Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 22 april 2018, 11:41:45 »

Men nu är ju jag ingenjör och lite petimäter, så jag vill såklart att det skall vara "rätt" överallt.  ::)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 april 2018, 09:51:23 »

Sedan måste man komma ihåg att rätt fasföljd in i fastigheten inte per automatik  innebär att fasföljden är rätt ute vid "förbrukaren". Ska jag koppla in en värmepump kollar jag så att fasföljden blir rätt just i VP. Hur den ligger i övrigt i fastigheten bryr jag mig naturligtvis inte om, om inte "kunden" specifikt har bett mig utreda det.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 22 april 2018, 09:24:10 »

Hittade denna beskrivning: http://www.ronningekalla.se/wp-content/uploads/2016/12/El-m%C3%A4tare.pdf

Och det är "L3 L2 L1" som indikerar fel fasföljd. Det finns en indikering med "L1 L2 L3" som visar att det är korrekt fasföljd in.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 21 april 2018, 13:46:15 »

Jag kollade just mätaren i stugan, och Dalaenergi använder Landis-Gyr mätare och i displayen på den visas en pil åt höger, vilket jag tolkar som att den går i högervarv, dvs med korrekt fasföljd.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 april 2018, 09:06:09 »

Lite udda att tro att detta skulle ha med migration att göra.  ???

På förekommen anledning vill jag förklara min synpunkt från tidigare.
Min erfarenhet är att den där typen av jobb, elmätarbyten, elskåpsbyten och liknande repetitiva arbetsuppgifter som regel utförs av nyanställd eller inhyrd personal med liten erfarenhet.
Med de stödsystem som nu finns för långtidsarbetslösa och invandrare så ökar chansen att det är personer just ur den gruppen som utför denna typ av arbeten, inte minst då energibolag inte sällan är kommunala och kommunerna runt om i Sverige gör allt de kan för att få personer ur denna grupp i arbete.
I Piteå skall det snart påbörjas utbyte av alla mätare och jag förväntar mig/hoppas få se folk ur dessa grupper få arbeta med detta, det är bra för dem, och för alla skattebetalare.
Mitt inlägg var på intet sätt menat att nedvärdera någon grupp, utan mer att söka en förklaring till varför det ibland kan bli fel när den där typen av jobb utförs.
Det är enligt min uppfattning sällan erfaren personal som utför jobben, och sällan har de adekvat utbildning utan anställs på delegation från någon annan i organisationen som har behörighet.
Med "påstådd" behörighet så menar jag alltså att det för bemanningsföretagen troligen räcker att personalen påstår att de är kunniga på el för att de skall bli föreslagna för denna typ av jobb.
Jag förstår att mitt korta inlägg kan uppfattas som en fråga om invandring, men det var inte min mening, jag gör ej heller någon skillnad mellan långtidsarbetslös eller invandrare.
Jag kan dessutom ha helt fel uppfattning om vilken typ av personal som utför denna typ av jobb, det vet man ju aldrig säkert.

Med allt som framkommit i efterhand så står det rätt klart att det finns många andra orsaker som kan vara fullt möjliga.
Min grunduppfattning vad gäller vilken typ av personal som ofta utför denna typ av jobb kvarstår dock, och kan vara om inte annat en delförklaring i vissa fall.
Orsaken är då framförallt att det är dåligt utbildad arbetskraft med liten erfarenhet som utför jobben, inte att det skulle vara just migranter eller långtidsarbetslösa.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 april 2018, 06:20:41 »

De hade nu lagt det så vi hade rätt följd in, vilket ju gjorde att det blev fel.

I min värld hade du rätt fasföljd innan då det funkade för dig.
Det enda som var fel i sammanhanget är att elbolaget kopplade om utan att upplysa eller fundera på konsekvenserna.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 21 april 2018, 01:03:53 »

Lite udda att tro att detta skulle ha med migration att göra.  ???
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 20 april 2018, 23:22:23 »

Och risken att det ska vara fel fasfölj är 50% Och som sagt före 80-90 talet någon gång brydde dom flesta sig inte utan man "fixade" fasföljden där det behövdes.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 april 2018, 21:07:44 »

Jag kollade på mätaren, men vet inte riktigt vad som indikerar fel fasföljd. Möjligen att det var en rad som visade faserna som L3 L2 L1, medan på ett annat ställe listades de som L1 L2 L3. Jag kanske skall knalla över till grannen vid tillfälle och kolla hans mätare, han har nog rätt fasföljd nu efter byte.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 20 april 2018, 15:05:55 »

Gamla mekaniska elmätare för trefassystem med nolla bryr sig inte alls om fasföljden. De har tre helt oberoende mätsystem, ett för varje fas. Vart och ett av dem bidrar med sin del av vridmoment till mätskivan. Elmätaren fungerar utmärkt även om en eller två faser råkar vara spänningslösa.

Det är mycket vanligt att fasföljden blir omkastad på olika ställen längs vägen från närmaste kabelskåp till abonnentens gruppcentral. Om servisledningen är en gammal blypapperskabel så kan den ha helt omärkta ledare. Plastisolerade servisledningar (EKKJ, N1XV m fl) har numera siffermärkta ledare som entydigt kan tillordnas till L1, L2, L3  men förr (60-70-tal) var ledarna färgmärkta, det kunde vara helt olika färger i samma kabeltyp från olika tillverkare (eller för den delen samma tillverkare men olika tillverkningspartier) och det var inte förrän 2006 som det blev övergripande standardiserat för hela Sverige vilken färg som ska höra ihop med vilken fas. Och då är det ju inte konstigt om det blir som det blir, i synnerhet om det är olika gubbar som har kopplat in respektive ände av samma kabel. Om fasföljden sedan blir fel, växlar man de två faser som var mest lättåtkomliga.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 april 2018, 13:08:19 »

Den ska väl gå i högervarv? R S T, L1 L2 L3, ...

Elbolaget har nog koll på vad som är rätt och fel, åtminstone nu. Tidigare var det nog kanske si och så,

Jag skall kolla elmätaren när jag kommer hem. Vattenfallskillen tittade på den och sa att den nu går i vänstervarv, den har ju såklart ingen snurrskiva, men har nog en indikering i displayen för fasföljd. Min fasföljdsprovare visar också vänster (rött) resp höger (grönt).

Han sa att man låter gamla installationer vara som de är, men att de skall koppla nominellt när det görs nytt.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 april 2018, 11:28:41 »

De hade nu lagt det så vi hade rätt följd in, vilket ju gjorde att det blev fel.

Vad är rätt då? Att högra tråden i luftledningen går till högra plinten i centralen? Systemet är ju symetrisk, så ur elbolagets synvinkel finns det väl inget som är rätt eller fel (förutom att det är fel om det blir annorlunda efter ett servicearbete)?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 april 2018, 11:07:02 »

De har fixat det nu :)

Tydligen hade vi haft fel fasföljd fram till mätaren, och det blev nog efter att de flyttade mätarskåpet och drog en ny kabel när vi byggde om carporten till ett rum. Mätaren satt tidigare i carporten.

Jag hade ju kollat upp och vi hade fel fasföljd i våra centraler, så jag kopplade om där så det låg rätt.

De hade nu lagt det så vi hade rätt följd in, vilket ju gjorde att det blev fel.

Grannen, som också har en Stiebel med fasföljdsvakt, hade nu fel fasföljd in i sitt hus, och han hade också problem med sin VP, surprise! Tror inte att han hade hunnit koppla ihop det med skåpbytet igår.

I vilket fall så har de nu noterat att vi har fel följd in. Hade jag varit hemma hade jag nog kopplat om i centralerna i stället så att det blev rätt. Får väl fixa det vid nästa mätarbyte :)

Och det var nog ingen nyanställd bidragssvensk. De hade nog gjort rätt, förutom att de inte kollat och sett att det var fel tidigare.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 20 april 2018, 11:05:10 »

Vanligtvis brukar nätbolagen vara snabba med att rätta till om man påpekar att det har blivit fel fasföljd efter ett ledningsarbete.
Det finns en skröna om att hela Tornedalen ska ha råkat matas med fel fasföljd under några timmar en söndag på 1940-talet.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 20 april 2018, 10:52:24 »

Vattenfall bytte ett elskåp efter gatan igår. De hade varnat i god tid, så det var inget problem.

I morse tyckte jag värmepumpen betedde sig konstigt, brinepumpen gick, och det såg ut som den skulle producera värme, men kompressorn gick inte. Då kopplade jag ihop elarbetet igår och mitt problem och när jag lyfte av fronten såg jag att lampan på fasföljdsvakten inte lyste. När jag kollade med instrumentet så var det såklart felkopplat.

Man kan ju tycka att fasföljden borde dokumenteras innan man påbörjar arbetet och att man säkerställer att den blir likadan efter efter jobbet.  fiR: :::_)


Svenske_kocken är expert på fasordning, fråga honom! :)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 april 2018, 10:39:19 »

... men har man folk som inte vet vad de pysslar med så blir det väl fel i 66% av fallen.
Blir det inte 50% fel? Om faserna betecknas R,S och T, och ska komma i den ordningen, finns det 6 kombinationer av dem. I tre av fallen kommer bokstäverna i rätt ordningsföljd: R-S-T, S-T-R och T-R-S. Man kan också se det så att det spelar ingen roll hur man kopplar in första fasen. Sen gäller det att välja rätt av de två kablar som är kvar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 april 2018, 10:14:03 »

Det kanske var någon nyanställd bidragssvensk från gruppen långtidsarbetslösa/invandare med påstådd elbehörighet som gjorde jobbet?
Sånt skall ju (tycker man i alla fall) självklart kontrolleras och kopplas rätt, men har man folk som inte vet vad de pysslar med så blir det väl fel i 66% av fallen.
Sen kan ju även en kunnig elektriker har en dålig dag och koppla fel...
Ring och klaga, men då måste ju du själv koppla om igen, om de gör om och gör rätt, om de nu vet hur det var kopplat tidigare.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 april 2018, 08:59:36 »

Vattenfall bytte ett elskåp efter gatan igår. De hade varnat i god tid, så det var inget problem.

I morse tyckte jag värmepumpen betedde sig konstigt, brinepumpen gick, och det såg ut som den skulle producera värme, men kompressorn gick inte. Då kopplade jag ihop elarbetet igår och mitt problem och när jag lyfte av fronten såg jag att lampan på fasföljdsvakten inte lyste. När jag kollade med instrumentet så var det såklart felkopplat.

Man kan ju tycka att fasföljden borde dokumenteras innan man påbörjar arbetet och att man säkerställer att den blir likadan efter efter jobbet.  fiR: :::_)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!