Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dimensionering/val av värmepump  (läst 1011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joel Eriksson

  • Gäst
Joel Eriksson
Hjälp med dimensionering/val av värmepump
« skrivet: 03 september 2015, 20:32:38 »
Hej, Jag håller på att hjälpa mina föräldrar att upphandla en bergvärmeinstallation.
Men efter att fått de två första offerterna tycker jag det skiljer lite för mycket..

Förutsättningarna är följande, sutteränghus 90+90m2 byggt 1990 med vattenburna radiatorer. Uppvärmningen har skett med Elpatron. Elkostnaden en kall vinter har legat på 31000kwh. Med två vuxna personer i hushållet som varken överdriver med varmvatten, värme eller hushållsel. Framledningstemperatur har jag tyvärr ingen koll på. Ett garage på 40m2 håller på att byggas och ska också kopplas på.

Huset är beläget i västernorrland.

Har jag missat någon info?

Offert nr 1
ctc ecoheat 408
borrhål 180m
foderrör 6m
kulvert dubbel 12m till garage

offert nr 2
Ivt Greenline HE C11 Rf
Ivt arbetstank BC 100/3
borrhål 220m
foderrör 9m
Demontage och borttransport av gamla vedpannan.

Så funderingen är varför tycker ena firman att 8kw räcker med andra tycker 11kw?
vad tror ni? angående priset så är offert 2 ca 5000 kr dyrare efter ROT.

Tacksam för hjälp!

Mvh Joel

 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med dimensionering/val av värmepump
« Svar #1 skrivet: 03 september 2015, 20:56:01 »
8 kw kommer bli i minsta laget när garaget kopplas in så alt nr 2 blir bättre men välj hellre en större arbetstank kostar inte mycket extra eller tänk om helt och kolla på inverter de flesta märken har nu inverters. Du bör kolla upp vilken framledning huset kräver kanske går att se på shunt styrning eller liknande en vanlig vp klarar ca 62-65 grader men helst ska det vara lägre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Joel Eriksson

  • Gäst
Joel Eriksson
SV: Hjälp med dimensionering/val av värmepump
« Svar #2 skrivet: 03 september 2015, 22:09:43 »
8 kw kommer bli i minsta laget när garaget kopplas in så alt nr 2 blir bättre men välj hellre en större arbetstank kostar inte mycket extra eller tänk om helt och kolla på inverter de flesta märken har nu inverters. Du bör kolla upp vilken framledning huset kräver kanske går att se på shunt styrning eller liknande en vanlig vp klarar ca 62-65 grader men helst ska det vara lägre.

Lite min känsla också.
Shunten är manuell utan styrning. men termostaten på elpatronen står på 60 grader vilket väl bör innebära lägre framledningstemp än så.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med dimensionering/val av värmepump
« Svar #3 skrivet: 04 september 2015, 06:52:56 »
Husets effektbehov vid DUT är idag ca 8 kW, med garaget blir det ca 10 kW.
Lämpliga värmepumpar är 8 kW utan arbetstank = billigast och med lagom effekt även med garaget inräknat,
Eller, 10-12 kW med arbetstank och extern cirkpump, gärna en tank på 200-300 liter.
Eller en inverter, t.ex. har CTC en ny inverter på runt 12 kW som skulle kunna passa, Daikin har en på 13 kW som också skulle passa, Nibe och Thermia har också inverters, men jag tycker de blir onödigt stora i detta fall (16-17 kW) vilket innebär att de har en onödigt hög lägsta effekt (4-6 kW).

Nackdelen med att INTE ha arbetstank i hus över 2 plan är att effektbehovet varierar mellan våningsplanen, källaren utsätts ju inte för kyla i lika stor utsträckning som markplanet och garaget, så det kan bli onödigt varmt i källaren när det blir riktigt kallt ute, detta innebär att man nog i den där typen av hus vill ha termostater som är med och reglerar rumstemperaturen, det i sin tur ger varierande flöden i systemet, vilket egentligen inte är önskvärt i värmepumpssammanhang, en arbetstank löser det problemet och gör det samtidigt möjligt att dimensionera för full effekttäckning utan att det innebär orimligt många start och stopp på kompressorn.
En inverter utan arbetstank fungerar också skapligt även om man dimensionerar för full effekttäckning.
Kostnaden för on/off med tank och inverter utan tank blir troligen ungefär lika stora - och funktionen troligen ungefär lika bra, mest en smaksak - men en väl dimensionerad on/off-värmepump med tank, rätt injusterat -  är en beprövad teknik som ger hög verkningsgrad och lÃ¥ng livslängd samt ger stora möjligheter för ägarna att laborera med termostater i olika delar av huset, samt även kunna köra lite källarvärme under vÃ¥r och höst när det annars kan kännas lite ruggigt i källaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!