Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp! VP stoppat pÃ¥ LP-larm  (läst 22696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #45 skrivet: 28 maj 2017, 13:31:20 »
Har sett i en del monteringsmanualer att man tar ut hela kittet rakt ut för att den inte ska väga så mycket att bära in
sen sätter man tillbaka den , kanske bara på nyare modeller , annars lätt som plätt ,lossa 4 slangar några kontakter
granne som hjälper bära , som sagt mÃ¥ste kollas med fabr. modellnummer  enligt skylt

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #46 skrivet: 28 maj 2017, 14:57:18 »
GÃ¥r det att ta ut den är det ju helt enligt reglerna för servicejobb , gÃ¥r att komma Ã¥t överallt  :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #47 skrivet: 31 maj 2017, 21:50:11 »
Kylnissen var här i måndags för att kolla läget, men hade inte grejer med sig typ manometerställ, gasolbrännare mm eftersom han egentligen var på ön i ett annat ärende. Lite besvärligt med transporter hit, inga brännbara grejer (gasol) får åka passagerarbåt, måste tas ut med godsfärjan..
Han anser att modulen går att få ut om det behövs....

Dagen efter hans besök såg jag på panelen att varmvattnet var 60grader, och jädrigt hett vatten kom ur vv-kranen i badrummet. Antar att det var en pågående legionellakörning, normalt värmer jag till 50 grader, vilket väl även elpatronen ska stoppa på...
Men, finns det inte någon temperaturbegränsningventil på varmvattnet i min VPs VV-tank? Jag kan inte se någon på utsidan i alla fall!
« Senast ändrad: 31 maj 2017, 22:01:14 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #48 skrivet: 31 maj 2017, 22:02:02 »
Du ser det med brännbart , är detsamma ingen bensin i skuffen pÃ¥ en dieselsnurra    :( , allt pÃ¥ fördäck  :) , du sa jädrigt hett i kranen , har du ingen blandningsventil  för VV  enligt reglerna  max +55 i kranarna , gör att det blir mer VV , blandar
KV och VV  ( 60 blir 55 )
« Senast ändrad: 31 maj 2017, 22:08:32 av 25fOCUS »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #49 skrivet: 31 maj 2017, 22:28:27 »
Näe jag hittar ingen blandningsventil, har rörmokarn glömt den när VP installerades?? Eller anser man att värmepumpar då (2008) inte kan göra varmare än 55 °C? (Legionellavärmning görs ju med elpatron till 65 °C)
Mysko.
Alla vattenkranar i huset är blandningskranar utom en Ikea Kines grunka med två kilkranar i ett handfat..
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #50 skrivet: 31 maj 2017, 22:36:21 »
Vet inte , men om du normalt har ca 55 VV sÃ¥ gör det inget , du blandar i kran  , men ikea-prylen ska du inte lÃ¥ta barn*barn
labba med finns skÃ¥llningsrisk  om du haft en VV-laddning  , +55  har funnits ett antal Ã¥r , men tror inte du behöver bry dig

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #51 skrivet: 01 juni 2017, 15:30:14 »
Det är/var nog rätt vanligt att blandningsventil hoppades över vid VP-installation. Det monterades varken i Uppsala eller Dalarna när vi installerade, olika installatörer. Nu har vi eftermonterat en i Uppsala eftersom vi installerat solfångare för varmvattnet och det kan bli nära kokpunkten i beredaren.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #52 skrivet: 01 juni 2017, 17:24:42 »
Jag gjorde valet att ta bort den till vp eftersom den späde vattnet i onödan och efter kontakt med tillverkaren fick jag infon att dom är inte bättre men har dock en blandningsventil till slingan i tanken så det inte blir skållhett de gånger jag eldar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #53 skrivet: 01 juni 2017, 17:35:51 »
Tack för info 25fOCUS, tipo874 och Smurfen!
Under 8 år har ingen råkat öppna vv-kranen direkt efter en legionellakörning som görs var 14.e dag. Tur eller otur?
Jag får lära hustrun att inte sätta duschen på max värme med en gång. Och byta till en svenskare blandar-kran i handfatet så småttingarna inte skållar sig, eller kanske bygga in en vv-blandare när jag installerar volymtanken

Rättelse: inte kanske utan ska montera blandningsventil! Jag har fått ett vänligt SMS besked av en bekant att så ska det vara och har varit krav på sedan tidigt sjuttiotal
« Senast ändrad: 01 juni 2017, 19:48:58 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #54 skrivet: 02 juni 2017, 06:09:49 »
Det där med blandningsventil är väl ungefär som med hastighetsbegränsningar.
Vi har samma hastighetsbegränsningar en ljus sommardag som mitt i vintern under rykande snöstorm.
Jag jämför det med bladningsventil i en värmepumpsanläggning som kan bli max 65 grader och i ett vedeldat system som kan bli över 100 grader.
Lägg dessutom till, som i vårt fall, rätt långa ledningar från VVB till närmaste tappställe så är det mer eller mindre omöjligt att få ut mer än just över 50 grader från ett tappställe även om det skulle vara just i samband med legionellakörning.
Tror det varmaste jag uppmätt är runt 52 grader, och så varmt blir det ju inte på en gång, man skall nog vara utan känsel eller stupfull om man skall ha så dåliga reaktioner att man skållar sig på vattnet i en anläggning som värms med värmepump.
Jag har i vart fall aldrig hört talas om det under de 15 år som forumet varit i drift.

Sen finns det alltid de som är "regelföljare" och som inte kan tänka sig att göra på annat sätt än det som står i bibeln, regelverket.
Jag har respekt för deras uppfattning, men uppriktigt sagt så tycker jag att det är rent strunt att det skall vara krav på blandningsventil i en värmepumpsanläggning.
Risken att den skall sluta fungera och orsaka problem är troligen 100 till 1000 gånger större än att någon någonsin skall skålla sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #55 skrivet: 02 juni 2017, 12:04:51 »
Trams med du säger om blandningsventil på VV
Att jämföra hastighet med blandningsventil är nog lite överkurs och är inte i närheten av sanningen för det arbete som
den ska utföra .
Sen om du inte vill eller har det är inte relevant i det hela , så kom inte och säg :: det är bara skit ::
du kan ju inte jämföra med vad du har och implementera till andra att så här ska det vara .
Att du börjar prata om att läsa bibeln och regelverk , är även det ett avståndstagande för de regler som
finns och ska följas , börja nu inte att vränga ord samt omdisponera följder på ord , du har klart fel i
det du säger

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #56 skrivet: 02 juni 2017, 12:36:21 »
Tack för info 25fOCUS, tipo874 och Smurfen!
Under 8 år har ingen råkat öppna vv-kranen direkt efter en legionellakörning som görs var 14.e dag. Tur eller otur?
Jag får lära hustrun att inte sätta duschen på max värme med en gång. Och byta till en svenskare blandar-kran i handfatet så småttingarna inte skållar sig, eller kanske bygga in en vv-blandare när jag installerar volymtanken

Rättelse: inte kanske utan ska montera blandningsventil! Jag har fått ett vänligt SMS besked av en bekant att så ska det vara och har varit krav på sedan tidigt sjuttiotal
Om du sätter in en blandningsventil så kan du ha kinagrejerna kvar , onödigt att byta

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #57 skrivet: 02 juni 2017, 13:55:21 »
Kan man slippa blandningsventil får man väl vara glad för det, den tillför ju bara felkällor och en kostnad om man inte får över 55 °C vid tappstället. Och som Richard skriver är det nog inte så vanligt även under legionella körning om man har lite rörlängd från VP och kran.

I mitt förra hus upplevde jag aldrig något plötsligt överraskande varmt vatten utan ventilen samtidigt som jag nu naturligtvis har en pga solfångaren. Har man en VP med HGV är det ju också naturligt att ha ventilen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #58 skrivet: 02 juni 2017, 14:16:02 »
Kan man slippa blandningsventil får man väl vara glad för det, den tillför ju bara felkällor och en kostnad om man inte får över 55 °C vid tappstället. Och som Richard skriver är det nog inte så vanligt även under legionella körning om man har lite rörlängd från VP och kran.

I mitt förra hus upplevde jag aldrig något plötsligt överraskande varmt vatten utan ventilen samtidigt som jag nu naturligtvis har en pga solfångaren. Har man en VP med HGV är det ju också naturligt att ha ventilen.

// Magnus
Har inte nämnt nÃ¥got om temperaturer  "  det skall monteras en blandningsventil för VV "" sedan om den släpper igenom
allt som kommer från VP har inte med saken att göra , så du behöver inte gå in med något försvar för rickard i den frågan , det är bara enligt dom regler och lagar som finns och det finns inget undantag för det . Vad händer när VP kör ett VV -pass till 65C
och någon öppnar en kran som sitter 1,5 m ovanför VP då

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #59 skrivet: 02 juni 2017, 15:20:31 »
Om du sätter in en blandningsventil så kan du ha kinagrejerna kvar , onödigt att byta
Tack 25fOCUS, självklart,  tummenupp, jag borde ha ändrat texten sÃ¥ ocksÃ¥ förstÃ¥s!

Men nu tycker jag att vi kan lämna ämnet blandarventil, min tråd handlar ju om varför har min VP stannat för LP-larm. Det var jag som drog upp det och jag är nöjd med att det kommit flera synpunkter, tack för dem.

Kylnisse kommer den 7juli. Ska bli spännande att erfara vad han finner ut.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!