätt, är det riskfritt att hälla över varmvatten som någon skrev?

Utloggad lillefar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #10 skrivet: 30 november 2010, 20:57:25 »
Andske, vi har precis samma problem, både med is och värme.

Det ser ut som du varit här och fotat min pump.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #11 skrivet: 30 november 2010, 22:58:16 »
Oj, oj, oj..!   :o

Ser det ut så där även på baksidan förstår jag att det inte blir nå'n värme... Det är iofs lite svårt att se på bilden hur tjock och kompakt is-massan är, men klart är väl i alla fall att pumpens avfrostnignar inte räcker till för att bli av med isen.

Ni måste se till att få bort isen manuellt. Enklast genom att spola med varmvatten. Kallvatten kanske kan funka, men det blir mycket mera "spill" på marken då.

Aluminiumflänsarna ska bli helt rena efter en avfrostning när det fungerar som det ska.

----

U-Erik...

Att det blir lite is under pumpen är i sej inget direkt problem, även om man kan undra lite över varför den uppstår. Nu ser man inte aluminiumflänsarna på dina bilder - är det is där med?

Även jag undrar lite över själva monteringen. Bilderna kanske luras ordentligt men - det ser tätt ut...
Du skrev att den sitter sÃ¥ lÃ¥ngt ut frÃ¥n väggen det gÃ¥r pÃ¥ konsolen. Men pÃ¥ din andra bild ser det ändÃ¥ ut som att det bara är max 1 cm mellan baksidan pÃ¥ pumpen och konsolen mot väggen. Hur stort är egentligen avstÃ¥ndet där emellan, och avstÃ¥ndet mellan pumpen och själva väggen (konsolen ser ut att sitta pÃ¥ en regel). Jag fÃ¥r intrycket att det inte kan komma in nÃ¥gon (större mängd) luft till pumpens baksida frÃ¥n sidorna, för att konsolerna särrar av. DÃ¥ mÃ¥ste all luft hämtas uppifrÃ¥n och underifrÃ¥n. Men uppifrÃ¥n kan flödet begränsas av taket..?  

I övrigt håller jag med TS Comfort, Det ser ut som att pumpen lutar fel. Det är is på pumpens framkant, vilket tyder på att den lutar ut från väggen i stället för in mot väggen. Sidledes är svårare att bedömma, men den ska som sagt, luta lite neråt mot vänster.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Eraiser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vilhelmina
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #12 skrivet: 30 november 2010, 23:05:34 »
@ lillefar och Andske. varmvatten är (iaf i mitt tycke) nog ett av dom lättaste sätten att få bort isbildning.
nu har jag aldrig fått sånhär enorm isbildning på min pump,men det har hänt (som ja nämnde tidigare i tråden) att jag fått isbildning
och då har jag använt varmvatten (har passat på när den avfrostar).

enda problemet jag har haft med isbildning har varit på vänster sida pumpen och då alltid när det har blåst och snöat samtidigt.

@ Andske. du undrar om isbildning kan förstöra hela värmekapaciten när den isat igen. i det här fallet skulle jag säga att det är
just det. den ser ju så igenpackad ut med is så den har ju inte en chans att dra luft igenom lamellerna/pumpen. att den överhuvudtaget går är väl nästan lite av ett mirakel :)
använd varmvatten och "defrosta" din utedel ska du se den är som ny snart :)

Mvh/ Daniel
LL "MITSUBISHI ELECTRIC FD25 VABH"
Braskamin "OSKAR DE LUXE"
Fläktelement "VLD 8E"
Radhus,byggt 1977,4 ROK,ca 108 kvm

Utloggad lillefar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #13 skrivet: 30 november 2010, 23:43:54 »
Det låter lite läskigt att hälla vatten på, ingen risk för kortis eller nått?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Q HEAT 630 med onormal isbildning?
« Svar #14 skrivet: 30 november 2010, 23:46:35 »
Det låter lite läskigt att hälla vatten på, ingen risk för kortis eller nått?

Den tål ju regn och blåst...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 229
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!